کد خبر: 1412
1398/09/17 - 9:36


رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی زنجان:

بیمه یک روزه کارگران ساختمانی صحت ندارد

صحبت‌هایی که در مورد بیمه یک روزه می شود هیچ کدام صحت ندارد

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان- رزاق محمدی، رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی زنجان با اشاره به این‌که آمار کارگران ساختمانی امسال نسبت به سال‌های گذشته هیچ تفاوتی نداشته به طوری که در طول سه تا چهار ماه، پنج کارگر به تعداد کارگران ساختمانی اضافه می‌شود، تصریح کرد: در سامانه ۴ هزار و ۷۰۰ نفر کارگر ساختمانی ثبت نام کرده اند که اکثریت آنها بیمه دارند هر چند برخی از افراد نیز بدون مراجعه و اقدام برای بیمه شدن از طریق انجمن مستقیما به شعبه های تامین اجتماعی رفتند و از آن طریق بیمه شدند از همین رو ما اطلاعی از تعداد این افراد نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کارگرانی هستند که به سبب کارشان بیمه یک روزه شده باشند، خاطرنشان کرد: این صحبت‌هایی که در مورد بیمه یک روزه می شود هیچ کدام صحت ندارد. برخی کارگران ساختمانی در ابتدا از سوی انجمن کارت عضویت دریافت کرده و سپس به فنی و حرفه ای معرفی شده و پس از اخذ کارت مهارت از این سازمان به تامین اجتماعی برای بیمه شدن معرفی می‌شوند که پس از آن نیز بازرس بیمه برای محرز شدن فعالیت فرد او را بیمه می‌کنند.

برای جمع آوری کارگران ساختمانی از میادین شهر طرح داشتیم که حمایت نشد

این مسئول در پاسخ به این سوال که آیا انجمن مذکور وظیفه‌ای در قبال کارگرانی که در میادین و چهارراه‌ها قرار داشته و هیچ ساماندهی برای آنها انجام نشده است مسئولیتی ندارد، افزود: انجمن  برای ساماندهی این کارگران طرحی را با عنوان ساماندهی کارگران ساختمانی و جمع‌آوری آنان از میادین شهر تدوین کرده بود که در دور دوم شورای شهر مطرح و پس از آن در فرمانداری، مسکن و شهرسازی و غیره نیز ارائه شد و در نهایت دوره چهارم شورای شهر موافقت اعضای شورای شهر را برای ارائه حمایت‌های لازم برای عملیاتی کردن آن دریافت کرده بود ولی هیچگاه به اجرا در نیامد.

وی با بیان این‌که  خواسته ما این بود که زمینی در حاشیه شهر مثل مقابل پارک رجایی و نیز بی سیم به ما اختصاص دهند تا خود ساختمانی در آن بنا کرده و کارگران را در آن ساماندهی کرده و برخی از اقدامات رفاهی را برای این کارگران در نظر بگیریم ، بیان کرد: متاسفانه هیچ گونه حمایتی از طرح ما صورت نگرفت از همین رو همچنان شاهد حضور این کارگران بر چهارراه ها و میادین در فصول گرم و سرد سال بدون هیچ سرپناهی هستیم.

این مسئول با بیان این‌که متاسفانه انجمن ما که از وظایف اصلی آن ساماندهی و حمایت از کارگر است هیچگونه حمایتی از سوی نهادهای مختلف از جمله شهرداری و شورا دریافت نکرده است و از طرفی طرح ارائه از سوی این انجمن نیز به یک شرکت تعاونی واگذار شد که از جنس کارگر نبوده و شناختی از دغدغه و مشکلات این قشر نداشت و حمایت‌های لازم نیز از آنان صورت گرفت، گفت: در سال‌های گذشته شرکت تعاونی ساماندهی کارگران فصلی مجوز فعالیت در حوزه تعاونی را دریافت کرد ولی این شرکت به جای پرداختن به وظیفه اصلی خود، در کار انجمن صنفی ورود کرده است در حالی که هیچ موفقیتی در ساماندهی و جمع‌آوری کارگران ساختمانی از میادین نداشته چون در حال حاضر نیز شاهد حضور این افراد در این مکان‌ها هستیم.

وی با اشاره به این‌که طبق ماده ۱۸ قانون کسب کار، تمامی امورات کارگری و صنفی به انجمن صنفی کارگران ساختمانی اختصاص داده شده و هیچ ارگان و نهادی مجاز به فعالیت در این عرصه نبوده و غیر قانونی تلقی می‌شود، تصریح کرد: اگر شرکت یا انجمن غیر از صنف خاص کارگری ساختمانی در مورد این موضوع فعالیت کند غیر قانونی بوده چرا که سبب موازی‌کاری و سردرگمی کارگران و اختلافات کارگری می‌شود.

ساماندهی کارگر وظیفه انجمن صنفی کارگران است نه یک شرکت تعاونی

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی با تأکید بر این‌که ما به هیچ عنوان مخالف فعالیت این شرکت تعاونی نیستیم، یادآور شد: تأکید ما بر این است که شرکت باید در قالب حیطه و چارچوب قانونی خود فعالیت داشته و بر تعاونی مسکن، مصرف و سهامداری کارگران تمرکز کنند.

محمدی با بیان این‌که اکثر کارگران ساختمانی از طریق شناسایی و با ساماندهی انجمن صنفی و نیز همکاری خوب تامین اجتماعی با انجمن، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند، ابراز کرد: افراد ثبت نامی به سامانه رفاهی نزدیک به ۱۸ هزار نفر در استان است که از سوی 8 ارگان فیلتر شده و در نهایت تأیید می‌شوند که در این بین افراد غیر واجد شرایط نیز وجود داشت که نزدیک به 2500 نفر پایش شده و حذف شدند.

وی با تاکید بر این‌که به جای افراد حذف شده از سامانه، متقاضیانی که دارای شرایط لازم بودند جایگزین شدند، خاطرنشان کرد:  انجمن صنفی در این زمینه با هیچ کس تعارف ندارد، موارد دیگری که غیر از دریافت کارت مهارت از فنی و حرفه‌ای  امکان‌پذیر است طبق بخشنامه عمل می‌شود.

از شهرداری و شورا به خاطر عدم حمایت گله‌مندیم

این مسئول ضمن گلایه از شهرداری و شورای شهر در زمینه عدم حمایت از انجمن صنفی ساماندهی کارگران ساختمانی گفت: ما در حال حاضر برای ساماندهی کارگران  با مشکلاتی مواجهیم که نیازمند حمایت مسئولان و متولیان امر هستیم.

وی با اشاره به این‌که انجمن صنفی با جابه جایی‌های مکرر در مکان استقرار انجمن خود در مضیقه است، بیان کرد:  در طرح مذکور همه این موارد در نظر گرفته شده بود ولی ترتیب اثر داده  نشد.

 محمدی با اشاره به این‌که درخواست هر ارگان ورزشی یا شرکت‌های خصوصی عملی شده و بیت‌المال واموال عمومی بدون توجه به مقیدات حقوقی وقانونی واگذار می‌شود، تصریح کرد:  متأسفانه در شهرداری و شورای شهر برخی تصمیمات سلیقه‌ای گرفته شده  و حق کسی را به حق‌دار نمی‌دهند حال سوال اینجاست که چرا به انجمن صنفی که به حق از صنف کارگر بوده و با انتخابات قانونی فعالیت دارد مکان و زمین‌های مناسب مهیا نمی‌کنند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانرزاق محمدیبیمه یک روزه کارگرانانجمن صنفی کارگران ساختمانی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1412


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»