کد خبر: 9189
1401/06/19 - 7:56


صدای زنجان موضع اداره کل استاندار استان مبنی بر به حد استاندارد نرسیدن مسکن ملی شرق زنجان را پیگیری می‌کند؛

کاشانه استاندارد؛ مسئله این است

معاون ساختمان و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان: اگر ضعفی در فرآیند اجرا وجود داشته باشد، اداره کل استاندارد بهتر است به‌جای مطرح کردن در جمع رسانه‌ها آن را با ما در میان بگذارد!/ عضو اصلی هیئت‌مدیره نظام‌مهندسی ساختمان استان: منکر خطای انسانی در روند اجرای پروژه‌ها نیستیم اما ضروری است که اداره استاندارد فقط به وظایف خود عمل کند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- اظهارات اخیر مدیرکل استاندارد استان زنجان که منجر به ایجاد ابهاماتی در خصوص پروژه‌های مسکن ملی در شرق زنجان شد، واکنش‌هایی را از سوی متولیان حوزه مسکن در پی داشته است.

مدیرکل استاندارد استان زنجان در نشست خبری روز یکشنبه ششم ماه جاری در اظهاراتی نسبت به عدم رعایت برخی موارد در پروژه‌های مسکن به‌ویژه مسکن ملی دولت ابراز نارضایتی کرده و گفت که پروژه‌های مسکن ملی در غرب دارای یک آزمایشگاه هستند که قطعاً موارد را رعایت می‌کند اما درباره مسکن‌های ملی شرق زنجان دچار چالش هستیم و به حدی که مورد تائید ما باشد، نرسیده است!

مرتضی واحد پور، مدیرکل استاندارد استان زنجان تأکید کرد که در رابطه با مسکن ملی باید بگویم علاوه بر تأمین کردن مسکن، موضوع مقداری هم سیاسی است! اداره کل استاندارد استان تنها بخش فنی را بر عهده دارد و بازدیدهای لازم را طبق وظایفی که دارد انجام می‌دهد اما قوه قهریه ندارد. مثلاً اگر واحدی اجازه بازدید به بازرس اداره کل استاندارد را ندهد، بازرس اجازه پلمب و یا هر برخوردی را ندارد!

مدیرکل استاندارد استان زنجان ادامه داد: در کل، انبوه‌سازان باید کارشناس فنی داشته باشند تا روند کار کیفی را بررسی کند، داشتن آزمایشگاه در محل تولید بتن یا انجام بررسی بتن در محل دیگری که آزمایشگاه وجود دارد باید مدنظر باشد. بازرسان ما حین بازدید به این دو مقوله توجه جدی دارند اما همان‌طور که عرض کردم قوه قهریه برای برخورد با متخلف احتمالی را نداریم. اگر آزمایشی بر روی بتن صورت نگیرد فقط می‌توانیم موضوع را گزارش کرده و خواستار ممانعت از ادامه کار مجری و سازنده شویم، به‌هرحال ما ضابط قضایی بوده و اشتراکاتی را با قوه قضائیه داریم.

او تکرار کرد: کارشناسان استاندارد اختیار ندارند و فقط گزارش می‌دهند تا بررسی‌شده و فرآیند اداری را طی کند.

اما ظاهراً این اظهارات «مرتضی واحد پور» به مذاق مسئولان صنعت ساختمان خوش نیامده و در گفت‌وگو با صدای زنجان با تأکید بر تفکیک وظایف ارگان‌ها در امر ساخت‌وساز و نظارت بر ایمنی مصالح از مدیرکل استاندارد استان زنجان می‌خواهند تا به‌جای مطرح کردن برخی اظهارات، بازرسان خود را برای سنجش دقیق استاندارد انواع محصول موجود در بازار مأمور کند و در کار مهندسان و ناظران راه و شهرسازی و نظام‌مهندسی ساختمان دخالت نکند!

چالش

سعید شاهین فر، معاون ساختمان و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در رابطه با ابهامات مطروحه در خصوص ایمنی ساخت‌وساز و استاندارد بودن مصالح بکار رفته در مسکن ملی شرق زنجان به صدای زنجان می‌گوید: طراحی و نظارت پروژه ساخت‌وساز بر عهده سازمان نظام‌مهندسی ساختمان است. مصالح تولیدشده از سوی کارخانه‌ها، از سوی ناظران اداره کل استاندارد موردسنجش قرار می‌گیرد.

شاهین فر با تأکید بر اینکه در ساخت‌وساز و سنجش استاندارد مصالح به‌کاررفته در پروژه وظایف تمامی ارگان‌ها ازجمله سازمان نظام‌مهندسی، اداره کل راه و شهرسازی، استاندارد، صنعت، معدن و تجارت (صمت) و غیره به‌صورت تفکیک‌شده اعلام می‌شود، اضافه می‌کند: در فرآیند ساخت‌وساز و استفاده از مصالح، سازمان نظام‌مهندسی ساختمان موظف به کنترل تمامی مراحل است.

این مسئول بابیان اینکه طبق قانون نظام‌مهندسی ساختمان، در اجرای پروژه رد یا تائید بتنی که در آن مقطع تولید می‌شود با نظام‌مهندسی ساختمان است، عنوان می‌کند: آزمایشگاه فنی مکانیک خاک به‌عنوان شرکت دولتی (زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی) مطالعات ژئوتکنیک در مجتمع‌های مسکونی (بر اساس جنس زمین و سایر مؤلفه‌ها) را انجام می‌دهد. لازم به ذکر است که حدود 2 شرکت خصوصی این آزمایش‌ها را انجام می‌دهند اما ما ترجیح دادیم آزمایشگاه فنی مکانیک خاک مادر که مسئولیت تائید تمامی نتایج به‌عمل‌آمده در آزمایشگاه‌های استان را بر عهده دارد، این مهم را انجام دهد.

معاون ساختمان و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گردآوری آرشیو نتایج به‌عمل‌آمده و استفاده در مواقع نیاز را از دلایل اصلی واگذاری مطالعات ژئوتکنیک پروژه‌های مسکن مدنظر به آزمایشگاه فنی مکانیک خاک دانسته و می‌گوید: البته این امکان برای سایر شرکت‌های خصوصی هم هست اما ما برای اطمینان بیشتر این آزمایشگاه مادر را انتخاب کرده‌ایم.

شاهین فر با تأکید بر اینکه آزمایشگاه‌های خصوصی دارای مجوز از سازمان نظام‌مهندسی ساختمان و برخی نیز از سازمان برنامه‌وبودجه (سازمان مدیریت برنامه‌ریزی) مجوز خود را دریافت کرده‌اند، تأکید می‌کند: این آزمایشگاه‌ها صلاحیت‌دار بوده و امتیاز بالایی هم بر اساس ارزیابی‌ها دارند.

این مسئول بیان می‌کند: ناظران اداره کل راه و شهرسازی به‌اتفاق بازرسان ماده 35 (بازرسان مورد تائید و مجرب سازمان نظام‌مهندسی ساختمان) بازدیدهای دوره‌ای از فرآیند کار آزمایشگاه‌ها (آزمایش بتن و سایر مصالح که البته عمده آن بتن است) را بر عهده داشته و در مواقع نیاز نیز اخطارهای لازم هم داده می‌شود.

شاهین فر بابیان اینکه مسئولیت اجرای پروژه مسکن ازجمله مسکن ملی بر عهده راه و شهرسازی (به‌عنوان نماینده متقاضیان) و سازمان نظام‌مهندسی ساختمان (به‌عنوان مجری) است، می‌گوید: به نظرم اداره کل استاندارد استان باید در کنار ما باشد نه در مقابل ما! چراکه پروژه با همراهی ارگان‌ها به نتیجه می‌رسد، اگر ضعفی در فرآیند اجرا وجود داشته باشد هم اداره کل استاندارد استان بهتر است به‌جای مطرح کردن در جمع رسانه‌ها آن را با ما در میان بگذارد!

پیشنهاد بررسی کیفیت و دوام ساخت‌وسازها در شورای فنی و کمیته نظارت استان!

گفتنی است که مدیرکل استاندارد استان زنجان در جمع خبرنگاران (6 شهریورماه 1401) در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در رابطه با عدم رعایت برخی اصول از سوی انبوه‌سازان در زنجان موردی داشته‌اید به صدای زنجان گفت: بله به مرجع قانونی گزارش داده‌ایم! در جلسات مدام پیگیر هستیم اما درمجموع باید عرض کنم زمانی پروژه‌ای یک متولی دارد و کارها سریع‌تر هم پیش می‌رود اما وقتی پروژه‌ای چند متولی داشته باشد به این زودی‌ها نتیجه مشخص نمی‌شود و زمان می‌برد!

واحد پور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «پس ناظران در محل پروژه چه‌کار می‌کنند؟»، عنوان کرد: ما آزمایشگاه همکار داریم و مرتباً موارد را آنالیز می‌کنیم و این‌طور نیست که موضوع بررسی نشده باشد، بازرسان اداره کل استاندارد هرکجا لازم باشد، عکس‌العمل نشان می‌دهند حتی یک مورد نیز منجر به پلمب‌شده است. به‌هرحال مسکن‌هایی که در حد انبوه ساخته می‌شوند مخصوصاً اگر برای دولت باشند علاوه بر رعایت مسائل فنی باید سایر موارد که تعیین‌کننده هستند را رعایت کنند!

سعید شاهین فر، معاون ساختمان و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در پاسخ به این موضوع که ظاهراً یک مورد از محل ساخت بتن‌ها نیز از سوی اداره کل استاندارد استان زنجان پلمب‌شده است درنتیجه نمی‌توان گفت که این ارگان به وظیفه‌اش صرفاً در حد حرف عمل کرده است به صدای زنجان می‌گوید: تولیدی‌های بتن آماده باید از اداره کل استاندارد مجوز بگیرند و بحثی در این مورد وجود ندارد. برای کسب مجوز استاندارد (پس از دریافت پروانه بهره‌برداری از اداره صنعت، معدن و تجارت) و زمین با کاربری کارگاهی برای تولید بتن آماده داشته باشد.

به گفته معاون ساختمان و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان، در فرآیند فنی و اجرایی کارگاه‌های که موقت راه‌اندازی می‌شوند، مستثنای این کارگاه‌های بتن آماده هستند.

این مسئول تأکید می‌کند: کارگاهی که به‌صورت موقت در زمین دولتی کار می‌کند یکی از اقلام تولیدی‌اش بتن است و برای اینکه مجوز (پروانه پیمانکاری یا انبوه‌سازی) بگیرد باید از سازمان برنامه‌وبودجه و سازمان نظام‌مهندسی پروانه صلاحیت اخذ کند. اداره کل استاندار می‌تواند مصالح ساختمانی تولیدی کارخانه‌ها که در فرآیند پروژه به‌کارگیری می‌شوند را به‌دقت مورد کنترل و آزمایش قرار دهد.

معاون ساختمان و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در رابطه بااینکه مسئولان اداره کل استاندارد تأکیددارند که به‌هیچ‌عنوان وظیفه برخورد با تخلفات احتمالی در محل پروژه‌های ساخت مسکن را ندارند بلکه به‌عنوان ضابط قضایی موضوع را گزارش می‌دهند، عنوان می‌کند: سازمان نظام‌مهندسی ساختمان، مسئولیت قانونی نظارت بر کیفیت و رعایت مقررات ملی ساختمان در تمام پروژه‌های مسکونی و کارگاهی را داشته و شهرداری هم مسئولیت نظارت و کنترل پروژه‌ها را از حیث رعایت مشخصات فنی و الزامات شهرسازی بر اساس طرح تفصیلی شهر را دارد. همچنین نظارت عالیه تمامی ساخت‌وسازها در شهر با راه و شهرسازی است.

معاون ساختمان و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان تأکید می‌کند: به نظر می‌رسد برای پیشگیری از تداخل وظایف و بالا بردن کیفیت و دوام ساخت‌وساز در شهر،  نسبت به هم‌افزایی دستگاه‌ها اقدام شود، که این مهم در شورای فنی و کمیته نظارت استان می‌تواند موردبررسی و تنویر قرار گیرد.

اگر محصولی در پروژه، استاندارد نیست اداره کل استاندارد باید پاسخگو باشد!

احد محمدی، عضو اصلی هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان زنجان نیز در این رابطه با تأکید بر اینکه اداره کل استاندارد وظیفه بررسی استاندارد بودن محصول تولیدی را بر عهده دارد و اگر محصولی استاندارد نباشد مسئولیت آن بر عهده این اداره است، می‌گوید: اگر محصولی در پروژه، استاندارد نیست اداره کل استاندارد باید پاسخگو باشد که چرا میلگرد و سیمان و سایر مصالح بکار رفته در ساخت‌وساز پروژه استاندارد نبوده است.

عضو اصلی هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان زنجان با تأکید بر اینکه «کلی صحبت کردن هنر نیست»، عنوان می‌کند: اداره کل استاندارد استان باید بگوید که هدفش از گفتن این اظهارات چیست آیا بتن یا میلگرد استفاده‌شده، استاندارد نبوده است؟ مصاحبه مدیرکل استاندارد استان زنجان همه را دچار چالش کرده و ضروری است ایشان با دقت بیشتری صحبت کند زیر اداره استاندارد نمی‌تواند چنین اظهاراتی داشته باشد اگر ازنظر بازرسان این مجموعه، مصالح استاندارد نیست یا هست باید این اداره کل بررسی کند.

منکر خطای انسانی در روند اجرای پروژه‌ها نیستیم!

مرتضی واحد پور، مدیرکل استاندارد استان زنجان چند وقت پیش‌گفته بود که «آزمایشگاه‌های همکار به‌صورت مستمر بر روند اجرای کار حوزه مسکن نظارت می‌کنند، اگر صحبت‌هایم همراه باکمی نارضایتی است به این دلیل است که وقتی بتن تولید می‌کنیم و آزمایشگاه هم متعلق به خودمان (مجری) است کارها سریع‌تر پیش می‌رود اما وقتی مورد مربوط به بررسی و سنجش بتن تولیدی‌مان را «برون‌سپاری» کرده‌ایم مشخص است کارها کُند پیش می‌رود!»

احد محمدی نیز در واکنش به این اظهارات تأکید می‌کند: بتن فونداسیون و غیره در آزمایشگاه‌های صلاحیت‌دار دارای مجوز از راه و شهرسازی موردسنجش قرارگرفته و ضمناً نظام‌مهندسی هم مراتب را مدام رصد می‌کند.

محمدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «با اظهارات شما به‌عنوان متخصص فنی دیگر افکار عمومی نگران نباشند» به صدای زنجان می‌گوید: ببینید به‌هرحال در نقطه‌ای از پروژه ایرادی هست درنتیجه نمی‌توانم بگویم همه‌چیز خوب پیش می‌رود اما بتن‌ها مدام سنجش می‌شوند. حالا ممکن است ایرادی باشد به‌هرحال خطای انسانی در همه‌چیز هست اما اصلاً این‌گونه نیست که امورات به‌صورت سامانمند غلط پیش برود.

محمدی با تأکید بر اینکه فرآیند اجرای پروژه‌های ساخت‌وساز چارچوب خود را دارد، اضافه می‌کند: نقشه‌ها از سوی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان تأییدشده است، اداره کل راه و شهرسازی نیز کنترل‌های لازم را انجام داده است. مهندس پروانه دار و صلاحیت‌دار نیز مراحل را پس از بررسی تائید و امضا می‌کند. ناظران برای گزارش هر مرحله باید نمونه گزارش را مطالعه و بعد امضا و آن را ضمیمه گزارش کرده به شهرداری، سازمان نظام‌مهندسی ساختمان و اداره راه و شهرسازی ارائه دهند.

عضو اصلی هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان زنجان بابیان اینکه اگر کارگاه تولید بتن آماده‌ای بتن غیراستاندارد به بازار می‌دهد یا میلگرد تولیدی‌اش غیراستاندارد است باید اداره کل استاندارد پاسخگو باشد، عنوان می‌کند: در حال حاضر 90 درصد پروژه‌ها در مرحله استفاده از بتن و میلگرد هستند که مصالح غیراستاندارد است باید مانع از ادامه کار شد، اگر غیرازاین باشد اداره کل استاندارد باید به علت عمل نکردن به وظایف ذاتی خود مورد بازخواست قرار گیرد. اینکه بدون مستندات بگوییم پروژه مسکن ملی شرق در حد تائید استاندارد نیست به نظرم فقط کم‌لطفی است!

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناستانداردمصالح ساختمانی
sedayezanjannews.ir/nx9189


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»