کد خبر: 12798
1403/06/24 - 9:19


صدای زنجان از هزینه‌های آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی در آستانه بازگشایی مدارس گزارش می‌دهد؛

تقابل بهار علم با پاییز بازار

رئیس اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریرفروشان زنجان: هر خانواده برای خرید نوشت‌افزار به طور میانگین باید 1.5 میلیون تومان هزینه کند/رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان: کرایه سرویس مدارس زنجان بسته به نوع خودرو و مسافت از 391 هزار تا 948 هزار تومان متفاوت است/رئیس اتحادیه خیاطان زنجان‌: به طور میانگین قیمت یکدست یونیفرم، 600 هزار تومان است!

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: در حالی که در آستانه فرا رسیدن مهر و بازگشایی مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی هستیم، سری به بازارهای مرتبط با این ایام می‌زنیم و در این بین با توجه به گستردگی اقلام مورد نیاز برای آغاز سال تحصیلی مقاطع مختلف و قیمت‌های آن‌ها، تنها سراغ هزینه‌های مقطع ابتدایی مدارس دولتی می‌زنیم تا مشخص شود یک خانواده زنجانی برای راهی کردن فرزند خود به مدرسه ابتدایی در ابتدای سال تحصیلی چقدر باید هزینه کند.

به نظر می‌رسد بازار فروش نوشت‌افزار با رکود همراه است و مغازه‌ها خالی از شور و هیجان خرید و خانواده‌های زنجانی امسال در کنار هزینه‌های دیگر باید بخشی از درآمد خود را به خرید نوشت‌افزار، کیف و کفش به‌علاوه واریز وجه برای سرویس مدرسه و یونیفرم اختصاص دهند.

ساده‌ترین بسته نوشت‌افزار شامل دفتر، کتاب، مداد سیاه و رنگی، پاک‌کن و تراش، کیف، جامدادی و خودکار است که اگر کم‌ترین قیمت را برای آنها در نظر بگیریم بسته به تمکن مالی خانواده‌ها یک میلیون و 500 تا تا 3 میلیون تومان خرج دارد. این را هم در نظر داشته باشیم که لوازم‌التحریر مصرفی است و در طول سال تحصیلی باید چند بار دیگر هم خریداری شود و این هزینه تنها شامل چند ماه آغازین می‌شود.

 درس خواندن به جز نوشت‌افزار هزینه‌های دیگری هم دارد. برای مثال قیمت لباس فرم و یک شکل بین 500 هزار تا 2 میلیون تومان است. به جز این‌ها بعضی مدارس هزینه‌هایی را برای ثبت نام اخذ می‌کنند که مجموع انواع هزینه‌ها چند میلیون تومان می‌شود که پرداخت آن برای بسیاری از خانواده‌ها سخت است چرا که بسیاری از کارگران و کارمندان با حقوق قانون کار روزگار می‌گذرانند که به طور متوسط شامل 12 میلیون تومان حقوق ماهانه می‌شود.

اگر سری به بازار بزنید، از دیدن قیمت‌های بالای نوشت‌افزار، کیف، کفش و روپوش مدارس، دود از سرتان بلند می‌شود، والدین با تردید پای در فروشگاه‌های عرضه کننده این اقلام می‌گذارند و تلاش می‌کنند تا وسایل ضروری فرزندان را در سبد خرید جای دهند.

 افزایش 30 درصدی قیمت مداد

هم اکنون در بازار؛ قیمت دفتر مشق ۵۰ برگ مدل ایفل بسته ۵ عددی ۸۹ هزار تومان، جامدادی کتابی آهنربایی ماشین حسابدار ۱۹۲ هزار تومان، جامدادی تبلتی طرح برجسته کرومی و دوستان ۳۲۵ هزار تومان، خودکار دکتر پنتر ۸ عددی ۵۴ هزار تومان، خودکار 0.7 میلیمتری صفا سری کیان ۳۲۲۰ تومان، جامدادی دو زیپ ۲۶۵ هزار تومان ، مداد رنگی ۲۴ رنگ آریا ۱۱۸ هزار تومان، آبرنگ افرا ۴۸ رنگ ۴۵۲ هزار تومان عرضه می‌شود.

در مجموع بسته به کیفیت، دفترهای 40 تا 100 برگ نیز متفاوت است اما به طور میانگین دفتر 40، 60، 80 و 100 برگ به ترتیب 10 هزار، 15، 20 و 25 هزار تومان عرضه می‌شود.

سیدمحمد علویون، فعال صنف نوشت‌افزارفروشان از افزایش 30 درصدی قیمت مداد نسبت به سال قبل خبر داده و به صدای زنجان می‌گوید: به جز مداد سایر اقلام و نوشت‌افزار افزایش حدود 10 درصدی داشته‌اند.

علویون کم‌ترین مبلغ موردنیاز برای خرید نوشت‌افزار و اقلام ضروری تحصیل برای دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی را یک میلیون و 500 هزار تومان دانسته و ادامه می‌دهد: بسته به تمکن مالی، هر خانواده‌ای قیمتی را برای این اقلام در نظر می‌گیرند اما اینکه گرانی سبب شده تا برخی والدین فقط اقلام ضروری دانش‌آموز خود را تهیه کنند و از برخی لوازم غیرضروری اجتناب کنند بر کسی پوشیده نیست!

 رکود در بازار لوازم‌التحریر

موضوعی که از اظهارات رئیس اتحادیه کتاب و نوشت‌افزارفروشان زنجان کاملا مشهود است! رضا مکی در گفت‌وگو با صدای زنجان از رکود شدید بازار نوشت‌افزار در استان خبر داده و می‌گوید: مسائل و مشکلات اقتصادی سبب شده که برخی خانوارها توان خرید اقلام و نوشت‌افزار را نداشته باشند از این رو فعالان صنفی نیز با مشکل نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

رئیس اتحادیه کتاب و نوشت‌افزار فروشان زنجان از بی‌رونقی در بازار نوشت‌افزار آن هم در آستانه بازگشایی مدارس ابراز تاسف کرده و می‌گوید: خبری از رونق بازار نیست و بسیاری از فعالان این حوزه در تهیه نوشت‌افزار، به‌ویژه مداد و مدادرنگی با مشکل مواجه هستند.

مکی ضمن ابراز نگرانی از ادامه این روند، خواستار حمایت مسئولان از صنف کتاب‌فروشان و لوازم‌التحریرفروشان شد.

 هر خانواده برای خرید نوشت‌افزار به طور میانگین باید 1.5 میلیون تومان هزینه کند

مکی با بیان اینکه با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید و انتظار رونق بازار نوشت‌افزار، امسال شاهد رکودی عجیب در این حوزه در استان هستیم ابراز کرد: برخلاف سال‌های گذشته، شور و اشتیاق خاصی در بین خانواده‌ها برای تهیه نوشت‌افزار مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: در حال حاضر، حتی با وجود افزایش هزینه‌های تولید، قیمت نوشت‌افزار نسبت به سال گذشته تغییرات چشم‌گیری نداشته است. با این حال، به نظر می‌رسد عوامل دیگری هم‌چون شرایط اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم، بر کاهش تقاضا در این بازار تاثیرگذار بوده است.

رئیس اتحادیه کتاب و نوشت‌افزار فروشان زنجان بیان کرد: بر اساس برآوردهای ما، برای تکمیل سبد کالایی یک دانش‌آموز با حداقل امکانات، به حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه نیاز است. این در حالی است که بسیاری از خانواده‌ها با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند و توانایی تامین این هزینه را ندارند.

 به طور میانگین قیمت یکدست یونیفرم، 600 هزار تومان است

محمود عتیق‌زاده، رئیس اتحادیه خیاطان زنجان‌ در گفت‌وگو با صدای زنجان قیمت یونیفرم مدارس برای هر دانش‌آموز را 480 تا 750 هزار اعلام کرده و می‌گوید: به طور متوسط قیمت یک دست لباس مدرسه برای هر دانش‌آموز، 600 هزار تومان تمام می‌شود، مگر اینکه نوع پارچه بسیار باکیفیت باشد و نوع دوخت و مدل هم متفاوت باشد که طبیعتا نسبت به سایر یونیفرم‌ها تا 2 برابر لحاظ می‌شود.

عتیق‌زاده انجمن اولیا در مدارس را وکیل معلمان و دانش‌آموزان دانسته و معتقد است: با پیگیری انجمن خوشبختانه مشکلی در قیمت نهایی یونیفرم‌ها و تحویل سفارش‌ها وجود ندارد و مدارسی که انجمن اولیایش به موقع ورود کرده تا 70 درصد سفارشاتش را دریافت کرده است و مدرسه‌ای هم که به موقع قراردادش را منعقد نکرده است شاید قیمت هر یک دست لباس دانش‌آموز گران‌تر تمام شده و شاید دیر سفارشات خود را دریافت کنند.

رئیس اتحادیه خیاطان زنجان‌ دوخت با دقت و تمیز و تحویل سفارش در موعد مقرر را از وظایف اصلی این صنف دانسته و در خصوص تعداد واحدهای فعال در دوخت و تحویل لباس‌ دانش‌آموزان زنجان عنوان می‌کند: نزدیک به 60 الی 70 کارگاه مجرب مشغول به این کار هستند، حتی تعدادی از کارگاه‌های خیاطی شهر زنجان سفارشات سایر شهرستان‌های استان زنجان و استان‌های هم‌جوار را نیز قبول کرده و در حال انجام وظیفه هستند.

ساماندهی سرویس مدارس زنجان با سامانه سپند

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان می‌گوید؛ سرویس مدارس زنجان آماده بوده و از طریق سامانه سپند سرویس مدارس استان ساماندهی شدند.

داود نوری در گفتگو با صدای زنجان از تکمیل فرآیند ثبت‌نام سرویس مدارس در سامانه سپند و آمادگی کامل برای آغاز سال تحصیلی جدید خبر داده و عنوان می‌کند که؛ طبق آیین‌نامه جدیدی که سال گذشته از سوی هیئت دولت ابلاغ شد، ساماندهی سرویس مدارس به شهرداری‌ها واگذار شده است و تمام اولیای دانش‌آموزان موظف هستند تا فرزند خود را در سامانه سپند ثبت‌نام کرده تا بتوانند از سرویس مدارس استفاده کنند.

نوری از آمادگی کامل برای آغاز سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: در حال حاضر، هیچ مشکلی در سامانه سپند وجود ندارد و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا دانش‌آموزان بتوانند بدون مشکل از سرویس مدارس استفاده کنند.

وی همچنین اعلام کرد: در تلاش هستیم تا با همکاری اتحادیه کشوری مسافر، مجدداً سامانه سپند را برای ثبت‌نام دانش‌آموزانی که موفق به ثبت‌نام نشده‌اند، بازگشایی کنیم.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان با بیان اینکه ثبت‌نام سرویس مدارس در سه نوبت انجام شد و در نهایت، حدود ۱۴ هزار و ۳۰۰ نفر از دانش‌آموزان زنجانی در این سامانه ثبت‌نام کردند، می‌گوید: قیمت سرویس مدارس با تایید شورای شهر زنجان مشخص شده و اولیا می‌توانند در پنل شخصی خود در سامانه سپند، تعرفه‌ها را مشاهده کنند.

 کرایه سرویس مدارس زنجان؛ 391 هزار تا 948 هزار تومان

نوری در خصوص نرخ تعرفه بهای مصوب شورای اسلامی شهر زنجان برای حمل و نقل سرویس مدارس در سال تحصیلی 1404 - 1403 به صدای زنجان می‌گوید: میزان کرایه پرداختی ماهانه توسط والدین با خودروی سواری در مسافت‌های دور، متوسط و نزدیک به ترتیب 948 هزار و 500 تومان، 813 هزار تومان، 677 هزار و 500 تومان؛ با خودروی ون در مسافت‌های دور، متوسط و نزدیک به ترتیب 609 هزار و 700 تومان، 542 هزار تومان، 472 هزار و 200 تومان است.

کرایه ماهانه لحاظ شده برای سرویس مدرسه با خودروی مینی‌بوس در شهر زنجان برای مسافت‌های دور، متوسط و نزدیک به ترتیب 542 هزار تومان، 474 هزار و 200تومان، 406 هزار و 500 تومان و با خودروی اتوبوس نیز کرایه اعلامی برای مسافت‌های دور متوسط و نزدیک به ترتیب 522 هزار تومان، 456 هزار و 700 تومان، 391 هزار و 500 تومان می‌باشد.

بنا بر اعلام شهرداری زنجان؛ تنها ۱۷ شرکت مجوزدار حق ارائه خدمات سرویس مدارس در زنجان را دارند و اولیایی که با شرکت‌های غیرمجاز قرارداد ببندند، مسئولیت عواقب آن بر عهده خودشان خواهد بود. همچنین، رانندگان سرویس مدارس موظف هستند تا مشخصات کامل و مجوز فعالیت خود را به صورت بارکددار در شیشه اتومبیل نصب کنند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانسرویس مدارسلوازم‌التحریرنوشت افزار
sedayezanjannews.ir/nx12798


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»