کد خبر: 1150
1398/04/22 - 0:39


استاندار زنجان در آیین افتتاح نخستین واحد استانی پارک علم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی:

فرهنگ می‌تواند در‌آمدزا باشد

تبدیل صنایع فرهنگی به ثروت کار دشواری است؛ چراکه در این امر کیفیت به کمیت تبدیل می‌شود. در کنار این امر، باید اذعان داشت که ثروت‌سازی از مسائل فرهنگی و اجتماعی اقدام بسیار برجسته‌ای است و در واقع اینکه بتوانیم این موضوع را به فرهنگ غالب تبدیل شود، کار دشواری است

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- استاندار زنجان، در آیین افتتاح نخستین واحد استانی پارک علم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی تنها مرکز دانشگاهی است که کاربردی عمل می‌کند، اظهار کرد: می‌توان اذعان داشت که اولین مرکز ناباروری که از نظر تکنولوژی در صنایع پزشکی هایتک است، توسط جهاددانشگاهی ایجاد شده است.

فتح‌الله حقیقی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات امروز جامعه این است که همگی به دنبال این هستیم که پشت میز بنشینیم، ادامه داد: در واقع این امر نشدنی است و مگر چند نفر فارغ‌التحصیل نیاز داریم که می‌توانند سمت اداری داشته باشند و پشت میز بنشینند؟ از همین رو بایستی اقداماتی انجام دهیم که کشورمان از نظر اقتصادی مبتنی بر فناوری اطلاعات باشد و جايگاه برتری در دنیا به دست آوریم .

نماینده عالی دولت در استان افزود: تبدیل صنایع فرهنگی به ثروت کار دشواری است؛ چراکه در این امر کیفیت به کمیت تبدیل می‌شود. در کنار این امر، باید اذعان داشت که ثروت‌سازی از مسائل فرهنگی و اجتماعی اقدام بسیار برجسته‌ای است و در واقع اینکه بتوانیم این موضوع را به فرهنگ غالب تبدیل شود، کار دشواری است.

حقیقی با تاکید بر اینکه از مسائل اجتماعی هم می‌توان تولید ثروت کرد و جوانان باید این را باور کنند، تصریح کرد: جوانان همواره از اولویت‌های دولت بوده است و در زمینه نهادینه کردن چنین موضوع استراتژیکی اعلام آمادگی می‌کنیم و امید است که شرایط به گونه‌ای پیش برود که بتوانیم گزارشات خوبی در این زمینه در طی یک سال آینده به دسـت آوریم.

در ادامه امام جمعه زنجان، آیت‌الله علی خاتمی، با اشاره به اینکه استعمارگران با ورود به هر کشوری به دنبال این هستند که فرهنگ آن کشور را مورد هجوم قرار بدهند، اظهار کرد: آنچه در این زمینه از اهمیت برخوردار است این است که اگر کشوری نسبت به فرهنگ و ریشه‌های خود اگاهی داشته باشد هیچ‌گاه نمی‌تواند زیر نفوذ این استعمارگران برود و در واقع با فرهنگ خود در برابر این مهاجمان ایستادگی می‌کند.

خاتمی خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب، دشمنان در این خصوص تلاش بسیاری کردند و نمی‌توان گفت که موفق نبوده‌اند. کشور ما با داشتن هویت تاریخی طولانی، مدنیتی که سابقه 8000 ساله داشته و 1400 سال فرهنگ دینی دارد، همواره غنای بیشتری به فرهنگ شرق بخشیده است و از همین رو است که می‌توان با اتصال به این ریشه‌ها از تهاجم دشمنان کشور در امان بمانیم.

امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه امروز دشمنان کشور به لحاظ علمی جلوتر از ما هستند‌، افزود: در عصر امروز برای پیشرفت دو راه در پیش‌رو داریم که یکی از این دو این است که به دنیا بگوییم که بایستد تا ما به او برسیم که امکان‌پذیر نیست و دنیا مسلما به خاطر ما نمی‌ایستد و راه دوم اینکه راه میانبر را برویم تا به دنیا برسیم که راه میانبر نیز آموختن رشته‌های جدید و علوم دانش‌بنیان است که توام با جهاد باشد.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به ظرفیت و استعدادهای بالای جوانان ایرانی، تصریح کرد: جوانان کشور دارای استعداد و توانمندی بالایی هستند و این مسئله در بیانیه گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری تبیین شده است و مخاطب اولیه این بیانیه نیز دانشمندان و جوانان هستند. نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان با بیان اینکه جنگ امروز، جنگ اراده‌ها است و دشمن با همه توان خود به میدان آمده است، گفت: طی چهل سال گذشته آمريکا توسط ایران تحقیر شده است؛ چراکه شعار مرگ بر آمريکا منحصر به ایران نیست و در حیاط خلوت خود آمریکا بر زبان‌ها جاری شده است. تحلیل‌های کاخ سفید نشان از سردرگمی دارد و سفیر انگلیس اذعان کرده که سیاست‌های ترامپ قدرت آمریکا را زیر سئوال برده است.

وی با تاکید بر اینکه جنگ اراده‌ها باید توسط جوانان ادامه پیدا کند، یادآور شد: در راه‌اندازی پارک علم و فناوری آخرین استان بودیم ولی خوش درخشیدیم و در حال حاضر شاهد افتتاح این مرکز هستیم. صنایع فرهنگی ظاهرا خیلی پول‌آور نیست ولی ماندگار و مهم است.

در ادامه، رئیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی، محمدصادق بیجندی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور در زمینه زیست‌بوم‌های کارآفرینی اتفاقات خوبی افتاده و دولت سرمایه‌گذاری‌های مناسبی انجام داده است، گفت: حال زمان آن است که با هم‌افزایی در حوزه‌های نو فرصت‌ها به طور کامل مورد استفاده قرار گیرد و فرآیند تبدیل ایده به محصول، ارسال محصول به بازار و حفظ بازار بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد .

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی نهاد توسعه‌ای است و می‌تواند در کنار سایر دستگاها استفاده کند، افزود: باید توجه داشت که در فرآیند تبدیل ایده به محصول، محصول به بازار و حفظ بازار وجود دارد که جز با هم‌افزایی مدیران ارشد استانی و کشور محقق نخواهد شد .

در ادامه این مراسم، رئیس پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی، محمدحسین ایمانی‌خوشخو با اشاره به اینکه همواره فعالیت‌های مهم و پربازده حوزه پیشرفت کشور که مغفول باقی مانده است به جهاددانشگاهی واگذار می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر جهاددانشگاهی 15 طرح کلان و مهم ملی کشور را بر عهده دارد که این واگذاری در راستای شرایط موجود کشور انجام شده است وی با اشاره به اینکه باید در شرایط خاص کشور فعالیت‌های با بازده عملیاتی انجام شود، گفت: شرایط امروز کشور و تحریم‌ها باعث شده است تا به نوعی نگاه‌ها از خارج از کشور به داخل کشور و ظرفیت‌های موجود سوق پیدا کند. همچنین باید توجه داشت که ایران جزو 10 کشور برتر در حوزه منابع فرهنگی است اما از این منابع بسیار کم استفاده شده و الان وقت بهره‌گیری از این توان است‌.

ایمانی خوشخو، خاطرنشان کرد: زنجان دارای سابقه علمی طولانی در علم و فرهنگ است و اولین پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی از استان زنجان آغاز شده است و باید کاری کرد که باور کنیم از فرهنگ نیز می‌توان کسب درآمد کرد و فرهنگ از بخش کمک‌بگیر به بخش مولد تغییر پیدا کند.

در ادامه رئیس جهاد دانشگاهی استان زنجان، کامران جعفری، با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی قریب به ۱۰ سال است که در حوزه صنایع فرهنگی ریل‌گذاری کرده است، اظهار کرد: در این نهاد اعتقاد بر این است که صنایع فرهنگی اقتصادمحور باشد چراکه در برخی کشورها اشتغال و درآمد بسیاری را به وجود آورده، به همین دلیل در این راستا ایجاد اولین باشگاه فرهنگی و اولین مرکز نوآوری و شکوفایی جزو برنامه‌های جهاددانشگاهی بوده است.

وی با اشاره به عادت جامعه برای هزینه‌کرد محض در بخش فرهنگ، افزود: جوانان فعال در این مرکز توانستند از فرهنگ، چرخه اقتصادی ایجاد کنند و با توسعه این اقدامات می‌توان حتی انقلاب را با تولید محصولات فرهنگی صادر کرد.

 جعفری تصریح کرد: انقلاب اسلامی در حالی چهلمین سالگرد پیروزی خود را پشت سر گذاشت که دشمنان توطئه‌هایی را در سر داشتند که در چنین نقطه عطفی رهبر معظم انقلاب با صدور بیانیه گام دوم انقلاب و برای ادامه این راه روشن به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه گذشته پرداختند و باید توجه داشت که بیانیه گام دوم انقلاب به مثابه منشوری برای دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی است.

 وی با اشاره به محورهای اصلی بیانیه گام دوم انقلاب، ادامه‌ داد: توسعه پایدار، پیشرفت و رسیدن به توسعه پایدار حاصل از توسعه در فرهنگ، علم و فناوری، سیاسی و اجتماعی، تاکید بر هویت‌سازی مبتنی بر توسعه پایدار، پیشرفت در علم و فناوری فرهنگی و سیاسی، توجه به مدیریت جهادی و تاکید بر موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری محورهای اصلی بیانیه گام دوم انقلاب است که در هفت بخش اصلی علم و پژوهش، اقتصاد، عزت ملی و سیاست خارجی، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی و معنویت و اخلاق سبک زندگی آورده شده است.

 رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان، یادآور شد: با در نظر گرفتن هویت حرفه‌ای و شکل‌گیری جهاددانشگاهی که بر اساس موارد فوق بوده، اساس فعالیت‌هایی که در این نهاد انقلابی در حال انجام است به این بیانیه بسیار نزدیک است و از آنجایی که جهاددانشگاهی نهادی انقلابی و غیردولتی بوده و همه ویژگی‌های مورد نظر رهبر معظم انقلاب در چابک بودن و پیشگام بودن در تصمیم‌گیری و اجرای برنامه‌ها دارد، علاوه‌ بر آن عمده فعالیت‌های جهاددانشگاهی نیز برای جوانان است و این نهاد می‌تواند از این بیانیه استفاده کند.

این مسئول با اشاره به اهمیت صنایع فرهنگی، عنوان کرد: کارآفرینی، دیگر زمینه‌ای است که جهاددانشگاهی در آن قدم برداشته است. صنایع فرهنگی گونه‌ای از صنعت است که به خلق ایده، تولید و توزیع محصولات خدماتی می‌پردازد که ماهیت فرهنگی دارد و صنایع فرهنگی را صنایع خلاق نیز می‌نامند و این صنایع در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان تقریبا جایگاه اول را از نظر اقتصادی به خود اختصاص داده است.

 جعفری با اشاره به اقتصادمقاومتی و دورن‌زا و برون‌نگر بودن آن، تصریح کرد: پرداختن به صنایع فرهنگی و خلاق، نه تنها نوعی مبارزه با سلطه فرهنگی غرب و نفوذ نرم دشمن بوده، بلکه اشاعه فرهنگ الگوی ایرانی - اسلامی و فرهنگ جهادی است و در بعد اشتغال‌زایی نیز به میزان سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارد.

در ادامه رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان، داوود مرادخانی با تاکید بر اینکه تنها راه مختوم برای رشد اقتصادی، اقتصاد فناورمحور است، اظهار کرد: چنین اقتصادی در بیانیه گام دوم انقلاب نیز تبیین شده است. در همین راستا در زنجان تلاش کردیم و اکوسیستمی مثل مراکز رشد و پارک علم و فناوری راه‌اندازی شد.

 این مسئول با تاکید بر اینکه تلاش کردیم تا مدیریت منابع انجام دهیم، ادامه داد: حوزه صنایع خلاق و صنایع فرهنگی به عهده جهاددانشگاهی گذاشته شد تا موازی‌کاری نشود. اگر همدلی و همزبانی بین دانشگاهیان نباشد، فرصت‌ها را از دست خواهیم داد. همچنین در حوزه کشاورزی کارها را با همکاری مرکز تحقیقات و دانشگاه زنجان انجام دادیم و در همه حوزه‌ها تلاش شد تا کمیته‌های تخصصی تشکیل شود.

وی ادامه داد: در راستای توسعه فرهنگی، تنها راه توجه به صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم است و ما هیچ قدمی بدون هماهنگی جهاددانشگاهی برنمی‌داریم. به ازای ایجاد هر شغل در صنعت 2 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و این میزان در فناوری اطلاعات به 30 میلیون تومان می‌رسد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناستاندار زنجانجهاد دانشگاهی زنجانرئیس پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جها
sedayezanjannews.ir/nx1150


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»