علیرضا فیروزفر، رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان در اختتامیه اولین دوره هم نشستهای گروه های آموزشی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه از 37 مرکز عالی استان 8 مرکز و واحد و واحد آموزشکده سما متعلق به دانشگاه آزاد است، گفت: از مجموع 1558 عضو هیئت علمی تمام وقت استان بالغ بر 442 استاد عضوهیئت علمی دانشگاه آزاد هستند و اگر مقایسهای بین تعداد آموزشگاهها و هیئت علمی داشته باشیم؛ خواهیم دید که به لحاظ تعداد اعضای علمی غنیترین موسسه آموزشی سطح کشور هستیم
زهره میرعیسیخانی- علیرضا فیروزفر،
رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان در اختتامیه اولین دوره هم نشستهای گروه های
آموزشی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه از 37 مرکز عالی استان 8 مرکز و واحد و
واحد آموزشکده سما متعلق به دانشگاه آزاد است، گفت: از مجموع 1558 عضو هیئت علمی
تمام وقت استان بالغ بر 442 استاد عضوهیئت علمی دانشگاه آزاد هستند و اگر مقایسهای
بین تعداد آموزشگاهها و هیئت علمی داشته باشیم؛
خواهیم دید که به لحاظ تعداد اعضای علمی غنیترین موسسه آموزشی سطح کشور هستیم.
وی ادامه داد: دانشجویان این
دانشگاه 27 درصد دانشجویان سطح استان را تشکیل
میدهند و 28 درصد از اعضای هیئت علمی استان مربوط به این دانشگاه است که امیدواریم
با هدفگذاریهای انجام شده علاوه بر افزایش تعداد دانشجویان ، به سمت دانشگاههای
نسل سوم و چهارم حرکت کنیم.
این مسئول با اشاره به اینکه
همنشستهای دانشگاه آزاد اسلامی به همت اساتید و با مشارکت آنها انجام شد و لذا
اولین و مستحکمترین بنیانگذاران این نشستها در واقع اساتید هستند، خاطرنشان کرد:
شهریورماه شیوهنامهای در خصوص برگزاری
این همنشستها تدوین شد و به آموزشگاهها ارسال شد. هدف ما از برگزاری این همنشستها
در واقع ارتقای آموزش و پژوهش استان و رسیدن به قلههای تحقیقات پژوهشی است و ما
از اساتید درخواست کردیم که هر یک از اساتید یک سخنرانی داشته باشند و دانشجویان
به ارزیابی آنان بپردازند و اساتید برتر انتخابی برای مرحله دوم گزینش وارد شوند
که طی برنامه امروز 2 نفراز اساتید برتر انتخاب میشوند و مورد تقدیر قرار میگیرند.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی با
اشاره به اینکه کتابچه این همنشست با موفقیت گردآوری و چاپ شد؛ گفت: در طول
سالیان گذشته دانشگاه آزاد تحول محور شده است و باید در تمام موضوعات دچار تحول
شود. فرمایشات مقام معظم رهبری همواره پیرامون علمآفرینی و پژوهش میچرخد و طبق
فرمایشات ایشان پژوهش در واقع کلید توسعه
پایدار است وموجب رونق تولید میشود.
وی افزود: آنچه که امروز مورد
نیاز جامعه امروز است لزوم حرکت دانشگاهها به سمت دانشگاههای نسل سوم و چهارم
خواهد بود و خروجی دانشگاه باید دانشجویان کارآفرین و نوآور و فناور برای آینده
این کشور باشد که برای تحقق این هدف ما به یک حرکت شتابان نیاز داریم و با هدف
گذاری متمرکز برای حرکت به سمت دانش تولیدی در مقابل دانش تقلیدی و ترویجی این
میسر خواهد شد.
این مسئول با اشاره به اینکه
اگر چه کشور ما از لحاظ تولید دانش در رتبه بالایی قرار دارد، گفت: ولی شاخص کاربست
علم برای ایران عدد و رقم خوبی را نشان نمیدهد و در واقع این وظیفه دانشگاهها
است که با تعریف ساز و کار مناسب بتوانند همگرایی را برای این شاخص ایجاد کنند.
وی افزود: هیئت امنای دانشگاه
آزاد اسلامی؛1404 را سالی قرار دادند که بنا است تا دانشگاه آزاد اولین انتخاب
دانشجویان باشد، این مساله شاید در مرحله اول بسیار سخت به نظر برسد اما کاملا
قابل در دسترس است چرا که هدف گذاری این
دانشگاه در این سمت و سو است و راه رسیدن به این مسیر از دانشگاههای نسل سوم میگذرد.
فیروزفر اظهار کرد: آنچه که
امروز خلا دانشگلاهی محسوب می شود این است
که دانشجویان تمام دغدغههایشان این است که پس از فارغ التحصیلی وارد حوزه اشتغال شوند و شرایط فعلی دانشگاه
آزاد اسلامی به گونهای نیست که بخواهیم تدریجی به این سمت حرکت کنیم هر چند پژوهش
حرکتهای حساب شده و تدریجی در این سمت میخواهد و این حرکت حساب شده را ما باید
جهشی حرکت کنیم و با ایجاد روحیه نشاط در دانشگاه به سمت نقطه هدفگذاری شده حرکت
کنیم. این نشان میدهد که بدنه پژوهشی استان راغب به این حرکت هستتند چرا که یک
طرح بزرگ را ما توانستیم در عرض یک ماه در استان پیاده کنیم.
وی با اشاره به برنامههایی که
در حوزه پژوهش انجام شده است، گفت: حوزه پژوهش در دانشگاه به دو حوزه پژوهشگاه و
خدمات آزمایشگاهی و حوزه تحقیقات و نوآوری و فناوری تقسیم میشود.
در ادامه بابک نگاه داری، رئیس پژوهشگاه و
شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه دانشگاه ازاد
اسلامی دانشگاه مولود انقلاب اسلامی است، گفت: بنابراین همه تلاشها باید به این
سمت باشد که دانشگاهی در شأن انقلاب را برای دانشجویان ایجاد کند. اگر دانشگاه در
زمانی هدف خود را ارتقای سطح سواد دانشجویان قرار داده بود در حال حاضر یک تغییر
رویه در این زمینه داده شده است و این را باید درک کنیم و نسبت به تداوم آن و
تغییر جهتگیریها تلاش لازم را داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه این
تغییر رویه اختیاری نیس، افزود :اگر زمانی علم در دانشگاهها محصور بوده است اکنون
زمان آن است که علم در سطح جامعه جاری و ساری شود و دیگر علمی که تنها در دانشگاهها
باشد مطلوب جامعه نیست و تفاوتی که بین کشورهای پیشرفته و در حال توسعه وجود دارد
این است که در کشورهای پیشرفته علمشان در جامعه است و در کشور ما علم را یک پدیده
ویترینی و فانتزی میدانند.
رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد
اسلامی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید به یک دانشگاه
اجتماعی و مساله محور تبدیل میشود و اگر زمانی مدیران دانشگاهها اعتقاد داشتند
که ما کاری با مشکلات اجتماعی نداریم و هدف ما تربیت و آموزش دانشجو است؛ امروز
این رویه تغییر کرده است و این رویه نیز در سند ایلاغی دانشگاه اسلامی به صورت یک
الزام در آمده است چنانچه روح بیانیه دوم انقلاب نیز بر روی علم و پژوهش میچرخد
چرا که نیازهای کشور در چهل سال آینده به دست جوانان در دانشگاهها باید حل شود بنابراین، این امر
یک الزام است و ما باید به این سمت حرکت کنیم.
وی با پرسش این سوال «اگر یک دانشگاه بخواهد یک
دانشگاه اجتماعی در سطح کشور باشد ترجمهاش در حوزههای مختلف چه میشود؟» افزود: در حوزه آموزش یکی از رویکردهای جدید این است
که رشتههای دانشگاه آزاد اسلامی در هر شهر و در هر منطقه بازآرایی شود و متناسب
با فرصتهای منطقهای و صنایع محلی چیدمان شود و این موضوع برای این است که اگر ما
نیرویی را تربیت میکنیم این دانشجو بتواند در همان شهر و منطقه شروع به فعالیت بپردازد
و بازار کار او مهیا باشد. این موضوع اشتغال فارغالتحصیلان ما را افزایش میدهد
چرا که شرایط برای اشتغال آنان در شهر و منطقه خود وجود دارد و این موضوع بر اینکه
دانشگاه آزاد تبدیل به انتخاب اول تبدیل دانشجویان شود، تاثیر دارد.
نگاه داری افزود: پایان نامههای
ما باید بر اساس مسائل روز کشورو نیازهای اقتصاد روز جامعه باشد به طوری که صنایع
با دانشگاهها در ارتباط باشد و مسلما این مساله نیز در ارتقای اشتغال دانشجویان
ما کمک میکند چرا که اگر دانشجویان ما در زمان ارائه پایان نامه خود مشکلی را از
جامعه حل کند نیاز یک صنعت و سازمان را حل خواهند کرد و مطمئنا بستر بهتری در
جریان پایان نامهاش برای اشتغال ایجاد میشود و ارتباطی که با سازمانها و صنایع
پیدا میکند باز هم در ارتقای اشتغال دانشجویان کمک کننده است.
وی با اشاره به اینکه مشکل
پژوهش ما مشکل فرهنگی است، گفت: هنوز قسمت عمدهای از مدیران ما پژوهش را هزینه میبینند
بر روی پژوهش سرمایهگذاری نمیکنند و برای اهداف کوتاه مدت جلوی برخی از پژوهشها
را میگیرند در حالی که پژوهش در درازمدت سرمایهگذاری است و دوستان ما که در حوزه
پژوهش فعال هستند، باید بدانند پژوهش برندساز دانشگاهها است چرا که پژوهش و
فناوری مهمترین مولفههایی است که در امتیاز یک دانشگاه اهمیت دارند.
وی با اشاره به اینکه راه
توسعه دانشگاه از پژوهش میگذرد، گفت: مشکل دوم فرهنگی به خود پژوهشگران برمیگردد
و آنها هنوز پژوهشگران ما قبول ندارد که پژوهشهای آنها بنا است تا مشکلی را از
سطح مشکلات کشور بردارد و اگر کسی چنین باوری را داشته باشد مطمئنا با تمام وجود
پژوهش را یک الزام و ضرورت میبینند و آن را یک کار فانتزی نمیبیند و خود به
دنبال صنعت میرود.