کد خبر: 8603
1401/02/05 - 8:57


گزارش صدای زنجان از مزایده میوه‌های شب عیدی که روی دست دولت ماند؛

میوه‌های بی‌تدبیری

مدیرعامل سابق تعاون روستایی استان: چرا دیرکردید؟ سیب و پرتقال باید تا 14 فروردین‌ماه وارد بازار می‌شد!/ مدیرعامل سازمان تعاون روستایی استان: ماه رمضان فرارسید، سیب و پرتقال‌ها انباشته شدند وگرنه کیفیت میوه‌ها مطلوب است!/ رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار زنجان: با یارانه میوه شب عید، برای هر فرد 10 قرص نان بخرید یا یک کیلو قند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پس از احراز تخلف سازمان تعاون روستایی در قرارداد فرآیند ذخیره میوه شب عید، این بار گزارش‌ها از به مزایده گذاشته شدن 12 هزار و 250 تن سیب و پرتقال شب عید 1401 انباشته‌شده مربوط به 28 استان کشور توسط سازمان مرکزی حکایت دارد که 397 تن آن مربوط به استان زنجان است!

قیمت میوه شب عید سال 1401 از سوی مسئولان و برنامه‌ریزان استان زنجان برای پرتقال و سیب قرمز و زرد به ترتیب 10، 11 و 12 هزار تومان اعلام شد. قرار بود 600 تن پرتقال و 400 تن سیب برای تأمین نیاز مردم استان روانه بازار شود اما ظاهراً 603 تن از این محصول از سردخانه خارج‌شده و مابقی همچنان در سردخانه جا خوش کرده است!

کارشناسان و فعالان حوزه بازار معتقدند: دپوی 397 تن سیب و پرتقال مازاد که قرار است در قالب مزایده فروخته شود، حاکی از بی‌برنامگی، عدم نیازسنجی و عدم استقبال شهروندان زنجانی از میوه‌های دولتی است!

مزایده 397 تن سیب و پرتقال

اخیراً روابط عمومی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، «مزایده عمومی فروش مازاد میوه تنظیم بازار نوروز 1401» را اطلاع‌رسانی کرده است.

بر این اساس، سازمان مذکور تصمیم گرفته مقادیر مازاد میوه‌های تنظیم بازار نوروز 1401 موجود در سردخانه‌های تحت کلید خود در استان‌ها شامل سیب زرد، قرمز و پرتقال تامسون شمال را طبق لیست پیوست از طریق مزایده عمومی یک مرحله‌ای و به بالاترین قیمت پیشنهادی به‌صورت نقدی به فروش برساند!

محمود نوری، کارشناس کشاورزی نیز که معتقد است میوه‌ها تحت تملک سازمان مرکزی است و استان‌ها صرفاً امانت‌دار هستند، می‌گوید: بهتر است استان‌ها در مباحث مربوط به مزایده اصلاً دخالتی نکنند و تمامی امور بر عهده سازمان مرکزی باشد.

در لیست ارائه‌شده، اسامی 28 استان کشور ازجمله زنجان به چشم می‌خورد که طبق آن 397 تن شامل 111 تن سیب و 286 تن پرتقال تامسون به‌عنوان میوه‌های تنظیم بازار شب عید روی دست دولت مانده و به‌اصطلاح بادکرده است!

این پیش‌بینی را چهاردهم اسفندماه سال 1400 قبل از این‌که قیمت‌گذاری میوه شب عید در زنجان انجام شود، مرتضی هاشمی، رئیس اتحادیه میوه‌ و تره‌بار زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان کرده بود!

او بابیان اینکه هم‌اکنون قیمت عمده پرتقال تامسون و سیب زرد در بازار زنجان به ترتیب ۸ تا ۱۳ هزار تومان و ۱۰ تا ۱۶ هزار تومان است، تصریح کرد: قیمت میوه شب عید فعلاً مشخص نشده است اما چند روز پیش در ستاد تنظیم بازار به مسئولان مربوطه عرض کردم که برای کنترل بازار و جلب مردم برای خرید میوه‌های تنظیم بازاری باید این میوه‌ها 30 درصد پایین‌تر از قیمت بازار به دست مصرف‌کننده‌ها برسد، خب وقتی دولت بابت این میوه‌ها یارانه در نظر می‌گیرد چرا نباید به قیمت کمتر از بازار به دست ملت برسد؟ این توصیه من باید در زنجان جدی گرفته شود تا دولت مجبور نشود سیب و پرتقال را بعد از عید 1401 به قیمت 3 تا 4 هزار تومان بفروشد!

هاشمی بابیان اینکه برای جلوگیری از هر حاشیه دیگری سیب و پرتقال تنظیم بازاری باید به قیمت کمتر از 10 هزار تومان روانه بازار مصرف شود وگرنه بیشتر از آن باشد مردم این میوه‌ها را نمی‌خرند و بازار آزاد را ترجیح می‌دهند، تصریح می‌کند: مسئولان باید به این امر توجه داشته باشند وگرنه سال بعد باید برای خرید به مردم التماس کنند!

«اطلاع‌رسانی ضعیف»، «قیمت بالا» و «سوء مدیریت» 3 عامل مهم انباشت میوه‌های تنظیم بازاری

هرچند سازمان مرکزی قصد دارد میوه‌های سیب و پرتقال را به بالاترین قیمت و در قالب مزایده به فروش برساند نه به قیمت پائین اما گویا نگرانی‌ها بابت نرخ‌گذاری میوه شب عید آن‌چنان هم بی‌راه نبوده است!

البته علی کمالی، مدیرعامل سازمان تعاون روستایی استان زنجان ‌که ظاهراً با این دیدگاه موافق نیست به صدای زنجان می‌گوید: هدف از گسیل میوه شب عید به نرخ مصوب، آرامش و فراوانی میوه در بازار بود که محقق شد! من خودم از همین جامعه‌ام، از وضعیت بازار اطلاع کافی داشته و دارم، افزایش نرخ سیب و پرتقال در بازار آزاد تحت تأثیر میوه‌های تنظیمی بازاری را قبول ندارم، شک نکنید اگر نرخ‌های مصوب سیب و پرتقال نبودند بازار به چالش کشیده می‌شد!

ادعای مدیرعامل سازمان تعاون روستایی استان زنجان در خصوص تزریق آرامش پس از ورود میوه شب عید به بازار در حالی مطرح است که بر اساس بررسی‌های میدانی سیب و پرتقال در روزهای پایانی سال به 9 هزار تومان و حتی کمتر رسیده بود، در یک الی 2 روز اول پس از اعلام نرخ میوه شب عید قیمت سیب و پرتقال به 10 هزار تومان رسید اما به‌تدریج با رسیدن به ایام پایان سال قیمت حداقلی سیب و پرتقال به 12 هزار تومان رسید!

محمود نوری، کارشناس کشاورزی و مدیرکل پیشین سازمان تعاون روستایی استان زنجان هم عامل اصلی دپوی 397 تن سیب و پرتقال را «اطلاع‌رسانی ضعیف از محل استقرار غرفه‌ها»، «قیمت بالای میوه به نرخ مصوب دولتی نسبت به بازار آزاد» و «سوء مدیریت» در زنجان دانسته و می‌گوید: طبق زمان‌بندی که داشتیم معمولاً موجودی میوه‌ها تا پایان نیمه نخست فروردین‌ماه صفر می‌شد. ما حداقل 20 درصد میوه‌ها را برای بعد از تحویل سال ذخیره می‌کردیم و تا 14 فروردین‌ماه نیز تمامی آن روانه بازار مصرف می‌شد.

او که علاوه بر پیشینه مدیریتی، چندین سال به‌عنوان کارشناس و صاحب‌نظر در مجموعه جهاد کشاورزی استان زنجان فعالیت داشته است، تأکید می‌کند که تاکنون سابقه نداشته که میوه تنظیم بازار استان زنجان در قالب مزایده به فروش برود! البته برخی استان‌ها میوه‌ها را از طریق مزایده به فروش می‌رساندند اما میزان سیب و پرتقال آن‌ها نیز کمتر از تناژ بود! که یا از طریق مزایده می‌فروختند یا درصورتی‌که امکان مصرف نبود، امحا می‌شدند.

نوری بابیان اینکه میوه تنظیم بازار باید 20 الی 30 درصد پایین‌تر از قیمت بازار باشد درصورتی‌که این مهم از سوی مسئولان امر رعایت نشد، ابراز می‌کند: سیاست‌گذاری‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که در سطح کلان، نرخ‌گذاری صورت گرفته برای کالای مدنظر، تأثیرگذار باشد.

کارشناس کشاورزی بابیان اینکه تفاوت قیمتی بین میوه به نرخ مصوب دولتی و آزاد باید ملموس باشد تا بتوان گفت که قیمت‌ها در بازار تنظیم‌شده‌اند، عنوان می‌کند: وقتی می‌گوییم تنظیم بازار، منظورمان تنظیم بازار است نه تنظیم مصرف‌کننده! قیمت‌ها باید به حدی بالا و پائین شوند تا نرخ نهایی معقول شود.

ماه رمضان فرارسید، سیب و پرتقال‌ها انباشته شدند وگرنه کیفیت میوه‌ها مطلوب است!

گرچه بسیاری از فعالان بازار و حتی کارشناسان معتقدند که با توجه به فراوانی میوه نیازی به ذخیره‌سازی و دخالت دولت در امر تنظیم بازار نیست، اما در مقابل مسئولان مجموعه جهاد کشاورزی استان زنجان، ذخیره‌سازی را راهی برای کنترل بازار و کاهش سودجویی دلالان و عوامل واسطه اعلام می‌کنند.

کمالی، مدیرعامل سازمان تعاون روستایی استان زنجان در پاسخ به سؤالی مبنی بر منتقدان اعلام می‌کنند چرا به توصیه فعالان حوزه بازار و برای مقابله باواسطه‌ها و دلالان، در خصوص نرخ‌گذاری با توجه قیمت بازار آزاد توجه نکردید، عنوان می‌کند: من موافق این اظهارات نیستم، نرخ‌گذاری نهایی پس از رصد دقیق بازار توسط کارشناسان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت! اتفاقاً قبل از ورود میوه‌های تنظیم بازاری، قیمت‌ها بالابود و پس از توزیع آن قیمت‌ها متعادل شد! در ضمن با دست‌خالی که نمی‌شود بازار را کنترل کرد! باید میوه شب عید باشد و دولت به‌ناچار موظف است برای کوتاه کردن دست دلالان به این موضوع وارد شود!

او در پاسخ به این سؤال که به فرض اینکه ادعای شما درست باشد، چرا 397 تن سیب و پرتقال که باید مورد مصرف قرار می‌گرفت، همچنان در سردخانه‌ انباشته‌شده‌اند به صدای زنجان می‌گوید: کیفیت میوه‌های خریداری‌شده مشکلی ندارند، به علت طلاقی ایام تعطیلی نوروز با ماه مبارک رمضان، تمامی 1000 تن سیب و پرتقال نرسید، همین حالا هم مجوز بدهند، مشکلی بابتش فروشش نداریم!

با یارانه میوه شب عید، برای هر فرد 10 قرص نان بخرید یا یک کیلو قند!

مرتضی هاشمی، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار زنجان نیز در واکنش به این اظهارات می‌گوید: من به‌عنوان رئیس اتحادیه اصلاً سیب و پرتقال تنظیم بازاری که آقایان ادعایش را دارند ندیدم! برخلاف اظهارات مسئولان مربوطه، با ورود میوه شب عید، بازار به هم ریخت که سامان نگرفت! ما هشدار داده بودیم که در اعلام نرخ نهایی، به نرخ بازار توجه کرده و کمتر از آن را به‌عنوان نرخ مصوب دولتی عنوان کنند که توجهی به آن نشد و شنیده‌ایم نزدیک به 400 تن میوه مازاد در سردخانه انباشته‌شده و منتظر تعیین تکلیف مزایده است!

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار زنجان که برای چندمین بار از مسئولان ملی و دولتی درخواست می‌کند تا حافظ بیت‌المال باشند و یارانه میوه شب عید را به سایر اقلام مصرفی مردم اختصاص دهند، می‌گوید: سیب و پرتقال تنظیم بازاری به درد نمی‌خورد و به سود مردم هم نیست و فقط مباشر نفعش را می‌بیند! بهتر است به‌جای یارانه میوه شب عید، یک کیلو قند یا شکر و یا 10 قرص نان به هر ایرانی بدهند!

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمیوه شب عیدمناقصه میوه
sedayezanjannews.ir/nx8603


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»