کد خبر: 1544
1398/11/14 - 9:5


صدای زنجان روند خرید و ذخیره میوه شب عید در استان را بررسی می‌کند

تحویل سال بدون دلال؟

رئیس اتحادیه میوه‌وتره‌بار زنجان: کیفیت میوه‌ها مشخص نیست/ مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های روستایی استان: پس از بررسی‌های مربوط به کیفیت میوه‌ها 1700 تن سیب و پرتقال شب عید، وارد استان شد/ معاون بازرگانی سازمان صمت استان: کیفیت میوه‌های تنظیم بازاری را تضمین می‌کنیم/ رئیس اتاق اصناف استان: واحدهای دارای پروانه معتبر مسئولیت توزیع میوه را بر عهده می‌گیرند

پایگاه خبری صدای زنجان

#سوژه_مردمی



لیلا محمدی- رئیس اتحادیه میوه‌وتره‌بار زنجان ضمن گلایه از برنامه‌ریزی‌های مربوط به تنظیم بازار شب عید گفت: در طول ۱۱ ماهه سال اتحادیه میادین میوه ‌و تره‌بار با توجه به نیاز مردم، بازار را کنترل می‌کند و سعی بر توزیع بارهای مرغوب به مشتری است ولی مسئولان در یک ماهه منتهی به پایان سال سبب افزایش قیمت میوه شده و از سویی دیگر با توجه به عدم تخصص مباشر، زمینه برای ورود میوه نامرغوب فراهم می‌شود که این مهم به منزله هدررفت بیت‌المال است.

دولت به منظور تنظیم بازار میوه شب عید از طریق سازمان تعاون روستایی به عنوان مباشر اقدام به خرید و ذخیره‌سازی محصول کرده و در زمان مقرر به نفع مصرف‌کننده و قیمتی منطقی آن را وارد بازار می‌کند. بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران معتقدند دلالان در بازار محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره به تولیدکننده ضربه زده و نبض بازار را در دست گرفته‌اند.

آنان می‌گویند: ستاد تنظیم بازار به دلیل عدم تخصص در حوزه میوه و مرکبات به ناچار از واسطه‌ها برای خرید محصول از کشاورزان کمک گرفته و این حرکت ضمن ایجاد اختلال در قیمت‌ها موجب شده سود اصلی به جیب واسطه‌ها سرازیر شود.

سود میوه شب عید برای دلالان

کیفیت میوه‌های تنظیم بازاری سال‌هاست که مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد، برخی از شهروندان توزیع سیب و پرتقال به نرخ مصوب را گامی مهم در مسیر خدمت‌رسانی به مردم می‌دانند اما برخی دیگر معتقدند دولت در ذخیره میوه شب عید به کمیت توجه داشته و کیفیت چندان اهمیتی برایش ندارد.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار زنجان با اشاره به عدم رضایت برخی شهروندان از کیفیت میوه‌های تنظیم‌ بازار شب عید سال 98 تاکید کرد: متاسفانه دلالان با ورود به بازار بخش کشاورزی را با چالش مواجه کرده‌اند، دولت بیش از 80 درصد میوه‌ها را از دلالان خریداری و در سردخانه‌ها ذخیره کرده تا در شب عید وارد بازار کند. مباشران انگشت‌شماری که هیچ تخصصی در رابطه با میوه ندارند مسئولیت توزیع این محصولات را به نمایندگی از دولت بر عهده دارند. این یعنی کل بازار میوه از صفر تا 100 در دستان دلالان است و دولت با استفاده از این مباشران در هدررفت بیت‌المال نقش دارد.

مرتضی هاشمی ضمن گلایه از برنامه‌ریزی‌های مربوط به تنظیم بازار شب عید گفت: در طول ۱۱ ماهه سال اتحادیه میادین میوه و تره بار با توجه به نیاز مردم بازار را کنترل می‌کند و سعی بر توزیع بارهای مرغوب به مشتری است ولی مسئولان در یک ماهه منتهی به پایان سال سبب افزایش قیمت میوه شده و از سویی دیگر با توجه به عدم تخصص مباشر، زمینه برای ورود میوه نامرغوب فراهم می‌شود که این مهم به منزله هدررفت بیت‌المال است.

رئیس اتحادیه میوه‌وتره‌بار زنجان با اشاره به قیت سیب و پرتقال در میدان میوه و تره‌بار گفت: در حال حاضر قیمت سیب سفید مرغوب 5 هزار و 500 تا 6 هزار تومان، سیب قرمز 2 هزار تا 4 هزار تومان و پرتقال 2 هزار و 500 تا 4 هزار تومان است.

هاشمی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها مربوط به ستاد تنظیم بازار به هیچ عنوان قابل قبول نیست، تصریح کرد: مسئولان در انتخاب مباشر دقت نمی‌کنند، بسیاری از شهروندان زنجانی سال قبل میوه‌های خریداری شده به نرخ مصوب را بازگرداندند. مباشری که مسئولیت خرید میوه و مرکبات را بر عهده گرفته به هیچ عنوان تخصصی در رابطه با میوه ندارد، بسیاری از انحرافات در بازار بخش کشاورزی از این ناحیه اتفاق می‌افتد که هیچ کس هم آن را جدی نمی‌گیرد.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار زنجان با اشاره به اقدام دیرهنگام در خرید میوه شب عید افزود: اگر مسئولیت خرید و توزیع دست کارشناس و افراد خبره باشد، دولت میوه سیب و پرتقال را از تولیدکننده اصلی خریداری می‌کند نه دلال! در حال حاضر 20 درصد محصولات دست باغدار مانده و مابقی توسط باغدار به دلال فروخته شده است. مباشر در خرید و وارد کردن میوه‌های شب عید باید به کیفیت و نوع محصول توجه جدی داشته باشد.

وی با بیان اینکه هیچ اطلاعی از نحوه خرید و توزیع میوه شب عید در بازار ندارد ابراز امیدواری کرد تا مسئولان استانی در برنامه‌ریزی‌های مربوط به بازار میوه از نظرات و مشاوره‌های این اتحادیه بهره گیرند.

اولتیماتوم صمت به گران‌فروشان

در سال‌های گذشته مسئولیت تنظیم بازار میوه شب عید با سازمان جهاد کشاورزی بود و بر این اساس سازمان تعاون روستایی به عنوان مباشر این وظیفه را بر عهده می‌گرفت. از امسال این وظیفه بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است. سازمان صمت نیز از طریق اتحادیه تعاونی‌های روستایی استان (به عنوان مباشر) این مسئولیت را بر عهده گرفته است.

امیرعلی مسیبی، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارتِ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ضمن رد اظهارات هاشمی تاکید کرد: ما از اینکه اتحادیه میوه‌وتره‌بار به عنوان صنف تخصصی وارد حوزه تنظیم بازار شب عید شود استقبال می‌کنیم، اما تا به امروز به دلیل اینکه اتحادیه، تشکل کاملی نیست، دولت تنظیم بازار را بر عهده گرفته است، سازمان صمت از نظرات و مشاوره‌های متخصصان امر استقبال می‌کند و بهتر است این اتحادیه حداقل دو ماه قبل و پیش از خرید میوه و مرکبات تمامی نظرات صنف ذیربط را در اختیار ما قرار دهد تا برای پیشبرد اهداف از آن بهره ببریم.

مسیبی با اشاره به تشکیل کمیته راهبری تنظیم میوه شب عید اضافه کرد: اتاق اصناف استان یکی از اعضای این کمیته بوده و اتحادیه میوه و تره‌بار نیز یکی از تشکل‌های زیرمجموعه این اتاق است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مستمر برای تنظیم بازار میوه شب عید ابراز کرد: اتحادیه تعاون روستایی به عنوان مباشر مسئولیت خرید میوه پرتقال و سیب را بر عهده گرفته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با تاکید بر لزوم خرید میوه سیب و پرتقال باکیفیت از سوی مباشر عنوان کرد: مقرر شده سیب از آذربایجان غربی (ارومیه) و پرتقال از استان مازندران خریداری و وارد استان شود. البته احتمال خرید و ورود سیب از سایر مناطق کشور از جمله دماوند نیز وجود دارد.

وی در مورد علت عدم خرید سیب از باغداران زنجانی نیز گفت: کیفیت و مشتری‌پسندی برای مسئولان بسیار مهم بوده به همین دلیل تصمیم بر خرید سیب از خارج از استان اتخاذ شده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه میوه شب عید موردنیاز به میزان کافی خریداری شده و هیچ مشکلی در این باره وجود ندارد، تاکید کرد: مردم در شب عید به هیچ عنوان شاهد گران‌فروشی در بازار سیب و پرتقال نمی‌شوند. متخلفان نیز در جریان باشند اگر اقدام به گران‌فروشی کنند کل محموله را وارد بازار می‌کنیم تا حساب کار دستشان بیاید.

کیفیت میوه‌های تنظیم بازاری را تضمین می‌کنیم

وی با رد هرگونه اظهارات مربوط به ابهام در کیفیت میوه‌های تنظیم بازاری تصریح کرد: سال قبل تمامی میوه‌های تنظیم بازاری فروخته شد. دولت در این مسیر ضرر می‌کند تا مردم متحمل زیان نشوند. ممکن است در یک محموله محصولات به علت حمل نامناسب از مبدا تا مقصد و یا نگهداری غیراستاندارد میوه توسط خریداران دچار مشکلاتی شده باشد که این مورد را نمی‌توان رد کرد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه از ابتدای سال دولت از طریق مباشران و تامین‌کنندگان کلی به نفع کشاورز و مصرف‌کننده نسبت به خرید سیب و پرتقال از سر مزرعه اقدام و در سردخانه‌های هدف ذخیره کرده است، اضافه کرد: مباشران بر اساس نیاز استان نسبت به خرید و ورود میوه‌های موجود در سردخانه‌های کشور اقدام می‌کنند، در زنجان نیز میوه به میزان نیاز خریداری شده است.

مسیبی با بیان اینکه کیفیت میوه شب عید امسال را تضمین می‌کنیم و اگر قصور و اشتباهی در این باره باشد حتما عذرخواهی خواهیم کرد، در مورد عدم تخصص مباشر خرید در تشخیص میوه باکیفیت نیز گفت: این مشکل زمانی بود که مسئولیت تنظیم بازار بر عهده سازمان جهاد کشاورزی بود. برای جلوگیری از این مهم، مسئولیت توزیع میوه داخل شهرستان به اتاق اصناف واگذار شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس اتاق اصناف موظف است مسئولیت توزیع میوه در داخل شهر را بر اساس پراکندگی جغرافیایی مناسب به واحدهای دارای پروانه کسب مرتبط واگذار کند. همچنین واحدهای مربوطه موظف به فروش و عرضه میوه شب عید بوده و اجازه فروش محصولات به جز میوه شب عید را ندارند و در غیر این صورت باید اتاق اصناف و صنف مربوطه پاسخگوی سازمان صمت باشند.

خرید 1700 تن میوه شب عید از استان‌های مازندران و ارومیه

اتحادیه تعاونی‌های روستایی استان همانند سال‌های گذشته و با مصوبه ستاد تنظیم بازار استان امسال نیز به عنوان مباشر تامین و توزیع میوه شب عید استان انتخاب شده است.

سعید یوسفی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های روستایی استان در این رابطه در گفت‌‌وگو با صدای زنجان میزان سهمیه میوه شب عید امسال را یک هزار تن پرتقال و 700 تن سیب اعلام کرد و گفت: طبق ابلاغیه از سوی وزارت سازمان صمت قراردادهای خرید پرتقال و سیب به ترتیب با اتحادیه باغداران استان مازنداران و انجمن سردخانه‌داران استان آذربایجان غربی منعقد شده است.

زمان اعلام قیمت میوه‌های شب عید؛ روزهای پایانی سال

یوسفی در مورد قیمت تنظیم بازاری میوه‌ها نیز عنوان کرد: قیمت مصوب میوه در روزهای پایانی سال و با توجه به رصد بازار و در جهت حمایت از شهروندان و مصرف‌کنندگان از سوی ستاد تنظیم بازار استان اعلام و موارد به غرفه‌های منتخب اتاق اصناف استان ابلاغ می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های روستایی استان با بیان اینکه میوه شب عید در یکی از سردخانه‌های استان ذخیره شده و بنا به تصمیمات و مصوبه ستاد تنظیم بازار استان از سوی غرفه‌های منتخب وارد شبکه توزیع سراسر می‌شود در مورد ابهامات موجود در رابطه با کیفیت میوه‌های خریداری شده نیز گفت: اتحادیه تعاونی‌های روستایی استان به لحاظ فنی قادر به انجام فرآیند خرید تنظیم بازاری است و کیفیت میوه با توجه به بررسی‌های صورت گرفته از استان‌های مازندران و آذربایجان غربی بسیار مطلوب بوده و نگرانی در این باره وجود ندارد.

اصناف مسئولیت عرضه میوه شب عید امسال را بر عهده گرفت

سیدمحمود موسوی، رئیس اتاق اصناف استان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه امسال مسئولیت توزیع خرده فروشی از صفر تا 100 بر عهده اتاق اصناف است، گفت: سال‌های قبل اشخاصی که شغل‌شان هیچ ارتباطی با میوه‌فروشی نداشت نسبت به استقرار داربست فلزی و ایجاد محل توزیع میوه شب عید اقدام می‌کردند اما از امسال مقرر شد واحدهای دارای پروانه کسب معتبر و صلاحیت‌دار زیر مجموعه اتاق اصناف به عنوان محل توزیع اعلام شوند.

موسوی با بیان اینکه تراکم محل‌های توزیع با توجه به جمعیت مناطق در سراسر شهر به ویژه مناطق کم‌برخوردار بالاست، در مورد تعداد جایگاه‌های عرضه میوه شب عید عنوان کرد: سال قبل تعداد جایگاه‌های عرضه نزدیک به 50 مورد بود، امسال بر اساس نیاز و به منظور جلوگیری از تشکیل صف‌های طولانی شهروندان این جایگاه‌ها افزایش می‌یابند.

رئیس اتاق اصناف استان با اشاره به خرید حدود 700 تن سیب و یک هزار تن پرتقال برای تنظیم بازار شب عید در مورد قیمت میوه‌ها هم گفت: قیمت‌های مصوب ایام نزدیک به شب عید مشخص می‌شود اما اگر اختلاف قیمت ایام منتهی به آخر سال در بازار با قیمت مصوب بالا باشد به طور قطع میزان متقاضی برای خرید میوه‌های تنظیم بازاری افزایش می‌یابد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمیوه شب عیدصنعت و معدن زنجاناتحادیه تعاونی‌های روستایی استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1544


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»