کد خبر: 12682
1403/06/07 - 9:1


صدای زنجان از نگرانی‌ها نسبت به وضعیت زیست محیطی یکی از شرکت‌های فعال در شهرک صنعتی نوآوران زنجان گزارش می‌دهد؛

بوی اسید می‌آید؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان: گزارشی مبنی بر استنشاق بوی نامطبوع ناشی از اسید در واحد مذکور نداشته‌ایم اما با توجه به نگرانی‌ها، بازرسان محیط زیست به محل اعزام می‌شوند

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: گزارش‌ها از سوختن برگ درختان اطراف یک واحد زیرمجموعه هلدینگ فعال در زمینه مواد بهداشتی و شوینده به علت استفاده از اسیدسولفوریک و گوگرد حکایت دارد؛ فعالان صنعتی می‌گویند وقتی درختان که ریه‌های طبیعت محسوب می‌شود در اثر خروج این اسیدهای سمی زرد شده و سوخته‌اند، آیا ریه‌های انسان‌ها با استنشاق این اسیدها آتش نمی‌گیرد؟

يكی از شاخص‌های اصلی توسعه، بهبود و ارتقای كيفيت زندگی مردم است. درست است که لازمه فقرزدايی، اشتغال زايی و توسعه است، اما اين امر نبايد منجر به تخريب و آلودگی محيط زيست شود.

شهرک صنعتی زنجان 2 (نوآوران) با مساحت کلی حدود 320 هکتاری و مساحت صنعتی 169 هکتاری است که در ضلع جنوبی بزرگراه زنجان به تبریز اراضی روستای آقچه پیره واقع شده است.

فعالان اقتصادی در این شهرک می‌گویند؛ استقرار شهرک‌ها و نواحی صنعتی علاوه بر اشتغال‌زایی، منجر به رونق اقتصادی استان و آبادانی منطقه می‌شود البته به شرطی که این برنامه‌ها با رویکرد توسعه پایدار عملیاتی شوند نه مثل متولیان برخی از واحدهای صنعتی که حاضرند به بهانه اشتغال و سودآوری؛ آلودگی صوتی و محیطی که به قیمت جان انسان و طبیعت تمام می‌شود؛ را هدیه کنند!

 آثار سوء خروج گازهای سمی ناشی از فعالیت این شرکت بر درختان بی‌زبان 

قابل مشاهده است، ببینید این گازها ریه انسان را چگونه آتش می‌زند!

آن‌ها با اشاره به فعالیت یکی از واحدهای مستقر در این شهرک مدعی‌اند که خروجی ناشی از استفاده این شرکت از انواع اسیدهای سمی از جمله اسیدسولفوریک و گوگرد منجر به زردی برگ درختان و نابودی تدریجی محیط طبیعی اطراف واحد شده و در صورت عدم ورود به موقع ارگان‌های ذیربط ریه‌های انسان‌ها و فعالان شاغل واحد مذکور و واحدهای اطراف درگیر خواهد شد چرا که اسید سولفوریک، جوهر گوگرد یا سولفات هیدروژن ماده ای سمی است و در صورت استنشاق یا بلعیده شدن می‌تواند سبب مرگ شود. در صورت تماس با پوست سبب زخم و سوختگی عمیق و در صورت تماس با چشم سبب کوری در فرد می شود.

یکی از فعالان اقتصادی شهرک صنعتی نوآوران در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به آلودگی صوتی برج‌های خنک کننده یکی از شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگی فعال در حوزه مواد شوینده و بهداشتی مستقر در این شهرک می‌گوید: در خصوص آلودگی‌های صوتی و محیطی ناشی از فعالیت شرکت مذکور بارها به دست‌اندرکاران ذیربط گلایه کرده‌ایم اما ترتیب اثر داده نمی‌شود. با توجه به فعالیت مخرب برخی از واحدهای صنعتی در زنجان؛ اگر به موضوع آلایندگی صنایع توجهی نشود مسئله آلودگی آب و هوا در زنجان به بزرگتریم مسئله طی سال‌های آتی تبدیل خواهد شد همه ما طرفداران اشتغال‌زایی و به تبع ان رونق اقتصادی هستیم اما به چه قیمتی؟

وی با اشاره به زردی رخسار درختان پیرامون شرکت مذکور ادعا می‌کند: این وضعیت درختان بی زبان ناشی از گازهای سمی به علت استفاده از اسیدهای مختلف و گوگرد است؛ آن وقت ببینید ریه انسان را چگونه آتش می زند!

گزارشی از استنشاق نامطبوع ناشی از اسید در واحد مذکور نداشته‌ایم 

اما با توجه به نگرانی‌ها؛ بازرسان محیط زیست به محل اعزام می‌شوند

محمدرضا یافتیان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان صراحتا می‌گوید: اداره حفاظت از محیط زیست به هیچ وجه مقابل فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال زایی نیست اما طبق قانون موظف به برخورد با هرگونه آلودگی زیست محیطی است و در این خصوص با هیچ کسی تعارفی ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به مشکلات ناشی از خروجی آب (پساب) واحد صنعتی مربوطه عنوان می‌کند: آخرین گزارشات (حدودا 5 ماه قبل) مربوط به این مشکل بوده که واحد مذکور نسبت به بازچرخانی آب و اجرای ضوابط زیست محیطی در خصوص استفاده از تصفیه‌خانه اقدامات مطلوبی انجام داد که تا به امروز مشکلی نداشته است.

یافتیان در خصوص نگرانی‌ها نسبت به استنشاق بوی نامطبوع و آلودگی‌های محیطی و زرد شدن برگ‌ها و نابودی تدریجی درختان پیرامون واحد به تعبیری سوختگی استنشاقی سولفوریک اسید گوگرد نیز تاکید می‌کند: اگر بوی اسید ناخوشایند و منجر به ناراحتی شود، شک نکنید باید نگران شد اما بازرسان اداره محیط زیست تا به امروز در خصوص واحد مذکور به این مورد برخورد نکرده‌اند اما با توجه به گزارشات وصولی به صدای زنجان از سوی برخی فعالان صنعتی، بازرسان به محل اعزام و بررسی‌های لازم صورت خواهد گرفت.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانزیست محیطیبوی نامطبوعاسید
sedayezanjannews.ir/nx12682


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»