کد خبر: 12892
1403/07/04 - 8:42


صدای زنجان چالش‌های سرویس‌ مدارس زنجان در آغازین روزهای آغاز سال تحصیلی را بررسی می‌کند؛

سرویس‌های بی‌نظم مدارس

شهروند زنجانی: یکپارچه‌سازی سرویس‌های مدارس معضل جدیدی برای اولیا شده است/رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان: اطلاع‌رسانی و همکاری مطلوبی از سوی مدیران مدارس برای ثبت در سامانه سپند شاهد نیستیم

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: این روزها اولیای زنجانی از وضعیت سرویس مدارس در روزهای نخست سال تحصیلی ناراضی هستند و این موضوع موجب سردرگمی آن‌ها شده است، همچنین برخی از این افراد معتقد هستند یکپارچه‌سازی این سرویس‌ها از طریق شهرداری میزان سردرگمی را افزایش داده است و دیگر کسی پاسخگوی مشکلات آن‌ها نیست اما رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان تأکید دارد اولیا انتقادات خود را می‌توانند با شهرداری در میان بگذارند و مشکلات موجود را ریشه در ضعف اطلاع‌رسانی و عدم همکاری مطلوبی از سوی مدیران مدارس برای ثبت در سامانه سپند می‌داند.

در سال‌های اخیر موضوع سرویس‌های مدارس به‌عنوان چالشی برای اولیا تبدیل‌شده است و در این میان افزایش فاصله خانه دانش‌آموزان با مدارس و همچنین نبود مدرسه در برخی شهرک‌های اقماری این مشکلات را افزایش داده است. این موضوع به نحوی بود که سال گذشته به‌هم‌ریختگی در فعالیت سرویس مدارس موجب شد تا بی‌نظمی و ترافیک بالا در سطح شهر موجی از نارضایتی در بین شهروندان را ایجاد کند، این موضوع در نخستین روزهای سال تحصیلی سال جاری نیز مشاهده می‌شود اما به نظر می‌رسد این چالش نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشد اما همچنان تا حدودی زیادی مشکلات این حوزه پابرجا مانده و این بار مشکلات جدیدی به مشکلات سرویس‌های مدارس اضافه‌شده است چراکه از سال جاری ساماندهی سرویس‌های مدارس در زنجان به شهرداری‌ها سپرده‌شده است تا از طریق سپند اقدام به مدیریت یکپارچه سرویس مدارس کنند که این روزها خود این سامانه موجب ایجاد چالش درزمینهٔ فعالیت سرویس‌های مدارس شده است.

ثبت‌نام کردیم، اما سرویسی وجود ندارد

یکی از اولیای زنجانی در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه باوجود ثبت‌نام در سامانه سپند از روز نخست مدرسه با چالش تأمین سرویس مدرسه مواجه شدیم و این در برهم خوردن آرامش آغاز سال تحصیلی تاثیر گذاشته است، بیان می‌کند: این در حالی است که در تابستان تمام مراحل مورد تأکید از سوی مدرسه را انجام دادیم تا آغاز سال تحصیلی بدون حاشیه را سپری کنیم.

وی با اشاره به اینکه حتی فرزندم در سامانه سپند ثبت‌نام کرد تا در مورد سرویس مدرسه‌اش مشکلی نداشته باشد، میگوید: این در حالی است که در این دو روز اول سال تحصیلی هنوز از این سرویس بهره‌مند نشدیم و روی سرویس مدرسه را ندیده‌ایم.

این ولی دانش‌آموز با اشاره به اینکه تلاش برای برقراری ارتباط با شرکت سرویس‌دهنده تا این لحظه بی‌نتیجه مانده است، بیان می‌کند: تا این لحظه تلاش ما برای حل مشکل سرویس فرزندم بی‌نتیجه مانده است و همچنان ناامید هستیم چراکه رسماً آموزش‌وپرورش نیز حاضر نیست در این زمینه پاسخگویی کند و این موضوع را خارج از اختیار و وظایف خود اعلام می‌کند.

نرخ نامه شهرداری اجرایی نمی‌شود

یکی از اولیای دیگر نیز از شرایط سرویس مدرسه فرزند خود گلایه می‌کند و می‌گوید: سردرگمی از شرایط موجود، وضعیت اولیا و دانش‌آموزان در روزهای نخست سال تحصیلی است.

وی بابیان اینکه در کنار این سردرگمی تحمیل هزینه مازاد به اولیا نیز آزاردهنده است، اظهار می‌کند: نرخ‌ نامه‌ای توسط شهرداری ابلاغ‌شده است که طبق آن مسافت منزل تا خانه به سه گروه نزدیک، متوسط و دور تقسیم‌شده و هر یک هزینه جداگانه دارد ولی عملاً همه اولیا یک هزینه را پرداخت می‌کنند.

این اولیا نیز از عدم پاسخگویی مسئولان ذی‌ربط گلایه دارد و اضافه می‌کند: نه شرکت و نه شهرداری تا این لحظه پاسخ درستی در مورد این به‌هم‌ریختگی نداده‌اند.

اطلاعرسانی ضعیف مدارس، زمینه‌ساز مشکلات سرویس‌ها بوده است

داود نوری رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان در این زمینه در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به به‌هم‌ریختگی وضعیت سرویس‌های مدارس در روزهای نخست سال تحصیلی اظهار می‌کند: بخشی از این شرایط متأسفانه به دلیل عدم استقبال یا عدم آگاهی اولیا برای ثبت‌نام در سامانه سپند بوده است.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی‌های قبلی از اواخر خردادماه تاکنون در فضای مجازی و صداوسیما انجام‌شده است، عنوان می‌کند: بااین‌وجود برخی اولیا از وجود این سامانه و لزوم ثبت‌نام در آن ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.

وی با اشاره به عدم همکاری مدیران مدارس باوجوداینکه در جلسات متعددی با همکاران آموزش‌وپرورش داشتیم، بیان می‌کند: اطلاع‌رسانی در مورد این سامانه به‌صورت مطلوب انجام‌نشده است و همکاری مطلوبی از سوی مدیران مدارس شاهد نیستیم.

نوری با اشاره به اینکه تا 10 شهریور‌ماه سال جاری 14 هزار و 411 نفر در سامانه سپند ثبت‌نام کردند و درخواست سرویس مدرسه داشتند، ادامه می‌دهد: این آمار تا 21 شهریور‌ماه سال جاری به 15 هزار و 415 نفر رسید.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان با اشاره به اینکه این تعداد ثبت‌نامی در بین 17 شرکت که تائید صلاحیت دریافت کردند و گواهی اشتغال آن‌ها صادرشده است، تقسیم‌شده و تخصیص سرویس برای آن‌ها انجام‌شده است، می‌گوید: بیشتر مشکل در این حوزه به دلیل عدم اطلاع‌رسانی از سوی آموزش‌وپرورش بوده تا اولیا بر مبنای این دستورالعمل اقدام کنند و یا در سامانه ثبت‌نام داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه برای اینکه کاهش نگرانی اولیا و حضور دانش‌آموزان به همه شرکت‌ها دستور داده‌شده است باوجوداینکه ثبت‌نام انجام ندادند سرویس در اختیارشان قرار گیرد، بیان می‌کند: تأکید شده است سرویس برای دانش‌آموزانی که ثبت‌نام آن‌ها هنوز انجام‌نشده نیز در نظر گرفته شود تا بتوانند سال تحصیلی را آغاز کنند.

 اولیا در صورت عقد قرارداد شخصی، به شرکت‌ها اعلام کنند

نوری در ادامه با اشاره به اینکه برخی اولیا خود اقدام به عقد قرارداد با افراد برای سرویس مدارس می‌کنند که اگر به هر دلیل اتفاقی بیفتد هیچ سازمانی مسئولیت حوادث آن را بر عهده نخواهد گرفت، تصریح می‌کند: توصیه می‌شود این رانندگان به شرکت‌های دارای صلاحیت معرفی شوند تا در قالب شرکت‌ها نسبت به ارائه گواهی اشتغال و علائم ممیزه از طرف سامانه صورت گرفته تا نظارت کافی از سوی دستگاه‌های نظارتی بر این سرویس‌ها نیز صورت گیرد.

 مشکلی در حمل‌ونقل درون‌شهری وجود ندارد

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان با اشاره به اینکه برخی از تاکسی‌ها به‌عنوان سرویس مدرسه فعالیت دارند که این موضوع از طریق دستورالعمل اجرایی برای فعالیت تاکسی‌ها نیز مورد تائید است، عنوان می‌کند: ولی طبق آمار تاکسی‌های زیادی در سطح شهر در این بخش فعالیت نمی‌کنند ولی اگر هم این کار را بکنند غیرقانونی نیست ولی باید حتماً تحت نظارت یکی از این شرکت‌ها باشند و نباید به‌صورت خودجوش و خودسرانه فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه همکاران از ساعت 6 و 30 تا 8 و 30 در سطح شهر حضور فعالانه دارند، می‌گوید: روزانه 128 دستگاه اتوبوس، ون و مینی‌بوس خدمات‌رسانی عمومی را در سطح شهر انجام می‌دهند و تا به امروز مشکل خاصی وجود نداشته است.

نوری با اشاره به اینکه تا دومین روز پاییز هیچ گزارشی از مردم در مورد کاهش خدمات‌رسانی ناوگان حمل‌ونقل عمومی دریافت نکردیم، اضافه می‌کند: در مورد سرویس‌ها هم اگر مردم مشکلی دارند می‌توانند با سامانه 133 و سایر شماره‌های 33771091 و 33771092 و 09127402246 تماس برقرار کنند و انتقادات و پیشنهاد‌های خود را ارائه دهند.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان  خاطرنشان می‌کند: همچنین سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری زنجان برای دریافت گزارش‌های مردم به‌صورت حضوری آماده است تا شهروندان در صورت نیاز به این سازمان مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: کمیته انضباطی برای برخورد با تخلفات سرویس‌های مدارس تشکیل خواهد شد تا بر اساس گزارش‌های مردمی با رانندگان متخلف برخورد شود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانحمل و نقلسرویس مدارسسامانه سپند
sedayezanjannews.ir/nx12892


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»