کد خبر: 12518
1403/05/18 - 11:46


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان مطرح کرد؛

اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب به طول 840 کیلومتر در شهر زنجان

علی‌محمد نادرخانی: با محدویت منابع اعتباری برای ادامه اجرای این طرح مواجهیم

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان اعلام کرد: طول شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر زنجان تقریبا 840 کیلومتر است که 430 کیلومتر آن ایجاد شده است و برای ادامه طرح به طول 410 کیلومتر نیز منتظر جذب اعتبارات هستیم.

علی‌محمد نادرخانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با حضور در دفتر صدای زنجان که به مناسبت روز خبرنگار صورت گرفت در خصوص روند اجرای تاسیسات و شبکه جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهر زنجان اظهار کرد: این فرآیند شامل شبکه جمع‌آوری فاضلاب، خطوط انتقال و تصفیه‌خانه است که شرکت آبفا از سال 1395 آن را آغاز کرده و در این مدت اقدامات مطلوبی نیز داشته است؛ ظرفیت بسیار خوبی نیز فراهم کرده است.

نادرخانی از ارتقای مدول اول خبر داد و گفت: فاز نخست مدول دوم نیز به پایان رسیده و وارد مدار شده است. ظرفیت مدول اول و دوم 75 هزار مترمکعب در شبانه‌روز است که با همت بخش خصوصی این امر محقق شد.

این مسئول عنوان کرد: در بخش شبکه جمع‌اوری فاضلاب، خطوط انتقال تقریبا پایان یافته است. طول شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر زنجان تقریبا 840 کیلومتر است که 430 کیلومتر آن ایجاد شده است و برای ادامه طرح به طول 410 کیلومتر نیز منتظر جذب اعتبارات هستیم. در خصوص اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب شهر زنجان مراجعات متععدی وجود دارد، شرکت آبفا برای اجرای این طرح حتی مشتاق تر از مردم است که امیدواریم به موقع اعتبارات لازم جذب شود.

نادرخانی با اشاره به سختی‌های اجرای پروژه شبکه جمع آوری فاضلاب شهر زنجان در مرکز شهر به علت ترافیک عنوان کرد: مهم‌ترین پروژه کنونی، اجرای خط انتقال جمع‌آوری منطقه کوچمشکی است که از چهارراه مهدیه( خیابان شهدا) آغاز و دروازه ارک، دروازه رشت، خیابان صفا، خیابان‌های منتهی به کوچمشکی تا میدان رسل است که دارای پیشرفت فیزیکی 20 درصدی است. در صورت اتمام فرآیند ظرفیت مناسبی برای جمع آوری شبکه فاضلاب را شاهد خواهیم بود به طوری هسته مرکزی شهر شامل خیابان صفا، کوچمشکی و منطقه سعدی شمالی را پوشش خواهد داد.

نادرخانی همچنین به اقدامات صورت گرفته در حوزه شبکه جمع آوری فاضلاب شهر زنجان در بافت قدیمی شهر نظیر کوچه حق وردی ابراز کرد: عمق اجرا بالاست و لازمه ان این است که در وهله نخست خاکبرداری به عمق 4 تا 6 متر صورت گیرد که هزینه بالایی در حفاری را می‌طلبد. از سویی نیز طول کم معابر است که روند اجرا به صورت دستی و یدی صورت می‌گیرد که گاها منجر به گلایه شهروندان نیز می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر 45 هزار مترمکعب در شبانه روز تصفیه فاضلاب انجام می‌شود؛ اضافه کرد: میزان فروش پساب نیز در شبانه روز 18 هزار مترمکعب است.

نادرخانی در بخش دیگری از اظهارات خود به برنامه فروش پساب به واحدهای صنعتی اشاره کرد و گفت: بازیافت آب، فرآیندی است که در آن آب مصرف‌شده، بازیابی و برای استفاده مجدد آماده می‌شود. این فرآیند می‌تواند به کاهش مصرف آب تازه و حفاظت از منابع آب کمک کند. با بازیافت و استفاده مجدد از آب تصفیه شده برای مصارف صنعتی و کشاورزی می توان تا حد زیادی از هدر رفت آب پیشگیری نمود. این امر مستلزم تصفیه دقیق و اصولی فاضلاب تولیدی می باشد. برای تصفیه و بازیافت آب بسته به منشاء تولید پساب (صنعتی یا خانگی) از فرآیندهای مختلف تصفیه استفاده می شود که خوشبختانه صنایع استان همکاری مطلوبی دارند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانآب و فاضلابمصارف صنعتی و کشاورزیتولید پساب
sedayezanjannews.ir/nx12518


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»