کد خبر: 13123
1403/07/29 - 9:3


صدای زنجان از خرید و فروش امتیاز مسکن ملی علی‌رغم ممنوعیت گزارش می‌دهد؛

سوداگران مسکن ملی!

رئیس اداره برنامه ریزی راه و شهرسازی استان: سوداگران به دنبال ممنوعیت خرید و فروش امتیاز مسکن‌های حمایتی به تکاپو افتاده‌اند/طبق ماده ۱۳ قانون ساماندهی بازار مسکن، زمین و اجاره بها، خرید و فروش امتیاز مسکن‌های حمایتی ممنوع است. در این قانون قید شده که حق انعقاد معاملات و اعطای وکالت مربوط و انتقال حق انتفاع اراضی یا عیان یا امتیاز ثبت نام وجود ندارد

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: خریدوفروش امتیاز مسکن طبق قانون ممنوع است و می‌تواند به زیان مالی خریدار تمام شود. در این میان اگر طرف حساب شما دلالی باشد که قبلاً امتیاز را از شخص دیگری خریده است، احتمال این زیان مالی بیشتر خواهد شد.

 بنا بر گزارشات مردمی؛ تعدادی از مشاوران املاک با استفاده از سایت دیوار اقدام به خرید و فروش امتیاز واحدهای نهضت ملی مسکن می‌کنند! برخی از مشاوران املاک نیز در محل واحد صنفی خود دست به این کار خلاف قانون می‌زنند. جالب اینجاست که تقریبا اغلب ارگان‌ها خود را مسئول و ناظر در این بازار سوداگری و دلالی نمی‌دانند!

دبیر کارگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی (تیرماه 1403)  با اشاره به خریدو فروش امتیاز نهضت ملی مسکن در برخی بنگاه‌های املاک این کار را غیرقانونی اعلام کرد.

یاسر دستمالچیان افزود: با بازرسی‌های صورت گرفته توسط کارگروه تنظیم و کنترل بازار مسکن از بنگاه‌های معاملات املاک در سطح کشور، خرید و فروش امتیاز واحدهای مسکونی حمایتی در برخی از بنگاه‌ها در حال انجام است که غیرقانونی است.

 امتیاز مسکن حمایتی نخرید، دلالان می فروشند!

با وجود آنکه مسئولان بار‌ها از غیرقانونی بودن فروش امتیاز واحد‌های طرح اقدام ملی مسکن صحبت کرده‌اند، ظاهراً خرید و فروش‌ها به شکل غیررسمی در جریان است.

بنا بر گزارشات دریافتی صدای زنجان؛ تعدادی از مشاوران املاک با استفاده از سایت دیوار اقدام به خرید امتیاز کمتر از قیمت واقعی و فروش امتیاز بالاتر از قیمت منطقی واحدهای نهضت ملی مسکن می‌کنند.

هر چند با توجه به اینکه قیمت هر واحد و پروژه متفاوت از یکدیگر است در نتیجه قیمت تمام شده واحدها مشخص نیست با این اوصاف یکی از شهروندان به صدای زنجان می‌گوید: برخی از بنگاه‌های املاک امتیاز واحدهای نهضت ملی مسکن را با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان خریداری کرده و آنرا با قیمت ۵۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسانند!

 طبق ماده ۱۳ قانون ساماندهی بازار مسکن، زمین و اجاره بها، خرید و فروش امتیاز مسکن‌های حمایتی ممنوع است

بهزاد کردلو، رئیس اداره برنامه ریزی راه و شهرسازی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با تاکید بر اینکه خرید و فروش مسکن‌های حمایتی مطابق با بندی که در قراردادها قید شده غیرقانونی است، می‌گوید: بستر این کارهای غیرقانونی عمدتاً بنگاه‌های معاملات املاک هستند. طبیعتا باید در بازرسی‌ها تذکرات لازم به برخی از متخلفان داده شود و بنگاه‌ها در حال حاضر مکلف به رعایت این قانون هستند.

وی با بیان این‌که طبق ماده ۱۳ قانون ساماندهی بازار مسکن، زمین و اجاره بها، خرید و فروش امتیاز مسکن‌های حمایتی ممنوع است، ادامه می‌دهد: در این قانون قید شده حق انعقاد معاملات و اعطای وکالت مربوط و انتقال حق انتفاع اراضی یا عیان یا امتیاز ثبت نام وجود ندارد. همچنین ثبت رسمی معاملات و وکالت نامه‌ها وابسته به اخذ استعلام از وزارت راه و شهرسازی است.

به گفته رئیس اداره برنامه ریزی راه و شهرسازی استان زنجان؛ این معاملات در هیچ‌کدام از محاکم پذیرفته نیست و طبق قانون دفاتر ثبت اسناد و املاک مجاز به ثبت این دست از قراردادها نیستند.

کردلو با باین اینکه سوداگران با توجه به این قانون برای اینکه دچار مشکل نشوند شروع به فروش امتیازهای خود کرده‌اند، می‌گوید: متاسفانه مردم به جهت ناآگاهی که نسبت به موضوع دارند اقدام به خرید می‌کنند و دچار ضررهای جبران ناپذیر می‌شوند از مردم خواهشمندیم که از خرید امتیازهای مساکن حمایتی اجتناب کنند.

وی با اشاره به اطلاع‌رسانی‌های گسترده در سطح عمومی با هدف مجاب کردن مردم برای عدم خرید و فروش امتیازهای مسکن ملی می‌گوید: اداره کل راه و شهرسازی در خصوص نظارت بر بازار مسکن به ویژه در سایت دیوار بر عهده ندارد. چندین جلسه نیز با حضور مسئولان ذیربط از جمله دستگاه قضایی، پلیس فتا، اتاق اصناف، اتحادیه مشاوران املاک و غیره برگزار کرده‌ایم و به نظرم باید دستکاه های نظارتی در این خصوص ورود هماهنگ داشته باشند.

رئیس اداره برنامه ریزی راه و شهرسازی استان زنجان ضمن درخواست از مردم بابت عدم خرید و فروش امتیازهای مسکن ملی عنوان می‌کند: بستر این کارهای غیرقانونی عمدتاً بنگاه‌های معاملات املاک هستند که تذکرات لازم از طریق مجاری ذی‌صلاح به برخی از متخلفان داده شده و بنگاه‌ها در حال حاضر مکلف به رعایت این قانون هستند اما نکته قابل‌توجه اینکه سوداگران با توجه به این قانون و برای فرار از مشکل احتمالی از ناآگاهی مردم نسبت به موضوع سوءاستفاده کرده و شروع به فروش امتیازهای خود کرده‌اند.

کردلو معتقد است: با توجه به منع قانونی معامله امتیاز مسکن حمایتی، کسانی که این امتیازات را از دلالان خریداری می‌کنند و دچار ضررهای جبران‌ناپذیر می‌شوند که قرمز شدن فرم «ج» و فروش امتیاز به قیمت پائین یا خرید امتیاز به قیمت بالا از جمله این زیان‌ها می‌تواند باشد. واقعا وقتی قیمت تمام شده که برای هر پروژه متفاوت است و فعلا هم مشخص نیست؛ چگونه برخی دست به این کار خلاف قانون زده و خود را دچار خسران می‌کنند؟ تکرار می‌کنم؛ «داشتن یک برگه تأییدیه به هیچ وجه به معنی واجد شرایط بودن متقاضی و تحویل واحد به ایشان نیست. براساس دستورالعمل‌های ارسالی از سوی وزارت راه و شهرسازی هرگونه خرید یا فروش امتیاز واحد‌های طرح اقدام ملی مسکن غیرقانونی است، بنابراین توصیه می‌شود نسبت خرید و فروش امتیاز واحد‌های مسکن ملی اقدام نکنید؛ زیرا خسارت احتمالی متوجه خریداران و فروشندگان خواهد بود و وزارت راه و شهرسازی هیچ‌گونه مسئولیتی در این خصوص نخواهد داشت.»

خریداران و فروشندگان امتیاز مسکن ملی؛ دلالان بی‌هویت‌اند!

در شرایطی که برخی از مشاوران املاک زنجان نسبت به خرید و فروش امتیاز مسکن ملی اقدام می‌کنند، حسن لطفی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان معتقد است: هر کسی چنین اقدام غیرقانونی کند، دلال بی هویت است. به هیچ عنوان منکر برخی تخلفات در صنف مشاوران املاک نیستم اما معتقدم هر کسی خلاف قانون کاری کند، متخلف  و بی هویت است.

لطفی از صدور اخطاریه به 2 واحد مشاوران املاک در فضای مجازی اشاره کرده و می‌گوید: به مسئولان واحدها تذکر داده شد که در صورت تکرار تخلف خود بدون تعارف به مراجع ذی صلاح معرفی خواهند شد. بر اساس گزارشات دریافتی نیز یکی از واحدهای فعال در حوزه خرید و فروش امتیاز مسکن ملی مدنظر در این گزارش را به صورت سرزده بازدید کرده و مراتب را به مراجع ذیبط ارائه خواهیم کرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود از نبود انسجام در نظارت‌ها از بازار مسکن انتقاده کرده و می‌گوید: در پاسخ به برخی از مسئولان که انتظار نظارت از اتحادیه مشاوران املاک، در سایت دیوار را دارند؛ باید گفته شود که اهرم نظارتی و برخورد با متخلفان دست مسئولان اجرایی و دولتی است و اگر هر یک از آن‎‌ها به وضعیت سایت دیوار رسیدگی کنند؛ امتیاز مسکن ملی به راحتی خرید و فروش نمی‌شود!

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمشاوران املاکسایت دیوارمسکن حمایتی
sedayezanjannews.ir/nx13123


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»