کد خبر: 1159
1398/05/04 - 22:52


مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان:

37 تا 42 درصد آموزش‌دیدگان فنی و حرفه‌ای شاغلند

اجازه ورود به مدارس ابتدایی نداریم

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- محمدرضا انصاری، مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته مهارت در ابتدا از خبرنگاران حاضر درخواست کرد که به انتقاد از عملکرد وی و نیز بیان نظرات و پیشنهادات خود از اداره کل فنی و حرفه‌ای بپردازند که در این بین برخی از خبرنگاران به بیان دیدگاه‌ها و انتقادات خود پرداختند.

این مسئول در پاسخ به سوال صدای زنجان در مورد برنامه‌های خود در آغاز کار و این‌که با گذشت سه سال از خدمت، توانسته به آنها جامعه عمل بپوشاند یا خیر، تصریح کرد: در ابتدای قبول این سمت طرح 18 ماهه مشترک بین ایران و آلمان در حوزه برخی از رشته‌های برق و مکانیک بود که در حال حاضر توانستیم 18 تکنسین حرفه‌ای برق تربیت کنیم تا به صورت حرفه‌ای فعالیت کنند. از سوی دیگر تجهیز کارگاه‌ها و به روزرسانی آن‌ها، به روز کردن صنایع خودرو و ارائه آموزش‌های لازم در این بخش به مهارت‌آموزان، برگزاری کارگاه‌های هوش مصنوعی و انرژی خورشیدی از جمله برنامه‌های مد نظرم بود که در حال حاضر به اجرا درآمده‌اند و توانستیم در رشته صنعت خودرو نفر برتر کشوری شویم.

در حال حاضر برخی از مدارس تاپ کشور که هزینه‌های چند 10 میلیونی برای مقاطع ابتدایی از والدین دریافت می‌کنند صرفاً به دلیل ارائه آموزش‌های مهارتی به کودکان ابتدایی است و به طور یقین به دلیل وجود شهریه‌های بالا همه دانش‌آموزان امکان بهره‌مندی از آن را ندارند در حالی که رسالت اصلی سازمان فنی و حرفه‌ای ارائه همین مهارت‌ها به تمامی جامعه مخاطب خود به صورت رایگان است.

اجازه ورود به مدارس ابتدایی برای مهارت‌آموزی را نداریم

انصاری در پاسخ به این سوال صدای زنجان در خصوص عدم حضور فنی و حرفه‌ای در مدارس ابتدایی و ارائه مهارت‌های لازم به دانش‌آموزان از همین مقطع این‌گونه عنوان کرد: «در صورتی که برخی از نهادها همانند آموزش و پرورش به فنی و حرفه‌ای اجازه دهد ما به این مقطع نیز ورود کرده و آموزش‌ها و مهارت‌آموزی را آغاز می‌کنیم چرا که در حال حاضر این مهارت‌آموزی‌ها برای مقاطع اول متوسطه به بالا در حال انجام است.»

این مسئول در در با اشاره به برنامه فنی و حرفه‌ای برای وضعیت فعلی که در جنگ اقتصادی قرار داشته و دارای شرایط ویژه هستیم، گفت: توسعه مشاغل خانگی و ارائه مهارت‌های لازم به مردم برای وضعیت فعلی کشور بسیار راهگشا بود از همین رو فرهنگ‌سازی در توسعه مشاغل خانگی در دستور کار این سازمان قرار گرفته هر چند رشد نرخ مشارکت اقتصادی در این بخش نیازمند حمایت مالی از سوی دستگاه‌های مربوطه و ایجاد بازارچه‌های فروش برای محصولات تولید شده، است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان توسعه صنعت گردشگری و توجه به بازار توریسم را از دیگر راهکارهای ایجاد اشتغال در وضعیت فعلی کشور دانست و افزود: «بنده به عنوان مدیرکل این اداره وقتی اجازه ریالی ریخت و پاش بی‌خود در مجموعه‌ام را نداده و حتی در این مدت سه سال کارکردم از خودرو و خانه دولتی استفاده نکرده و سعی کردم دست به بیت‌المال نبرم و این خود در وضعیت فعلی به نظرم راهگشاست.»

وی در خصوص ارائه آماری از آموزش دیدگان منجر به اشتغال نیز بیان کرد: طبق رهگیری اشتغال انجام شده 37 تا 42 درصد از آموزش‌دیدگان فنی و حرفه‌ای شاغل شده‌اند هر چند این تعداد تنها مختص فنی و حرفه‌ای نبوده و افراد نیاز به حمایت‌های مالی ویژه دارند.

این مسئول با اشاره به این‌که باید فرهنگ صلاحیت حرفه‌ای فرد در اجتماع نهادینه شده تا مشکل اشتغال برطرف شود، خاطرنشان کرد: باید در بخش مهارت‌افزایی جامعه مخاطب تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی با تأکید بر این‌که با جامعه مخاطب خود را به ضرورت‌های آموزش‌های مهارتی آشنا کنیم، یادآور شد: بسیاری از افراد در جامعه الفبای مهارت‌آموزی را نمی‌دانند چرا که این دیدگاه اشتباهی است که با دریافت مهارت لازم می‌توان در خانه اشتغال‌زایی کرد بلکه باید مهارت لازم را کسب و در چارچوب نظام حرفه‌ای وارد بازار کار شد.

حکم‌رانی و مدیریت محله‌ای نظام آموزشی

انصاری حکم‌رانی و مدیریت محله‌ای نظام آموزشی را یکی از رویکردهای مهم و تأثیرگذار که سبب تحول در وضعیت فعلی می‌شود، دانست و افزود: در تمامی رشته‌ها رهگیری اشتغال انجام شده و در صورتی که حمایت مالی از سوی دستگاه‌های مربوطه صورت نگیرد به طور یقین پاسخگوی نیازها نخواهد بود.

این مقام مسئول با یادآوری این‌که مهارت ترکیبی از دانایی، توانایی، اخلاق حرفه ای، نگرش زیست محیطی، ایمنی و بهداشت است، خاطرنشان کرد: اگر مهارت‌های آموزش دیده بدون حمایت باشد به اشتغال منجر نمی‌شود.

انصاری با بیان این‌که در کشور فاقد اخلاق حرفه‌ای هستیم، تصریح کرد: فنی و حرفه‌ای به دنبال راهکارهایی است که رسیدن به شغل را تسهیل کند.

وی حمایت سایر دستگاه‌های ذی‌ربط را از دیگر عوامل منتج به اشتغال مهارت‌آموزان عنوان کرد و گفت: هیچ سرمایه‌گذاری به نیروی غیرماهر اعتماد نمی‌کند از این رو داشتن مهارت می‌تواند یکی از مولفه‌های جذب به کار باشد.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که فنی و حرفه‌ای باید دروازه ورود به بازار کار باشد، گفت: گام نخست مهارت‌آموزی، مشاوره و هدایت شغلی و رغبت‌سنجی است از همین رو  باید کودکان را در مهدهای کودک با شغل‌های متعدد آشنا کرد.

نظام صنفی باید به سمت مهارت‌زایی برود

انصاری با اشاره به آمار ارائه شده در مورد جذب نیروهای فاقد مهارت گفت: نظام صنفی باید به سمت مهارت‌زایی رفته و خدمات اجتماعی باید مهارت بنیان شود.

وی به ورود فنی و حرفه‌ای و ارائه مهارت‌های لازم برای کاهش آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در تمامی روستاهای شهرستان ایجرود به ارائه مهارت پرداخته و از ارائه هیچ آموزشی در این بخش دریغ نمی‌کنیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان به توجه ویژه فنی و حرفه‌ای به اقشار آسیب‌دیده جامعه اشاره داشته و افزود: به محض راه‌اندازی کمپ ترک اعتیاد بانوان دو کارگاه آموزش قالی‌بافی و خیاطی را در این محل آغاز کردیم.

وی با تأکید بر این‌که برای ارائه آموزش‌های لازم برای افراد کم برخوردار، خود به مناطق حاشیه شهر و سکونتگاه‌های غیررسمی مراجعه و آموزش‌های مهارتی را در محل ارائه می‌دهیم، بیان کرد: منتظر درخواست و مراجعه این افراد برای دریافت مهارت به فنی و حرفه‌ای نمی‌شویم.

وی به ارائه مهارت‌های لازم به جامعه هدف و حضور فنی و حرفه‌ای در زندان‌ها، کمپ‌های ترک اعتیاد، پادگان‌ها و غیره اشاره کرد.

زنجان در تولید محتوا، قطب کشور می‌شود

انصاری با تأکید بر این‌که فنی و حرفه‌ای زنجان در بخش تولید محتوا در استان‌های دیگر پیشی گرفته به طوری که به قطب کشوری در این بخش تبدیل می‌شویم، گفت: آموزش بر مبنای واقعیت مجازی از جمله این تولید محتواهاست.

وی با تأکید بر اهمیت ارتباط صنعت با آموزش و مهارت خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی که از فنی و حرفه‌ای نیرو گرفته‌اند هیچ گاه از عملکردشان پشیمان نشدند.

وی مهارت‌افزایی در مدارس و دانشگاه‌ها، خصوصی‌سازی و توسعه مشارکت‌هادر مهارت‌آموزی، مهارت صلاحیت حرفه‌ای، ارتقاء بهره‌وری، آسیب‌دیدگان اجتماعی بازتوانی مهارت، روستاییان و عشایر و عدالت اجتماعی و مهارت سربازان و اقتدار ملی از جمله برنامه‌های هفته مهارت است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانفنی و حرفه‌ای زنجانمحمدرضا انصاریمهارت آموزی
sedayezanjannews.ir/nx1159


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»