کد خبر: 11689
1403/02/11 - 20:34


مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در نشست خبری با اذعان به دریافت مبالغ غیرقانونی توسط برخی مدارس عنوان کرد؛

خود را مبرا نمی‌دانیم!

علی اسماعیلی: تعدادی از مدیران مدارس به علت درخواست مبالغ از دانش‌آموزان اخراج شدند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن وارد بودن انتقادات وارده به موضوع اخذ غیرقانونی مبالغ توسط تعدادی از مدارس؛ با تاکید بر اینکه مکررا خواسته شده مدارس از این اقدام خودداری کنند، تاکید کرد: همواره اولیا دست‌گیر مدارس بوده‌اند اما اینکار باید با میل باطنی انجام شود و مواردی از اخراج مدیر به دلیل درخواست وجه از دانش‌آموزان داشته‌ایم چرا که آموزش و پرورش مخالف این رویکرد است.

نشست مطبوعاتی علی اسماعیلی مدیر کل آموزش و پرورش استان روز سه‌شنبه 11 اردیبهشت ماه 1403 در محل سالن جلسات این اداره کل برگزار و به سئوالات خبرنگاران پاسخ داده شد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان در ابتدای این جلسه در پاسخ به سئوال صدای زنجان در زمینه انتقادات به دریافت مبالغ غیرقانونی توسط مدارس از اولیا و همچنین چالش‌های مدارس در تامین اعتبارات ضمن پذیرش انتقادات وارده به موضوع اخذ مبالغ غیرقانونی توسط مدارس با تاکید بر اینکه مکررا خواسته شده مدارس از این اقدام خودداری کنند، تصریح کرد: همواره اولیا دستگیر مدارس بوده‌اند اما اینکار باید با میل باطنی انجام شود و مواردی از اخراج مدیر به دلیل درخواست مبالغ غیرقانونی از دانش‌آموزان داشته‌ایم چرا که آموزش و پرورش مخالف این رویکرد است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد علت تغییر مدیر آموزش و پرورش شهرستان خرم‌دره اظهار کرد: در هر قشری انواع تفکرات وجود دارد، شنیده‌ها و گزارشاتی از فعالیت انتخاباتی مدیر آموزش و پرورش شهرستان خرم‌دره مطرح بود که با استعفای وی به این شایعات پایان داده شد تا فضای آموزش و پرورش خرم‌دره آرام بماند.

این مسئول همچنین در این نشست خبری با تبریک روز معلم با اشاره به اینکه اقدامات و دستاوردهای این نهاد با همکاری و هماهنگی بخش‌های مختلف آموزش و پرورش کسب می‌شود، اظهار کرد: دسترسی آموزشی در سطح استان برای همه دانش‌آموزان فراهم شده است، در همین راستا هم‌اکنون ۹ مدرسه دارای یک دانش آموز در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری ۲۲۷ هزار و ۳۴۵ دانش آموز از پیش دبستانی تا پایه دوازدهم مشغول به تحصیل هستند، اضافه کرد: ۱۴ هزار و ۵۹۵ همکار در زمینه تعلیم و تربیت استان مشارکت می‌کنند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه جایگاه معلم آنگونه که باید و شاید در چارچوب اداری و اجرایی به خوبی دیده نشده است، اضافه کرد: در این مسیر کار بسیار است.

مدارس زنجان به حال خود رها نشده است

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در ادامه با اشاره به نامناسب بودن وضعیت برخی مدارس استان و همچنین گلایه امام جمعه زنجان در مورد رها شدن مدارس شبانه‌روزی استان زنجان، افزود: هیچ یک از مدارس استان زنجان اعم از دولتی، شبانه‌روزی و غیره به حال خود رها نشده است.

وی با اشاره به چالش فضای فیزیکی مدارس استان زنجان با بیان اینکه این موضوع دلایل خاص خود را دارد، گفت: درحالی که در سال‌های گذشته اعتبارات خوبی برای تخریب مدارس نامناسب و بازسازی و بهینه‌سازی فضای آنها اختصاص یافت اما در عمل این اعتبارات محقق نشد.

اسماعیلی با بیان اینکه اداره کل تجهیز و نوسازی مدارس استان سال گذشته ۲۱۸ کلاس درس را به آموزش و پروش استان تحویل داده است، عنوان کرد: هم‌اکنون هیچ مدرسه‌ای به حال خود رها نشده است و بروز یک مشکل در مدرسه‌ای را نباید به همه مدارس تعمیم داد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان از رفع مشکل تامین نیروی انسانی در رشته‌های فنی و حرفه ای استان خبر داد و افزود: برای سال تحصیلی جدید تامین ۱۴۰ نیروی انسانی در دستور کار قرار دارد.

مدارس کانکسی برای مدارس بالای 10 دانش‎آموز دایر نیست

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در مورد مدارس کانکسی در استان، گفت: هم‌اکنون مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز در استان وجود ندارد و در واقع می‌توان گفت تعداد این مدارس به حداقل ممکن رسیده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در مورد جذب نیروهای معمم و انتقادات وارده به این موضوع بیان کرد: از جامعه روحانیون ۲۳ نفر از حوزه در آزمون‌ها پذیرفته شدند و در رشته‌های مرتبط با توانایی مشغول خدمت هستند.

100 کارمند دستگاه‌های دیگر در صف ورود به آموزش و پرورش هستند

وی با اشاره به اینکه میزان خروج نیروها از آموزش و پرورش به دلیل نیاز به معلم در این نهاد در دو سال اخیر کاهش یافته است، تاکید کرد: تدبیری اتخاذ کردیم که کلاس‌ها خالی نماند و بعد از رتبه‌بندی بیش از ۱۰۰ نفر در صف ورود به آموزش و پرورش از دستگاه‌های دیگر هستند.

این مسئول در مورد کاهش سطح دانش دانش‌آموزان و به اصلاح مدرک‌دار شدن افراد بی‌سواد باید نگاه واقع بینانه داشته باشیم، ابراز کرد: ممکن است بخشی از جامعه دانش‌آموزی علاقه‌ای به روند تحصیلی نداشته باشد اما آموزش و پرورش وظایف خود را برای تربیت آن‌ها انجام می‌دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه امسال بزرگداشت هفته معلم با شعار ویژه «همه مدیون توایم» عنوان کرد: وقتی صحبت از معلم می‌کنیم صحبت از جایگاه معلمی و تاثیر آن در جامعه بوده و بسیاری از دستاوردهای جامعه ماحصل فرهنگ آموزش عالی و تعلیم و تربیت است.

زنجان 790 دانش‌آموز بازمانده از تحصیل داشت که شناسایی شده‌اند

حسین قاسمی معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان زنجان همچنین در این جلسه با اشاره به اینکه ۷۹۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در سطح استان شناسایی شده است، افزود: زنجان رتبه نخست در جذب دانش‌آموزان و پوشش تحصیلی را دارد.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان زنجان ادامه داد: ۵۰ درصد این دانش‌آموزان دارای مشکلات شدید جسمی و ذهنی بوده و آموزش‌پذیر نیستند و برخی نیز با ممانعت خانواده‌ها برای تحصیل مواجه هستند.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه در بین این ۷۹۰ نفر 30 دانش آموز فوتی داریم، عنوان کرد: علاوه بر این، تعدادی هم در خارج از کشور هستند که سامانه همه این افراد را جزو بازمانده از تحصیل به حساب می‌آورد.

 

کاهش بازماندگان از تحصیل در دوره متوسطه

وهاب ادیبی معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: سال گذشته حدود ۳.۸۵ درصد از مشمولان، بازمانده از تحصیل در دوره اول متوسطه داشتیم که در کشور این رقم بیش از ۵ درصد بود.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه امسال میزان بازماندگی در دوره اول متوسطه به ۳.۲۴ درصد رسیده است، ادامه داد: در دوره دوم متوسطه نیز یک درصد نسبت به سال قبل کاهش داریم.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانآموزش و پرورشمدارس کانکسیبازماندگان از تحصیل
sedayezanjannews.ir/nx11689


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»