کد خبر: 1291
1398/07/06 - 8:25


مدیر بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای زنجان مدعی شد:

سد مراش مشکلی ندارد

آماده برگزاری میزگرد با منتقدان سد مراش در حضور اصحاب رسانه هستیم

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه هرگونه اظهارنظر شکلی بدون در نظر گرفتن مدارک و اسناد، منصفانه نیست از منتقدان پروژه سد مراش خواست تا با برگزاری میزگردی با حضور اصحاب رسانه تمامی ابهامات را تشریح و موارد در حضور کارشناسان بررسی شود.

علی عباسی چهارشنبه هفته گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه استان آغاز هرگونه عملیات سدسازی را منوط به مجوز محیط زیست اعلام کرد و گفت: این پروژه دارای مجوز اولیه محیط زیست است و اگر چنین مجوزی نداشتیم سد مراش در ردیف پروژه‌های دولت و مصوب مجلس شورای اسلامی قرار نمی‌گرفت.

عباسی با بیان اینکه موافقت ‌نهایی در هیچ پروژه‌ای اتفاق نمی‌افتد، اضافه کرد: به دلیل احتمال بروز مشکلات زیست محیطی در بین اجرای پروژه نه در استان بلکه در کل کشور مجوز نهایی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صادر نمی‌شود.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی حاکم بر شهرستان ماهنشان و به ویژه منطقه انگوران در پاسخ به منتقدان که معتقدند با وجود آب‌های زیرزمینی در شهرستان احداث سد مراش نسنجیده است، اظهار کرد: شهرستان ماهنشان به ویژه انگوران در منطقه کاملا کوهستانی و فاقد دشت دارای آبخوان بزرگ واقع شده است، در حاشیه رودخانه قزل‌اوزن و انگوران‌چایی آبخوانی وجود دارد که به لحاظ کمی و کیفی کاملا تحت تاثیر قزل‌اوزن است. این آب از طریق چشمه و قنات‌ها مورد استفاده کشاورزان قرار می‌گیرد که در برخی از فصول سال کم‌آب و یا شاید کاملا خشک و بی‌آب است. به بیانی دیگر این آب، جریان زیرقشری است و به معنی واقعی آب ذخیره زیرزمینی چندین ساله که بشود برای تامین آب شرب موردنیاز منطقه روی آن حساب کرد هم نیست.

عباسی با بیان اینکه آب موجود در ماهنشان از طریق چاه‌هایی که آب زیر قشری دارند در حال استفاده است، عنوان کرد: از این آب می‌توان برای مصرف بخش کشاورزی استفاده کرد ولی برای تامین آب شرب، این آب کیفیت مناسب را ندارد و سد مراش بهترین منبع آبی برای آینده شهرستان ماهنشان، دندی و روستاهای اطراف است.

تامین آب شرب 124 منطقه ماهنشان از اهداف اصلی احداث سد مراش

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای زنجان تامین آب شرب مردم ماهنشان را یکی از اهداف اصلی احداث سد مراش توسط شرکت آب منطقه‌ای دانست و با اشاره به مصرف آب بی‌کیفیت اهالی ادامه داد: در حال حاضر آب شرب شهرستان ماهنشان شور بوده و از طریق دستگاه آب شیرین‌کن قابل مصرف می‌شود، برای عمده روستاها نیز از طریق تانکر عملیات آبرسانی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه آب منطقه ماهنشان در تابستان کم می‌شود و از نظر کیفی نیز خاصیت خود را از دست می‌دهد، عنوان کرد: با توجه به وضعیت بارش‌ها، آب‌های موجود قابل اتکا نیستند.

این مسئول با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای برای تولید آب باکیفیت و به مقدار کافی، آب سطحی را مهار و با احداث سد مراش تلاش کرده است تا به صورت پایدار آب شرب منطقه را تامین کند، ابراز کرد: علاوه بر این، سد مراش در توسعه بخش صنعت که سبب اشتغال‌زایی و افزایش سرمایه‌گذاری شهرستان محرومی هم‌چون ماهنشان می‌شود، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای زنجان حق‌آبه‌های بخش کشاورزی در مسیر احداث سد مراش به هیچ عنوان فراموش نشده است، اضافه کرد: با توجه به دستورات مرکز، آب سد مراش در مسیر توسعه بخش کشاورزی استفاده نمی‌شود البته اگر سیاست مسئولان تغییر کند، مشکلی در تامین آب برای توسعه بخش نداریم.

عباسی در پاسخ به سؤال صدای زنجان درباره ادعای وجود مشکلات زیست‌محیطی در سد مراش ابراز کرد: هر فعالیت انسانی محیط‌زیست را تحت تاثیر قرار می‌دهد در این راستا مهندسان و مشاوران تمامی سعی خود را می‌کنند تا این مشکلات بهبود یابند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر استقرار سد مراش در بخشی از منطقه حفاظت شده محیط زیست (انگوران) که از نقدهای برخی از فعالان محیط‌زیست نیز است، گفت: آب هر کجا که باشد سبب بهبود محیط زیست می‌شود، سد «فیله‌خاصه» نیز در منطقه حفاظت شده قرار گرفته است، در آغاز پروژه هم انتقاداتی بود اما در حال حاضر این محل تبدیل به محل اتراق و کوچ پرندگان مهاجر شده است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه هر گونه اظهارنظر شکلی بدون در نظر گرفتن مدارک و اسناد، منصفانه نیست از منتقدان پروژه سد مراش خواست تا با برگزاری میزگردی با حضور اصحاب رسانه تمامی ابهامات را تشریح و موارد در حضور کارشناسان بررسی شود.

نباید به منابع زیرزمینی که دائماً در حال تغییر است، اتکا کنیم

عباسی با اشاره به وضعیت زیرزمینی استان که در شرایط بحرانی قرار گرفته است، تاکید کرد: ما نباید به منابع زیرزمینی که دائما در حال تغییر است، اتکا کنیم. مصرف آب‌های زیرزمینی موجب افت شدید سفره‌ها شده و در مواردی کیفیت این آبها از بین رفته است.

مشاور پروژه سد مراش نیز در این نشست با اشاره به اهمیت آب‌های زیرزمینی برای نسل آینده عنوان کرد: این آب‌ها نباید مورد استفاده بی‌رویه و بدون مطالعه قرار گیرد.

حبیب افشاریان با بیان اینکه در مهندسی، مهار آب‌های سطحی و استفاده آن به جای مصرف آب‌های زیرزمینی مورد توجه است، ابراز کرد: پروژه سد مراش از سال 90 تا 94 قابلیت بهره‌‌برداری داشت.

بهره‌برداری از منابع آب سد مراش تا سال 1402

وی با بیان اینکه کمبود اعتبارات سرعت پروژه‌ را کاهش داده است، اضافه کرد: در صورتی که منابع مورد نیاز تزریق گردد، تا سال ۱۴۰۲ این طرح به اتمام رسیده و قابل بهره‌برداری می‌شود.

افشاریان آب سد مراش را از آب‌های با کیفیت‌ استان دانست و افزود: آزمایش‌های مستمر و مداومی از آب وارده از شاخه‌ها به سد مراش انجام می‌شود و برخلاف اظهارات برخی منتقدان وجود فلزات سنگین در این آب‌ها از سوی کارشناسان رد شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۶۷ میلیارد و 700 میلیون تومان برای سد مراش هزینه شده است، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود ۳۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این سد هزینه شود.

افشاریان با اشاره به 10 برابر شدن هزینه‌ها تصریح کرد: در سال 88 هزینه‌ای که برآورد شده بود، اکنون به ۱۰ برابر رسیده است به نظر می‌رسد اتمام هرچه سریع‌تر این پروژه سبب جلوگیری از اتلاف بودجه‌های عمرانی استان و این شهرستان شود.

مدیر پروژه سد مراش نیز با اشاره به اینکه شهرستان ماهنشان، شهرهای دندی و انگوران به لحاظ کمی و کیفی در حوزه تامین آب شرب مشکلات فراوانی دارند، در مورد مشکلات آب در برخی روستاهای زنجان نیز اظهاراتی را بیان کرد.

رسول قراخانی با بیان اینکه قرارداد اولیه باستان شناسی برای کشف محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی در سد مراش منعقد و اقداماتی هم در این زمینه از سوی کارشناسان امر انجام شده است، گفت: در قرارداد اولیه موردی مشاهده نشده است.

تخلیه کامل روستای مراش در گرو تخصیص اعتبار

مدیر پروژه سد مراش با بیان اینکه از ۱۴۸ منزل مسکونی روستای مراش برای تخلیه منطقه فقط ۳۹ واحد باقی مانده و با سایر اهالی در قبال خرید خانه‌ها مبالغ مربوطه پرداخت شده است، ادامه داد: از 39 منزل باقیمانده، ۱۸ واحد مخروبه بوده و مابقی واحدها در انتظار تخصیص اعتبار برای تخلیه است.

مدرس دانشگاه و مشاور کنترل کیفی آب سد مراش نیز در این نشست هرگونه اظهار نظر در مورد سرطان‌زا بودن آب سد مراش از سوی برخی منتقدان را رد کرد و افزود: این مطالب در حالی مطرح می‌شود که منابع تامین‌کننده سد مراش سال‌هاست در حال پایش بوده و هیچ موردی در این باره محرز و مشاهده نشده است.

سیدمحمد شعاعی با اشاره به افزایش حساسیت‌ها به دلیل نزدیکی سد مراش با شرکت سرب و روی هم گفت: پایش کیفی انجام شده و مشکل خاصی در کیفیت آب مراش وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان همراهان سبزاندیش یکی از سمن‌های فعال در حوزه محیط زیست نیز در این نشست با اشاره به اهمیت سدسازی در منطقه ماهنشان ابراز کرد: با توجه به بررسی‌های انجام گرفته، این منطقه فاقد سفره آب زیرزمینی بوده و احداث سد مراش برای تامین نیازهای آبی منطقه اعم از شرب و صنعت و زیست محیطی یکی از الزامات بوده است.

امینی به مهار سیلاب توسط سدهای استان اشاره کرد و گفت: سدهای مراش و ایالو علاوه بر تامین نیازهای مختلف آبی منطقه ماهنشان و دندی قطعا در کنترل سیلاب‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسد مراشمدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آبعلی عباسی
sedayezanjannews.ir/nx1291


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»