معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: خوشبختانه استان زنجان طی سالهای اخیر از میانگین کشوری در شاخص باسوادی بالاتر بوده است و این مسیر با بهرهگیری از طرحهای نوین ادامه خواهد یافت
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: خوشبختانه
استان زنجان طی سالهای اخیر از میانگین کشوری در شاخص باسوادی بالاتر بوده است و
این مسیر با بهرهگیری از طرحهای نوین ادامه خواهد یافت.
امیر
طوماری با
تشریح تاریخچه و وضعیت فعلی نهضت سوادآموزی در استان افزود: این نهضت در دهه ۶۰ که
در آن زمان به صورت کاملا نهضتی و خودجوش انجام میشد افتخارات بزرگی کسب کرد که
تا سال ۱۳۹۰، این فعالیتها در قالب اداره کل جداگانهای در سطح ملی ادامه داشت.
وی
اضافه کرد: از سال ۹۰، ساختار سوادآموزی در داخل وزارت آموزش و پرورش ادغام شد و
فعالیتها در قالب ساختاری منسجم ادامه یافت که منجر به بالاتر بودن نرخ سواد
استان نسبت به میانگین کشوری شده است.
معاون
سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان بر ضرورت بازنگری در ساختار و
عملکرد سوادآموزی تاکید کرد و گفت: بر اساس مصوبات مجلس و برنامههای توسعه، هدف
اصلی این نهاد، عملیاتی کردن ۱۲ مهارت سواد یونسکو است که شامل ۶ ساعت تربیتی
مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
وی
اظهار داشت: یکی از مهمترین طرحهای جاری، طرح مدرسهمحوری است که در قانون
برنامه هفتم توسعه و سند تحول بنیادین به آن تأکید شده که این رویکرد بر افزایش
مشارکت خانوادهها، پیوند مدرسه با نهادهای عمومی و تربیتی، و اعطای اختیارات مالی
و مدیریتی به مدارس دارد.
به
گفته طوماری، در قالب طرح مدرسهمحوری، آموزشها بر اساس نیازهای خاص هر مدرسه و
با مشارکت فعال معلمان و جامعه محلی انجام میشود که این امر باعث شناخت بهتر
نیازهای بیسوادان، پایداری آموزش، و بهبود کیفیت آن میشود.
معاون
سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان ادامه داد:همچنین، این رویکرد
انعطافپذیری بیشتری در داخل مدارس ایجاد میکند و به تحقق عدالت آموزشی کمک میکند،
زیرا از تمامی محلات و مناطق مختلف بهرهمند میشود.
وی
اظهار داشت: در بخش اجرایی، اقدامات انجام شده شامل برگزاری کارگاههای
توانمندسازی راهبران آموزشی، جلسات گروه بهبود کیفیت، حضور در جلسات اولیا و
مربیان، دیدار با خانوادههای بیسواد و کمسواد و انعکاس فعالیتها در رسانههاست.
طوماری
افزود: رویکرد غالب در گذشته، رویکرد تقاضامحور بود که بر اساس آن، آموزشها به
صورت داوطلبانه و خودجوش از طریق رسانهها اطلاعرسانی و جذب میشد، اما اکنون
تمرکز بر اطلاعرسانی از طریق صدا و سیما، نماز جمعه، دهیاران و خانههای بهداشت
است تا مردم به صورت داوطلبانه و خودجوش در فرآیند آموزش مشارکت کنند و آموزشها
پایدار بماند.
وی با
بیان اینکه در حوزه نیروی انسانی، نیازمند جذب نیروهای رسمی هستیم، زیرا تنها این
نیروهای و کارکنان اداری مجاز به آموزش بیسوادان هستند. خاطر نشان کرد: در حال
حاضر، تعداد آموزشدهندگان شامل ۱۴۰ نفر آموزشدهنده آزاد، ۵۱ نفر فرهنگی و مجموعا
۱۹۱ نفر است.
منبع/ ایرنا