زهره میرعیسیخانی - یکی از دغدغههای
دانشآموزان برای ورود به دانشگاهها، پشت سر گذاشتن کنکور است به طوری که شاید برخی
از این دانشآموزان چند سال تحصیلی خود را صرف مطالعه برای کنکور میکنند و در انتها
آن طوری که انتظار دارند نتیجه بگیرند، نمیگیرند.
موضوع کنکور در استان اما با
بحثهایی روبهروست است به طوری که استاندار در جلسهای عنوان میکند جایگاه کنکور
در این استان غیر قابل قبول است و مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان نیز
در جایی دیگر اظهار میکند که استان در رتبه بندی کنکور وضعیت خوبی ندارد و جز ۱۰ استان
آخر از لحاظ رتبه بندی کنکور است. این رتبه در استان در طی 10 سال روند نزولی داشته
است به طوری استان در حال حاضر در رتبه 25 این رتبه بندی قرار دارد.
تقویت بنیه دانشآموزان برای کنکور باید محور کار مدیران مدارس باشد
در این خصوص داود بهرامی، معاون
آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه علل و عوامل مختلفی در
روند نزولی رتبه کنکور استان طی 15 سال گذشته، دخیل بودهاند، گفت: وضعیت به گونهای
است که رتبه کنکوراستان از رتبه یازدهم و دوازدهم طی 15سال گذشته به رتبه 25 در سال
97 رسیده است به طوری که شاهد افت شاخصهای کنکور در استان طی سالهای اخیر هستیم.
وی با اشاره به اینکه این موضوع
در واقع زنگ خطری برای مسئولان و متولیان آموزش و پرورش و همه کسانی که دغدغه کنکور
دارند است، ادامه داد: هر چند مسئولیت مستقیم کنکور برعهده آموزش و پرورش نیست اما
به دلیل اینکه این مساله یکی از دغدغههای اصلی دانشآموزان و اولیا و مسئولین محسوب
میشود این امر در دستور کار آموزش و پرورش هم قرار گرفته است، لذا در این راستا اگر
بخواهیم علل و موانعی را تعریف کنیم باید ریشهای به این موضوع بپردازیم.
این مسئول افزود: شاید بتوان
یکی از دلایل کاهش میزان پذیرفتهشدگان کنکور سراسری استان را در این دانست که تعداد
دانشآموزان رشته ریاضی در حال کاهش است و با توجه به اینکه بخشی از داوطلبان کنکور
سراسری متعلق به این رشته هستند، از همین رو داوطلبان کنکور رشته ریاضی در حداقل میزان
ممکن قرار دارند .
معاون آموزش متوسطه اداره کل
آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: متاسفانه تعداد دانشآموزان رشته ریاضی در سطح استان با
احتساب مراکز و مدارس غیردولتی در سال تحصیلی گذشته 10 و نیم درصد و در مقایسه با شاخص
کشوری 15 درصدی، رقم بسیار نازلی است.
این مسئول اظهارکرد: ما بایستی
در زمینه ارایه خدمات مشاوره تحصیلی تمام همت خود را به کار بگیریم تا بتوانیم با ارایه
آموزشهای تخصصی و مهارتمحور در زمینه مشاوره تحصیلی به دانشآموزان، بخشی از این
چالش را برطرف کنیم.
بهرامی افزود: یکی از موضوعات
دیگری که باید به جد پیگیری شود برقراری ارتباط صحیح والدین با مدارس در زمینه بهبود
چالشهای موجود در زمینه کنکوراست. همچنین استفاده حداکثری از منابع و نیروی انسانی
و امکانات و تجهیزات مدارس در فرصتهای خالی مدارس از دیگر راهکارها در این زمینه است.
این مسئول خاطرنشان کرد: تقویت
بنیه دانشآموزان برای کنکور باید محور کار مدیران مدارس باشد و در این حوزه باید نحوه
صحیح مطالعه دروس و مهارتهای تست زنی و مدیریت آزمون و زمان و روشهای کاهش استرس
در مدارس آموزش داده شوند
وی با اشاره به اینکه آموزش و
پروش سعی دارد در مناطق محروم با مساعدت مادی و معنوی استاندار، و راهبری مدیر کل استان
برنامه عملیاتی تقویت بنیه علمی دانشآموزان را فراهم کند، گفت: این طرح صرفا بر مدارس
شبانه روزی تمرکز دارد و 47 آموزشگاه شبانه روزی ما در 14 منطقه آموزشی که غالبا هم
در مناطق محروم مستقر هستند در 12 محور و 12 گام از مزیتهای این طرح بهره خواهند برد.
معاون آموزش متوسطه اداره کل
آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه در خصوص تقویت علمی دانشآموزان مناطق محروم
و توسعه حرفهای معلمان این قبیل مدارس اقدامات خوبی را در طول سال تحصیلی در دست اقدام
داریم، گفت: برگزاری کلاسهای تقویتی، دورههای آشنایی با شیوههای تستزنی دانشآموزان
برگزاری دورههای آموزشی کاهش استرس هم برای دانشآموزان و هم برای اولیای دانشآموزان
و همچنین برگزاری دورههای ضمن خدمت و گردهماییهای مختص عوامل اجرایی و آموزشی مدارس
شبانه روزی از موضوعاتی است که در قالب این طرح به آن توجه خواهد شد.
وی افزود: بخشی از دلایل کاهش
دانشآموزان رشته ریاضی برمیگردد به اینکه سیستم آموزشی دانشآموزان را آن طور که
باید و شاید نتوانسته است با رشته ریاضی آشنا کند و دانش آموزان ما آن طور که باید
با رشته ریاضی آشنا نشدهاند و از همین رو همواره یک فوبیا و ترسی از رشته ریاضی و
درس ریاضی دارند و این نگرش از ابتدایی تا مقاطع بالاتر همراه آنها بوده است.
بهرامی اظهار کرد: بخشی از این
مشکل را با فرآیند نظاممند کردن هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانشآموزان در طول ایام
تحصیلی و بخشی دیگر را با آشنا کردن دانشآموزان با رشته ریاضی و ایجاد انس و الفت بایستی برطرف کنیم.
این مسئول گفت: یک بخش دیگری از این موضوع مربوط
به شرایط جامعه است چرا که افراد احساس میکنند که در صورتی که در رشته تجربی تحصیل
کنند، میتوانند افقهای روشنتری را در این زمینه داشته باشند و وارد مشاغل با آمدزایی
بیشتری شوند کما اینکه کمترین میزان پذیرش و جذب مراکز دانشگاهی به تناسب آمار کلی
شرکت کنندگان در رشته تجربی است.
معاون آموزش متوسطه اداره کل
آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: در رشته ریاضی با توجه به اینکه تعداد شرکت کننده
پایین است، ضریب موفقیت دانش آموزان بیشتر است به طوری که در رشته ریاضی از هر سه نفر
یک نفر جذب مراکز و دانشگاهها میشوند ولی در رشته تجربی از هر 30 نفر یک نفر به دانشگاهها
راه پیدا میکنند.
این مسئول ادامه داد: ما باید
بخشی از این مساله را در مدارس و با تغییر نگرش دانشآموزان و اولیا نسبت به رشته ریاضی
برطرف کنیم ضمن اینکه بخش دیگراین مشکل بایستی
در جامعه حل شود تا دانشآموزان ، به سمت رشته ریاضی گرایش پیدا کنند.
در هیچ یک از کلاسهای کنکور شرکت نکردهام
در ادامه نیما فلاحی، یکی از برترینهای استان در
کنکور سراسری 98 با بیان اینکه در حال حاضر در رشته پزشکی در دانشگاه تهران مشغول به
تحصیل است، اظهارکرد: از سال یازدهم به صورت جدی برای کنکور مطالعه داشتم و در آزمونهای
آزمایشی نیز شرکت میکردم و سال دوازدهم هم همین روند را ادامه و ساعت مطالعه و منابع
خود را افزایش دادم.
وی ادامه داد: یکی از چالشهایی
که ممکن است پیش روی یک فرد کنکوری وجود داشته باشد، بیانگیزگی است. کسی که دو سال
از عمر خود را صرف خواندن کنکور میکند، ممکن است حوالی بهمن ماه با توجه به حجم مطالعات،
دچار خستگی شود و در واقع غلبه بر این خستگی است که میتواند باعث موفقیت یک فرد کنکوری
شود.
این رتبه برتر کنکوری افزود:
برای غلبه بر این خستگی سعی کردم رقابت خود را با سایر دوستان و اطرافیان خود بیشتر
کنم و در واقع این رقابتها به نوعی باعث انگیزه شد. در کنار آن خانواده و دوستان نیز
کمک زیادی در این زمینه کردند و موجب شدند تا هدف نهاییام را مکرر در ذهنم مرور کنم
تا نهایت به آن برسم.
فلاحی با اشاره به اینکه خودش
هم متصور این نبوده که بتواند رتبه پنج کنکور را بیاورد، گفت: با وجود اینکه هدف نهاییام
این بود که رتبه خوبی را بیاورم و برای تحصیل به دانشگاه تهران بروم اما فکر نمی کردم
که بتوانم رتبه پنج کنکور را از آن خود کنم.
وی با اشاره به برنامه خود برای
آینده تحصیلیش، افزود: با اتمام تحصیلم در رشته پزشکی در نظر دارم تا برای فوق تخصص
قلب اقدام کنم و وارد این حوزه شوم و در حال
حاضر این هدف را برای خودم در نظر گرفتهام.
این دانشجوی رشته پزشکی با اشاره
به اینکه در هیچ یک از کلاسهای کنکور شرکت نکرده است، خاطرنشان کرد: به نظر من تلاش
فردی بسیار مهمتر از رفتن به کلاسهای کنکور است و اگر یک دانشآموز بتواند با منابعی
که در اختیار دارد، پیش برود نتیجه بهتری از کنکور خواهد گرفت به شرط اینکه تلاش کند.
در واقع کلاسهای کنکور به نوعی وقتگیر هستند و در واقع فرصت درس خواندن را از افراد
میگیرد و به طور غالب بازده پایینی را هم دارند.
وی با اشاره به اینکه اغلب افراد
در زمان کنکور دچار استرس میشوند، افزود: من در واقع استرسم را با تصور اینکه همواره
تمام تلاش خود را کردهام تا بهترین نتیجه حاصل شود، کنترل میکردم و به خودم میگفتم
که اگر هم این موضوع محقق نشد، اشکالی ندارد چرا که من تا آنجایی که توانستم، ادامه
دادهام. برای من در واقع تلاشی که در این زمینه کردم اهمیت بیشتری داشت
رتبه پنج کنکور سراسری 98، با
اشاره به علاقه خود به رشته پزشکی، اظهارکرد: از سالها پیش در زمینه رشته پزشکی به
صورت تخصصی تحقیق کرده بودم و با توجه به اینکه به فیزیولوژی بدن علاقهمند بودم، به
سمت این رشته گرایش پیدا کردم و در واقع و توجه چندانی به منظر مالی این رشته که در حال حاضر مورد توجه بسیاری از شرکتکننده
کنکور تجربی است نداشتم.
وی به دانشآموزان کنکوری توصیه
کرد که با استقامت به تلاش خود ادامه بدهند و در میانه راه بیانگیزه نشوند و گفت:
حتی اگر هدفشان در حال حاضر غیرممکن به نظر میرسد این داوطلبان بدانند که بالاخره
روزی با تلاش خود به آن دست خواهند یافت.
رتبه پنج رشته تجربی کنکور
98، ادامه داد: همچنین این داوطلبان همواره سعی کنند در طول دوران کنکور خود از خانواده
دور نشوند چرا که خانواده نقش مهمی در زمینه ایجاد انگیزه دارد وبایستی صمیمیت بین
خانواده در این دوران وجود داشته باشد.
فلاحی با اشاره به اینکه در خصوص
ضریب هوشی افراد نمیتوان معیار و ملاکی را
در نظر گرفت، خاطرنشان کرد: به نظر من بیش از 90 درصد موفقیت یک فرد وابسته به تلاش
او است و تنها 5 تا 10 درصد موفقیت یک فرد متاثر از ضریب هوشی خواهد بود.