کد خبر: 7687
1400/03/21 - 2:21


صدای زنجان از ضرب‌الاجل یک ماهه برای تعیین تکلیف اراضی پتروشیمی گزارش می‌دهد

تعیین تکلیفِ بی‌تکلیف

شرکت صنایع پتروشیمی: در پیگیری مصوبه احتمالی، جلسه‌ای برگزار نشده است/ معاون عمرانی استاندار زنجان و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان پاسخی ندادند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پس از تعیین ضرب‌الاجل یک ماهه برای تعیین تکلیف زمین‌های پتروشیمی زنجان از سوی معاون عمرانی استاندار در جلسه کارگروه امور زیربنایی استان زنجان در تاریخ 22 اردیبهشت‌ماه سال جاری، ظاهرا پس از گذشت یک ماه اقدام خاصی از سوی سازمان‌های متولی انجام نشده است.

دست‌اندرکاران پتروشیمی زنجان می‌گویند: از جلسه مذکور در حد اخباری که رسانه‌ها منتشر کرده‌اند خبر دارند و تاکنون در پیگیری مصوبه احتمالی آن، جلسه‌ای برگزار نشده است! و تصور می‌کنند، معاون عمرانی استاندار گزارش کاملی در این باره دریافت نکرده بود!

این شرکت در كيلومتر 30 جاده زنجانبيجار، نرسيده به «زرين‌آباد» مستقر شده است. شركت‌های تابعه شركت صنايع پتروشيمی زنجان شامل شركت اوره و آمونياک پتروشيمی زنجان، شركت بازرگانی پتروشيمی زنجان و شركت شهرک صنعتی پتروشيمی زنجان هستند که یک ماه پس از نخستین گشایش اعتبار اسنادی به اسم شرکت صنایع پتروشیمی زنجان، مجمع عمومی فوق‌العاده این شرکت در دی‌ماه 1397 با تغییر نام این شرکت به «شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان» بر اساس پیشنهاد هیئت مدیره موافقت کرد و پس از تایید اداره ثبت شرکت‌ها و اتمام مراحل اداری، نام جدید شرکت رسمیت یافت و اعلام شد.

گفته می‌شود شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان (پتروشیمی زنجان سابق)، زمینی را برای استقرار شهرک خصوصی در منطقه ایجرود در قالب واگذاری تحویل گرفته اما پس از گذشت 10 سال هیچ کاری نکرده است و در نتیجه باید در اسرع وقت نسبت به بازگرداندن زمین‌ها به دولت اقدام کند.

ضرب‌الاجل یک ماهه به شرکت صنایع پتروشیمی در روزهای پایانی

مهرداد سلطانی، معاون عمرانی استاندار زنجان روز چهارشنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال جاری در کارگروه امور زیربنایی استان زنجان با بیان اینکه در شهرستان ایجرود سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی استان پیگیری عملکرد مجموعه پتروشیمی را داشته باشد و نتیجه تعیین ‌تکلیف زمین‌ها را پس از یک ماه به این کارگروه برای تصمیم‌گیری اعلام کند، گفت: در صورت قانع‌کننده نبودن پاسخ، تصمیم مقتضی برای زمین‌های بلااستفاده این مجموعه گرفته می‌شود.

وی افزود: باید آزادسازی زمین‌هایی که شهرک‌های صنعتی استان در فرصت و مهلت معین شده مورد بهره‌برداری قرار نگرفته‌اند، از شهرک‌های صنعتی که متقاضی بیشتری دارند آغاز شود و در این خصوص نباید تعلل شود چرا که موجب توقف توسعه صنعتی استان خواهد شد.

سلطانی گفت: با توجه به مراجعات روزافزون سرمایه‌گذاران صنعتی و خالی نبودن زمین در برخی شهرک‌های صنعتی استان خلع ید زمین‌هایی که در مهلت مقرر مورد استفاده قرار نگرفته مورد تاکید قرار گیرد.

زمین‌های پتروشیمی صاحب دارد!

اظهارات معاون عمرانی استاندار زنجان سبب شد تا شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان شنبه، یکم خردادماه سال جاری در واکنش به سخنان مهرداد سلطانی با ارسال نامه‌ای خطاب به استاندار زنجان اعلام کند که تمامی اراضی مورد اشاره، «خریداری» شده و دارایی و منافع تمامی 100 هزار سهام‌دار شرکت صنایع پتروشیمی محسوب می‌شود و برخلاف تصور و گزارش معاون محترم عمرانی در مقابل رسانه‌ها، بحث «واگذاری» در میان نبوده که اینک این حق بخواهد «سلب» شود. کما اینکه بخشی از اراضی این شرکت توسط نهادهای استان مورد مناقشه قرار گرفت که پس از سال‌ها دوندگی و اتلاف وقت و توجه و منابع این شرکت، در نهایت کمیسیون رفع تداخلات برای همه روشن کرد که اراضی مورد بحث، حقوق پتروشیمی زنجان است و از اراضی منابع طبیعی نیست.

در بخشی از این نامه آمده است: «شرکت شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان متواضعانه از همه مدیران و کارشناسان در همه سطوح می‌خواهد از اکتفا به شعاردادن در حمایت از سرمایه‌گذاری یا انتشار اطلاعات نادقیق پرهیز کرده و یا خدای نکرده از این روش برای فرافکنی در واکنش به عدم رسیدن به اهداف خود در جلب و جذب سرمایه‌گذاری در شهرستان ایجرود و سایر شهرستان‌ها بهره نبرند.

مهرداد سلطانی (معاون استاندار) در جلسه 22 اردیبهشت جاری کارگروه امور زیربنایی گفته که ظرف مدت یک ماه (این را مصوبه داشته باشیم) با مجموعه پتروشیمی به نتیجه برسیم؛ اگر استدلا‌ل‌های دقیقی مبنی بر این‌که این زمین‌ها نیاز است به شما ارائه کردند و قانع‌کننده بود که هیچ اما اگر قانع‌کننده نبود این را بیاوریم در جلسه بعدی (جلسه بعد از یک ماه) یک مصوبه داشته باشیم که به هر حال آن بخش از زمین‌هایی که واگذار شده و مورد استفاده قرار نگرفته و قرار هم نیست مورد استفاده قرار بگیرد (با توجه به چشم‌اندازی که وجود دارد)، ما برای بخش‌های دیگر صنعت اختصاص بدهیم.»

محمدرضا مدیری، مدیرعامل شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان با تاکید بر اینکه «این شرکت آمادگی خود را به صاحبان سرمایه و صنعت برای واگذاری زمین اعلام کرده است و اگر تاکنون این اعلام توسط احدی از سرمایه‌گذاران مسموع نشده، آن را به این وسیله تکرار می‌کند.»

این شرکت ضمن یادآوری مضمون درخواست خود از حضرتعالی (در نامه تاریخ 14 اسفند 97)، دعوت از این شرکت را دست‌کم برای حضور در جلساتی که پتروشیمی یا شرکت‌های تابع آن در دستورکار قرار دارند، به خصوص وقتی قرار است قبل از اطلاع رسمی این شرکت از مذاکرات و مصوبات، رسانه‌های محترم خبری آن‌ها را مخابره کنند، تکرار می‌کند.

زمین‌ 10 سال قبل در اختیار ما بود که در قالب مصوبه به شرکت پتروشیمی واگذار شد!

با این حال محسن عباسی، سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان به صدای زنجان می‌گوید: طبق مصوبه شهرک‌های صنعتی (سال 91-90)، مقرر شد که در شهرک صنعتی یاد شده، شهرک خصوصی احداث شود.

عباسی تاکید می‌کند: در سال 90، زمینی که در اختیار ما (شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان) بود طی مصوبه‌ای برای احداث شهرک خصوصی به شرکت پتروشیمی تحویل داده شد اما با گذشت 10 سال هنوز شهرکی ایجاد نشده است.

عباسی با اشاره به تاکیدات معاون عمرانی استاندار زنجان در خصوص واگذاری مجدد زمین مذکور به شرکت شهرک‌‌های صنعتی استان جهت احداث شهرک دولتی عنوان می‌کند: در حال حاضر سرمایه‌گذاران خرد در منطقه ایجرود برای استقرار واحد و کارگاه تولیدی 300 تا 500 متری اعلام آمادگی کرده‌اند که در صورت عدم احداث شهرک خصوصی پتروشیمی باید زمین تحویل شرکت شهرک‌های صنعتی شود.

سازمان صمت مسئول تعیین تکلیف زمین‌های خارج از شهرک‌های صنعتی است

سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان اضافه کرد: انتظاراتی برای ایجاد شهرک صنعتی در منطقه ایجرود وجود دارد، اگر مسئولان پتروشیمی قصدی برای ساخت شهرک خصوصی ندارند زمین را پَس بدهند تا سریعا و ظرف یک سال نسبت به احداث شهرک دولتی اقدام کنیم!

عباسی با تاکید بر اینکه مسئولان حوزه صنعت به هیچ عنوان به دنبال فرافکنی نبوده‌اند، ایجاد بسترهای مناسب جهت حضور سرمایه‌گذاران و رونق تولید را از وظایف شرکت شهرک‌های صنعتی استان دانسته و در واکنش به اظهارات مسئولان شرکت پتروشیمی مبنی بر اینکه زمین‌های مذکور توسط این مجموعه خریداری شده و به هیچ عنوان در قالب واگذاری صاحب این زمین‌ها نشده‌اند، می‌گوید: در رابطه با تعیین تکلیف زمین‌های خارج از شهرک صنعتی باید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اظهارنظر کند. اگر طبق گفته مسئولان بوده و زمین به شرکت پتروشیمی واگذار شده باشد، در صورت صلاح دید زمین را تحویل گرفته و شهرک دولتی ایجاد می‌کنیم، در غیر این صورت زمین دیگری را پیدا می‌کنیم.

چه خبر از روند پیگیری ضرب‌الاجل یک ماهه برای تعیین تکلیف زمین‌های پتروشیمی؟

در روزهای پایانی ضرب‌الاجل یک ماهه پیگیری‌های صدای زنجان از طریق مهرداد سلطانی (معاون عمرانی استاندار) و ناصر فغفوری (رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان) درباره اقدامات صورت گرفته برای اجرای برنامه‌ احداث شهرک خصوصی پتروشیمی که 10 سال پیش تدوین شده تا به امروز (چهارشنبه 19 خردادماه) بی‌پاسخ مانده است.

در حد اخبار منتشره از رسانه‌ها از موضوع اطلاع داریم!

یک منبع آگاه در پتروشیمی زنجان که نخواست نامی از او منتشر شود، عنوان می‌کند: «از جلسه مذکور (پیگیری برای تعیین تکلیف اراضی پتروشیمی) در حد اخباری که رسانه‌ها منتشر کردند خبر داریم و تاکنون در پیگیری مصوبه احتمالی آن، جلسه‌ای برگزار نشده است. آخرین بار اسفند ماه سال 97 از استاندار محترم خواسته بودیم نمایندگان این شرکت را دست‌کم به جلسات مهمی که دستور آن مربوط به این مجموعه است دعوت کنند.»

وی درباره اظهارات مسئولان و ضرب‌الاجل یک ماهه برای تعیین تکلیف زمین‌های واگذار شده برای احداث شهرک خصوصی پتروشیمی در ایجرود به صدای زنجان می‌گوید: بحث «واگذاری» مطرح نبوده که حالا بحث «سلب اراضی» مطرح شود! همه حدود 1000 هکتار اراضی مذکور (اکثراً طی سال‌های 85 و 86) خریداری شده و مایملک صدهزار سهام‌دار آن است و نه «دولت». تصورمان این است که معاون محترم عمرانی استاندار زنجان گزارش کاملی در این باره دریافت نکرده بودند. 

او تاکید می‌کند: بیش از سه ماه از جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در ایجرود با دستور «مشکلات پتروشیمی زنجان» سپری می‌شود و شاید بهتر باشد دلایل اجرا نشدن دو مصوبه از سه مصوبه این کارگروه که بر عهده مقامات استانداری بوده معلوم شود.

این منبع با بیان اینکه پتروشیمی زنجان (طرح اوره و آمونیاک) در زمینی به مساحت تقریبی 60 هکتار در حال احداث است، تصریح می‌کند: شهرک صنعتی پتروشیمی در جوار طرح اوره و آمونیاک دارای دو بخش است که شهرک صنایع پایین‌دستی پتروشیمی 350 هکتاری، دارای پروانه بهره‌برداری و شهرک صنعتی عمومی 250 هکتاری و در دست اقدام برای اخذ پروانه است که کاملا از طرح پتروشیمی (اوره و آمونیاک) متمایزند.

او ضمن تکرار اظهارات مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی در رابطه با مالکیت زمین‌های پتروشیمی تاکید می‌کند: پتروشیمی کاملا خصوصی است، سرمایه‌گذاری صنعتی در این پروژه تقریبا معادل نصف سرمایه‌گذاری صنعتی در استان است و حمایت از آن، حمایت از توسعه استان است که گاهی به نظر می‌رسد برخی مدیران به این مسئله توجه جدی ندارند.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپتروشیمی زنجانزمین های پتروشیمیمهرداد سلطانی
sedayezanjannews.ir/nx7687


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»