کد خبر: 11524
1402/12/27 - 15:7


مدیرکل استاندارد استان زنجان در نشست مطبوعاتی اعلام کرد؛

چالشِ استانداردسازی مصالح ساختمانی

مهدی قهرمانی: بیشترین چالش بازرسان استاندارد مربوط به حوزه «مصالح ساختمانی» اعم از شن، ماسه، بلوک زنی و غیره است چرا که این حوزه دارای تعداد و پراکندگی بالا هستند

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/  لیلا محمدی: پس از گذشت حدود یک سال از اظهارات مدیرکل سابق استاندارد زنجان مبنی بر قانونی نبودن ورود برخی مراجع به موضوع نظارت بر پروژه‌های مسکن ملی و ممانعت از انجام‌وظیفه بازرسان استاندارد، این بار «مهدی قهرمانی»، مدیرکل استاندارد استان زنجان تاکید کرد که این اداره تمامی واحدهای تولید بتن را موظف به دریافت نشان استاندارد کرده است و تا به امروز فقط یکی از واحدهای مستقر در پروژه مسکن ملی غرب زنجان این نشان را دریافت نکرده است که پیگیری‌ها ادامه دارد.

مدیرکل استاندارد استان زنجان همچنین از تاکیدات این اداره نسبت به دریافت نشان استاندارد از سوی واحدهای تولید بتن خبر داد و گفت:  بیشترین چالش بازرسان استاندارد مربوط به حوزه «مصالح ساختمانی» اعم از شن، ماسه، بلوک زنی و غیره است چرا که این حوزه دارای تعداد و پراکندگی بالا هستند.

مهدی قهرمانی، مدیرکل استاندارد استان زنجان یکشنبه (27 اسفندماه 1402) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان در پاسخ به سؤالی در خصوص در نظارت‌های صورت گرفته توسط بازرسان اداره کل استاندارد استان زنجان، کدام حوزه چالش‌برانگیز است، عنوان کرد: بیشترین چالش مربوط به حوزه «مصالح ساختمانی» اعم از شن، ماسه، بلوک زنی و غیره است چرا که این حوزه دارای تعداد و پراکندگی بالا هستند؛ از طرفی واحدها در بکارگیری مدیر کنترل کیفی دارای مشکلاتی هستند، البته در این زمینه توسط اداره استاندارد؛ تسهیل‌گری‌هایی صورت گرفته است.

مدیرکل استاندارد استان زنجان اضافه کرد: اداره کل استاندارد استان زنجان بازرسی این حوزه را از گذشته تا به امروز به صورت جدی پیگیری کرده است؛ تقریبا نیز برخوردهای جدی با موارد گزارش‌شده؛ صورت گرفته است.

 واحدهای تولید بتن نسبت به دریافت نشان استاندارد اقدام کنند

قهرمانی در مورد مباحث مطروحه در گذشته که سبب شده بود تا بازرسان اداره استاندارد نتوانند؛ در قبال استاندارد بودن برخی از مصالح ساختمانی بکار برده شده در تعدادی از پروژه‌های مسکن ملی زنجان به وظایف قانونی خود عمل کنند به صدای زنجان گفت: در گذشته خبرهایی داشتیم که از ورود بازرسان اداره کل استاندارد به برخی از پروژه‌های مسکن ملی جلوگیری می‌شود، متولی مسکن ملی؛ اداره کل راه و شهرسازی است و به طبع آن واحد نظارتی یعنی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نیز به فرآیند اجرا؛ نظارت می‌کند. «حسن نظارت» را نیز اداره استاندارد انجام می‌دهد. در گذشته بازرسان استاندارد اعلام می‌کردند که پیمانکاران مستقر در محل پروژه نسبت به تولید بتن اقدام می‌کنند که بر لزوم بررسی تولیدات تاکید داشتند.طبق مصوبه شورای فنی استان؛ تولید مصالح در محل تولید بر عهده اداره استاندارد؛ عرضه نیز بر عهده اداره صمت و مصرف بر عهده سازمان نظام مهندسی ساختمان است.

مدیرکل استاندارد استان زنجان ابراز کرد: حرف اداره استاندارد در بحث تولید این بود که؛ بچینگ‌ها یا واحدهای تولید بتن باید نسبت به دریافت نشان استاندارد اقدام کنند. در گذشته تعامل خوبی در این زمینه صورت نمی‌گرفت اما امروزه با همراهی اداره کل راه و شهرسازی و دریافت لیست تمامی واحدهای هدف؛ بخش اعظمی از واحدها دارای نشان استاندارد شده‌اند و یکی از واحدهای مستقر در پروژه غرب فاقد نشان استاندارد است که نمونه‌برداری از تولیدات در حال انجام است. تاکید می‌کنم که فرآیند فعلی عادی و روتین است و چالشی نیست.

محصولات کشاورزی تولیدی در اطراف شهرک روی مشمول استاندارد نیستند

وی در خصوص چارچوب نظارتی اداره استاندارد و مشمولیت محصولات کشاورزی تولیدی در اطراف شهرک تخصصی روی که برخی نسبت به سلامت محصولات ابهاماتی مطرح می‌کنند، به صدای زنجان گفت: هیچ وظیفه‌ای در قبال محصولات و آلایندگی نداریم چرا که محصولات پرورشی در محل مذکور؛ مشمول استاندارد نیستند.

مدیرکل استاندارد استان زنجان در مورد بررسی‌های صورت گرفته از میدان میوه و تره‌بار که یکی از وظایف اداره استاندارد است و طبیعتا بخشی از محصولات پرورشی اطراف شهرک روی به میدان میوه و تره‌بار گسیل می‌شود نیز افزود: نظارت‌های بازرسان اداره کل استاندارد؛ مربوط به یکسری استانداردهاست که مربوط به بخش «خدمات» می‌شود نه «محصولات»! معاونت غذا و دارو باید در این زمینه ورود کند و نمونه‌برداری‌های لازم را انجام دهد. معیار ما که سبب شده به حوزه صنایع ورود کنیم؛ «مصرف انرژی» بوده است که طبق شاخص و چارچوب ارائه شده؛ بررسی‌هایی صورت گرفته است.

مدیرکل استاندارد استان زنجان ادامه داد: نظام استاندارد؛ در فضای تعاملی، حاکمیتی و نظارتی به وظیفه خود عمل می‌کنند و هیچ کس نه این اختیار را ندارد و نه این توان را دارد که مانع از انجام وظیفه قانونی بازرسان اداره کل استاندارد شود. بازرسان استاندارد؛ ضابط قضایی هستند و واحدها نیز باید همکاری لازم را به عمل آوردند.

 کم‌فروشی نان

قهرمانی در پاسخ به ابهامی در خصوص کم‌فروشی نان با وجود راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند عنوان کرد: اداره کل غله؛ مرجع نظارت بر نان است و مشمول استاندارد اجباری نیست، اگر نان مشمول استاندارد اجباری شود؛ ورود خواهیم کرد.

مدیرکل استاندارد استان زنجان همچنین وضعیت واحدهای صنایع غذایی استان زنجان را مطلوب دانست و در خصوص نحوه نظارت این اداره از کالاهای عرضه شده در بستر فضای مجازی و اینترنت ابراز کرد: هر کالایی که مشمول استاندارد باشد؛ در هر مکانی عرضه شود باید ضوابط استاندارد آن رعایت شود، یکی از گواهی‌ها «نشان استاندارد» است که باید اصالت و صحت آن مورد بررسی قرار گیرد.

اجرای طرح عیدانه استاندارد در زنجان

قهرمانی در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر اینکه فرهنگ‌سازی در خصوص استاندارد باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود، عنوان کرد: در نظام بین‌المللی زمانی که صاحب رتبه می‌شویم در کشورهای هدف با اطمینان بیشتری محصولات کشورمان پذیرفته می‌شود.

مدیرکل استاندارد استان زنجان با اشاره به اینکه اداره کل استاندارد چهار وظیفه اساسی دارد، تصریح کرد: باید ابتدا استانداردسازی را داشته باشیم به عبارتی باید استانداردهایی را تعیین کنیم تا مورد استفاده تمام دستگاه‌ها قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه تنها مرجع رسمی صادر کننده نشان حلال اداره کل استاندارد است، گفت: تا دو سال قبل اداره کل استاندارد فقط روی محصول فعال بود اما در حال حاضر بر روی خدمات نیز ورود یافته است‌.

قهرمانی با اشاره به اینکه استانداردسازی در ۱۰ حوزه مرکز اقامتی پست و سایر مراکز نیز انجام شده است، گفت: سازمان استاندارد عهده‌دار سیاست‌گذاری، حسن نظارت و هدایت نظام استاندارد است.

مدیرکل استاندارد استان زنجان با بیان اینکه استاندارد در سه نوع اجباری، اختیاری و تشویقی صادر می‌شود، بیان کرد: اگر استاندارد رعایت نشود تخلف محسوب شده و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

مدیرکل استاندارد استان زنجان با بیان اینکه در نوروز طرح عیدانه استاندارد اجرا می‌شود، گفت: این طرح از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ادامه‌دار است.

وی با اشاره به محورهای ارزیابی طرح عیدانه گفت: هتل‌ها، خدمات فرودگاهی، مجتمع‌های اقامتی بین‌راهی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، رستوران‌ها، خشکبار و عرصه شیرینی، میادین میوه و تره‌بار و خدمات قالیشویی از جمله این‌ها هستند.

قهرمانی با بیان اینکه هر طرحی که اجرا می‌شود، بیشتر شیوه‌های اطلاع‌رسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اذعان کرد: سه شیوه ارتباط با مردم وجود دارد به طوری که تلفن ۱۵۱۷ و سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ نیز آماده دریافت شکایات و پیشنهادات است.

وی با اشاره به اقدامات در خصوص نرخ کیفیت نیز تاکید کرد: برخی از تولیدکنندگان در عین حفظ قیمت محصول، حجم محصول را پایین آوردند، اما در قالب طرح سنجش ارزیابی‌ها، در واحد تولیدی انجام می‌شود.

 پیگیری صدور استاندارد آرد کامل

مدیرکل استاندارد استان زنجان گفت: در ابتدای سال میزان انحراف در کم‌فروشی ۴۲ درصد بود اما با نظارت انجام شده به این رقم به ۱۷ درصد کاهش یافت. کم‌فروشی به دلیل اعتقادات مردم استان زنجان بسیار پایین است.

قهرمانی با اشاره به اینکه در حوزه دانش‌بنیان، شرکتی‌هایی که قصد تجاری‌سازی یا استاندارد‌سازی محصول خود را داشته باشند به اداره کل استاندارد مراجعه می‌کنند افزود: به این محصولات نشان دانش‌نماد و نانو نماد ارائه می‌شود. با این حال در سال گذشته دو دانش‌نماد در استان صادر شده است.

مدیرکل استاندارد استان زنجان با اشاره به موضوع آرد و نان کامل گفت: با همکاری بین بخشی استاندارد نان کامل و آرد کامل تدوین و به دستگاه‌های ذیربط ارسال شد و این طرح ابتدا در فاز صنعتی قابل اجرا است. در حوزه تولید محصول گندم استانداردسازی در حال انجام است.

قهرمانی با اشاره به اینکه به محصولات تولیدی در گلخانه هیدج، نشان حد مجاز آلاینده صادر کردیم گفت: اگر آلاینده وجود نداشته باشد محصول ارگانیک خواهد شد اما به این سطح هنوز نرسیده‌ایم.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمصالح ساختمانیاستانداردسازیاجرای طرح عیدانه
sedayezanjannews.ir/nx11524


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»