کد خبر: 1260
1398/06/22 - 22:38


رئیس انجمن سینمای جوان زنجان به مناسبت روز ملی سینما:

در بومی‌سازی فیلم‌ها، عمیق نبودیم

سینما همانند بسیاری از صنایع دیگر تاریخچه‌ای دارد و اگر امروز به تاریخ این صنعت در ایران نگاهی کنیم، خواهیم دید که این تاریخ با فراز و فرود‌های بسیاری در کشور و متعاقب آن در استان رو به رو بوده است.

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌ خانی- 21 شهریورماه همواره با عنوان روز ملی سینما شناخته شده است. شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که وقتی به سالن‌های سینما وارد شده اید و منتظر پخش فیلم روی پرده سینما هستید به این فکر کنید که تاریخ این صنعت به چه زمانی برمی‌گردد؟

پاسخ این سوال را می‌توان با گشت و گذاری در اینترنت به راحتی دریافت. اما آنچه اهمیت دارد این است که سینما همانند بسیاری از صنایع دیگر تاریخچه‌ای دارد و اگر امروز به تاریخ  این صنعت در ایران نگاهی کنیم، خواهیم دید که این تاریخ با فراز و فرود‌های بسیاری در کشور و متعاقب آن در استان رو به رو بوده است. در همین راستا، رئیس انجمن سینمای جوان، لیلا بیگلی با اشاره به اینکه برنامه خاصی به مناسب این روز توسط انجمن سینمای جوان اختصاص نیافته است، گفت: با توجه به اینکه این روز همزمان با ایام محرم است و اینکه جشنواره فیلم استان به تازگی برگزار شده و کلیه فیلم‌های ساخته شده توسط این انجمن در این جشنواره به معرض نمایش گذاشته شده است و از تمامی هنرمندان و فعالان این حوزه در این جشنواره تقدیر به عمل آمده است به نظر می رسد که برگزاری مراسمی برای این روز چندان مورد استقبال واقع نمی‌شد. از همین رو برای این روز برنامه‌ خاصی در نظر گرفته نشد تا در آذر ماه شاهد برگزاری کارگاه عکس و فیلم باشیم.

وی ادامه داد: برای حمایت از تولید فیلم، انجمن سینمای جوان در نظر دارد که حمایت‌های خود را که پیش از این از طریق تهران صورت می‌گرفت، از طریق استان‌ها انجام دهد و این گونه هم نیست که این بودجه از سوی تهران به استان‌ها اختصاص بیابد، بلکه اعتبار لازم را به استان‌ها می‌دهند و اعتبارش هم به این طریق است که هنرمندان ما باید در سایت انجمن سینمای جوان عضو شده و در پرتال حمایت از فیلم ثبت نام کنند که متاسفانه علیرغم تاکیدهای مکرر هنوز به  میزان مجاز برگزاری شورای فیلمسازی نرسیده است تا بتوانیم فیلمنامه ها را بررسی کنیم و بودجه برای آنها اختصاص بدهیم .

بیگلی با اشاره به اینکه متاسفانه همواره انگشت اتهام خود را به سمت ارگان ها نشانه می‌رویم  و معتقدیم که حمایت‌ها در این زمینه از سوی  ارگان‌ها کم است، گفت: در حالی که هنرمندان ما هم گاها تنبلی‌هایی در این زمینه می‌کنند و در حال حاضر بالغ بر سه ماه است که  در زمینه بارگذاری فیلم نامه‌های خود در پرتال حمایت از تولید، کوتاهی کرده اند. در واقع این هنرجویان باید در این پرتال آثار خود را ثبت کنند تا به تعداد آثار بارگذاری شده در این سایت به حد نصاب برسد و ما شورای بررسی را برگزار کنیم  و بودجه‌ای که انجمن سینمای جوان برای این موضوع اختصاص داده است را دریافت کنیم اما متاسفانه تعداد فیلمنامه‌ها هنوز به حد نصاب نرسیده است که علت آن را باید از فیلمسازها جویا شد.

این مسئول با اشاره به اینکه این موضوع در حال حاضر به یکی از دغدغه‌های من تبدیل شده است، گفت: فیلمسازان ما نباید در این موضوع خود را ببازند. باید با انرژی بیشتری به رقابت با همدیگر بپردازند و در واقع  این فرصت، زمینه ای است که از اعتبار لازم بهره ببریم. من اطلاع دارم که برخی از فیلمسازان ما در حال  ساخت فیلم با سایر ارگان ها هستند اما به نظر من این موضوع و عدم شرکت و بارگذاری در این سامانه قابل توجیه نیست و فیلمسازان ما باید تا آخر شهریور فیلمنامه‌های خود را در این پرتال بارگذاری کنند.

وی در خصوص سریال برادر مرحوم خود حمید بیگلی، با عنوان «شهر بیدار» که در ایام محرم از شبکه اشراق به نمایش گذاشته شد، افزود: این سریال از برادر من انرژی و زمان زیادی گرفت به طوری که وقتی این سریال را به تماشا می‌نشینم، شاهد هستم که به واسطه بودجه کمی که در این زمینه اختصاص یافته بود اما نقاط ضعفی که در این سریال وجود دارد، بسیار کم است و جز اندک ضعف هایی که می‌توان با تدوین مجدد بهتر شود، ضعف دیگری ندارد و صدا و سیمای زنجان باید به خود ببالد که چنین اثر فاخری را در حوزه مذهبی ساخته است و از پتانسیل دسته عزاداری حسینیه که مردمی است، کارگردان به خوبی استفاده کرده است.

بیگلی با اشاره به اینکه برخی به واسطه نام امام حسین(ع) دارند پول در می‌آورند، افزود: این سریال با کمترین هزینه ساخته شد و امید است که دوباره بتوان کارگردان‌هایی را مثل حمید بیگلی پرورش بدهیم که چندان چمداشت مالی  از آثار خود نداشته باشند و بیشتر به دنبال ساخت اثر فاخر باشند. واقعیت این است که این سریال تنها با عشق ساخته شد.

وی با اشاره به اینکه یک عده این سریال را مورد نقد قرار می‌دادند و اذعان می‌داشتند که بازیگران این فیلم  مصنوعی بازی می‌کنند، اظهار کرد: به نظر من این امر بسیار طبیعی است که وقتی سرمایه‌ای نباشد تا از بازیگران مطرح بهره برد، ناچار از بازیگران بومی استفاده  کرد که همین بازیگران هم در مقیاسی که می‌بینیم بسیار خوب در این فیلم نقش آفرینی می‌کنند.

 رئیس انجمن سینمای جوان استان با اشاره به اینکه یک شبه نمی‌توان  فیلمساز تربیت کرد، افزود: عواملی که در این فیلم در حال فعالیت هستند بعد از ده سال به نقطه ای رسیده‌اند که هر کدام  به چهره‌های شاخصی در حوزه خود تبدیل شده‌اند و باید برای پرورش هنرمند و سینما‌گر وقت و هزینه گذاشت .

وی با اشاره به اینکه حمید بیگلی متعلق به این شهر است، گفت: شاید با گذشت زمان این فیلم بتواند بیشتر دیده شود چرا که این فیلم توانسته است اصالت دسته حسینیه را به خوبی به نمایش بگذارد و با گذشت زمان مطمئنا این فیلم بیشتر دیده خواهد شد. ضمن اینکه امیدوارم صدا و سیمای استان بتواند دوباره مطابق گذشته به فیلمسازان استانی اعتماد کند و بودجه‌هایی را در جهت حمایت از فیلمسازان استان در نظر بگیرد.

بیگلی در خصوص بومی نبودن محتوای فیلم‌ها در استان، خاطرنشان کرد: وقتی نویسنده و شاعر ما از کوچه پس کوچه‌های شهرمان ننویسد، خلا این محتوا را نیز می‌توان در سینما حس کرد. ولی گاها بوده‌اند فیلمسازانی که به زبان ترکی فیلم ساخته‌اند اما  همین فیلم برای شرکت در جشنواره‌ها دچار مشکلاتی شده‌ و زیرنویس گذاشتن برای این فیلمها یکی از مشکلات در این زمینه بوده است اما با این وجود به نظر می رسد اینکه فیلمسازان ما به موضوع بومی سازی  چندان اهمیت نمی‌دهند؛ یک عقبه بلند مدت دارد و چون نمی‌توان در آثار داستانی استان رنگ و بوی بومی دید  مسلما نیز نمی‌توان در فیلم‌های ساخته شده نیز رد پای بومی سازی را دید.

این مسئول خاطرنشان کرد: ما باید به هنرجویان خود آموزش‌هایی را در این زمینه بدهیم تا هویت خود را باور داشته باشند و باید بپذیریم در شرایطی که ما حتی نمی‌توانیم بگوییم ترک زبان هستیم یا فارس زبان، طبیعی است که گریزان باشیم از اینکه فیلم‌هایمان را در لوکیشن  زنجان بسازیم.

وی با اشاره به اینکه ما فولکلور و تاریخ شهرمان را نمی‌شناسیم، افزود: در این زمینه هنرجویانی هستند که به این موضوع اهمیت می‌دهند و برخی از فیلم‌هایی که در لوکیشن زنجان ساخته شده باشد، وجود دارند اما در زمینه بومی سازی عمقی عمل نکرده‌ایم و می‌توان گفت هر چه قدر ادبیات ما در این زمینه قوی‌تر عمل کند، فیلمسازان ما دستشان پرتر خواهد بود و می‌توانند از این مضمونها استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه طرح رایگان عکاسی توسط انجمن سینمای جوان به زودی برگزار می‌شود، گفت: این طرح 12 ساعته به مدت سه روز پشت سر هم در هفته آینده برگزار می شود. در کنار این طرح، ثبت نام دوره فیلمسازی نیز شروع شده است و این دوره 7 ماهه در سه گام است که دوره اول آشنایی با سینما است و ترم دوم دروس تخصصی است و گام سوم ساخت فیلم‌های گونه مستند، تجربه‌گرا و بومی است که در نهایت هنرجویان وقتی این دوره‌ها را گذراندند می‌توانند یک فیلم پایان دوره بسازند و در حد کمی در زمینه تجهیزاتشان حمایت  می‌کنیم تا وارد عرصه سینمایی کشور شوند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسینمای زنجانسینمای جوان زنجانلیلا بیگلی
sedayezanjannews.ir/nx1260


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»