کد خبر: 1474
1398/10/15 - 12:18


گفت‌وگو با دو قهرمان زنجانی مسابقات جهانی چرتکه در تایلند؛

قهرمان‌های دنیای اعداد

«سارا» و «آریا» دو دانش‌آموزی که توانسته‌اند در مسابقات جهانی چرتکه قهرمان جهان شوند. وقتی از اعداد از آنها می‌پرسم سریع جواب می‌دهند و در کسری از ثانیه ضرب‌های دو در سه و دو در دو را حل می‌کنند. با مربی‌شان که گرم صحبت می‌شوم برای هم کل می‌اندازند و از تعداد پاسخ‌های درست و غلطشان در امتحانات حرف می‌زنند سارا قهرمان سطح «C» و آریا قهرمان سطح«B» مسابقات جهانی چرتکه در تایلند هستند و هر دو در حدود چهار سال است که در موسسه کودکان هوشمند«چرتکه» در حال آموزش هستند

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی خانی- «سارا» و «آریا» دو دانش‌آموزی که توانسته‌اند در مسابقات جهانی چرتکه قهرمان جهان شوند. وقتی از اعداد از آنها می‌پرسم سریع جواب می‌دهند و در کسری از ثانیه ضرب‌های دو در سه و دو در دو را حل می‌کنند. با مربی‌شان که گرم صحبت می‌شوم برای هم کل می‌اندازند و از تعداد پاسخ‌های درست و غلطشان در امتحانات حرف می‌زنند سارا قهرمان سطح «C» و آریا قهرمان سطح«B» مسابقات جهانی چرتکه در تایلند هستند و هر دو در حدود چهار سال است که در موسسه کودکان هوشمند«چرتکه» در حال آموزش هستند.

«سارا» خود را این طور معرفی می‌کند: «سارا امینی» قهرمان سطح C هستم.

او سال گذشته نیز در مسابقات جهانی مالزی قهرمان جهان شد و امسال نیز قهرمانی را برای دومین بار تکرار کرد.

«آریا» اما خود را این طور معرفی می‌کند: «آریا مهدی‌لو» قهرمان سطح B. او امسال با هزینه شخصی خود به این مسابقات رفته است و با لبخند می‌گوید که سال آینده این مسابقات در کانادا است و همه تلاشم را می‌کنم که در این دوره از مسابقه بورسیه موسسه شوم.

او ادامه می‌دهد که ما در این موسسه قبل از اینکه به کلاس زبان برویم با اعداد به شکل انگلیسی، آشنا می‌شویم و خیلی راحت ضرب  را انجام می‌دهیم.

مریم نجفی، مدیر اجرایی موسسه کودکان هوشمند «چرتکه» با اشاره به اینکه ما در این موسسه تنها بر روی ریاضیات تمرکز نکرده‌ایم، اظهار می‌کند: در واقع در این موسسه به کودکان آموزش می‌دهیم تا به طور معمول کودکان با دو دست فعالیت داشته باشند و این باعث می‌شود که هر دو نیم کره مغزشان با هم کار کنند.همچنین این موسسه بر روی مهارت‌های شنیداری، دیداری و تصوری و تندنویسی کودکان کار می‌کند.

سارا از خاطرات خود از سفر به تایلند و مسابقات چرتکه می‌گوید: در روز اهدای جوایز، در واقع بچه‌ها به نوعی کادوهای خود را با هم عوض می‌کردند وما از موسسه یک کادوی کوچک صنایع دستی می‌گرفتیم و در آنجا با شرکت کنندگان سایر کشورها کادوهای خود را تعویض می‌کنیم و با کشورهای دیگر آشنا می‌شویم و بستگی به شانسی که داریم کادوهای مختلفی را می‌گیریم و من دراین مسابقه یک کلاه تاجیکستانی گرفتم و آریا یک مجسمه از کشور هندوستان را دریافت کرد.

مدیر اجرایی موسسه کودکان هوشمند ادامه می‌دهد: بچه‌ها در قالب این گردهمایی با فرهنگ سایر کشورها تا حدودی آشنا می‌شوند و همین موضوع باعث گسترش روابط آنها می‌شود.همچنین این روابط در سطح پایین‌تر؛ در سطح کشور اتفاق می‌افتد و بچه‌ها در قالب این مسابقات با بچه‌های سایر استان‌ها آشنا می‌شوند و با هم دوست می‌شوند و به نوعی رقابت بین این افراد از بین می‌روند و هر سال به خاطر دیدن دوستانشان هر سال در مسابقات شرکت می‌کنند.

«سارا» از دوستانش در سایر استان‌ها می‌گوید و ادامه می‌دهد که از تهران‌، کرج‌، کرمانشاه و لرستان دوست دارد و سپس از برنامه‌اش در سالهای می‌گوید و اظهار می‌کند: چون در سال آینده این مسابقه در کشور کانادا است از سه چهار هفته دیگر شروع می‌کند تا برای شرکت در این مسابقه آماده شود و «آریا» که تاکنون ساکت روی صندلی‌اش نشسته ادامه می‌دهد که منم دوست دارم که این مسابقات را ادامه بدهم و تمام تلاشم را خواهم کرد که برای سال آینده برای این مسابقات بورسیه شوم.

نجفی خاطرنشان می‌کند: نفر اول هر سطح در این مسابقات بورسیه موسسه می‌شود و این بورسیه به این طریق است که در وهله اول هر استان مسابقه استانی برگزار می‌کند و پس از مسابقات استانی هر استان بنا به ظرفیتهایی که دارد درصدی از نمرات برترشان انتخاب می‌شود و سپس به مسابقات کشوری ورود پیدا می‌کند و در مسابقات هم باز هم نفرات برتر انتخاب می‌شود که نفر برتر بورس می شود و در هر پنج سطح یک نفر برای رفتن به مسابقات بورس می‌شود که سارا امسال بورس شده است.

سارا می‌گوید: در حال حاضر ضرب دو بر دو و دو بر سه را می‌تواند به راحتی جواب بدهد و آریا ادامه می‌دهد که او هم ضرب دو در دو را به راحتی می‌تواند پاسخگو باشد چرا که در سطح دارد .

سارا می‌گوید: تو مدرسه مسئله‌هایی که معلممان می‌دهد من هستم و همه دوستانم در کلاس به من می‌گویند که تو از روش چرتکه مسائل را حل می‌کنی و این انصاف نیست.

آریا ادامه می‌دهد: چرتکه به جز ریاضی در زمینه حفظ دروس نیز به من بسیار کمک کرده است و مثلا معلممان به من صد سوال درسی می‌دهد که بخوانم من در پنج دقیقه حفظشان می‌کنم.

مدیر اجرایی موسسه کودکان هوشمند افزود: در این موسسه تلاش می‌شود تا کودکان با دو دست کار کنند و کار کردن با دو دست به صورت همزمان باعث می‌شود که سرعت محاسبات مغزی افزایش پیدا کند و این روی سرعت تندخوانی و حفظ کردنشان هم تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: در مسابقات بالغ بر 190سوال به دانش‌آموزان داده می‌شود که در طی 13 دقیقه باید جواب بدهند و هر صفحه در حدود 3 دقیقه زمان لازم دارد که بچه‌ها غالبا در زمان یک و نیم دقیقه به آن پاسخ می‌دهند و بچه‌های ایران بسیار در این زمینه سریع‌تر از سایر کشورها عمل می‌کنند چرا که چرتکه را کنار می‌گذارند و تصوری همه اعداد را محاسبه می‌کنند و حتی رییس انجمن جهانی پاما از سرعت عمل بچه‌ها بسیار متعجب شده است .

نجفی خاطرنشان کرد: آموزش از 4و نیم یا 5 سال شروع می‌شود و تا 13 سال ادامه دارد هر چند بزگسالان نیز می‌توانند در این زمینه آموزش ببینند اما بزرگسالان با وجود دانستن روش‌های محاسباتی چرتکه آمادگی ذهنی چندانی در این زمینه ندارند و عمده سرمایه گذاری ما بر روی کودکان تا 14 سالگی  است چرا که آمادگی ذهنی کودکان در این زمینه بسیار بالا است و ودکان به راحتی پاسخگو سوالات هستند.

وی با اشاره به اینکه شعار این موسسه این است که «برای نابغه شدن استعداد نیازی نیست»، افزود : به نظر می‌رسد پشتکار در این زمینه می‌تواند بسیار کمک کننده بچه‌ها برای موفقیت باشد.

آریا با اشاره به اینکه در دوران تمریناتم برای مسابقات تایلند یک هفته  تنبلی کردم و به همین دلیل یک میزان پسرفت داشتم،گفت: اما در روزهای دیگر 6 تا 7 ساعت تمرین کردم تا توانستم موفق بشوم.

سارا در خصوص تمریناتش برای مسابقات جهانی گفت: روزانه دو ساعت صبح و دو ساعت بعد ازظهر وقت صرف تمرین برای مسابقات جهانی می‌کردم .

نجفی ادامه داد: بالغ بر 400 نفر در مسابقات جهانی چرتکه  شرکت داشتند و از پنج قاره هم در این مسابقه حضور داشتند اما موضوعی که وجود دارد این است که همواره از کشورهای آمریکا و کاناداو ژاپن همواره در این مسابقات بهترین نتیجه را می‌گرفتند اما در چند سال اخیر ایران بیشترین مقام‌ها را در این مسابقات به دست آورده و توانسته است سه مقام اولی و یک مقام دومی را در مسابقات امسال کسب کند.

سارا ادامه داد: امسال ایران رکورد گینس را  در زمینه پاسخگویی به سوالات در ارتفاع شکست و طی مسابقه ای که  در ارتفاع 3 هزار متری در هواپیما انجام گرفت، ایران توانست رتبه ای را از آن خود کند.

سارا از عدم حمایتها می‌گوید و ادامه می‌دهد: اگر مسئولین استان در این زمینه کمی از ما حمایت کنند موجب دلگرمی است.

او از بی توجهی مسئولین به آن‌ها ناراحت است و اظهار می‌کند که سال گذشته که جشنی برای آنها در جهت تقدیر گرفته شده بود هیچ کدام از مسئولین استان حضور پیدا نکرده بودند و این به شدت بچه‌ها را ناامید می‌کند.

آریا از آینده می گوید و ادامه می دهد : امیدوار است که مسئولین به  این بچه ها بیشتر  توجه کنند و شرایطی را برای انها فراهم آورند که راحت تر در مسابقات جهانی شرکت داشته باشند. 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمسابقات چرتکه«سارا» و «آریا»موسسه کودکان هوشمند زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1474


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»