کد خبر: 8528
1400/12/14 - 14:33


صدای زنجان از ماجرای میوه شب عید گزارش می‌دهد؛

کلاه گشاد بر سر دولت

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی استان: به ما گفتند از بین محموله‌های خریداری شده، فقط انتخاب کنیم! اطلاعی از نحوه خرید نداشته و نداریم در این خصوص مباشر مرکزی پاسخگو باشد/ رئیس اتحادیه میوه‌ و تره‌بار زنجان: برای جلوگیری از هر حاشیه‌ دیگری، سیب و پرتقال تنظیم‌بازاری را کمتر از 10 هزار تومان به دست مردم برسانید!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پس از احراز تخلف سازمان تعاون روستایی در قرارداد فرآینده ذخیره میوه شب عید، رئیس اتحادیه میوه‌ و تره‌بار زنجان به مسئولان توصیه می‌کند: برای جلوگیری از هر حاشیه‌ دیگری، سیب و پرتقال تنظیم‌بازاری را کمتر از 10 هزار تومان به دست مردم برسانند!

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، خاک، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس هشتم ماه جاری از احراز تخلف سازمان تعاون روستایی در قرارداد فرآیند ذخیره میوه برای ایام پایان سال و عید نوروز و برخورد قانونی و قاطع با خاطیان خبر داد.

چندی پیش گزارشی منتشر شد که طبق آن، سازمان تعاون روستایی که موظف به خرید و ذخیره سازی میوه شب عید و عرضه آن با قیمت‌های تنظیم بازاری در روزهای پایانی سال است، سیب و پرتقال شب عید را 20 تا 30 درصد گرانتر از نرخ بازار خریداری و ذخیره کرده است.

بنابر این گزارش گفته می‌شود که سازمان تعاون روستایی می‌توانست پرتقال را کمتر از 10 هزار تومان و سیب را حدود 12 هزار تومان خریداری کند ولی پرتقال با قیمت 13 هزار و 900 تومان و سیب نیز حدود 14 هزار تومان خریداری شده است.

ابهامات ایجاد شده و شفاف نبودن قیمت میوه‌های خریداری شده تنظیم بازاری پای دستگاه‌های نظارتی را هم به این موضوع باز کرد، به طوری که 9 اسفندماه رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه گران خریدن میوه شب عید از سوی سازمان تعاونی روستایی، موضوعی است که تقریباً هر ساله رخ می‌دهد و باید بررسی شود که این موضوع تبانی بوده یا آنکه سهل‌انگاری صورت گرفته است، گفت که «این قبیل اتفاقات قابل‌پیشگیری است، بدون تردید 30 درصد گران‌تر از قیمت واقعی خریدن محصولات از ناحیه سازمان تعاونی روستایی، موضوعی قابل ‌تأمل است.»

«چنانچه در موضوع خرید بالاتر از قیمت میوه از ناحیه سازمان تعاونی روستایی جرمی واقع شده باید برخوردهای قانونی لازم صورت گیرد. موضوعاتی این چنینی به سبب آنکه به سفره شب عید مردم مرتبط است در اذهان جامعه نگرانی ایجاد می‌کند و ما از حیث وظایف نظارتی و صیانت از حقوق عامه باید به این قبیل موضوعات ورود کنیم.»

استان‌ها اطلاعی از نحوه خرید و قیمت سیب و پرتقال خریداری شده ندارند!

اظهارات علی کمالی، مدیرعامل سازمان تعاون روستایی استان زنجان ‌هم نشان می‌دهد که اتحادیه تعاونی روستایی مرکزی که از سوی شورای قیمت‌گذاری کشور به عنوان مباشر تامین انتخاب شده است، سیب و پرتقال را خریداری کرده و استان‌ها اطلاعاتی از نحوه خرید آن ندارند.

کمالی با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی استان به عنوان مباشر توزیع فقط در محل اعلامی از سوی این ارگان حضور یافته و نسبت به انتخاب سیب و پرتقال از بین محصولات موجود خریداری شده اقدام کرده است وگرنه هیچ اطلاعی از اینکه میوه و مرکبات چگونه و به صورت پول و یا اوراق توسط دولت از عوامل خریداری شده است، نداریم، عنوان می‌کند: نه زنجان بلکه هیچ یک از استان‌ها اطلاعی از این موضوع نداشته و نداریم. طبق سهمیه اعلامی به استان زنجان، مقرر شده که پرتقال از مازندران و سیب از استان آذربایجان غربی (شهرستان‌های نقده، اشنویه، پیرانشهر و ارومیه) جهت توزیع بین مردم تهیه شود. ارگان مربوطه مرکزی نیز عوامل را به ما معرفی کردند ما نیز در حضور بازرسان سازمان بازرسی و نماینده اتحادیه مرکزی (مباشر تامین) اقدام به انتخاب سیب از بین محموله‌های موجود کردیم.

وی با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی استان زنجان در انتخاب سیب حساسیت‌های زیادی داشت و در این رابطه طبق دستورالعمل اقدام کرده است تا شرمنده مردم استان زنجان نشود، تاکید می‌کند: ما محموله‌های خریداری شده را به صورت مداوم بازدید کرده و می‌کنیم. با حساسیت تمام این محصولات را حین بارگیری و بعد از بارگیری بازرسی کرده‌ایم. در خصوص قیمت خریداری شده از عوامل فروش میوه‌های شب عید هیچ دخل و تصرفی نداشتیم و در خصوص نحوه خرید سیب و پرتقال باید اتحادیه مرکزی جوابگو باشد.

قیمت سیب و پرتقال شب عید فعلا مشخص نشده است

به گفته این مسئول، از هزار تن میوه شب عید 400 تن مربوط به سیب بوده که پس از خریداری در سردخانه زنجان دپو شده است. محموله پرتقال (600 تن) نیز طی روزهای آتی به مقصد زنجان حمل می‌شود.

کمالی در پاسخ به این سؤال که آیا دستورالعملی مبنی بر  اعلام «کف قیمت» برای سیب و پرتقال تنظیم بازاری استان زنجان از سوی سازمان مرکزی دریافت کرده‌اید به صدای زنجان می‌گوید: تا به امروز (چهارشنبه 11 اسفندماه) هیچ دستورالعملی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم. زمان توزیع میوه شب عید در استان زنجان 20 اسفندماه به بعد است که زمان قطعی آن هنوز اعلام نشده است.

فعالان صنف میوه و تره‌بار با اشاره به قیمت سیب و پرتقال موجود در بازار معتقدند مسئولان دولتی استان زنجان باید نرخ میوه شب عید را کمتر از 10 هزار تومان در نظر بگیرند چرا که اعلام نرخ بالاتر از آن مساوی است با ماندن سیب و پرتقال‌ها در سردخانه‌ها!

علی کمالی، مدیرعامل سازمان تعاون روستایی استان زنجان نیز در پاسخ به این اظهارات با تاکید بر اینکه قیمت میوه شب عید اصولا باید کمتر از بازار باشد، تاکید می‌کند که در رابطه با قیمت سیب و پرتقال مسئولان مرتبط در حضور مدیران ارشد استانی تصمیم نهایی را اتخاذ خواهند کرد!

نرخ سیب و پرتقال تنظیم‌بازاری باید کمتر از 10 هزار تومان باشد

مرتضی هاشمی، رئیس اتحادیه میوه‌ و تره‌بار زنجان نیز در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه هم‌اکنون قیمت عمده پرتقال تامسون و سیب زرد در بازار زنجان به ترتیب 8 تا 13 هزار تومان و 10 تا 16 هزار تومان است، می‌گوید: قیمت میوه شب عید فعلا مشخص نشده است اما چند روز پیش در ستاد تنظیم بازار به مسئولان مربوطه عرض کردم که برای کنترل بازار و جلب مردم برای خرید میوه‌های تنظیم بازاری باید این میوه‌ها 30 درصد پائین‌تر از قیمت بازار به دست مصرف‌کننده‌ها برسد، خب وقتی دولت بابت این میوه‌ها یارانه در نظر می‌گیرد چرا نباید به قیمت کمتر از بازار به دست ملت برسد؟ این توصیه من باید در زنجان جدی گرفته شود تا دولت مجبور نشود سیب و پرتقال را بعد از عید 1401 به قیمت 3 تا 4 هزار تومان بفروشد!

هاشمی با بیان اینکه برای جلوگیری از هر حاشیه دیگری سیب و پرتقال تنظیم بازاری باید به قیمت کمتر از 10 هزار تومان روانه بازار مصرف شود وگرنه بیشتر از آن باشد مردم این میوه‌ها را نمی‌خرند و بازار آزاد را ترجیح می‌دهند، تصریح می‌کند: مسئولان باید به این امر توجه داشته باشند وگرنه سال بعد باید برای خرید به مردم التماس کنند!

مرتضی هاشمی، رئیس اتحادیه میوه‌ و تره‌بار زنجان در واکنش به احراز تخلف سازمان تعاون روستایی در قرارداد فرآینده ذخیره میوه برای ایام پایان سال و عید نوروز هم می‌گوید: خریدارهای عمده سیب و پرتقال تنظیم‌بازاری که محصولات را به دولت فروخته‌اند، قصد خرید خانه در شمال تهران را داشتند و روی جیب دولت حساب باز کرده بودند. به نظرم یارانه بابت خرید میوه‌های تنظیم‌بازاری حق مردم است و سیب و پرتقال باید به قیمت پائین‌تر از بازار به دست آن‌ها برسد!

دولت معامله‌گر خوبی نیست!

گرچه بسیاری از فعالان بازار و حتی کارشناسان معتقدند که با توجه به فراوانی میوه نیازی به ذخیره‌سازی و دخالت دولت در امر تنظیم بازار نیست، اما در مقابل مسئولان مجموعه جهاد کشاورزی استان زنجان، ذخیره‌سازی و توزیع اینترنتی را راهی برای کنترل بازار و کاهش سودجویی دلالان و عوامل واسطه اعلام می‌کنند.

محمود نوری، کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با صدای زنجان که مخالف دخالت دولت در بازار است، عنوان می‌کند: چرا دولت باید در بازار میوه دخالت کند؟

نوری معتقد است: هرجایی که نگاه دولتی باشد، طبیعتاً فرصت‌هایی را برای عده‌ای ایجاد می‌کند که بر اساس چارچوب‌های دولت اقدام به تولید و تهیه محصول و یا کالای مدنظر می‌کنند که همین مهم به‌خودی‌خود منجر به ایجاد رانت می‌شود! اتفاقاً همین تولیدکننده‌ها یا فعالان اقتصادی هستند که کم‌کم به برند تبدیل‌شده و سایر تولیدکننده‌ها در دید دولت کوچک و کوچک‌تر می‌شوند!

او تصریح می‌کند: مخالف ورود دولت به بازار میوه شب عید هستیم. برخلاف اینکه تمامی کارشناسان بارها تاکید کرده‌اند که دولت معامله‌گر خوبی نیست با این وجود دولت همچنان بر ورود به بحث تنظیم بازار میوه شب عید اصرار دارد و همه ساله ورود می‌کند!

این کارشناس با بیان اینکه متاسفانه قیمت‌گذاری دولت بر میوه شب عید علاوه بر پرتقال و سیب روی سایر میوه‌ها نیز تاثیرگذار است، می‌گوید: کسانی که ماه‌ها قبل سیب و پرتقال و سایر میوه‌ها را خریداری و در سردخانه‌ها دپو کرده‌اند تا به تدریج روانه بازار کنند، برای قیمت‌گذاری در آستانه نوروز، منتظر اعلام نرخ میوه شب عید می‌شوند که به نظرم نوعی بهم ریختن بازار است!

انتهای پیام/

 

خبرنگار: لیلا محمدی

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمیوه شب عیدتورم
sedayezanjannews.ir/nx8528


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»