کد خبر: 1527
1398/11/07 - 10:27


گزارش صدای زنجان از دلیل حال و روز این روزهای فرودگاه خالی از پرواز زنجان؛

هیس، پرواز خواب است

فرودگاه تقریبا 20 ساله زنجان دو ماهی است که پرواز را ندیده است

پایگاه خبری صدای زنجان

مهدی سهرابی- سهم این روزهای فرودگاه شهرمان از پرواز، تماشای پروازهایی است که از بالای سرش می‌گذرند و سهم مردم شهرمان از فرودگاهی که داریم شاید تنها این باشد که اگر روزی و جایی به هم‌وطنی رسیدند که از پرواز می‌گوید، بگویند «ما هم فرودگاه داریم».

گرچه فرودگاه را برای پرواز می‌سازند اما «پرواز» از همان روز نخست میانه‌ای با فرودگاه زنجان نداشت و هر ازچند گاهی با زنجانی‌ها قهر می‌کرد تا این‌که اوایل ماه گذشته بود که اعلام شد پرواز باز هم با فرودگاه زنجان قهر کرده و شاید این قهر دیگر به آشتی منتهی نشود و فرودگاه شهرمان هم به جمع فرودگاه‌هایی بپیوندد که چشم‌شان به راه «پرواز» خشک می‌شود.

پرواز زنجان- کیش، فروردین سال گذشته بعد از گذشت تنها سه ماه از عمرش جوان مرگ که نه بلکه در نطفه خفه شد و پرواز زنجان- مشهد هم که خیلی‌ها روی آن خیلی حساب باز کرده بودند همین ماه گذشته جوان مرگ شد تا باند فرودگاه زنجان این روزها بیش از آن که مشتاق دیدار هواپیما و پرواز باشد، فرود برف را به نظاره بنشیند.

از این‌ها گذشته گرچه چند پرواز حاجی‌های زنجانی تکاپوی هزینه تقریبا میلیاردی فرودگاه زنجان را برای هر ماه ندهد اما به هر ترتیبی که بود امسال هم راه خانه خدا برای حاجی‌های زنجانی از فرودگاه زنجان آغاز شد، افتخاری که تا امروز مدعیان زیادی دارد؛ از وکیل و وزیر گرفته تا استاندار اما با همه این حرف‌ها «ما هم فرودگاه داریم».

زنجانی‌ها که برای فرود کلنگ فرودگاه تا سال 69 صبر کرده بودند، 10 سال هم برای ساخته شدنش صبر کردند تا این که سال 79 شاهد بهره‌برداری از فرودگاهی بودند که مشکل اصلی و مهم آن «پرواز» بود، مشکلی که نقش بال برای پرنده و چرخ برای خودرو را داشت اما آن‌هایی که فرودگاه زنجان را ساختند جای اینکه دنبال پرواز و استفاده از این امکان باشند بیش‌تر مایل بودند تا «زنجان فرودگاه داشته باشد».

فرودگاهی که دو سال پیش 238 پرواز را به خود دید و 23 هزار و 260 مسافر در این پروازها از زنجان راهی مشهد، کیش، جده و مدینه و برعکس شدند، از سال گذشته یکی‌یکی پروازهای خود را از دست داد تا این که دو ماهی است که حتی فکر پرواز را هم نمی‌کند.

گله دارم از بعضی‌ها

گرچه به گفته مسئولان صنعت هوایی کشور و کارشناسان این حوزه، تقریبا همه فرودگاه‌های کشور زیان‌ده هستند و دخل‌وخرج این صنعت هیچ‌کجا با هم نمی‌خواند، مدیر فرودگاه زنجان مقصر اصلی وضعیت فعلی این فرودگاه را بی‌توجهی مدیران میانی و تمایل نداشتن آژانس‌های مسافرتی استان برای استفاده از امکانی مثل فرودگاه در زنجان می‌داند.

محمد قاسمی می‌گوید: حدود 20 سال پیش فرودگاهی در زنجان ساخته شده که پیرامون آن مطالب اقتصادی و سیاسی و موارد دیگر مطرح است. اگر از منظر اقتصادی به موضوع نگاه کنیم باید گفت هر استان و مکانی برای توسعه و رشد نیاز به بسترهای حمل‌ونقل مناسب دارد که در هر زمینه، بستر مناسب تعریف خود را دارد.

به گفته قاسمی اگر به دنبال توسعه اقتصادی در منطقه هستیم نخستین چیزی که مورد توجه هر سرمایه‌گذار و کارشناس اقتصادی قرار می‌گیرد، سهولت تردد در منطقه مورد نظر است که در این میان بهترین گزینه فرودگاه است. هیچ جایی توسعه نمی‌یابد مگر این که بستر حمل‌ونقل مناسبی داشته باشد.

قاسمی ادامه می‌دهد: سرمایه‌گذاری که قصد سرمایه‌گذاری دارد به امنیت و سهولت ترددش نگاه می‌کند. اگر استانی فرودگاه نداشته باشد یعنی این که راه‌های توسعه آن بسته است. برای سرمایه‌گذار وقت ارزش دارد و جهان امروز به دنبال حمل‌ونقل سریع است. استان زنجان هم تقریبا همه بسترهای لازم را دارد و باید فرودگاه هم داشته باشد. از منظر اجتماعی هم کارشناسان و اساتید این زمینه هم به دنبال حمل‌ونقل سریع هستند. حمل‌ونقل یعنی صرف وقت و هزینه. بسیاری از متخصصان و اساتید دانشگاه از مرکز به مناطقی می‌روند که امکان تردد آسان وجود داشته باشد.

از این گذشته مقام‌های لشگری و کشوری هم برای تصمیم‌گیری درباره مسائل استان یا باید شخصا حضور داشته باشند و یا گزارش بگیرند. اگر قرار باشد با گزارش کار کنند آن نتیجه لازم حاصل نمی‌شود با وجود فرودگاه شخصا در جریان مسائل قرار می‌گیرند. در مواقع وقوع بحران هم وجود فرودگاه بسیار راه‌گشاست. قبل از زلزله بم فرودگاه‌های اقماری در استان کرمان وجود داشتند که مخالفت‌هایی با ایجاد آن‌ها وجود داشت اما جان هزاران نفر را نجات دادند. در زلزله کرمانشاه هم همین داستان تکرار شد.

او تاکید می‌کند: با این تفاسیر به نظر فرودگاه نیاز هر استانی است و برای توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و برای گرفتن تصمیمات در مکان و زمان مناسب لازم است. در بحث گردشگری نیز مقرون به صرفه بودن سفرهای هوایی نیاز به توضیح ندارد و خطرات جاده‌ای در سفرها را به شدت کاهش می‌دهد.

امروز بعد اقتصادی سفرهای هوایی چالش شده است اما در آینده قطعا مشکلات حل می‌شود و دیگر کسی دنبال حمل‌ونقل جاده‌ای نیست. از این گذشته در بحث اقتصادی بسیار به صرفه است تا برخی محصولات مهم از فرودگاه استان صادر شود تا این که به فرودگاه‌های همسایه برود.

وی با اشاره به این‌که استفاده از امکانات حمل‌ونقل هوایی در کشور ما هنوز لوکس محسوب می‌شود و برای آدم‌ها و منظورهای خاصی است و در آینده این استفاده حتما به تعادل می‌رسد، در پاسخ به منتقدانی که احداث فرودگاه در زنجان را فاقد مطالعه اولیه کافی و رعایت اصل اقتصادی بودن می‌دانند و یا مکان احداث آن را مناسب نمی‌دانند، اظهار می‌کند:  در روند ایجاد این فرودگاه همه کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی انجام شده است. نزدیک‌ترین فرودگاه به فرودگاه زنجان حداقل 300 کیلومتر فاصله دارد. حال اگر این فاصله زیر 200 کیلومتر باشد توجیه لازم را ندارد. فرودگاه هم جای مناسبی ساخته شده چون قبل از ایجاد چنین تاسیساتی همه جوانب سنجیده می‌شوند. جاهای دیگری که برخی غیرکارشناسی نظر می‌دهند هم بررسی شده‌اند و فرودگاه زنجان در بهترین نقطه ایجاد شده است. فرودگاه باید جایی باشد که در آینده محدود نشود و فرودگاه زنجان جایی ساخته شده که در آینده با مشکلی مواجه نمی‌شود.

قاسمی می‌گوید: برای خانواده‌های متوسط به بالای جامعه سفر از طریق فرودگاه گزینه بهتری است تا خانواده‌هایی که برای سفر هزینه مشخص و ناچیزی را در نظر گرفته‌اند و باید از راه زمینی مسافرت کنند. متاسفانه بخش خصوصی و دولتی گردشگری در این زمینه فعال نیستند و از طرفی دو شرکتی که با همکاری داشتند و هواپیمای مناسب زنجان دیگر ندارند.

در کشور ما مقصد مراکز استان‌های کشور خارج از سه مرکز مشهد، تهران و کیش نیست. زنجان برای مشهد مسافر دارد و برای مسیر کیش نیز می‌توان برنامه‌ریزی کرد و هر کسی در این مسیرها سرمایه‌گذاری کند ضرر نمی‌کند اما برای مسیر تهران باید پروازهای نیازی را برنامه‌ریزی کرد نه عموم مردم.

در بحث پروازهای خارجی هم عتبات عالیات را داریم. تردد ما از استان‌های دیگر به عتبات بیش‌تر است پس هم مسافر دارد و هم نیاز هوایی. از طرفی رابطه اقتصادی ایران با ترکیه خاص است و بیش‌تر حجم اقتصادی دارد، هم‌چنین پروازهای حج. مسیرهای دیگر خارجی هم اگر بحث تحریم‌ها به خوبی مدیریت شوند قادر به رونق هستند.

مدیر فرودگاه زنجان می‌افزاید: ماهانه حدود 700 میلیون تومان هزینه نگهداری فرودگاه زنجان است. شرکت فرودگاه‌های کشور، شرکتی درامد هزینه‌ای است و از دولت بودجه‌ای نمی‌گیرد. از طرفی فرودگاه زنجان تنها برای مسافر نیست بلکه بحث‌های سیاسی و اجتماعی و امدادرسانی هم در آن مطرح است. فرودگاه زنجان در بحث ناوبری هم نقش‌آفرینی می‌کند که از پروازهای بین‌المللی بر فراز آسمان زنجان می‌توان فهمید. این پروازها برای فرودگاه زنجان درآمد دارند و این طور نیست که نتواند درآمدزایی داشته باشد. ما به خاطر مردم این فرودگاه را فعال نگه داشته‌ایم.

وی با تاکید بر این نکته که این تصمیم تمصیم‌گیرندگان کشور است که فرودگاه‌هایی مانند زنجان فعال باشند تا در صورت نیاز مردم از آن استفاده کنند و هزینه این کار هم پیش‌بینی شده است، تصریح می‌کند: من گله‌مند هستم! شاید رده‌های بالای استان پیگیر وضعیت فرودگاه زنجان هستند اما رده‌های پائین پیگیر نیستند. تمام ارگان‌های استان باید به اینجا فکر کنند که چگونه مردم استان از فرودگاه استفاده کنند. از نظر مدیریت فرودگاه، به نفع مدیریت فرودگاه است که پروازی انجام نشود چون هزینه‌های فرودگاه را هر پرواز افزایش می‌دهد و اگر بحث درآمد هزینه را مدنظر قرار دهیم همه فرودگاه‌های کشور زیان‌ده هستند.

همه چیز خوب است جز پرواز

این‌که زنجان به فرودگاه نیاز داشت یا نه و این‌که آیا می‌شد فرودگاه زنجان در مکانی غیر از مکان فعلی ساخته شود سوالی است که مدت‌هاست ذهن زنجانی‌ها و بسیاری از صاحب‌نظران حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی استان را به خود جلب کرده است. سوال‌هایی که معاون هماهنگی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان در پاسخ به آن‌ها نظراتی نزدیک به مدیر فرودگاه زنجان دارد.

احمد خداوردی در پاسخ به در نظر گرفتن پروژه استقرار فرودگاه زنجان در قالب اهداف آمایش سرزمینی اظهار می‌کند: محل استقرار فرودگاه باید به صورتی در نظر گرفته شود که آن نقطه دارای نقش فراملی باشد مثلا کرمانشاه که بین شش شهر بزرگ واقع شده دارای نقش فراملی است که نتیجه آن استقرار فرودگاه بین‌المللی در این منطقه است. این موضوع در مورد زنجان هم صدق می‌کند وقتی ما می‌گوئیم زنجان در سطح کشور نقش ملی دارد یعنی استقرار فرودگاه برای کارکردهای مختلف در این شهر باید اتفاق بیفتد.

خداوردی با بیان اینکه فرودگاه یک شرکت محسوب می‌شود و دولت موظف به فعال کردن آن است، تاکید می‌کند: در فرودگاه پروازهایی با بعد مسافتی بیش از 700 کیلومتر مقرون به صرفه است که باید در برنامه‌ریزی‌ها مدنظر باشد.

وی پرواز زنجان- تهران را با توجه به نزدیکی مسافت اقتصادی ندانسته و می‌افزاید: برای توجیه اقتصادی پروژه باید بر روی راه‌اندازی پروازهای کیش و مشهد و غیره دارای مسافت بالای 700 کیلومتر متمرکز شویم. گرچه امروز به دلیل محدود بودن عرض و طول باند فرودگاه، زمینه برای فرود هواپیماهای بزرگ و پهن‌پیکر فراهم نیست اما شرایط برای هواپیماهای متعارف زیر 200 متر فراهم است.

خداوردی با بیان اینکه تقریبا مجموعه پذیرایی و کنترل فرودگاه مشکل خاصی ندارد، تصریح می‌کند: با برطرف کردن موانع دسترسی به فرودگاه هیچ مشکلی در این باره وجود ندارد. موضوع توجیه اقتصادی پروازها و تکمیل ظرفیت مسافران هواپیماها نیز موضوعی بود که قرار شد استانداری پیگیری کند و در مورد مشکلات مربوط به مکان‌یابی نگاه‌های خاص و فنی وجود دارد که نباید وارد این مباحث شویم.

ربطی به تحریم ندارد

بسیاری از اهالی فن در حوزه اقتصاد و بازرگانی وجود فرودگاه را از امتیازهای مهم جذب سرمایه و باز کردن پای سرمایه‌گذار به منطقه صاحب فرودگاه می‌دانند اما به نظر می‌رسد این نسخه هم برای فرودگاه زنجان چندان کارساز نبوده و دردی را درمان نکرده است اما رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان داشتن فرودگاه حتی از نوع تعطیل ان را امتیاز می‌داند و بر حل مشکل آن تاکید می‌کند.

مهدی رنگ‌رونا می‌گوید: وجود فرودگاه، راه‌آهن یا ترمینال لازمه توسعه زیربنایی استان است و هر استانی که در شاهراه ارتباطی قرار گیرد باید ملزومات ارتباطی را دارا باشد.

رنگ‌رونا درباره فرودگاه زنجان اضافه می‌کند: ما برای رونق و آبادانی استان باید از بسترهای فراهم شده نهایت بهره را ببریم. به طور مثال اگر بتوانیم فرودگاه زنجان را به یکی از کشورهای همسایه مثل ترکیه ارتباط دهیم به طور اتوماتیک‌وار زنجان به کل دنیا لینک داده می‌شود.

در حال حاضر اگر میهمان خارجی به عنوان سرمایه‌گذاری در زنجان را وارد کشور می‌کنیم باید در فرودگاه تهران و یا تبریز از او استقبال کنیم و پس از طی مسافت طولانی سرمایه‌گذار را وارد زنجان کنیم. مشخص است که سرمایه‌گذار محل دسترسی آسان و سریع را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کند نه مسیری را که پس از طی کردن مسافت طولانی و خستگی راه به آنجا می‌رسد.

وی می‌گوید: مسئولان می‌توانند اقدامات لازم برای اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری را انجام داده و پروازهای زنجان به مقصد ترکیه را عملیاتی کنند. متمرکز شدن بر روی پرواز زنجان-مشهد توجیه فنی و اقتصادی ندارد و برای رونق فرودگاه و توسعه استان باید با راه‌اندازی کمپین، شرکت هواپیمایی با هدف خرید هواپیما در زنجان راه‌اندازی کنیم.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه به شخصه اعتقادی ندارم که تحریم‌ها سبب رکود فرودگاه و عدم راه‌اندازی آن شده است، تاکید می‌کند که اگر زنجانی‌ها بخواهند، می‌توانند پیشرفت کنند و این موضوع ربطی به فشارهای اقتصادی غرب ندارد.

با کدام پول سوار هواپیما شویم

اما رئیس انجمن صنفی دفاتر خدماتی مسافرتی و گردشگری استان در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر پائین بودن هزینه مسافرت هوایی نسبت به سفر جاده‌ای و راه‌آهن و هم‌چنین تمایل نداشتن آژانس‌های مسافرتی استان برای استفاده از فرودگاه زنجان می‌گوید: باید این اظهارات را با منطق قیاس کرد. شاید این افراد به لحاظ عدم هدر رفت وقت اشخاص و از بین نرفتن انسان‌ها به دلیل تصادفات جاده‌ای، سفرهای هوایی را نسبت به سفرهای زمینی مقرون به صرفه می‌دانند که این موضوع را قبول دارم اما این گفته‌ها را به لحاظ قیمت بلیط هواپیما و مقایسه آن با بلیط اتوبوس و قطار را به هیچ عنوان نمی‌پذیرم.

محمود صابری میزان درآمد خانوارهای ساکن کلان‌شهرها در استفاده از هواپیما برای مسافرت‌های داخلی را تاثیرگذار می‌داند و ادامه می‌دهد: وضعیت اقتصادی خانوارهای ساکن در شهرهای بزرگ نظیر اصفهان، تهران، تبریز با توجه به میزان درآمد در مقایسه با ساکنان سایر مناطق کشور از جمله زنجان قابل قیاس نیست و قطعا میزان استقبال افراد در کلان‌شهرها نسبت به زنجان بالاست.

وی با تاکید بر کوچک کردن پروازها در پی بالا رفتن هزینه‌ها تاکید می‌کند: مدیر فرودگاه باید تمامی موارد را بسنجد و بر اساس تعداد پروازها و در صورت داشتن صرفه اقتصادی با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و استان نسبت به فعال نگه داشتن فرودگاه اقدام کند. آژانس‌های مسافرتی متولی پرواز نیستند و نمی‌توانند هواپیما را چارتر کرده و با پرکردن 60 تا 70 درصد ظرفیت آن هزینه مابقی فضاهای خالی را متقبل شوند.

او در مورد ظرفیت زنجان برای جذب گردشگر داخلی از طریق فرودگاه و سفرهای هوایی هم می‌افزاید: زنجان امروز از 10 سال قبل بهتر شده و قطعا پس از 10 سال از شرایط فعلی نیز وضعیت قابل قبول‌تری دارد. راه‌اندازی فرودگاه با جذب حداکثری توریست‌های داخلی و حتی خارجی مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و بلندمدت است.

ما از فعال شدن پروازها استقبال می‌کنیم چرا که به نفع ماست اما با توجه به بعد مسافت کوتاه بین زنجان تا تهران قطعا نیاز مسافر به پرواز هوایی کم است. پروازی که برای مردم صرفه اقتصادی داشته باشد مورد پسند قرار می‌گیرد.

صابری با اشاره به جنگ اقتصادی 40 ساله غرب با ایران تاکید می‌کند: ما نباید از دولت توقع‌ داشته باشیم. در شرایط کنونی، تمامی خدمات نسبت به درآمد گران شده است. مردم اهل گردش‌اند اما باید برای آن‌ها امکانات اقتصادی هم فراهم شود. گرانی اماکن اسکان سبب شده تا حتی خانوارهایی با درآمدهای بالا همانند خانوارهای متوسط در سفرهای‌شان در حاشیه پارک‌ها چادرزنی کنند. مسکن، غذا و پوشاک از نیازهای اساسی خانوارهاست اگر این موارد تا حدودی برطرف شدند و در سبد غذایی پولی ماند افراد مسافرت را در برنامه‌شان قرار می‌دهند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدماتی مسافرتی و گردشگری استان هم‌چنین امکانات ریلی زنجان را برای توسعه استان کافی نمی‌داند و می‌گوید: از راه‌آهن فقط خطوطش را داریم و قطارهای مسیر زنجان- تهران فرسوده‌اند که باید اقدام جدی از سوی مسئولان انجام گیرد.

باید بیشتر فکر می‌کردیم

گرچه تا این جای کار کفه طرفداران وجود فرودگاه حتی از نوع تعطیل ان در استان سنگینی می‌کند اما نماینده اسبق مردم زنجان و طارم در مجلس پنجم بر لزوم تحقیق و مطالعه بیشتر قبل از احداث آن اعتقاد دارد.

غلام‌حسین جلیل‌خانی که آخرین روزهای حضور او در مجلس پنجم با آغاز بهره‌برداری از فرودگاه هم‌زمان بود در گفت‌وگو با خبرنگار صدای زنجان می‌گوید: فرودگاه از دو منظر، ضرورت استقرار و لزوم بهره‌گیری از آن با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده باید مورد بررسی قرار گیرد. طرفداران استقرار فرودگاه در زنجان با در نظر گرفتن انجام پروازهای زنجان- تهران، زنجان- کیش و حتی پروازهای خارجی اعتقاد داشتند که تحقق این امور سبب توسعه و آبادانی استان می‌شود. همچنین طرفداران استقرار فرودگاه در زنجان با یادآوری وقوع زلزله طارم در سال 69 و تلفات و خسارات انسانی در این شهرستان اعتقاد داشتند اگر امکانات دسترسی به فرودگاه در استان موجود بود انتقال زخمی‌ها به آسانی و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌گرفت.

جلیل‌خانی با بیان اینکه اگر خواهان انجام سرمایه‌گذاری در نقطه‌ای از کشور هستیم باید در وهله نخست پتانسیل‌ها و استعدادهای منطقه را احصا کنیم و سپس با سنجیدن زیرساخت‌ها و ظرفیت نیروی انسانی و کافی بودن انرژی‌هایی نظیر برق و آب و گاز با نگاهی به موقعیت‌های جغرافیایی نسبت به برنامه‌ریزی جامع اقدام کنیم، در مورد نقش چانه‌زنی‌ها و چشم به هم چشمی‌های مسئولان در استقرار 20 ساله فرودگاه زنجان که خالی از پرواز است، اظهار می‌کند: اگر استان به پرواز نیاز داشته باشد قطعا مسافران جذب می‌شوند، مردم با احساس نیاز به سفر هوایی به مسئولان فشار می‌آورند. در حال حاضر چنین مطالبه مردمی وجود ندارد و این یعنی اینکه نیازی به فرودگاه با وجود سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته نیست.

وی با اشاره به هزینه‌های جاری فرودگاه غیرفعال زنجان عنوان می‌کند: تمامی این هزینه‌ها از محل درآمد عمومی جامعه و از جیب مردم پرداخت می‌شود و نمایندگان مجلس در کنار مسئولان ذیربط باید برای رسیدگی به این مهم اقدامات جدی انجام دهند. نتیجه برگشتن به گذشته چیزی جز تشویش اذهان عمومی نیست. تمامی زیرساخت‌ها برای استقرار فرودگاه فراهم است فعالیت فرودگاه باید دائمی باشد و نه مقطعی.

نماینده اسبق مردم زنجان و طارم در مجلس در پاسخ به سوالی درباره شرایط کنونی اقتصادی و تاثیر آن در فعالیت فرودگاه زنجان می‌گوید: در این باره نمی‌توان پیش‌بینی کرد. بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی به دلیل مشکلات اقتصادی کشور قادر به ادامه مسیر نیستند و از سویی دیگر نمی‌توان از دولت انتظار تزریق پول به واحدها و شرکت‌ها و نهادهای نیازمند به حمایت را داشت. دوخطه شدن راه‌آهن زنجان- تهران دارای توجیه اقتصادی و در جهت رفاه و آسایش مردم زنجان و مسافران بود. از سویی اتوبان‌های زنجان- تهران و زنجان- تبریز برای استان کافی هستند و افزایش محورها با توجه به هزینه‌بر بودن نگهداری آن‌ها برای استان مقرون به صرفه نیست.

جای فرودگاه خوب نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان هم فرودگاه فعلی زنجان را در بن‌بست می‌بیند.

به گفته عظیمی جانمایی فرودگاه زنجان از دو جنبه ژئوپلتیک و مدیریت استراتژیک نیازمند بررسی دقیق است. از منظر ژئوپلتیک باید گفت که بهتر بود برای دسترسی جامعه هدف استان، محل استقرار فرودگاه بین زنجان و سلطانیه در نظر گرفته شود. اگر به این موضوع توجه می‌شد می‌توانستیم به جرات بگوئیم که به میزان قابل توجهی در مسیر مدیریت استراتژیک نیز گام برداشته شده است. در حال حاضر فرودگاه زنجان در بن‌بست قرار دارد.

عظیمی با اشاره به انجام ناقص کارهای توسعه‌ای و زیربنایی در استان می‌افزاید: شاید در سلطانیه زمین گران بود اما مسئولان می‌توانستند با جانمایی درست و استقرار فرودگاه بین زنجان و سلطانیه اهداف توسعه‌ای در نظر گرفته خود را به طور کامل محقق کنند.

وی با اشاره به این‌که 20 تا 30 درصد سرمایه‌گذاران زنجان در خارج از استان ساکن هستند و در این زمینه 60 تا 70 درصد درآمد به خارج از استان می‌رود که برای زنجان هیچ سودی ندارد، به مراودات قوی تبریز و تهران و جذب سرمایه‌گذاری‌ها و سود این دو کلان‌شهر اشاره می‌کند و می‌گوید: پرواز زنجان- تهران با توجه به نزدیکی زنجان به پایتخت مقرون به صرفه نیست و این پرواز برای مسافران پرهزینه هم هست. انجام پروازهای داخلی از فرودگاه زنجان توجیه واقعی خود را از دست داده است. زنجان به لحاظ سرمایه نسبت به سایر استان‌ها در رده پائینی قرار دارد و توجیه اقتصادی فرودگاه زنجان هم ضعیف است.

عظیمی با عنوان اینکه شکی نیست که فرودگاه در توسعه استان تاثیر دارد، اضافه می‌کند: با نگاه به سرمایه‌های استان باید نسبت به برنامه‌ریزی برای فعالیت فرودگاه اقدام کرد. این را هم باید تاکید کنم که تا وقتی فرودگاه بین‌المللی نشده است هیچ سرمایه‌گذاری وارد استان نمی‌شود. متاسفانه در جانمایی فرودگاه به این مهم توجهی نشده است. با نگاه به آمایش سرزمینی باید عدالت در پهنه سرزمینی رعایت شود اما در جانمایی پروژه به آن توجهی نشده است.

وی با بیان اینکه به جای سرمایه‌گذاری در فرودگاه ضروری است تا تلاشمان را به توسعه خطوط ریلی و جاده‌ای معطوف کنیم، از عدم استفاده از ظرفیت‌های استقرار معادن و واحدهای روی در جهت توسعه خطوط راه‌آهن انتقاد می‌کند و می‌گوید: توسعه خطوط ریلی می‌تواند در شتاب توسعه استان نقش مؤثری داشته باشد اما اقدامات انجام شده در این زمینه بسیار ضعیف بوده است.

و باز انتظار

حالا که «ما فقط فرودگاه دارم» و خبری از پرواز در آن نیست چاره هم نیست جز این‌که منتظر بمانیم تا شاید سرمایه‌گذاری راهش را گم کند یا پروازی (خدایی ناکرده) دچار نقص فنی شود که راهش را سمت فرودگاه زنجان کج کند و یا دم انتخابات وزیر یا وکیلی دنبال رای باشد و حداقل برای چند هفته هم که شده رونقی به فرودگاه زنجان بدهد. پس فعلا «ما هم فرودگاه داریم» و صبر می‌کنیم.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانفرودگاه زنجانمدیر فرودگاه زنجانتعطیلی فرودگاه زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1527


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»