افتتاحیه طرح ملی توانا با حضور دکتر رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، علی صادقی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان، ذبیحالله تاراسی، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان و جمعی از مسئولان استانی در سالن آمفیتئاتر کانون سهروردی زنجان سهشنبه 4 شهریورماه 1404 برگزار شد
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: افتتاحیه طرح ملی توانا با حضور دکتر رضوان حکیمزاده معاون
آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، علی صادقی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی
استانداری زنجان، ذبیحالله تاراسی، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان و جمعی از
مسئولان استانی در سالن آمفیتئاتر کانون سهروردی زنجان سهشنبه 4 شهریورماه 1404 برگزار
شد.
رضوان
حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در این جلسه بر ضرورت تحول بنیادین
در نظام آموزشی کشور تأکید و اظهار کرد: اگر این تحول محقق نشود، مدرسه به تشریفات
آکادمیک تقلیل یافته و مرجعیت تربیتی خود را از دست خواهد داد.
معاون
آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نگاه آیندهنگر رئیسجمهور به
مقوله آموزش، خاطر نشان کرد: مسیر توسعه همهجانبه کشور از مدرسه میگذرد و سرمایهگذاری
در این نهاد اجتماعی، کلید تحول و پیشرفت پایدار است.
وی با
بیان اینکه در گذشته که بیشتر بر ساختوسازهای فیزیکی متمرکز بود، اضافه کرد:
تجربههای زودبازده اما فاقد پشتوانه علمی نمیتوانند نیازهای آموزشی امروز را
پاسخ دهند. مدرسه باید محیطی برای پرورش خلاقیت، مهارت حل مسئله و توانایی کار
گروهی دانشآموزان باشد.
حکیمزاده
با اشاره به چالشها و فرصتهای عصر هوش مصنوعی گفت: هرچند فناوری و ابزارهای نوین
انتقال اطلاعات توسعه یافته است، اما نقش معلم در تربیت نسل آینده همچنان بیبدیل
باقی میماند.
معاون آموزش
ابتدایی وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه راهاندازی سامانه اجتماعات یادگیری (یا
سیستمهای یادگیری اجتماعی(
با
حضور بیش از ۳۰۰ هزار معلم و مدیر مدرسه از برنامههای عملیاتی وزارت آموزش و پرورش
برای تحقق این تحول است.
تهدیدهای
نرم و جنگ فرهنگی دشمنان علیه نسل جوان
علی صادقی
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با بیان اینکه در سالهای نخست تحصیل،
شخصیت، هویت و باورهای نسل آینده شکل میگیرد، اظهار کرد: دانشآموزان میآموزند
چگونه شهروندانی مسئول، قانونمدار و ارزشمحور باشند.
معاون سیاسی،
امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با اشاره به تهدیدهای نرم و جنگ فرهنگی دشمنان علیه
نسل جوان، افزود: پرورش کودکان بر پایه ارزشهای ایرانی – اسلامی، روحیه ایثار، مقاومت و همبستگی ملی میتواند
مانع از هرگونه تهاجم تبلیغاتی و رسانهای شود.
وی
انسجام ملی و وحدت اجتماعی را از دستاوردهای آموزش در دوره ابتدایی دانست و
خاطرنشان کرد: اگر دانشآموزان در این سنین بیاموزند که تفاوتها عامل همافزایی و
همکاری است، در آینده جامعهای یکپارچه و مقاوم شکل خواهد گرفت.
صادقی
با اشاره به رخدادهای اخیر منطقه، بهویژه جنگ ۱۲ روزه جمهوری اسلامی ایران و رژیم
صهیونیستی، تأکید کرد: قدرت واقعی یک ملت در ایمان، انسجام اجتماعی و تربیت نسل
مقاوم نهفته است و این ظرفیتها از آموزش ابتدایی آغاز میشود.
وی
اجرای طرح ملی توانا را اقدامی آیندهنگر در راستای تربیت معلمان و مدیران توانمند
دانست و اظهار کرد: این طرح نهتنها یک برنامه آموزشی، بلکه حرکتی اجتماعی برای
تحکیم انسجام ملی و پرورش نسل مؤمن، عدالتخواه و مسئول آینده کشور است.
مقابله با پدیده انزوای معلمی در طرح توانا
ذبیحاله
تاراسی، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان، با بیان اینکه طرح توانا افقی تازه برای
بازآفرینی نقش معلم در مدرسه است، گفت: طرح توانا نه یک برنامه صرفاً آموزشی یا
اداری، بلکه بستری برای توسعه حرفهای، تبادل تجربه و شکلگیری شبکههای یادگیری
معلمان در سراسر کشور است.
مدیرکل
آموزش و پرورش استان زنجان با تأکید بر اینکه توسعه حرفهای معلمان زیربنای هر
تحول آموزشی است، اظهار کرد: اگر بخواهیم از تراکم محتوا عبور کنیم و یادگیری
معنادار را در مدارس ابتدایی نهادینه سازیم، راهی جز سرمایهگذاری بر روی توانمندی
معلمان نداریم.
تاراسی
تاکید کرد: طرح توانا پلی است میان تجربههای زیسته معلمان و دانش علمی روزآمد و
ظرفیتهای فردی معلمان را به سطح جمعی ارتقا میدهد.
وی
مقابله با پدیده انزوای معلمی را از اهداف مهم این طرح برشمرد و افزود: معلمان در
کلاسها و مدارس پراکنده، بهویژه در مناطق روستایی، اغلب فرصت اندکی برای تبادل
نظر علمی دارند.
انتهای
پیام/