کد خبر: 9960
1402/04/26 - 10:41


صدای زنجان چالش والدین در اجباری بودن یا نبودن تهیه لباس فرم دانش‌آموزان را بررسی می‌کند؛

اختیارِ اجباری

شهروندان: با وجود تاکید مسئولان بر اجباری نبودن، مدارس والدین را ملزم به تهیه لباس فرم می‌کنند/ مدیر کل آموزش و پرورش استان: تهیه لباس فرم یکدست جنبه تربیتی دارد!/ رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک زنجان: حداقل قیمت لباس فرم دانش‌آموزی بین 300 تا 600 هزار تومان (برای بزرگسالان) است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی خانی: با وجود اینکه مسئولان اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان تاکید دارند که؛ تهیه لباس فرم دانش‌آموزان اجباری نیست، با این وجود والدین از ارسال پیامک مدارس مبنی بر تهیه لباس فرم دانش‌آموزان در برخی مدارس شهر زنجان حکایت دارد که می‌تواند نشان از الزام آن از سوی مدیران مدارس باشد.

«حمید ملکی»، رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان در روزهای اخیر در گفت‌‌وگو با رسانه‌ها عنوان کرد: بخشنامه تهیه لباس فرم مدارس در خردادماه به همه مدارس ارسال شده است و در حال حاضر قراردادهای تولیدکننده لباس با مدارس در حال انعقاد است. طبق تفاهم نامه‌ای که با اتحادیه پوشاک داشته‌ایم طبق آیین نامه، تولیدکننده‌ها باید تا ۱۵ شهریورماه لباس فرم را به خانواده‌ها تحویل دهند.

وی با تاکید بر اینکه هر تولیدکننده هم باید یک نمونه از لباس فرم را در مدرسه قرار دهد تا اولیاء دانش‌آموزان از کم و کیف لباس اطلاع یابند، ادامه داد: قیمت لباس را طبق مصوبه اداره صمت به مدارس ابلاغ کرده‌ایم که اجرت دوخت ثابت می‌باشد، منتهی قیمت پارچه متغیر است.

ملکی با بیان اینکه تهیه لباس فرم مدرسه اجباری نیست، گفت: اگر خانواده‌ای توانایی دوخت لباس را دارد می‌تواند از روی نمونه خودش تهیه کند ضمن اینکه اگر دانش‌آموزی سه سال در یک مدرسه مشغول به تحصیل است اجباری نیست که لباس فرم جدید تهیه کند.

وی با بیان اینکه ممکن است دانش‌آموزی به دلیل عدم استطاعت مالی توانایی  تهیه لباس را نداشته باشد، گفت: در این راستا طبق پیش‌بینی‌های انجام شده دانش‌آموزان بی‌بضاعت به طور رایگان لباس فرم دریافت خواهند کرد.

برخلاف گفته مسئولان؛ تهیه لباس فرم مدارس اجباری است

با این وجود برخی از والدین از الزام در تهیه لباس فرم مدارس خبر داده و در گفت و گو با صدای زنجان عنوان می‌کنند که در روزهای گذشته پیامکی از سوی مدارس ارسال شده است که برای تهیه فرم مدرسه اصرار دارد.

یکی از والدین با بیان اینکه مسئولین حرف از اجباری نبودن لباس فرم مدارس می‌زنند اما با این وجود تهیه لباس فرم، در مدارس علنا اجباری است، اظهار کرد: بهتر است به جای این حرفها مسئولیتن به فکر راهی باشند که قیمت لباسهای مدارس مقرون به صرفه‌تر از این قیمت‌ها باشد. متاسفانه رد این موضوعات همواره خیاطان و تولید کنندگان به فکر جیب خود هستند و لباس فرم را به گونه‌ ای می دوزند که چندان صرفه اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه پایه اول هر مقطعی به تهیه لباس فرم مدرسه الزام دارند، اظهار کرد:  در باقی مقاطع نیز این اجبار وجود دارد با این وجود برخی از مدارس نسبت به تهیه این لباس فرم تنها در یک پایه اصرار و در سایر پایه ها همچنان آن را تمدید می‌کنند.

این شهروند می‌گوید: عنوان اینکه یونیفرم اجباری نیست، تنها توجیه کردن اجباری است که از سوی برخی از مدارس اصرار می‌شود. این هزنیه، هزینه ناچیزی هم نیست که خانواده بخواهد بگوید که چندان اهمیت ندارد و آن را پرداخت کنند به و.یژه برای خانواده‌هایی که چند فرزند محصل دارند. به شخصه هزنیه لباس فرم یکی از فرزندانم حدود 800هزار تومان شده است که باید در همان زمان ثبت نام در جهت تهیه آن هزینه پرداخت شود. دو فرزند دیگرم اما در این زمینه هنوز ثبت نام نشده‌اند.

وی با اشاره به اینکه خرید لباس فرم برای هر سال تحصیلی در برخی از مدارس وجود دارد، اظهار کرد: در برخی از موارد مدیر مدارس اصرار به تهیه لباس فرم در هر سال تحصیلی دارد که خود این موضوع باعث برخی از مشکلات برای خانواده‌ها می‌شود.

تهیه لباس فرم یکدست جنبه تربیتی دارد

«علی اسماعیلی»، مدیر کل اموزش و پرورش استان زنجان نیز در این زمینه  در گفت و گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه لباس فرم مدارس اجباری نیست، اظهار کرد: ما اجباری برای خرید لباس فرم توسط والدین برای دانش‌آموزان نداریم. قطعا برخی از خانواده‌ها مایل به تهیه این لباس فرم نیستند اما در مقابل برخی از خانواده‌ها مطالبه این لباس را از آموزش و پرورش دارند.

 وی ادامه داد: اگر چه این لباس اجباری نیست اما به جهت تربیتی اگر بررسی داشته باشیم، هر دانش آموزی اگر لباسی که دوست دارد را بپوشد مدرسه از لحاظ تربیتی دچار مشکلاتی می‌شود. به همین خاطر ما علاقه‌مند هستیم که از جهت ترجیح تربیتی این موضوع رعایت شود که حداقل لباس فرم دانش‌آموزان تشابه ظاهری حداقلی باهم دیگر داشته باشند.

به گفته اسماعیلی، از سوی آموزش و پرورش عنوان شده است که یونیفرمی که برای سال‌های قبل است و قابل استفاده هستند، مورد استفاده قرار بگیرد و این طور نباشد که هر سال برای دانش‌آموزی لباس فرم تهیه شود.

وی افزود: با توجه به وضع اقتصادی موجود در جامعه ما  دوست نداریم که به خانواده‌ها فشار مضاعفی وارد کنیم،  و در این راستا اگر والدین توانایی دوخت لباس و یا تهیه لباسی مشابه آن لباس فرم مدارس را دارند، خود نسبت به تهیه لباس اقدام کنند. هر چند اقداماتی نیز برای تهیه لباس برای برخی از خانواده ها که بضاعت مالی چندانی ندارند نیز فراهم شده است.

در تهیه لباس فرم، به مدل و رنگ و راحتی لباس توجه شود

یکی از والدین نیز با گلایه از لباس فرم مدرسه فرزندش، اظهار کرد:  برخی از مدارس لباس فرمی را برای دانش‌آموزان انتخاب می‌کنند که  نسبت به قیمت دریافتی  وضعیت مناسبی ندارند، جنس پارچه و رنگ و حتی مدل لباس‌های فرم باید تا میزانی امروزی و به گونهای باشد که دانش‌آموز نسبت به پوشیدن آن راغب باشد. این در حالی است که برخی از مدارس لباس فرم‌هایی را انتخاب می‌کنند که  فرزندم به اجبار آن را تن می‌کند. طبیعتا با توجه به اینکه دانش آموزان مدت طولانی با این لباس در مدرسه حضور دارند جنس لباس و رنگ ان باید به گونه ای باشد که دانش آموز تمایل به استفاده از آن داشته باشد.و در آن احساس راحتی کند.

لباس‌های فرم برای والدین، گران تمام می‌شود!

همچنین «محمود عتیق زاده»، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک، خیاطان مردانه و زنانه، جوراب و قماش زنجان در این زمینه با اشاره به اینکه قیمت یونیفرم مدارس نسبت به پارچه مصرفی، مدل و برخی دیگر از موضوعات، لحاظ می‌شود، گفت: بر اساس عناوین مختلف قیمت‌های دوخت لباس فرم متفاوت است اما حداقل قیمت موجود برای دوخت لباس فرم 300 هزار تا 600 هزار تومان ( برای بزرگسالان) است، که این  قیمت برای لباس‌هایی فرم با کیفیت بهتر گران‌تر تمام می‌شود.

وی ادامه داد: مدارس، انجمن اولیا مربیان و پیمانکاران و تولید کنندگان عقد قراردادشان را بر اساس نوع پارچه، مدل انتخابی برای لباس فرم مدرسه می‌بندند و بر این اساس اقدام می‌کنند. در ادامه اتحادیه قرارداد بررسی می‌کند و جهت تحویل لباس فرم نسبت به زمان تحویلی که مقرر شده است، اقدام می‌کند.

این مسئول با اشاره به تنوع مدل لباس‌های فرم مدرسه اظهار کرد: در این زمینه بیشتر به زیبایی، مقاوم بودن پارچه و رنگی بودن لباس‌ها توجه می‌کنیم تا این لباس بتواند برای چندین سال مورد استفاده قرار گیرد و به نفع دانش‌آموز باشد. همچنین در جلسه‌ای در اداره فرهنگ و ارشاد تعیین گشت که یک نمونه از لباس‌های دوخته شده به این اداره ارسال شود تا شهریورماه در قالب جشنواره‌ای لباسها به رقابت گذاشته شوند و برترین‌های آن انتخاب کردند.

وی با اشاره به افزایش 50 تا 70 درصدی پارچه طی سال جدید، افزود: قیمت هر لباس فرم قبل از دوخت آنالیز می‌شود و برای قیمت‌گذاری به اتاق اصناف، بازرسی و صنعت و معدن و تجارت ارسال میگردد تا قیمت تائید شود. 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانلباس فرم مدارس
sedayezanjannews.ir/nx9960


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»