کد خبر: 1423
1398/09/23 - 9:1


در نشست آشنایی با بزرگترین دانشنامه آنلاین (ویکی پدیا) در زنجان مطرح شد:

مقالات ویکی‌پدیا منبع نیستند

نشست آشنایی با بزرگترین دانشنامه آنلاین (ویکی پدیا) با حضور مدیر ارشد این سایت در محل مجموعه فرهنگی فرهنگان واقع در ایستگاه قدیمی راه‌آهن زنجان برگزار شد

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- نشست آشنایی با بزرگترین دانشنامه آنلاین (ویکی پدیا) با حضور مدیر ارشد این سایت در محل مجموعه فرهنگی فرهنگان واقع در ایستگاه قدیمی راه‌آهن زنجان برگزار شد.

«محسن سالک»، مدیر ارشد ویکی پدیا با اشاره به اینکه ویکی پدیا بزرگترین دانشنامه آنلاین است، گفت: وقتی در خصوص فردی و یا مکانی در گوگل جستجو کنید مسلما اولین منبع برای ارائه اطلاعات سایت ویکی پدیا خواهد بود.

وی با طرح این سوال که «چرا مهم است که ما به ویکی پدیا به عنوان دانشنامه بزرگ بشر توجه کنیم؟» ادامه داد: طی سال‌های قبل آموزش بسیار سخت بود و همواره سعی می‌کردیم به طریق مختلف آموزش را به شیوه قدیم خود در روستاها و مناطق دور دست ارائه بدهیم اما امروز به واسطه اینترنت و فضای مجازی می‌توانیم اطلاعات مختلفی را به دست بیاوریم.

این مسئول با اشاره به اینکه با جستجو در ویکی‌پدیا برخی از منابع اطلاعات ناقصی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد، افزود: ویکی‌پدیا به عنوان یک دانشنامه پتانسیل این را دارد که افکار مردم را تحت تاثیر قرار بدهد و همچنین قدرت این را دارد که به مردم در سراسر نقاط جهان آموزش بدهد و تقریبا همه افراد جهان از این دانشنامه استفاده می‌کنند و اطلاعاتی را به دست می‌آورند.

وی ادامه داد: سایت‌هایی مثل ویکی‌پدیا طبق یک قانونی می‌گردند که به ان «لینوس» می‌گویند که قانون لینوس اشاره می‌کند که اگر یک پدیده‌ای در دید اکثر مردم باشد، احتمال خطا پایین می‌آید یعنی اینکه اگر شما مطلبی را بخوانید که غلطی در آن داشته باشد بالافاصله می‌توانید آن را تصحیح کنید که روزانه چندین و چند هزار تصحیح در دانشنامه ویکی‌پدیا اتفاق می‌افتد.

وی افزد: ویکی‌پدیا از دو کلمه «ویکی» و «پدیا» ساخته شده است که «پدیا» از لغت «انسایکلوپدیا» به معنی دانشنامه و «ویکی» نیز در واقع اتوبوس‌هایی هستند که خیلی سریع شما را به مقصد می‌رساند و در واقع ترکیب ویکی‌پدیا نشان می‌دهد که اطلاعات به سرعت در خدمت مخاطب قرار خواهد گرفت و اینگونه است که شما در مورد هر مساله‌ای بخواهید جستجو کنید خیلی سریع می‌توانید به ان دسترسی پیدا کنید.

سالک اضافه کرد: ویکی یک موتوری است که به شما اجازه می‌دهد سریع مطلبی را ویرایش کید. در بسیاری از سایتها شما تنها یک مصرف کنده هستید و به هیچ شیوه‌ای نمی‌توانید مطلب را تصحیح کنیدو این به دلیل این است که این‌ها «وب یک» هستند و تعاملی با مخاطب ندارند اما ویکی پدیا و سایت‌های این چنینی زیر مجموعه «وب دو» هستند و می‌بینید که دانش افراد و مخاطبین در شکل‌گیری آن نقش موثر دارد.

 مدیر ارشد ویکی‌پدیا خاطر نشان کرد: فیس بوک و اینستاگرام خود صرفا هیچ ارزشی ندارند و اگر کاربران یک روز در آن نباشند در واقع ارزشمندی خود را از دست می‌دهد و ارزش سایت‌های این چنینی از افرادی که در آن عضو هستند، متاثر است و در واقع افراد هستند که محتوا را به واسطه تعاملات خود در این فضاها گسترش می‌دهند.

 وی افزود: حال ویکی‌پدیا به عنوان یک مرجع در اختیار شما است و این مرجع به شما این اجازه را می‌دهد که با آن تعامل داشته باشید و اگر چیزی را می‌بینید که درست نیست آن را تصحیح و یا اگر باید مطلبی افزایش و یا کاهش پیدا کند، آن را افزایش یا کاهش دهید. ویکی پدیا در واقع این فرصت و پتانسیل را به مخاطبین خود می‌دهد که آن را تصحیح کنند و حال این پتانسیل بسته به اینکه در اختیار چه افرادی قرار گیرد می‌تواند مفید و یا مضر باشد چرا که اگر این پتانسیل دست آدم‌های خوب باشد می‌تواند در گسترش اطلاعات درست نقش داشته باشد و اگراین پتانسل  دست افراد نادرست بیفتد آن را دچار خطا می‌کنند.

او اظهار کرد: هستند افرادی که این رویه را در پیش گرفته‌اند که اطلاعات نادرستی را در ویکی‌پدیا بارگذاری کنند چرا که ما در دنیایی به سر می‌بریم که جنگ اخبار و اطلاعات است و همه در تلاش هستند که به میزانی با ذهن افراد بازی کنند.

این پژوهشگر با اشاره به ساختار صفحات ویکی‌پدیا خاطر نشان کرد: در صفحه اصلی ویکی‌پدیا اولین چیزی که به چشم می‌خورد مقالات برگزیده هستند که این دسته از مقالات بالاترین کیفیت را دارند و ده‌ها و شاید صدها نفر وقت خود را گذاشته‌اند تا مقالات این بخش از کیفیت لازم برخوردار باشند و این مقالات کیفیت بالایی دارند.

وی افزود: درست است که مقالات ویکی‌پدیا منبع نیستند و خود «ویکی‌پدیا» هم هیچ تلاشی مبنی بر اینکه ما منبع موثقی هستیم نمی‌کند اما لزوما هم این‌گونه نیست که بگوییم همه مقالات ویکی‌پدیا را نمی‌توان استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه ما دانش نامه های متعددی داریم که سعی می‌کنند تا مقالات خوبی را در اختیار مخاطبین خود قرار بدهند، گفت: سال 2000 که ویکی‌پدیا کار خود را شروع می‌کند در واقع در میان سازندگان این سایت اختلاف نظری مبی بر تخصصی بودن و یا وارد کردن مخاطبین در شکل گیری این سایت ایجاد می‌شود به گونه‌ای که یکی از سازندگان این سایت معتقد بود که باید برای این کار تنها از متخصصان استفاده کرد و دیگری معتقد بود که مردم نیز وارد این پرو سه شود و هر یک بر اساس دانش خود به ویرایش این دانش نامه بپردازد و با توجه به اینکه تا همین لحظه 99 درصد دانش نامه را متخصصین بهره برد و دیگری معتقد بود که مردم در به روز کردن این سایت باید نقش داشته باشند که همین موضوع موجب جدایی دو سازنده این سایت شد.

سالک خاطر نشان کرد : به نظر می رسد  تعامل مردم در به روز کردن ویکی پدیا در واقع به نقطه قوتی تبدیل شده است چرا که قدرت ویکیپدیا به انی بودن اطلاعات است و اینکه افراد به صورت آنی بودن مطالب است چرا که در صورتی که فردی بمیرد و یا اتفاقی روی بدهد هر کسی می تواند در زمینه ان فرد و یا اتفاق بالافاصله مطلبی  در این سایت بارگزاری کند تا در مرحله بعدی اطلاعات با کیفیت تری در اآن زمینه بارگزاری شود و در واقع ویکی پدیا بر اساس خرد جمعی نوشته می‌شود و این فرصت اجازه می‌دهد که آدمهای معمولی در تولید علم نقش داشته باشند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانویکی پدیامجموعه فرهنگی فرهنگان زنجانمحسن سالک
sedayezanjannews.ir/nx1423


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»