کد خبر: 1174
1398/05/12 - 8:34


برندگان کتاب سال "شیخ اشراق" معرفی شدند

اولین تلألو نور در زنجان

مراسم نخستین برنامه انتخاب کتاب سال زنجان همزمان با روز زنجان و بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی در سالن آمفی تئاتر کتابخانه سهروردی زنجان برگزار شد

پایگاه خبری صدای زنجان

 زهره میر‌عیسی‌خانی- مراسم نخستین برنامه انتخاب کتاب سال زنجان همزمان با روز زنجان و بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی در سالن آمفی تئاتر کتابخانه سهروردی زنجان برگزار شد. در این برنامه که به همت انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان و حمایت استانداری و شهرداری و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و نیز صدا و سیمای مرکز زنجان برگزار شد. از میان ۵۵ عنوان کتاب منتشر شده در سال۱۳۹۷ با موضوع تاریخ و فرهنگ زنجان و ۳۵ عنوان کتاب با موضوع سهروردی، چهار اثر برگزیده معرفی و از پدیدآورندگان آنها تقدیر به عمل آمد.

 در این مراسم معاون سیاسی، امنیتی استانداري زنجان، خدابخش مرادی نافچی، با اشاره به اینکه هشتم مرداد ماه، روز زنجان است، گفت: گرامی می‌دارم یاد فیلسوف نامدار و عالم فرهیخته‌ای که با آثار خود از استان زنجان، روح جدیدی را نه تنها در حوزه فلسفه بلکه عرفان و عقل و در امتزاج عقل و دین و برهان و عرفان فلسفه‌ای را آفریدند ‌و مکتبی را به جامعه انسانی ارائه دادند که امروز ‌این مکتب در بین صاحب‌نظران و دانشمندان شهره است.

وی ادامه داد: در ایران و در استان ما از نام سهروردی تنها اسم خیابانی در تهران را می‌شنویم و در زنجان کتابخانه‌ای به نام سهروردی و باید در این زمینه فکری کنیم که چه کار باید کرد.

این مسئول افزود: در حوزه شخصیت علمی، منطقی، عرفانی، دینی، اجرایی، انسان‌محوری، خدا باوری و اتحادی که در اندیشه سهروردی وجود دارد، اندیشه ایران باستان را با اسلام و این دو را با مکتب یونان پیوند داد. یعنی افلاطونی نشد بلکه اندیشه ایران باستان و اندیشه دین را امتزاج کرد و یک مکتب جدیدی به وجود آورد که این مکتب، نه یک مکتب خاص بلکه بر اساس اشراق و نور پدید آمد.

مرادی با اشاره به اینکه اندیشه سهروردی انسان‌محور است، افزود: اندیشه سهروردی این است که همه چیز در خدمت انسان و برای اعتلای انسان است اما همین سهروردی معتقد است که نخبگان و اندیشمندان باید در عرصه‌های مختلف حوزه اجتماعی و تدبیر و خدمت جامعه حاشیه‌نشین نباشند بلکه در میدان عمل و در تدبیر امور ایفای نقش کنند.

معاون سیاسی، امنیتی استانداري زنجان افزود: این مسئله که این شخصیت را چه قدر شناختیم و چه‌قدر شناساندیم موضوعی است که باید به آن توجه کنیم. شاید یکی از اشکالات مجموعه ما این باشد که این شخصیت را به مخاطب خود نشناساندیم. امروز نیاز جامعه جوان ما  این است که اندیشه سهروردی را در فضای زندگی جوان جاری و ساری کنیم و بنایمان است که اگر رویکرد ما در جامعه توسعه پایدار است، باید ببینیم داشته‌های استان در گذشته و امروز چه است که از این داشته‌ها استفاده کنیم و به عنوان مبنا بتوانیم برای تحقق و توسعه آینده استان استفاده کنیم که یکی از این داشته‌ها، مشاهیر، علما و فضلایی مثل سهروردی است. همه این‌ها اگر به کار گرفته شود و بهره برده شود می‌توانیم آینده خوبی را برای زنجان متصور شویم.

مرادی با اشاره به چند رویکرد پیش رو در این زمینه خاطرنشان کرد: برای تحقق توسعه پایدار و آینده مطلوب زنجان، باید حرکت برنامه‌ای را شروع کنیم که در حرکت برنامه‌ای بایستی نسل امروزمان را به گذشتگان و مشاهیر این استان آشنا کنیم که بنا را در استانداری بر این گذاشته‌ایم که دبیرخانه شناسایی و شناخت مشاهیر استان را در دستور کار قرار دهیم. به این شکل که یک مطالعه‌ای در فضای اجتماعی جامعه داشتیم و حس کردیم که ما دو رویکرد را در حوه فرهنگی باید انتخاب کنیم که یکی از این دو رویکردی است که نشاط را به جامعه هدیه دهد و از آن طرف، داشته‌ها و قابلیت‌ها را هم به عرصه بگذاریم که هفته فرهنگی در شهرستان‌ها نمودی از این رویکرد است. این هفته فرصتی است که داشته‌ها را بدانیم و معرفی کنیم و اگر به داشته‌های خود برسیم، میزان وابستگی به ورای مرزهای جغرافیایی کمتر خواهد شد.

وی افزود: اینکه سهروردی را تنها به برگزاری مراسم گرامی‌داشتی در سهرورد محدود کنیم، قطعا کافی نخواهد بود و بایستی اندیشه سهرودی را به شکل داستان، شعر و رمان و فیلم بشناسیم و او را به بطن جامعه بیاوریم تا محسوس و ملموس شود چرا که ما نتوانستیم ایده‌های فلاسفه خود را به جوان امروزی انتقال بدهیم و بایستی در این زمینه از ابزار هنر برای شناساندن او و سایر علما و فضلا بهره ببریم.

مرادی با اشاره به اینکه ما باید برای معرفی مشاهیر خود تبیین عالمانه، تبلیغ هنرمندانه و ترویج فناورانه داشته باشیم یعنی هم از علم و هم از فن و هنر استفاده کنیم چرا که برای بهره‌مندی از هر کدام اینها در عرصه معرفتی و شناخت و عرصه تبیین و تبلیغ و ترویج بدون بهره‌گیری از فن و هنر راه را کامل نرفته‌ایم.

در ادامه استاد دانشگاه آزاد اسلامی زنجان و مدیر عامل انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجان، مهدی افضلی، با اشاره به اینکه بنا بود به مناسبت 8 مرداد مراسم یادبودی برای سهروردی توسط انجمن  دوستداران تاریخ و فرهنگ برگزار کنیم که در این زمینه به نتیجه رسیدیم زنجان، کتاب و سهروردی را با هم ادغام کنیم و جایزه‌ای را به عنوان جایزه شیخ اشراق برگزار نماییم، گفت: روند کار طی یک ماه گذشته با سرعت انجام گرفت و در این زمینه لیستی از کتاب‌هایی که در سال 97 در رابطه با تاریخ و فرهنگ استان در سراسر ایران به چاپ رسیده است و کتاب‌هایی که در مورد سهروردی و فلسفه اشراق نگاشته شده است را تهیه کردیم.

وی ادامه داد: لیست حدود 55 عنوان کتاب در مورد تاریخ، فرهنگ و هنر زنجان و 35 کتاب در خصوص سهروردی و فلسفه اشراق به ما دادند که در رابطه با تاریخ و فرهنگ و هنر زنجان حدود 90 درصد آن‌ها در زنجان چاپ شده بود، ما این کتاب‌ها را تهیه کردیم اما کتاب‌هایی که در مورد شیخ اشراق بود، متاسفانه هیچ‌کدام در داخل استان چاپ نشده است و ما مشکل تهیه آنها را داشتیم و متاسانه نتوانستیم کتابی را در این حوزه تهیه کنیم و بنابراین داوری هم در این زمینه صورت نگرفت.

وی افزود: هیئت داوران این جشنواره به انتخاب اعضای انجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ صورت گرفت و هیئت داوران شامل خانم سحر کاوندی، استادیار گروه فلسفه دانشگاه زنجان، ابراهیم قاسمی، معاونت فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر ابوالفضل عالی، رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی و دکتر قاسم موحدیان که دکترای دانش‌شناسی و رئیس کتابخانه سهروردی و دکتر داوود بیات از استانداری و بنده هستیم که طی جلسات متعددی که گذاشته شد تک‌تک کتاب‌ها خوانده شد.

وی با اشاره به اینکه امسال متاسفانه این جشنواره برای برگزیدگان این جشنواره جایزه نقدی تخصیص نیافت، گفت: امید است در سال‌های آینده در بهتر و جدی برگزار شدن این جایزه موفق باشیم.

 در ادامه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، امیرعلی نیک‌بخش، با اشاره به اینکه  این برنامه، اولین  برنامه کتاب سال "شیخ اشراق" است، افزود: امید است برای سال آینده برنامه مفصل‌تری  به گونه‌ای که در شأن مقام این فیلسوف بزرگ باشد، ترتیب داده شود و در این زمینه برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه شیخ اشراق از فیلسوفانی است که با اینکه جوان بود، فلسفه اشراق را تدوین کرد و بالغ بر 53 کتاب را  با توجه به سن کمی که داشتند‌، نگاشت، گفت: آنچه که مهم‌تر از فلسفه ایشان است، راه و روشی است که که او با نور طی می‌کند و برای بزرگداشت این شخصیت به نظر می‌رسد که  به یک دبیر‌خانه دائمی نیاز است. 

در پایان این مراسم، اثرات برگزیده این دوره از جشنواره کتاب سال "شیخ اشراق" شامل کتاب "دارالسعاده زنجان" به کوشش آقای حسن حسینعلی در حوزه تاریخ زنجان، کتاب "قصه‌های محلی زنجان" به کوشش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نمایندگی از آقای علی محمد بیانی در حوزه فرهنگ زنجان و کتاب "زنجان میزبان مهربان" به کوشش آقای ناصرمحمدی(عکاس) در حوزه هنر زنجان معرفی شدند.

همچنین هیئت داوران کتاب "آیینه نور"(با موضوع کتابشناسی سهروردی) تالیف دکتر قاسم موحدیان و خانم گیتی شاهمحمدی را قابل تقدیر دانستند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانانجمن دوستداران تاریخ و فرهنگ زنجانانتخاب کتاب سال زنجانمهدی افضلی
sedayezanjannews.ir/nx1174


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»