امسال طرح حذف قبوض کاغذی در استان در دستور کار شرکتهای خدماترسان برق، آب، تلفن و گاز قرار گرفت که روند اجرای آن همچنان ادامه دارد
لیلا محمدی-
هوشمندسازی استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات برای تسهیل فعالیتهایی که پیش از این
بهصورت سنتی انجام میشدند، میتواند علاوه بر کاهش هزینهها سبب صرفهجویی در وقت
مراجعان و ایجاد رضایتمندی در سطح عموم مردم شود. امسال طرح حذف قبوض کاغذی در استان
در دستور کار شرکتهای خدماترسان برق، آب، تلفن و گاز قرار گرفت که روند اجرای آن
همچنان ادامه دارد.
ماههای ابتدایی امسال بود که رضا
اردکانیان، وزیر نیرو از تلاش برای حذف قبضهای کاغذی برق خبر داد و به دنبال آن اقدامهای
لازم برای آغاز طرح برداشته شد. این طرح با ارسال پیامک به مشترکان تلفن همراه و نوشتن
آن روی قبضهای ثلفن ثابت به صورت جدی ادامه پیدا کرد تا مشترکان به خواست خود از
دریافت قبض کاغذی صرفه نظر کنند.
علاوه بر اطلاعرسانی از طریق تلفن
همراه و قبضهای کاغذی، بنرهایی در سطح شهرها قرار داده شد تا تمامی مردم را از آغاز
طرح آگاه سازند و گام ها برای حذف قبض برداشته شود.
هوشمندسازی استفاده از ابزارهای
فناوری اطلاعات برای تسهیل فعالیتهایی است که پیش از این، بهصورت سنتی و معمول انجام
میشدند. با اجرای طرح هوشمندسازی، میتوان کشور را ارزان اداره کرد تا کارهای مردم
با سرعت و سهولت بیشتری انجام شود. از مزایای هوشمند سازی میتوان به صرفهجویی در
هزینهها، کاهش رفتوآمد، و حتی حفظ محیط زیست به اشاره کرد.
روش دریافت و پرداخت
قبوض برق
در زنجان نیز شرکت توزیع نیروی
برق استان بر اساس تاکید وزارت نیرو به عنوان نخستین دستگاه خدماترسان استان، حذف
قبض کاغذی قبوض مشترکان را در دستور کار قرار داد.
علیرضا علیزاده، مدیرعامل شرکت
توزیع برق استان در گفتوگو با صدای زنجان با بیان اینکه از شهریورماه سالجاری فیش
کاغذی برای مشترکان صادر نمیشود، با اشاره به اطلاعرسانی در زمینه نحوه دریافت قبوض
الکترونیکی برق توسط شهروندان عنوان کرد: افراد میتوانند با مراجعه به سایت شرکت توزیع
نیروی برق استان به آدرس www.zedc.ir
و یا دادن شماره همراه خود به مامور ثبت کنتور در محل کسب و کار و محل
زندگی خود قبوض دیجیتال خود را دریافت کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق
استان افزود: البته افراد با ارسال شماره رایانه قبض برق به شماره ۵۰۰۰۴۹۲۷ نیز میتوانند
قبوض خود را به صورت غیرکاغذی دریافت کنند.
علیزاده با اشاره به اینکه شهروندان
میتوانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان نیز درخواست دریافت قبوض دیجیتال دهند، در مورد
نحوه پرداخت صورتحساب نیز گفت: افراد میتوانند از خدمات غیرحضوری شرکت بهرهمند شده
و از طریق یکی از روشهای دسترسی به اپلیکیشن سامانه سبز (سامانه برق زنجان)، دستگاه
POS، دستگاه کارتخوان و یا از طریق لینک پیامک برق نسبت به پرداخت صورتحساب
خود اقدام کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان
با اشاره به اینکه 28 خدمت این شرکت به شهروندان (اعم از خرید انشعاب جدید، اعلام قطعی
برق و سایر) نیز به صورت غیرحضوری ارائه میشود از مردم خواست تا نسب به دانلود اپلیکیشن
سامانه سبز از طریق کافهبازار اقدام کرده و مسؤلان را در تحقق اهداف هوشمندسازی یاری
دهند.
علیزاده اضافه کرد: مردم میتوانند
مشخصات کامل قبض برق خود را در قالب فایل PDF
از طریق سامانه شرکت مشاهده کرده و با لمس گزینه پرداخت نسبت به واریز
مبلغ عنوان شده در قبض اقدام کنند.
وی با اشاره به اینکه صدور قبضهای
دیجیتال طرح ویژهای است که نیازمند همکاری مردم است، افزود: با اجرای این طرح و با
کمک مردم مصرف کاغذ کاهش مییابد و فرهنگ سیستم دریافت قبوض کاغذی حذف خواهد شد.
حذف قبوض آب در شهرهای
استان تا پایان امسال
طبق اطلاعیههای شرکت آب و فاضلاب شهری استان با
توجه به اقدامات چشمگیر در راستای تحقق دولت الکترونیک و استقرار سامانههای الکترونیکی
مردم و دولت (سامد)، شبکه دولت، اتوماسیون اداری، نظام آراستگی و سامانههای متنوع
پرداخت پیامکی و اینترنتی برای مشترکان آب تا پایان سال جاری قبض کاغذی از سیستم اداری
این شرکت به صورت کامل حذف میشود.
هم اکنون نیز ۲۲ خدمت شرکت آب و
فاضلاب استان در بستر اینترنت و یا به صورت پیامکی به مشترکان ارائه میشود و افراد
میتوانند از طرق مختلفی نسبت به پرداخت آب بهاء خود اقدام نمایند. با این حساب بیش
از ۸۰ درصد از پرداختهای مشترکین شرکت آب و فاضلاب در استان به صورت غیر حضوری بوده
و تلاش میشود تا پایان سال جمعیت هدف ۲۰ درصدی هم به این میزان افزوده شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان
در گفتوگو با صدای زنجان با بیان اینکه در حال حاضر قبوض آب به دو روش کاغذی و مجازی
(از طریق پیامک) صادر میشود، ابراز کرد: تلاش میکنیم طرح حذف قبوض کاغذی آب در شهرهای
استان تا پایان سال به طور کامل اجرا شود.
علیرضا جزءقاسمی کاهش مراجعات
به منازل مشترکان جهت قرائت کنتور، کاهش بزههای اجتماعی و کمک به حفظ محیط زیست با
حذف قبوض کاغذی را از مزایای این طرح اعلام کرد و گفت: برای همراه کردن مردم مشوقهای
لازم نیز در این زمینه در نظر گرفته میشود.
بر اساس اظهارات مسؤلان شرکت آبفا،
سامانه پورتال شرکت، سامانه پیامکی و شماره تلفن ۱۵۲۲ از جمله راحتترین راههای پراخت
آب بهاء برای مشترکین است که میتوانند از منزل و بدون صرف هزینه و زمان نسبت به پرداخت
آب بهای خود اقدام کنند.
طرح حذف قبوض گاز
در استان از آذرماه همزمان با سراسر کشور اجرا میشود
علاوه بر قبوض آب و برق، طرح حذف قبوض کاغذی گاز نیز در سطح استان در دستور
کار جدی مسؤلان قرار دارد. ارسال شماره اشتراک به شماره ۱۰۰۰۱۹۴ به زبان لاتین، مراجعه
به صفحه اول سایت اینترنتـی شرکـت ملـی گـاز به آدرس www.nigc.ir
و یا سایت شرکت گاز استان به آدرس www.nigc-zanjan.ir
و اعلام شماره تلفن به مامور کنتور گاز سه روش دریافت قبض الکترونیکی
گاز است.
مدیرعامل شرکت گاز استان در گفتوگو
با صدای زنجان با اشاره به اینکه در صورت آمادهسازی و تمهید مقدمات لازم از آذرماه
قبوض کاغذ همه مشترکان زنجانی به صورت متمرکز و همزمان با کل کشور حذف میشود، اضافه
کرد: مشترکان برای دریافت اطلاعات صورت حساب گاز میتوان به سه روش شامل مراجعه به
وبسایت شرکت گاز استان، مراجعه به سایت شرکت ملی گاز و سامانه پیامکی اقدام کنند.
هادی احمدلو از هم استانیها و
مشترکین خواست برای دریافت قبوض الکترونیکی در اسرع وقت نسبت به ثبت شماره تلفن همراه
خود به روشهای نامبرده اقدام کنند.
مدیرعامل شرکت گاز استان با اشاره
به اینکه در حال حاضر ۳۳۸ هزار نفر، مشترک شرکت گاز هستند، تصریح کرد: امیدواریم با
همکاری شهروندان شاهد اجرای هرچه بهتر این طرح و حذف قبوض کاغذی در حفاظت از محیط زیست
باشیم.
روشهای دریافت و
پرداخت قبوض غیرکاغذی تلفن ثابت
از ابتدای مهر ماه نیز قبوض کاغذی
تلفن ثابت در استان در راستای توسعه مسئولیتهای اجتماعی و ایفای تعهدات در قبال حفاظت
از محیط زیست، حذف قبوض کاغذی تلفن ثابت همزمان با سراسر کشور عملیاتی شد.
بنا به اظهارات مسؤلان شرکت مخابرات
منطقه زنجان، مشترکان تلفن ثابت میتوانند
از طریق تماس با سامانه تلفنی ۲۰۰۰، استفاده از کد #۲۰۲۰* برای تلفن همراه و سایت شرکت
مخابرات ایران به نشانی WWW.TCI.IR برای آگاهی از هزینه کارکرد تلفن
خود اقدام کنند.
در حال حاضر تمامی خدمات پرداختی
مربوط به تلفن ثابت از طریق آسانترین روش و در کمترین زمان از طریق سامانه تلفنی
۲۰۰۰ به صورت هوشمند انجام میشود.
همچنین در پرتال مخابرات با آدرس
WWW.TCI.IR
نیز امکان پرداخت وجود دارد. در این سامانه از مشترکان خواسته میشود
تا با مراجعه حضوری به مخابرات و با دریافت
حضوری رمز دوم از طریق اینترنت و پرتال از خدمات سرویس ریز مکالمات استفاده کنند.