کد خبر: 1276
1398/06/31 - 9:11


صدای زنجان درباره وضعیت لباس‌های فرم مدارس گزارش می دهد

شرایط نافرم لباس‌های فرم

رییس اتحادیه تولید کنندگان، خیاطان و جوراب بافان زنجان: هزینه متوسط لباس فرم مدارس 80 هزار تومان است

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی خانی- چندی پیش معاون هماهنگی، امور اقتصادی و نظارت بر اموراستان‌های سازمان‌دانش‌آموزی کشور در خصوص لباس فرم دانش آموزان گفته بود ما در سازمان دانش‌آموزی متولی تعیین قیمت لباس فرم دانش آموزان  نیستیم، اما بر قیمت‌ها نظارت می‌کنیم.  بر همین اساس اتحادیه اصناف هر استانی قیمت‌گذاری را براساس تعرفه‌‌هایی که دارد، انجام می‌دهد. ما هم به عنوان یکی از اعضا و نماینده آموزش و پرورش عضو کمیته قیمت‌گذاری هستیم. در کمیته قیمت‌گذاری، نوع پارچه و قیمت تمام شده مصوب می‌شود.

سید هادی دلبری ادامه داده بود: اتحادیه اصناف برای همکاری به تولیدی‌هایی که دارای مجوز هستند، فراخوان داده و قیمت‌ها را هم در نهایت آنها تعیین می‌کنند، ضمن اینکه هیچ ۱۹ درصدی هم به حساب سازمان دانش‌آموزی واریزی نمی‌شود. البته در این میان مدارسی هستند که تخلف می‌کنند و با یک تولیدی که جزو اتحادیه نیست، قرارداد می‌بندد که با آنها برخورد خواهد شد. در حال حاضر در هر استان قیمت لباس‌های فرم مدارس از ۷۰ تا ۱۴۰ هزار تومان است که بسته به نوع جنس پارچه دارد. البته آموزش و پرورش متولی قیمت‌گذاری بر روپوش مدارس نیست. ما قیمت‌گذاری را به اتحادیه صنف پوشاک سپردیم که اتاق اصناف آن را معرفی کرده است. ما از قیمتی که نهایی شده است، ریالی اضافه دریافت نمی‌کنیم و سهمی نداریم.

دلبری در پاسخ به این سوال که آیا نظارتی به کار فروشندگان پوشاک مدارس وجود دارد تا آنها قیمت‌ها را به سلیقه خود افزایش ندهند؟ گفت: صد درصد نظارت انجام می‌شود، البته تهیه روپوش مدارس اجباری نیست. ما امسال تهیه روپوش مدارس را ساماندهی کردیم و تمام مراحل اجرایی آن ثبت و پیگیری می‌شود. سازمان دانش‌آموزی به این امر ورود کرده تا بتواند از تولید تا توزیع نظارت داشته باشد.

اما گذشته از داستان قیمت لباس‌های فرم، گفت‌وگو با برخی از ولدین دانش‌آموزان یک مدرسه دخترانه نشان می‌دهد که اغلب دانش‌آموزان از طرح و رنگ لباس‌های مدرسه خود راضی نیستند.

مادر یکی از دانش‌آموزان دخترانه زنجان در این خصوص گفت: هنگامی که برای خرید لباس فرم برای فرزندم مراجعه کردم، رنگ‌هایی را دیدم که من که چندین سال بیشتر از فرزندم عمر کرده‌ام، دل و دماغ پوشیدن این نوع رنگ‌ها را ندارم اما فرزندم مجبور به پوشیدن آن است چون آن را مشخص کرده‌اند.

وی معتقد است نوع دوخت برای لباس فرم دانش‌آموزان بسیار قدیمی است و دانش آموزان نمی‌توانند آن را بپذیرند و به نظر من لباس‌ها باید دوختی متناسب با لباس‌هایی که اکنون فرزندان‌مان به تن می‌کنند، داشته باشند تا دانش آموزان انگیزه بیشتری برای پوشیدن این فرم لباس‌ها داشته باشند.

وی رو به  دختر خود کرد و در حالی که نظر او را می‌پرسید، گفت: قیمت مطرح شده برای این لباس فرم بالاست  ضمن اینکه لباس ارائه شده نیز کیفیت مطلوبی ندارد. سال گذشته دخترم در مدرسه دیگری درس می‌خواند و اصلا حاضر نبود که لباس فرم آن مدرسه را به تن کند ولی ناچارا به تن می‌کرد.

فرزند این خانم مدعی است که اصلا لباس فرمش را دوست ندارد و به مادرش می گوید: چرا باید این لباس اینقدر گشاد باشد چرا باید لباس فرم ما به این شکل دوخته شود. گشادی آن را نمی‌تواند تحمل کند چه برسد به اینکه مجبور است رنگ و نوع دوخت آن را تا پایان سال تحصیلی بپذیرد.

انجمن اولیا و مربیان تصمیم گیرنده اصلی  وجود لباس فرم مدارس

 در این زمینه مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه یکی از نقش‌هایی که انجمن اولیاو مربیان دارد و بسیار تاثیر‌گذار است، در زمینه لباس فرم مدارس است، گفت: در مدارس به طور معمول در پایان سال تحصیلی(خردادماه) جلسه‌ای با مرکزیت انجمن اولیا و مربیان گذاشته می‌شود و  تنها یک نفر از اداره کل آموزش و پرورش در آنجا عضو است و بقیه اعضا از خود این انجمن هستند.

ابراهیم رفیعی، ادامه داد: در این جلسه در خصوص چند موضوع تصمیم‌گیری می‌شود که یکی از این موارد این است که اصلا مدرسه لباس فرم داشته باشد یا خیر؟ یعنی اگر انجمن اولیا و مربیان و مدیر مدرسه جلسه بگذارند و نتیجه بگیرند که ما امسال  لباس فرم مدرسه نخواهیم داشت و دانش آموزان آزاد هستند تا هر لباسی که دوست دارند بپوشند، موضوع لباس فرم تمام است.

این مسئول با اشاره به اینکه در خصوص لباس مدرسه، انجمن اولیا و مربیان تصمیم گیرنده است، گفت: به طور غالب مدارس علاقه‌مند هستند که پوشش مدارس یک نظمی داشته باشد و با توجه به اینکه یکی از وظایف ما در آموزش و پرورش این است که وضعیت پوشش دانش آموزان را هم به جهت عفاف و حجاب برایش یک تصمیم‌گیری‌هایی شود و به همین خاطر مدارس علاقه‌مند چه در مدارس دخترانه و چه در پسرانه یک نظارتی در پوشش مدرسه ایجاد کنند و این هم در غالب لباس فرم است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: پس از اینکه اصل این مسئله که آیا لباس فرم وجود داشته باشد یا نه؟ در انجمن به نتیجه رسید موضوع مورد نظارت بعدی، جنس و رنگ خواهد بود که یک شورا در این زمینه تشکیل می‌شود تا به نتیجه برسند اما اداره آموزش و پرورش تنها الزامی که در این زمینه داشته است این است که تمام لباس‌های مدرسه باید از اجناس ایرانی باشند و این را با اصناف و با صنف پارچه و خیاطی هماهنگ کرده بودیم.

وی با اشاره به اینکه قیمت لباس‌های مدرسه را صنف و اتحادیه مربوط با این موضوع تعیین می‌کند، خاطرنشان کرد: در خصوص قیمت لباس فرم مدارس صنف تصمیم گیرنده است و معمولا در این زمینه 4 واحد را صنف برای تهیه لباس مدرسه معرفی می‌کند و مدیران مدرسه هم در حد معرف این واحد‌ها را به دانش آموزان معرفی می‌کنند.

رییس آموزش و پرورش استان با اشاره به برخی از نکات تربیتی خاطرنشان کرد: به طور معمول در مدارس دانش‌آموزانی وجود دارند که بضاعت مالی چندانی ندارند و در این زمینه مدیر مدرسه یک هماهنگی‌هایی با صنف انجام می‌دهد تا این دانش‌آموزان به شکل رایگان این لباس فرم را دریافت کنند و مدیران  موظف هستند که ملاحظات اخلاقی را در این زمینه رعایت کنند.

متوسط قیمت یک لباس فرم در استان 80 هزار تومان است

 در ادامه رییس اتحادیه تولید کنندگان، خیاطان و جوراب بافان زنجان، با اشاره به اینکه تلاش شده است، بهترین جنس و دوخت و طراحی در  این خصوص ارائه شود، گفت: براساس تایید کمیته کارشناسی ما تلاش شده است از بهترین جنس پارچه‌ای که در ایران موجود است در دوخت این لباس‌های فرم استفاده شود، ضمن اینکه انتخاب پارچه این لباسها بر عهده مدارس  بوده است و از طرف تولیدکننده تنها کیفیت دوخت مدنظر بوده است و در واقع کارگروه سه نفره مدارس هستند که طرح، پارچه و رنگ و دوخت لباس‌های مدارس را تعیین می‌کنند و سپس مورد تایید اتحادیه تولیدکنندگان واقع شده است.

محمود عتیق‌زاده با اشاره به اینکه قیمت تمام شده یک لباس مدرسه از نظر دوخت استخراج قیمت شده است و به تایید اداره صنعت و معدن و تجارت و تعزیرات و اتاق اصناف و اتحادیه تولید کنندگان لباس رسیده است، گفت: این قیمت برای تمامی لباس‌ها یکسان است و در حال حاضر زیر نظارت سازمان دانشجویی اداره آموزش و پرورش است اما به جهت اینکه قیمت پارچه‌ها به جهت کیفیت پارچه متفاوت است، قیمت تمام شده یک لباس در پایان متفاوت خواهد بود که به طور متوسط قیمت تمام شده یک لباس بین 70 تا 80 تومان است ضمن اینکه ما لباس‌های مدارسی داریم که قیمت تمام شده آن تا 110 تومان نیز می‌رسد و از طرفی برخی از قیمت تمام شده لباس فرم در برخی از مدارس قیمتی در حدود 50 تومان دارد که متوسط قیمت تمام شده را می‌توان 80  هزار تومان در نظر گرفت.

 این مسئول با اشاره به اینکه به طور معمول تمامی مدارس استان لباس فرم مدرسه را سفارش می‌دهند، گفت:  نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که تعدادی از مدارس به خاطر اینکه هزینه اضافی بر دوش والدین نگذارند همان لباس فرم سابق را پیشنهاد می‌دهند و تنها برای دانش آموزان جدیدالورود درخواست لباس می‌دهند که تعداد دانش‌آموزان جدیدالورود متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه اغلب دوزندگان لباس کار خود را به پایان رسانده‌اند، گفت: از تیرماه اعضای این اتحادیه در واقع کار خود را آغاز کردند و در حال حاضر بیشتر دوزندگان کار خود را به پایان رسانده‌اند هر چند هستند کسانی که یا دیر قرارداد با آنها بسته شده و یا تاخیر داشته‌اند و کار خود را هنوز به پایان نرسانده‌اند، البته تعداد آنها زیاد نیست.

دوخت بهتر لباس‌های فرم، فرصتی برای تغییر نگرش مردم نسبت به پوشاک ایرانی

عتیق‌زاده  در پاسخ به این سوال که با وجود قاچاق لباس و تصرف این بازار توسط اجناس ترکیه‌ای و چینی، دوخت لباس فرم مدارس تا چه میزان می‌تواند به تغییر نگرش افراد نسبت به کالای ایرانی نقش داشته باشد، افزود: تمام تلاش ما بر این است که مطابق گذشته لباسهای فرم دوخته شده از بهترین کیفیت خود برخوردار باشند و همه موارد از جمله نوع پارچه و رنگ آن و دوخت و طرح بهترین باشد تا خانواده‌های ایرانی نسبت به اجناس ایرانی و به ویژه پوشاک آن تغییر نگرش دهند و نسبت به این لباس فخر بفروشد.

وی با اشاره به این اینکه افراد باید نسبت به پوشک ایرانی اعتماد پیدا کنند، افزود: برخی از افراد و سازمانها ممکن است به خاطر 10 هزار تومان قیمت بیشتر از خرید کالای ایرانی خودداری کنند اما این افزایش قیمت تنها دلیل بر کیفیت پارچه و دوخت است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانلباس فرم مدارساموزش و پرورش زنجاناتحادیه تولید کنندگان
sedayezanjannews.ir/nx1276


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»