کد خبر: 12835
1403/06/28 - 8:39


معاون اقتصادی استاندار زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان تصریح کرد؛

10 سال زمان برای انتقال شهرک روی زنجان

حسین محمدی: متاسفانه در سال‌های گذشته؛ در بحث «روی» استان زنجان، انسجام مدیریتی تجربه نکرده‌ایم

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/  لیلا محمدی: پس از بازدید میدانی علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دولت سیزدهم (16 دی 1402) از شهرک روی زنجان و تاکیدش بر لزوم جابه‌جایی این شهرک، ظاهرا برخی از مسئولان و نمایندگان مجلس جز تکرار اظهارات این مسئول دولت قبل، چیزی در آستین ندارند تا اسم خود را نقل محافل کنند.

معاون اقتصادی استاندار زنجان هم می‌گوید: جابه‌جایی شهرک تخصصی روی به آسانی مطالبی که برخی‌ها در رسانه‌ها اعلام می‌کنند، نیست و جابه‌جایی این شهرک پروسه حداقل 10 ساله می‌طلبد.

حسین محمدی در گفت‌وگو با صدای زنجان جابجایی شهرک تخصصی روی به آسانی مطالبی که برخی‌ها در رسانه‌ها اعلام می‌کنند، ندانست و گفت: اغلب واحدهای روی استان زنجان در حریم شهرها و روستاها ایجاد شده‌اند، یکی از این موارد نیز شهرک تخصصی روی است که باید در اسرع وقت و طبق برنامه‌ریزی منتقل شوند و طبیعتا یک شبه نمی‌توان اقدام به این کار کرد. با توجه به بررسی‌های اولیه؛ جانمایی شهرک تخصصی روی پروسه 10 ساله است که باید با حساسیت، دقت و کارشناسی‌شده محقق شود.

محمدی با تاکید بر اینکه «متاسفانه در سال‌های گذشته در بحث روی در استان زنجان، انسجام مدیریتی را تجربه نکرده‌ایم»، اضافه کرد: برای رفع این نقطه ضعف، سال گذشته استراتژی در قبال صنعت روی استان زنجان را آغاز کردیم، در این راستا احصای تعداد واحدهای روی فعال، میزان پروانه‌های صادره، تعداد مجوزهای صادره را در دستور کار قرار گرفت.

معاون اقتصادی استاندار زنجان و از استعلامات صورت گرفته از طریق فعالان و متولیان صنعت روی و دستگاه‌های مربوطه نظیر انجمن روی، اداره کل صمت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جهت احصای آمار مربوط به واحدهای روی اضافه کرد: هر یک از این دستگاه‌ها؛ آمارهای متفاوتی را در این رابطه اعلام کردند از این رو مجموعه استان زنجان تصمیم گرفت برای یکدست شدن آمارها و استخراج دیتای دقیق از فعالان روی در استان زنجان نسبت به تشکیل تیم کارشناسی اقدام کند تا به صورت میدانی، آمار مربوط به تعداد واحدهای دریافت کننده خدمات از جمله برق، گاز، آب، بیمه و مالیات را استخراج کنند که در نهایت به 115 واحد روی رسیدیم که البته از این تعداد، 3 واحد تعطیل بودند که عملا از آمارها حذف شدند.

محمدی تعداد دقیق واحدهای روی فعال در استان زنجان را 112 مورد اعلام کرد و گفت: این آمار دقیق در حالی بود که متولیان صنعت روی از جمله انجمن روی این تعداد را 50 مورد، اداره کل صمت اعلام می کرد که 60 واحد دارای مجوز در استان زنجان وجود دارد. اقدامات برای استخراج تعداد جوازهای استقرار، پروانه بهره برداری، واحدهای قانونمند و بی توجه نسبت به ضوابط زیست محیطی، تعداد واحدهای بی توجه به حرائم، محل دقیق قرارگیری واحدها به صورت کامل احصا شد که نزدیک به 4 ماه زمان صرف شد تا تعداد واحدهای فعال در حوزه روی و مشتقات آن استخراج شود.

معاون اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه 70 الی 80 درصد واحدهای روی در حریم شهرها و روستاها واقع شده‌اند و علاوه بر ان متاسفانه در سال‌های قبل ضوابط اصلی و قانونی رعایت نشده است که باید برای انتقال این واحدها به محل جدید تصمیمات جدی اتخاذ شود، ادامه داد: شهرک تخصصی روی در راستای این تصمیم باید جابجا شود اما این پروسه زمان بر است، فاز مطالعاتی این پروژه، یکسال زمان می‌طلبد. بر این اساس شرکت شهرک‌های صنعتی ظرف یکسال منطقه‌ای را شناسایی و نسبت به انجام مطالعات دقیق اقدام کند که باید شهریورماه 1404 به پایان برسد. در شهریورماه 1404 نیز باید مسئولان ذیربط زیرساخت‌های انتقال را فراهم کنند. بعد از تهیه زیرساخت‌ها باید به فکر سرمایه‌ سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته و جلوگیری از متضرر شدن فعالان اقتصادی شهرک تخصصی روی و تحمیل هزینه‌ها شویم که «اعطای مشوق» یکی از راهکارها برای جبران می‌تواند باشد. از نظر من جابجایی شهرک تخصصی روی یک شبه نیست و پروسه 10 ساله می‌طلبد.

محمدی در بخش دیگری از اظهارات خود با اذعان به اینکه تمامی واحدها الزامات قانونی را رعایت نمی کنند از تعدادی از کارفرمایان شهرک تخصصی روی خواست تا نسبت به رعایت حقوق کارگران خود اقدام کرده و نسبت به ایجاد محیط امن با در اختیار گذاشتن تجهیزات و لباس‌های ایمنی اقدام کنند، در این بین وظیفه بازرسان اداره کار بسیار خطیر است البته ناگفته نماند که تعداد کارفرماهای قانونمداری که دغدغه اصلی‌شان تامین امنیت شغلی، روانی و مالی، امنیت و سلامت کارگران زیرمجموعه‌شان است کم نیست.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانشهرک رویامنیت شغلیمجوز
sedayezanjannews.ir/nx12835


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»