کد خبر: 16099
1404/05/30 - 9:12


شاخص سواد آموزی زنجان با طرح های نوین ارتقا می یابد

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: خوشبختانه استان زنجان طی سال‌های اخیر از میانگین کشوری در شاخص باسوادی بالاتر بوده است و این مسیر با بهره‌گیری از طرح‌های نوین ادامه خواهد یافت

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/  معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: خوشبختانه استان زنجان طی سال‌های اخیر از میانگین کشوری در شاخص باسوادی بالاتر بوده است و این مسیر با بهره‌گیری از طرح‌های نوین ادامه خواهد یافت.

امیر طوماری با تشریح تاریخچه و وضعیت فعلی نهضت سوادآموزی در استان افزود: این نهضت در دهه ۶۰ که در آن زمان به صورت کاملا نهضتی و خودجوش انجام می‌شد افتخارات بزرگی کسب کرد که تا سال ۱۳۹۰، این فعالیت‌ها در قالب اداره کل جداگانه‌ای در سطح ملی ادامه داشت.

وی اضافه کرد: از سال ۹۰، ساختار سوادآموزی در داخل وزارت آموزش و پرورش ادغام شد و فعالیت‌ها در قالب ساختاری منسجم ادامه یافت که منجر به بالاتر بودن نرخ سواد استان نسبت به میانگین کشوری شده است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان بر ضرورت بازنگری در ساختار و عملکرد سوادآموزی تاکید کرد و گفت: بر اساس مصوبات مجلس و برنامه‌های توسعه، هدف اصلی این نهاد، عملیاتی کردن ۱۲ مهارت سواد یونسکو است که شامل ۶ ساعت تربیتی مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

وی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین طرح‌های جاری، طرح مدرسه‌محوری است که در قانون برنامه هفتم توسعه و سند تحول بنیادین به آن تأکید شده که این رویکرد بر افزایش مشارکت خانواده‌ها، پیوند مدرسه با نهادهای عمومی و تربیتی، و اعطای اختیارات مالی و مدیریتی به مدارس دارد.

به گفته طوماری، در قالب طرح مدرسه‌محوری، آموزش‌ها بر اساس نیازهای خاص هر مدرسه و با مشارکت فعال معلمان و جامعه محلی انجام می‌شود که این امر باعث شناخت بهتر نیازهای بی‌سوادان، پایداری آموزش، و بهبود کیفیت آن می‌شود.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان ادامه داد:همچنین، این رویکرد انعطاف‌پذیری بیشتری در داخل مدارس ایجاد می‌کند و به تحقق عدالت آموزشی کمک می‌کند، زیرا از تمامی محلات و مناطق مختلف بهره‌مند می‌شود.

وی اظهار داشت: در بخش اجرایی، اقدامات انجام شده شامل برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی راهبران آموزشی، جلسات گروه بهبود کیفیت، حضور در جلسات اولیا و مربیان، دیدار با خانواده‌های بی‌سواد و کم‌سواد و انعکاس فعالیت‌ها در رسانه‌هاست.

طوماری افزود: رویکرد غالب در گذشته، رویکرد تقاضامحور بود که بر اساس آن، آموزش‌ها به صورت داوطلبانه و خودجوش از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی و جذب می‌شد، اما اکنون تمرکز بر اطلاع‌رسانی از طریق صدا و سیما، نماز جمعه، دهیاران و خانه‌های بهداشت است تا مردم به صورت داوطلبانه و خودجوش در فرآیند آموزش مشارکت کنند و آموزش‌ها پایدار بماند.

وی با بیان اینکه در حوزه نیروی انسانی، نیازمند جذب نیروهای رسمی هستیم، زیرا تنها این نیروهای و کارکنان اداری مجاز به آموزش بی‌سوادان هستند. خاطر نشان کرد: در حال حاضر، تعداد آموزش‌دهندگان شامل ۱۴۰ نفر آموزش‌دهنده آزاد، ۵۱ نفر فرهنگی و مجموعا ۱۹۱ نفر است.

منبع/ ایرنا

اقدام کننده: سیده فیروزه موسوی

صدای زنجانآموزشمدرسهسواد
sedayezanjannews.ir/nx16099


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»