کد خبر: 1559
1398/11/21 - 10:1


مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در گفت‌وگو با صدای زنجان:

289 مدرسه تخریبی‌‌اند اما نگران نباشید

جهانگیر صفری: تخریبی به آن معنی نیست که این مدارس هر لحظه ممکن است بر سر دانش‌آموزان آوار شود

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تعداد مدارس تخریبی و نیازمند به مقاوم‌سازی را به ترتیب 289 و 576 مورد اعلام کرد و گفت: تخریبی به آن معنی نیست که این مدارس هر لحظه ممکن است بر سر دانش‌آموزان آوار شود، این تعداد مدرسه از دید کارشناسان فنی و متخصصان امر اداره کل تخریبی محسوب می‌شوند و هیچ نگرانی در این باره وجود ندارد.

جهانگیر صفری در گفت‌وگو با صدای زنجان مدارس را از جمله ساختمان‌های بااهمیت کشور اعلام کرد که ضروری است تمامی آئین‌نامه‌ها و مقررات ملی با هدف ایجاد فضای ایمنی برای تحصیل دانش‌آموزان از سوی مجری لحاظ شود.

رشد اعتبارات نوسازی مدارس با وجود مشکلات اقتصادی کشور

وی با مقایسه عملکرد اداره کل نوسازی مدارس استان در حوزه ساخت مدارس نسبت به دهه فجر سال قبل اعلام کرد: با وجود مشکلات اقتصادی کشور، وضعیت اعتباری اداره کل مطلوب بود. به طوری که امسال توانستیم 66 مناقصه با اعتبار بیش از 110 میلیارد تومان برگزار کنیم که از آن مورد، 100 پروژه در حال اجرا داریم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان با اشاره به تحویل 46 پروژه با 188 کلاس به آموزش و پرورش استان و مناطق در سال جاری تصریح کرد: با تحویل این مدارس به ارزش بیش از 53 میلیارد تومان با مدارس خشتی و گلی در سطح استان خداحافظی شده است.

وی تکمیل مدرسه سه کلاسه «کاکاآباد» سلطانیه با اعتبار 3 میلیارد و 700 میلیون ریال، احداث مدرسه سه کلاسه دواسب با اعتبار 8 میلیارد و 700 میلیون ریال، احداث مدرسه دو کلاسه روستای کلیسا با اعتبار 6 میلیارد و 362 میلیون ریال، تکمیل مدریسه دو کلاسه روستای سرچم زنجانرود با اعتبار 4 میلیارد و 362 میلیون ریال، احداث مدرسه سه کلاسه روستای خندقلو با اعتبار 11 میلیارد و 599 میلیون ریال، احداث مدریه دو کلاسه روستای قلعه ارزه خوران با اعتبار 7 میلیارد و 471 میلیون ریال، احداث مدریسه سه کلاسه پائین‌کوه با اعتبار 5 میلیارد و 700 میلیون ریال و توسعه کتابخانه عمومی استاد روزبه با اعتبار 12 میلیارد و 20 میلیون ریال را از پروژه‌های آماده تحویل اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در دهه فجر 98 اعلام کرد.

صفری در پاسخ به سؤالی مبنی بر تاثیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی در کند شدن و یا توقف پروژه‌های اداره کل نیز گفت: اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان به عنوان دستگاه اجرایی با پیمانکار نسبت به وظیفه خود در قبال تجهیز و توسعه مدارس اقدام می‌کند. در این زمینه پیمانکار هر چه مصالح ساختمانی را به راحتی تهیه کند به تبع آن اداره کل هم مشکلی در این باره ندارد. با اقدام مطلوب دولت در پرداخت مبلغی تحت عنوان تعدیل به پیمانکاران، مشکلات مربوط به افزایش غیرمنطقی و خارج از عرف مصالح ساختمانی نیز برطرف شده است و پیمانکاران نیز راضی‌اند و در تمامی مناقصه‌های اداره کل شرکت می‌کنند.

وی ضمن ابراز خرسندی از رشد برنامه‌های اداره کل در سه سال اخیر عنوان کرد: میزان اعتبارات ملی اداره کل در سال‌های 96 تا 98 به ترتیب 10 میلیارد، 40 میلیارد و بیش از 55 میلیارد تومان بوده که حاکی از رشد اعتبارات با وجود مشکلات اقتصادی است.

خداحافظی با مدارس خشتی و گلی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان با بیان اینکه مدارس خشتی و گلی یکی از معضلات استان‌های کشور است، عنوان کرد: خوشبختانه زنجان یکی از استان‌های موفق در خداحافظی با مدارس خشتی و گلی بوده و دیگر هیچ مدرسه گلی وخشتی در سطح استان وجود ندارد.

صفری با بیان اینکه خوشبختانه زنجان به لحاظ کم داشتن در استاندارسازی سیستم‌های گرمایشی رتبه دوم را کسب کرده است، ابراز کرد: طبق قول‌های مساعد رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در سال تحصیلی 99 مقرر شده تابخاری‌های نفتی استاندارد در این کلاس‌ها (به تعداد 900 کلاس) برچیده شوند.

وی با بیان اینکه از حدود 3 هزار و 858 کلاس درس غیراستاندارد موجود در استان، 2 هزار و 956 کلاس استانداردسازی شدند به طوری که در حال حاضر در این کلاس‌ها به هیچ عنوان از بخاری نفتی چکه‌ای استفاده نمی‌شود، عنوان کرد: دانش‌آموزان در حدود 900 کلاس باقیمانده نیز به دلیل عدم گازرسانی از بخاری‌های نفتی استاندارد استفاده می‌کنند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تعداد مدارس تخریبی و نیازمند به مقاوم‌سازی را به ترتیب 289 و 576 مورد اعلام کرد و گفت: تخریبی به آن معنی نیست که این مدارس هر لحظه ممکن است بر سر دانش‌آموزان آوار شود، این تعداد مدرسه از دید کارشناسان فنی و متخصصان امر اداره کل تخریبی محسوب می‌شوند و هیچ نگرانی در این باره وجود ندارد. اداره کل در تلاش است با جذب اعتبارات این مدارس را از چرخه خارج کند.

صفری با اشاره به مقاوم‌سازی 196 مدرسه در سال جاری بر نگاه ویژه اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان به مناطق محروم و به ویژه روستاها تاکید کرد و گفت: طبق وظیفه‌ای که داریم معتقدیم تمامی دانش‌آموزان در هر نقطه از استان باید از امکانات یکسانی جهت تحصیل بهره‌مند شوند.

کیفیت پروژه‌های اجرایی

این مسئول با اشاره به نظارت دقیق در اجرای پروژه‌های مربوط به نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تاکید کرد: کیفیت پروژه‌هایی که نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس مجری آن است هم در سطح کشور و هم استان قابل قبول بوده و همواره در رتبه اول یا دوم قرار داشته است.

صفری با بیان اینکه نظارت‌های اداره کل سختگیرانه، قوی و ریز است، عنوان کرد: سعی داریم در حین اجرا تمامی مقررات و آئین‌نامه‌ها را در نظر گرفته تا در وقوع حوادث غیرمترقبه نظیر زلزله و سیل و غیره ساختمان‌ها کمترین آسیب را ببینند. در زلزله کرمانشاه تنها پروژه‌های ساختمانی که تخریب نشدند مربوط به مدارس با اجرای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بود.

وی تجهیزات را یکی از فاکتورهای مهم اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان دانست و گفت: تجهیزات موردنیاز مدارس با توجه به بودجه در دست، با بهره‌گیری و مشورت از مدیران مناطق خریداری می‌شوند، که نشان از توجه به نیازهای مناطق و اهمیت آن از دید اداره کل نوسازی مدارس است.

زنجان در طرح مطالعات مدارس سبز، استان پایلوت می‌شود

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان با بیان اینکه زنجان به همراه استان‌های تهران و سیستان و بلوچستان جزو استان پایلوت برای مطالعه مدارس سبز می‌شود، افزود: این پروژه در مرحله مطالعاتی قرار دارد، برای تحقق این امر باید شاخص‌های متفاوت از جمله صرفه‌جویی انرژی  جلوگیری از هدررفت آن، توجه به مسائل زیست محیطی و غیره را در نظر بگیریم.

صفری با اشاره به اتمام فازهای صفر، یک و دو مراحل مطالعاتی توسط مشاور طرح عنوان کرد: برای اجرای این طرح، مدرسه 36 کلاسی در منطقه گلشهر کاظمیه زنجان احداث می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در مورد احداث سرویس بهداشتی مدارس بنا به دستور و تاکید استاندار محترم در شورای آموزش و پرورش گفت: اقدامات مربوطه در این حوزه در اسرع وقت در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر هیچ مدرسه‌ای در سطح استان بدون سرویس بهداشتی نیست مگر اینکه نیاز به تعمیر داشته باشند.

وی میانگین سرانه فضای آموزشی در استان و کشور را 5.60 و 5.18 مترمربع اعلام کرد و گفت: استاندارد سرانه فضای آموزشی 8.4 اعلام شده که زنجان نسبت به استاندارد در رتبه پائینی قرار داشته اما نسبت به کشور وضعیت مطلوبی دارد.

احداث چهار مدرسه به نام سردار شهید سلیمانی و شهید طارمی

این مسئول از نامگذاری دو مدرسه به نام شهید حاج قاسم سلیمانی در زنجان خبر داد و گفت: با هدف تکریم شهدای وطن، دو مدرسه در زنجان و ابهر به نام شهید طارمی نامگذاری می‌شوند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاننوسازی مدارس زنجانمدارس فرسوده و تخریبی زنجانمدارس خشتی و گلی
sedayezanjannews.ir/nx1559


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»