کد خبر: 12202
1403/04/13 - 8:45


صدای زنجان به بهانه گرامیداشت روز قلم؛ از عدم برگزاری دوره‌های آموزش نویسندگی در استان زنجان گزارش می‌دهد؛

نویسنده‌پروری با دستان خالی؟

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان: انجمن‌های ادبی فعال در عرصه نویسندگی باید طرح‌های خود را ارائه دهند تا در صورت داشتن شرایط لازم؛ در مسیر اجرا قرار گیرند/رییس انجمن ادبی و فرهنگی قزل اوزن: طرح‌ها آماده هست اما حمایتی از مسئولان ذیربط صورت نمی‌گیرد!

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ فاطمه شمشیرگر: با نزدیک شدن به 14 تیرماه مصادف با روز قلم؛ عده‌ای از علاقمندان به نویسندگی از کم‌کاری برخی مسئولین ذیربط استان، در برگزاری دوره‌های آموزش نویسندگی در این استان و بی‌کیفیت بودن کلاس‌های آموزشی در این حوزه گله‌مند هستند.

مسئولین اداره فرهنگ و ارشاد استان هم معتقدند که فراخوان انجمن‌های ادبی فعال در عرصه نویسندگی باید طرح‌های خود را ارائه دهند، تا در صورت تایید و تصویب شدن، از سوی ارگان مرتبط حمایت شده و قابلیت اجرا پیدا کنند اما برخی از مسئولین انجمن‌های ادبی از آماده بودن طرح‌ها و البته نبود حمایت دولتی خبر می‌دهند.

نویسندگی مهارتی است که با کمک آن فرد نویسنده می‌تواند آنچه را که در ذهن خود می‌پروراند، در قالب کلمات و سطرها به تصویر کشد.

 چهار سبک نگارش با عناوین توصیفی، روایتی، توضیحی و تحلیلی برای نویسندگی تعریف شده است‌. فرد نویسنده برای شناخت انواع سبک‌های نگارش و آموزش کامل این هنر می‌بایست در دوره‌های آموزشی و کلاس‌های نویسندگی شرکت کند تا بتواند به خوبی دست به قلم شود. با وجود اینکه امروزه دوره‌های آموزشی این حرفه در اقصی نقاط کشور برگزار می‌شود، اما بنا به گفته برخی از علاقمندان به نویسندگی این دوره‌های آموزشی و کلاس‌های نویسندگی آنطور که باید و شاید در زنجان دایر نمی‌شود یا کیفیت ندارد و نتیجه مورد نظر دست نمیاد.

بنا بر اظهارات مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در خصوص برگزاری کلاس‌های آموزش نویسندگی می‌بایست انجمن‌های ادبی که در این زمینه فعالیت دارند، وارد شوند و طرح‌های خود را ارائه دهند تا در صورت واجد الشرایط بودن قابلیت اجرا پیدا کنند.

اما به گفته ابوالفضل ایمانی، رییس انجمن ادبی و فرهنگی قزل اوزن طرح‌ها آماده هست و این طرح‌ها برای اجرا شدن نیاز به بودجه دارند. اما با این وجود سایه حمایتی مسئولان ذیربط بر سر انجمن‌های ادبی نیست.

انجمن‌های ادبی باید طرح‌های خود را ارائه دهند

اصغر حاج علی‌اکبری، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی، مستلزم ارائه طرح‌ها از سوی انجمن‌های ادبی فعال در این حوزه است، عنوان کرد: فراخوان این طرح‌ها حدود دو هفته گذشته داده شده است.

این مسئول ادامه داد: اکنون می‌بایست انجمن‌های ادبی طرح‌های خود را ارائه دهند تا مورد بررسی قرار گیرد و اگر تایید و تصویب شود، حمایت شده و عملیاتی خواهد شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه یکی از این طرح‌های ارائه شده توسط انجمن‌های ادبی می‌تواند طرح آموزش نویسندگی باشد، عنوان کرد: آنچه که در این میان حائز اهمیت است، این است که در این طرح‌های ارائه شده از سوی انجمن‌های ادبی همه جوانب دیده شده باشد. در آن صورت این طرح‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرند‌‌. لازم به ذکر است که اعتبار آن نیز از وزارتخانه اخذ شده است.

 طرح ارائه شده انجمن‌های ادبی باید قوی و عملیاتی باشد

حاج‌علی‌اکبری ضمن تاکید بر اینکه طرح‌های انجمن‌های ادبی باید قوی و عملیاتی باشند، افزود: منظور از اینکه همه جوانب در طرح فوق دیده شده باشد، این است که در این طرح، مخاطب لحاظ شده باشد، کشف استعداد باشد، الگوسازی صورت گرفته باشد، مدرسین آن از بین افراد توانمند پیشنهاد شود و در نهایت بسترهای اجرایی آن به خوبی دیده شده باشد.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در بستر انجمن‌های ادبی صورت می‌گیرد، ابراز کرد: فراخوان طرح‌ها با عنوان طرح‌های قرارگاه شهید آوینی حدود دو هفته گذشته داده شده است. اکنون انجمن‌های ادبی باید وارد میدان شوند و طرح‌های خود را بر اساس این فراخوان ارائه دهند.

**طرح‌ها ارایه شده اما سایه حمایتی مسئولان ذیربط بر سر انجمن‌های ادبی نیست

ابوالفضل ایمانی، رییس انجمن ادبی و فرهنگی قزل اوزن با بیان اینکه طرح‌ها ارائه شده است، تصریح کرد: کلاس‌های داستان‌نویسی و کلاس‌های شعر موجود است اما به علت عدم حمایت اداره ارشاد عملاً کلاس‌ها فقط عنوان کلاس را یدک می‌کشند. انجمن‌های ادبی باید با هزینه شخصی خود کلاس‌ها را برگزار کنند. زیرا از هیچگونه سایه حمایتی مسئولین مربوطه برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه مگر یک هنرمند چقدر می‌تواند برای برنامه‌های خودش هزینه کند، عنوان کرد: اکنون برای برگزاری یک شب شعر ساده برآورد هزینه صورت می‌گیرد، اما ارگان ذیربط حاضر به تقبل حتی بخش کوچکی از این هزینه‌ها نیز نیست. لذا همه بار مالی برگزاری کلاس‌ها بر دوش هنرمندان و انجمن‌های ادبی سنگینی می‌کند.

رئیس انجمن ادبی و فرهنگی قزل اوزن با اشاره به اینکه عدم حمایت مسئولین مربوطه تنها به کلاس‌های آموزشی و دوره‌های آموزشی نویسندگی ختم نمی‌شود، ابراز کرد: ارگان‌های ذی‌ربط حتی در خصوص برگزاری برنامه‌های بزرگداشت اساتید به‌نام زنجانی همچون هوشنگ جعفری نیز کم‌کاری‌هایی داشته‌اند و با وجود برگزاری جلسات مکرر در این خصوص بودجه‌ای برای برپایی این چنین مراسمات مهمی به شهر زنجان اختصاص نمی‌دهند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانانجمن ادبیروز قلمفعالیت فرهنگی
sedayezanjannews.ir/nx12202


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»