کد خبر: 11511
1402/12/23 - 12:56


استاندار زنجان:

رفع مشکل پتروشیمی نیازمند نگاه کلان است

استاندار زنجان با بیان اینکه رفع مشکل پتروشیمی زنجان نیازمند نگاه کلان است گفت: این پروژه ارزش افزوده بالایی برای استان دارد و نباید به مسائل آن به صورت بخشنامه‌ای نگاه کرد.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: استاندار زنجان با بیان اینکه رفع مشکل پتروشیمی زنجان نیازمند نگاه کلان است گفت: این پروژه ارزش افزوده بالایی برای استان دارد و نباید به مسائل آن به صورت بخشنامه‌ای نگاه کرد.

محسن افشارچی چهارشنبه (23 اسفندماه 1402) در کارگروه تسهيل و رفع موانع توليد استان اظهار داشت: اگر مدیران همت کنند می‌توانند برای حل مشکلات قدم‌های موثری بردارند‌.

وی با بیان اینکه ساختار بانکی گاها تضامینی از تولیدکنندگان در راستای دریافت تسهیلات دریافت می‌کند که سنگین است، افزود: بانک‌ها همراهی لازم را با واحدهای تولیدی داشته باشند، البته این ارتباط حسنه گاها وجود دارد.

استاندار زنجان در ادامه در خصوص رفع مشکل پتروشیمی زنجان که شرکت برق منطقه‌ای از تمدید مصوبه ارائه برق به این شرکت خودداری می‌کند نیز، گفت: رفع مشکل پتروشیمی نیازمند نگاه کلان است و دستگاه‌های متولی باید همراهی لازم را انجام دهند و در مقابل این پروژه عظیم استان مانعی ایجاد نکنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته مشکل بزرگی از پتروشیمی استان رفع شد، اظهار داشت: این پروژه ارزش افزوده بالایی برای استان دارد و نباید به مسائل آن به صورت بخشنامه‌ای نگاه کرد.

استاندار زنجان با تاکید بر اینکه پتروشیمی زنجان برای این استان آثار مثبتی به همراه خواهد داشت، ادامه داد: متاسفانه طی سال‌های گذشته برای این پروژه هیچ کاری انجام نگرفته و این امر مشکلات کنونی را موجب شده است.

حسین محمدی، معاون استاندار زنجان نیز با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور به استان و در کارگروه ویژه مشکل پتروشیمی زنجان توسط تیم کارشناسی ریاست جمهوری مورد بررسی قرار گرفت، گفت: پیشنهاد بر این است قرارداد لغو شود و اگر توانیر دوباره ایراد گرفت با نهاد ریاست جمهوری مطرح شود.

امهال تسهیلات بانکی رکورددار مصوبات رفع موانع تولید زنجان

مجید گلشنی‌منفرد، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در این جلسه اظهار داشت: در سال جاری بیش از ۴۴ کارگروه رفع موانع تولید برگزار شده بود که ۴۱۵ مصوبه داشت، در حدود ۴۵ درصد مصوبات در خصوص امهال تسهیلات، ۱۵ درصد سرمایه ثابت و ۴۰ درصد سرمایه در گردش بود.

وی افزود: از مجموع مصوبات دو درصد در حوزه تامین اجتماعی، ۱۲ درصد آب و انرژی، سه درصد شهرک‌های صنعتی، سه درصد منابع طبیعی، دو درصد میراث‌فرهنگی، ۴۴ درصد در حوزه بانکی و ۲۲ درصد صمت، راه‌ شهرسازی و حمل و نقل جاده‌ای و غیره بود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه یکی از شرکت‌هایی که به مسائل آن در کارگروه رفع موانع تولید رسیدگی شد، شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان (پتروشیمی) بود اما مشکل این شرکت در کارگروه حل نشد، گفت: این شرکت در حدود ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: این شرکت در خصوص تمدید قرار داد فروش انشعاب برق دارای مشکل بود و علی‌رغم موافقت اولیه، شرکت برق منطقه‌ای این مصوبه را مغایر با بند سه اعلامی وزیر نیرو می‌دانست و حاضر به تمدید مصوبه نبود.

گلشنی با بیان اینکه شرکت پتروشیمی زنجان امسال روی ریل پیشرفت توسعه قرار گرفت، افزود: خوشبختانه در جلسه ستاد رفع موانع تولید مقرر شد تا ارایه برق تمدید شود و علاوه بر ۲۵ مگاوات قبلی، ۲۵ مگاوات دیگر نیز توسط شرکت خرید شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات نیز در خصوص افزایش توان برق از ۲ مگاوات به ۷ مگاوات در مجتمع فولاد موید بود، ادامه داد: شرکت برق منطقه‌ای برای این میزان برق، مبلغی بالغ بر ۲۷ میلیارد تومان را برآورد کرده و شرکت را با مشکل مواجه کرده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: اما مقرر شد تا ۲ مگاوات از برقی که این شرکت داشت دوباره در اختیار شرکت قرار گیرد و ۵ مگاوات نیز از طریق شرکت برق در اختیار این شرکت‌ها قرار داده شود.

گلشنی‌منفرد با بیان اینکه شرکت سیمین نخ ظریف نیز با مشکل کمبود نقدینگی تامین مواد اولیه مواجه است، افزود: می‌بایست بانک صادرات تسهیلات سرمایه‌ در گردش به میزان ۷۰ میلیارد تومان پس از راه‌اندازی طرح کارسازی نماید که محقق نشده بود. اما مقرر شد تا همراهی لازم در این زمینه نیز انجام شود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانپتروشیمی زنجانموانعفعالیت اقتصادی
sedayezanjannews.ir/nx11511


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»