ذبیحالله تاراسی: در انتصابات، نظر مشورتی مجموعههای مختلف اخذ شده است و سعی کردیم در انتصابات براساس وفاق پیش برویم
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی:
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در مورد شائبه فشار برخی از نمایندگان مجلس در
انتصابات این دستگاه پاسخ شفافی به صدای زنجان نداد اما سعی کرد بگوید که
انتصاباتش در مدار وفاق بوده است!
نشست مطبوعاتی ذبیحالله
تاراسی مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان چهارشنبه 10 اردیبهشت 1404 در محل این
اداره کل برگزار شد.
ذبیحالله تاراسی مدیرکل
آموزش و پرورش استان زنجان در این نشست با اشاره به فرارسیدن روز معلم اظهار کرد:
روز و هفته معلم فرصتی برای ارتقای جایگاه معلم و مرور مسیر طی شده و بازتعریف افقهای
پیشرو است.
مدیرکل آموزش و پرورش
استان زنجان با بیان اینکه زنجان از استانهایی است که سرمایههای انسانی قابل
توجهی در حوزه نظام تعلیم و تربیت دارد، اضافه کرد: معلمان این خطه با وجود همه
محدودیتهای زیرساختی و چالشها همچنان نقش بی بدیل خود را ایفا میکنند.
وی با بیان اینکه مجموعه
آموزش و پرورش فراتر از یک نهاد و دستگاه است، عنوان کرد: اعتلای کشور در ابعاد
مختلف در گرو کیفیت آموزش و پرورش است.
تاراسی با اشاره به
اینکه شعار هفته معلم «برای معلم، برای ایران» است، گفت: ادای احترام به مقام شامخ
شهدای فرهنگی و دانشآموز، زنگ سپاس از معلم، دیدار با خانواده شهدای فرهنگی،
کنگره شهدای فرهنگی، بهرهبرداری از طرحهای آموزشی و همایش بزرگداشت روز معلم از
جمله برنامههای این هفته خواهد بود.
مدیرکل آموزش و پرورش
استان زنجان از رشد دو برابری سرانه تربیتی دانشآموزان استان طی یک سال گذشته خبر
داد و گفت: سرانه تربیتی از ۱۳ سانتیمتر به ۴۹ سانتیمتر افزایش یافته است.
رشد 43 درصدی سرانه
ورزشی در زنجان
تاراسی اضافه کرد: با
اقدمات انجام شده طی چند سال گذشته شاهد رشد ۴۳ درصدی در سرانه فضاهای ورزشی دانشآموزان
به ویژه در مناطق کم برخوردار استان بودیم.
مدیرکل آموزش و پرورش
استان زنجان در پاسخ به سئوال صدای زنجان بدون ارائه پاسخی دقیق در مورد تاثیر فشار
نمایندگان برای انتصابات در آموزش و پرورش اظهار کرد: نگاه و رویکرد ما در بحث انتصابات
و حتی برنامههای مختلف آموزش و پرورش مبتنی بر تعامل با سایر نهادها، ارگانها، دستگاهها
و مسئولین است، و برآیند این شاخصها برای تصمیمگیری و اجرا است.
وی با بیان اینکه برای پیشبرد برنامههای آموزش و پرورش استان از طریق تعامل با استانداری،
نمایندگان مجلس، ائمه جمعه، دادگستری، دستگاههای اجرایی استان، نیروهای نظامی و انتظامی
و در همه نهادها در تلاش هستیم که امور را پیش ببریم، عنوان کرد: رویکرد ما تقویت همافزایی
و تعامل بین دستگاهی در مناطق و شهرستانها و استانها است تا با رویکرد دولت با وفاق
پیش برویم و اولویت اول و آخر ما همگرایی در بین دستگاههای اجرایی و در مناطق آموزشی
خواهد بود.
۵۷۸ نیروی خدماتی در
مدارس استان کمبود داریم
تاراسی در ادامه در تاکید بر این سئوال که آیا فشاری برای انتصابات وجود داشته است؟،
افزود: ما در انتخاب نیروها و شرایطی که وجود دارد با توجه به اینکه دولت دولتی وفاقی
است و مورد تاکید رئیسجمهور هم است، معتقدیم که آموزش و پرورش دستگاه بزرگی است که
تمامی دستگاهها، نهادها، افراد و حتی رسانهها باید کمک کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان
زنجان خاطر نشان کرد: تعامل و همافزایی آموزش و پرورش با سایر دستگاهها در رویکردهای
این نهاد وجود دارد و معتقد هستیم که در امور آموزش و پرورش همه نهادها باید کمک کنند.
وی همچنین در خصوص کمبود
نیروهای خدماتی در مدارس استان، گفت: بر اساس بررسی و احصای نیازها، ۵۷۸ نیروی
خدماتی در مدارس استان کمبود داریم و پیگیر هستیم تا جذب نیرو از طریق آزمون در
این حوزه صورت بگیرد.
تاراسی با اشاره به
اینکه این مشکل تنها مختص زنجان نیست و بسیاری از استانهای دیگر نیز با کمبود
نیروی خدماتی مواجه هستند، افزود: بر اساس اظهارات اخیر معاون وزیر آموزش و پرورش،
در سال جاری ۸۲ هزار نفر در قالب آزمونهای استخدامی در مجموعه آموزش و پرورش جذب
خواهند شد که از این تعداد، ۲۰ هزار نفر به عنوان خدمتگزار به کار گرفته خواهند شد.
مدیرکل آموزش و پرورش
استان زنجان با تاکید بر اینکه هرگونه اجبار دانشآموزان برای نظافت مدارس ممنوع
است، اظهار کرد: البته در نظامهای آموزشی پیشرفته مانند ژاپن، فعالیتهای بهداشتی
از جمله مشارکت در نظافت محیط آموزشی بهعنوان بخشی از فرآیند تربیتی دانشآموزان
طراحی میشود.
وی این رویکرد را در
راستای تربیت مسئولانه دانشآموزان دانست و اظهار کرد: چنین فعالیتهایی میتواند
به درونیسازی مفاهیم مسئولیتپذیری و ارتقای بهداشت فردی و اجتماعی در میان دانشآموزان
کمک کند که این موضوع نیز از اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به شمار میرود.
تاراسی همچنین به موضوع
مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی در قالب برنامه نماد اشاره کرد و گفت: اطلس آسیبها
در نواحی مشخص و احصا شده و فعالیتهای مرتبط از جمله اقامه نماز و آموزش قرآن در
مدارس، بهویژه در مقطع ابتدایی، با جدیت دنبال میشود.
وی تأکید کرد: باید دانشآموزان
به سمت مهارتآموزی سوق داده شوند و در همین راستا، توسعه پژوهشسراها و توجه ویژه
به دانشآموزان نخبه، بهویژه در مناطق کمتر توسعهیافته، در دستور کار قرار دارد.
انتهای پیام/