کد خبر: 1662
1399/01/19 - 10:11


صدای زنجان خسارات شیوع کرونا و بسته‌های حمایتی از فعالان گردشگری و صنایع دستی را بررسی می‌کند

بسته‌های بی‌تاثیر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان: بسته‌های حمایتی برای فعالان حوزه صنایع دستی و گردشگری در نظر گرفته شده است/ رئیس جامعه هتلداران: بسته‌ها و تسهیلات در نظر گرفته شده، چندان کارساز نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در نتیجه اقدامات انجام شده برای مقابله با شیوع بیماری کرونا، ضریب اشغال مراکز اقامتی در این استان در ایام تعطیلات نوروز به صفر رسید. ضمن اینکه براساس مصوبه ستاد مقابله با ویروس کرونا و در راستای پیشگیری از انتشار این ویروس، همه اماکن و محوطه های تاریخی و موزه‌های این استان تا اطلاع ثانوی همچنان تعطیل هستند. از همین رو فعالیت فعالان حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی  دچار تزلزل شده و دولت تلاش کرده است تا بخشی از این خسارات را با اختصاص بسته‌های حمایتی و تسهیلات جبران کند.

شیوع کرونا عامل لغو همه فعالیتهای گردشگری

 در این خصوص امیر ارجمند، مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، با اشاره به اینکه هر ساله در قالب ستاداجرایی خدمت سفر برنامه‌هایی را در حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی پیش‌بینی می‌کنیم، گفت: از 25 اسفند ماه ستاد اجرایی خدمات سفر شروع می‌شود و همزمان که ستاد اجرایی خدمات سفر شروع می‌شود تمام موزه‌ها و اماکن تاریخی برای پذیرش مسافرین آماده و فعال می‌شوند. همچنین در کنار این موارد بازارچه‌های صنایع دستی به صورت موقت دایر می‌شود تا صنعتگران و هنرمندان در این ایام بتوانند محصولات و صنایع دستی خود را در معرض فروش قرار دهند. در کنار این اقدامات دفاتر و آژانس‌های مسافرتی نیز در این زمینه فعال و مراکز اقامتی و هتل‌ها و اقامت‌های بوم‌گردی همگی آماده پذیرش مسافرین نوروزی می‌شوند که امسال متاسفانه به دلیل شیوع کرونا تمام اماکن تاریخی و موزه‌ها و سایت موزه‌ها تعطیل بودند و دفاتر خدمات مسافرتی ما تمام رزرو‌های خود را کنسل کردند و اقامت در تمامی هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها مهمان‌پذیرها و اقامتگاه سنتی همگی کنسل شد و این موضوع اتفاقی بود که کل کشور و جهان را درگیر خود کرده بود و استان زنجان هم در این زمینه مستثنی نبود.

سامانه‌ای برای پیش‌بینی خسارات فعالان گردشگری و صنایع دستی در نظر گرفته شده است

وی ادامه داد: مطمئنا تمام فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی در این مدت متزلزل شدند از همین رو لیست خسارت‌های ایجاد شده برای فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی را احصا خواهیم کرد. ضمن اینکه در این زمینه سامانه‌ای را وزارت میراث فرهنگی پیش بینی کرده است و به تمامی دفاتر خدمات مسافرتی اعلام کرده است که مجموع خسارات خود در این مدت را در این سامانه به ثبت برسانند و تمام تاسیسات گردشگری موظف به ثبت نام در این سامانه هستند تا میزان خسارت آن‌ها نیز به این طریق محاسبه شود.

 اختصاص بسته‌های حمایتی دولت از فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان، خاطرنشان کرد: امید می‌رود که بتوان بخشی از این خسارت‌ها را در قالب اختصاص بسته‌های حمایتی دولت از صنعت گردشگری و صنایع دستی جبران کرد.

وی ادامه داد: بخشی از این بسته‌های حمایتی دولت از فعالان صنایع دستی و گردشگری شامل امهال سه ماهه مالیات اعم از مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده و تعویق سه ماهه بازپرداخت تسهیلات بانکی است.

ارجمند اظهار کرد: همچنین امهال ۲۳ درصد حق بیمه کارفرمایی پرسنل شاغل در واحدهای گردشگری و صنایع دستی از دیگر موارد این بسته حمایتی است.

وی تعویق پرداخت قبوض خدماتی (آب، برق و گاز) به مدت سه ماه و پس از آن به صورت اقساطی را از دیگر موارد مطرح شده در بسته حمایتی عنوان کرد و گفت: امکان استفاده واحدها و فعالان گردشگری و صنایع دستی از اوراق تضمینی سرمایه در گردش، گواهی اعتبار مولد ( طرح گام) و امکان استفاده از تسهیلات بانکی با نرخ ۱۲ درصد در این طرح لحاظ شده است.

ارجمند ادامه داد:  در این زمینه وزارت خانه به دنیال این است که یک سری حمایتها را از دولت اتخاد کند که قدم اول در این زمینه این است که ما میزان خسارت‌ها را برآورد کنیم که از روز گذشته شروع به بررسی این خسارات کرده‌ایم و درصدد احتساب خسارات اداره کل و بخش خصوصی هستیم تا حداقل بخشی از این خسارات را جبران کنیم.

هیچ برشکستگی در حوزه گردشگری و صنایع دستی  در این مدت نداشته‌ایم

وی افزود: در طی این مدت خوشبختانه هیچ یک از هتلداران و صنعتگران ما دچار برشکستگی نشده‌اند و با توجه به اینکه صنایع‌ دستی شاخص استان که شامل ملیله، انگشترسازی، چاقو سازی و مسگری است، خوشبختانه همه محصولات تولیدی قابلیت ماندگاری دارند و اجناس در مغازه‌ها موجود است ولی  این صنعت‌گران تمام برنامه‌ریزیشان این بوده است که در ایام عید محصولات و صنایع دستی خود را به فروش برسانند که این اتفاق نیفتاده است. در صنعت هتلداری نیز ورشکستگی اتفاق نیفتاده است ولی بازار هر دو حوزه به دلیل شیوع کرونا متزلزل شده است که انتظار می‌رود با کمکهای دولت وضعیت بهتری را بتوان برای این صنایع فراهم آورد.

پیشنهاد وزیر میراث فرهنگی مبنی بر اختصاص چند روز تعطیلی بعد از شکست کرونا

وی با اشاره به اینکه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز پیشنهادی را به مجلس ارائه داده‌اند که با شکست کرونا و به پایان رسیدن این بیماری، تعطیلی چند روزه‌ای را برای استراحت مردم در نظر بگیرند، گفت: با این طرح می‌توان شاهد بود که بخشی از این خسارات‌ها جبران شود و به نوعی در این زمینه رونق شکل بگیرد و از طرفی مردم نیز از فرصت برای استراحت و تفریح خود بهره ببرند.

برآورد میزان خسارات ناشی از شیوع کرونا به این زودی قابل محاسبه نیست

 در ادامه کامیار اسکندریون، دبیر جامعه هتلداران ایران در پاسخ به اینکه «شیوع کرونا چه میزان خسارت به صنعت هتلداری استان زده است»، گفت: برآورد میزان خسارت‌ها در طی این مدت زمان کوتاهی که گذشته است، امکان پذیر نیست و باید به مروز زمان خسارات وارد شده بر این صنعت را محاسبه کرد تا بتوان در این خصوص به تفصیل صحبت کرد. ضمن اینکه برآوردهای تقریبی خسارات جامعه هتلداران سطح کشوری در حدود 3 هزار میلیارد تومان محاسبه شده است.

سامانه‌ای برای برآورد میزان خسارات جامعه هتلداران پیش بینی شده است

وی ادامه داد: در این خصوص وزارت میراث فرهنگی سامانه‌ای را در نظر گرفته است که جامعه هتلداران با مراجعه به این سایت می‌توانند میزان خسارات خود را در این مدت اعلام کنند.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا در طی این مدت از فعالان این حوزه کسی دچار ورشکستگی شده است»، اظهار کرد: جامعه هتلداران در این مدت با مشکلات عدیده‌ای روبه رو شده‌ است اما این مشکلات به معنای ورشکستگی یا فروش و واگذاری هتل خود نبوده است .

بسته حمایتی دولت برای مشکلات پیش‌روی جامعه هتلداران چندان کارآمد نیست

این مسئول با اشاره به اینکه بسته حمایتی دولت از فعالان این حوزه چندان کار آمد نیست، گفت: این بسته حمایتی نمی‌تواند مشکلات عدیده‌ای که جامعه هتلداران با آن روبه رو هستند را پوشش دهد و  تفاوت چندانی را برای این جامعه ایجاد نمی‌کند. وقفه در بازپرداخت‌های حامل انرژی و امهال ۲۳ درصد حق بیمه کارفرمایی پرسنل شاغل در واحدهای گردشگری و صنایع دستی چندان موثر نیست چرا که در انتها باید این هزینه پرداخت شود. وام 12 درصدی که در این زمینه نیز اختصاص یافته است با توجه به روند و مشکلات عدیده‌ای که در مسیر اخذ وام وجود دارد و همگی ما از آن آگاهی داریم، مشکلات عدیده این جامعه را برطرف نمی‌کند.

 پیگیریهای بخش خصوصی برای اتخاذ بسته‌های مورد نظر به نتیجه نرسیده

دبیر جامعه هتلداران ایران افزود: بخش خصوصی نیز به دنبال دریافت تسهیلات و بسته‌های حمایتی از سوی دولت هستند که تاکنون پیگیری‌های آنها به نتیجه نرسیده است که آنچه این بخش به دنبال آن است در صورتی که تحقق یابد شاید بتوان بخشی از مشکلات جامعه هتلداران را در این شرایط کاهش داد. کمکهای نقدی و بلاعوض در این موقعیت اضطراری تنها راه حل کمک به جامعه هتلداران خواهد بود و اگر دولت بتواند مشابه برخی از کشورهای دیگر بودجه‌ای را به این امر اختصاص بدهد شاید بتوان بخشی از این مشکلات را برطرف کرد، در غیر این صورت هتلی که در وضعیت معمول خود با هزینه‌ای بالغ بر 60 میلیون تومان در ماه می‌چرخد، با وام 12 درصدی مشکلاتش برطرف نخواهد شد.

پیشنهاد تعطیلات چندروزه وزیر زمانی کارساز است که با تابستان تداخل نداشته باشد

اسکندریون با اشاره به اینکه پیشنهاد وزیر میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری مبنی بر تعطیلات چند روزه پس از شکست کرونا، افزود: پیشنهاد وزیر مبنی بر تعطیلات چند روزه پس از شکست کرونا تنها در شرایطی که این تعطیلات با شروع تابستان تداخل نداشته باشد کارساز خواهد بود در غیر این صورت چندان تفاوتی را ایجاد نخواهد کرد چرا که بازه زمانی خرداد تا پایان تابستان خود بازه زمانی برای جذب گردشگر است و پیشنهاد وزیر چندان تفاوتی را در این زمینه ایجاد نخواهد کرد ولی در صورتی که این تعطیلات  در دو بازه زمانی اوایل پاییز و اوایل زمستان تقسیم شود شاید بتوان بخشی از خسارات ایجاد شده به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی جامعه هتلداران را در ایام نوروز برطرف کرد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشیوع کروناحمایت از گردشگریارجمندفر
sedayezanjannews.ir/nx1662


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»