کد خبر: 1430
1398/09/26 - 10:43


دانش آموزان زنجانی به مسابقات جهانی چرتکه می‌روند؛

روی سکوی اعداد

«مریم نجفی» مدیر اجرایی موسسه کودکان هوشمند«چرتکه»، با اشاره به اینکه نفر اول مسابقات کشوری چرتکه از استان بوده است، گفت: دو نفر از بچه‌ها در واقع عازم مسابقات جهانی تایلند هستند و نفر اول کشور از زنجان بوده است که برگزیده این مسابقات بوده و هزینه سفرش هم موسسه مرکزی می‌دهد و یکی دیگر از محصلین نیز برگزیده می‌شود که با هزینه خود عازم این سفر است

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- «مریم نجفی» مدیر اجرایی موسسه کودکان هوشمند«چرتکه»، با اشاره به اینکه نفر اول مسابقات کشوری چرتکه از استان بوده است، گفت: دو نفر از بچه‌ها در واقع عازم مسابقات جهانی تایلند هستند و نفر اول کشور از زنجان بوده است که برگزیده این مسابقات بوده و هزینه سفرش هم موسسه مرکزی می‌دهد و یکی دیگر از محصلین نیز برگزیده می‌شود که با هزینه خود عازم این سفر است.

وی ادامه داد: سال قبل هم همین بچه‌ها مسابقات جهانی برگزیده مسابقات مالزی جهان شدند و امسال هم امیدواریم همین اتاق بیفتد که برای امسال نیز «سارا امینی» و «آریا مهدی‌لو» از زنجان برای این مسابقات اعزام می شوند. سال پیش اما «سارا امینی» و «پرستش کرمی» در مسابقات جهانی مالزی قهرمان جهان شدند و امسال هم 6 نفر در زنجان برگزیده شدند اما به دلیل هزینه‌ها، تنها یک نفر توانست‌ با هزینه شخصی برای رفتن به تایلند اقدام کند و سارا امینی هم در واقع بورس موسسه  چرتکه است.

مدیر اجرایی موسسه کودکان هوشمند«چرتکه»، با اشاره به اینکه تنها هزینه نفر اول کشور را موسسه چرتکه پرداخت می‌کند، گفت: مسلما از بین 400 نفر نابغه کشور نفر اول شدن بسیار سخت است. این افراد در سه مرحله مسابقه دادند و به مسابقات جهانی رفتند که قهرمان کشور «سارا امینی» بود که برای مسابقات جهانی بورس شد.

نجفی با اشاره به اینکه سارا امینی کلاس پنجم است و آریا مهدی‌لو کلاس چهارم، افزود: این مسابقات در چند سطح برگزار می‌شود و در سطوح A،B،C،D،E وF برگزار می‌شود که در ایران در سطوح جهانی غالبا A،B،C و D برگزار می‌شود و سطحF  نیز به دلیل اینکه این طرح  نسبت به سایر کشورها دیر تر در ایران آغاز شده است کمتر کمتر دیده می‌شود.

وی افزود: چرتکه در استان زنجان در حدود 6 سال است که شروع به کار کرده است و محاسبات ذهنی و ریاضی را  به کدکان و نوجوانان می آموزد. برخی تصور می‌کنند که  چرتکه تنها بر روی ریاضی متمرکز است اما این طور نیست و در واقع این موسسه بر روی مهارت‌های شنیداری، دیداری و تصوری و تندنویسی و در بخش‌های مختلف ذهن کودکان کار می‌کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه این موسسه تنها موسسه‌ای است که جزو موسسه جهانی پوما است، افزود: در این موسسه به کودکان آموزش داده می‌شود تا به طور معمول با دو دست کار کنند و این باعث می‌شود که هر دو نیم کره مغزشان با هم کار کنند. هر سال مسابقات جهانی چرتکه در یکی از کشورهای عضو پوما برگزار می‌شود و بیشتر کشورها جزو این فدراسیون جهانی هستند.

وی ادامه داد : مسابقه در 13 دقیقه برگزار می‌شود که در این زمان بایست حدود 200 سوال را پاسخ بدهند و اگر حساب کنیم حدود دو هزار عدد بایستی در 13 دقیقه حساب و کتاب شوند که  این اعمال شامل ضرب و تقسیم و جمع و تفریق است که در ترم‌های پیشرفته هم اعشار و تقسیم‌های با اعدادبسیار بالا  آموزش داده می‌شود.

وی ادامه داد: سارا امینی در سطح C و آریا مهدی‌لو در سطحB  است چون سنش پایین‌تر است. در مورد مسابقات جهانی نیز سال گذشته این مسابقات در مالزی و سال قبل‌تر هم در آفریقای جنوبی بود که ایران از سالی که این مسابقات در آفریقای جنوبی برگزار شد در این مسابقات شرکت کرده است و طی آن سال 14 نفر شرکت کننده داشت و ایران مقام اول را کسب کرد و برنده‌های زیادی داشت و سال گذشته هم که این مسابقات در مالزی برگزار شده بود تعداد شرکت کننده‌ها 35 نفر بودند که دو نفر از استان زنجان شرکت کردند و ایران در این مسابقات هم باز هم قهرمان جهان شد و امسال نیز این مسابقات در تایلند است که امید است بتوانیم در این مسابقات برگزیده داشته باشیم.

مدیر اجرایی موسسه کودکان هوشمند«چرتکه»، خاطرنشان کرد: امسال بالغ بر 50 نفر شرکت کننده از کل کشور در این مسابقات حضور دارند که دو نفر از این تعداد از استان زنجان هستند.

نجفی افزود: دانش‌آموزان برای اینکه به سطح جهانی برسند در ابتدا یک مسابقه را در سطح استان پشت سر گذاشتند که در این مسابقه بالغ بر 1000 نفر شرکت کننده داشتیم که از این تعداد 7 نفر ظرفیت استان بوده است از 7 نفر شرکت کننده زنجانی 6 نفر برای مسابقات جهانی انتخاب شدند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانچرتکهموسسه کودکان هوشمندمریم نجفی
sedayezanjannews.ir/nx1430


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»