کد خبر: 4041
1399/05/22 - 11:19


صدای زنجان موضوع مغایرت سیاست‌های ستاد کرونا و گردشگری را در خصوص سفر و کنترل آن بررسی می‌کند:

در سیاحت کرونا

مردم دنیا کنار همه بیم و امید‌هایشان از این که ویروس کرونا چه زمانی مهار می‌شود، از هر روشی برای آلوده نشدن به آن استفاده می‌کنند. کار‌هایی مانند رعایت نکات بهداشتی را انجام می‌دهند و از کار‌هایی نظیر سفر کردن نیز منصرف شده‌اند

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- منصرف شدن از سفر یکی از راه‌های متوقف کردن انتقال زنجیره‌ایی کرونا در این روز‌ها است. مردم دنیا کنار همه بیم و امید‌هایشان از این که ویروس کرونا چه زمانی مهار می‌شود، از هر روشی برای آلوده نشدن به آن استفاده می‌کنند. کار‌هایی مانند رعایت نکات بهداشتی را انجام می‌دهند و از کار‌هایی نظیر سفر کردن نیز منصرف شده‌اند.

حضور در اماکن پر جمعیت و هم چنین سفر کردن به حدی خطرناک است که سازمان جهانی بهداشت هشدار در مورد آن را جزو اولویت‌های اول خود قرار داده است. بسیاری از مردم دنیا قید سفر را دست کم برای عبور از این دوره و جلوگیری از شیوع بیماری زده‌اند. همین نیز دلیلی برای خالی ماندن مکان‌های گردشگری و ضرر سنگین شرکت‌های بزرگ توریستی و هواپیمایی دنیا شده است.

انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی اعلام کرد در سال جاری میلادی ضرر و زیان شیوع کرونا به این صنعت حدود ۱۱۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود. این یعنی بسیاری از مسافران و گردشگران خانه ماندن را به سفر پر خطر ترجیح داده‌اند.

فرقی نمی‌کند سفر هوایی، ریلی یا با خودرو شخصی باشد. هنگام سفر اغلب مسافران با بدن درد، خستگی ناشی از تغییر آب و هوا و ضعف سیستم ایمنی بدن مواجه می‌شوند و این تغییرات بدن مسافران را حین سفر بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار می‌دهد. هم چنین سرویس‌های بهداشتی عمومی بین راه، پمپ بنزین‌ها، رستوران‌های مسیر و خرید و تجمع در مراکز و فروشگاه‌های بزرگ شهر‌های توریستی نیز ریسک مبتلا شدن به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.

17 خردادماه بود که فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران در گفتگو با تسنیم با بیان این‌که در یکی از بیمارستان‌های ارجاعی تهران ۶۰درصد افراد بستری‌شده سابقه مسافرت به استان‌های دیگر را داشتند، گفت: این موضوع نشان می‌دهد بخشی از موج جدیدی که ممکن است در تهران رخ دهد به‌دلیل سفرهاست.

وی اضافه کرد: در دو بیمارستان تهران افرادی بستری شدند که در 10 روز گذشته دارای تماس با بیماران کرونایی بوده‌اند و سفر عامل اصلی این انتقال بوده است و طبق یکی از مطالعات ما در یکی از بیمارستان‌های ارجاعی تهران، 60 درصد افراد بستری‌شده، سابقه مسافرت به استان‌های دیگر را داشتند که نشان می‌دهد بخشی از موج جدیدی که ممکن است در تهران به وقوع بپیوندد به‌دنبال سفرهاست.

آمار دقیقی در زمینه تعداد مبتلایان به کرونا در حین سفر وجود ندارد

علیرضا آرمان‌کیا، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه آمار دقیقی در زمینه تعداد مبتلایان به کرونا در حین سفر وجود ندارد، گفت: با این وجود تجربه به ما نشان داده است که هر چه سفرها بیشتر می‌شود‌ تعداد بیماران مبتلا نیز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه معمولا در سفر امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی‌ به طور کامل وجود ندارد و اینکه مردم به مکان‌ها و شهرهایی سفر می‌کنند که اطلاعات دقیقی در زمینه میزان آلودگی و نواحی آلوده آن ندارند، امکان ابتلا به کرونا در این شرایط افزایش می‌یابد

تجربه نشان داده است که پس از مسافرت‌ها، تعداد مبتلایان به کرونا افزایش می‌یابد

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان افزود: در تعطیلات عید فطر ما شاهد بودیم که تعداد مبتلایان به کرونا بیشتر شد شاید به طور علمی و دقیق در این زمینه تحقیقی نشده باشد و به طور قطع نشود اذعان داشت که افزایش ابتلایان به کرونا حتما مربوط به موضوع سفر بوده است ولی تجربه نشان داده است که پس از مسافرت‌ها، این موضوع وجود دارد که تعداد بیماران افزایش یابد ضمن اینکه در این موارد با سفر کردن امکان تماس افراد با افراد بیمار وجود دارد و همین موضوع به صورت طبیعی آمار را افزایش می‌دهد.

آرمان‌کیا خاطرنشان کرد: در ایام تعطیلات عید نوروز با توجه به اینکه مسیرها بسته شد، مردم نتوانستند مسافرت بروند و بیماری تا حدودی کنترل شد و این موضوع باعث شد تا آمار مبتلایان کاهش یابد اما در عید فطر با توجه به اینکه راه‌ها باز شد آمار ابتلا طی روزهای آینده‌ آن بالا رفت و همین موضوع اسباب دردسر شد.

امیر ارجمند، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه همواره وزارتخانه در طرح‌ها و مصوبات در بخش‌های مختلف گردشگری و صنایع‌دستی و حتی در بخش میراث فرهنگی تابع تصمیمات ستاد پیشگیری از کرونا بوده است، گفت: اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز در استان تابع تصمیمات ستاد پیشگیری از ویروس کروناست و اگر تصمیم بر انجام کاری نیز داشته باشد در وهله اول با دانشگاه علوم پزشکی و ستاد پیشگیری از کرونا مکاتبه می‌کند و مجوز آن را می‌گیرد.

جشنواره آش و جشنواره بین‌المللی‌ اکو که جزو مهم‌ترین جشنواره‌های سالانه ما بود، برگزار نشد

وی ادامه داد: ما در استان زنجان بنا به شرایط موجود نتوانستیم جشنواره آش و جشنواره بین‌المللی‌ اکو را که جزو مهم‌ترین جشنواره‌های سالانه ما بود، برگزار کنیم چرا که ستاد پشگیری از کرونا با برگزاری هر دو مخالفت کرد و نتوانستیم در این زمینه مجوزهای لازم را بگیریم. ضمن اینکه ماه‌ها بود که موزه و سایت موزه‌ها و جاهای دیدنی استان به خاطر توصیه‌های ستاد پیشگیری از کرونا تعطیل بودند و تقریبا از اواسط خرداد با توجه به اینکه مصوبه ستاد بود اماکن خود را باز کردیم و به یک ماه نکشید که ستاد پیشگیری از کرونا دوباره دستور بر تعطیلی این مراکز داد.

ارجمند افزود: با گذشت بیش از چهار ماه از این تعطیلی این مکان‌ها همچنان تعطیل هستند، هر اقدامی بخواهیم در این زمینه انجام بدهیم اول از ستاد پیشگیری از کرونا درخواست مجوز می‌کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گدشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه این اواخر به مناسبت روز استان تور رالی خانوادگی توسط معاونت گردشگری پیش‌بینی شده بود، گفت: در این زمینه ما نامه‌نگاری‌هایی را با دانشگاه علوم پزشکی داشتیم که عنوان شد با توجه به اینکه وضعیت شیوع کرونا در استان قرمز است بهتر است که این برنامه برگزار نشود.

بازدید‌ها و نظارت‌های خود را تشدید کرده‌ایم

وی با اشاره به اینکه ما تابع دستورات ستاد پیشگیری از کرونا هستیم، افزود: در واقع می‌توان اذعان داشت که خود ما عضوی از این ستاد هستیم و اماکن اقامتی و پذیرایی و گردشی تحت کنترل ما است و از همین رو است که بازدید‌ها و نظارت‌های خود را تشدید کرده‌ایم.

ارجمند با اشاره به اینکه وقتی در سطح کشور بسیاری از اماکن تاریخی و فرهنگی تعطیل است؛ عملا گردشگری هم تعطیل است، افزود: از جمله اماکنی که در این ایام تعطیل هستند، می‌توان به غار کتله‌خور و موزه مردان نمکی، رختشویخانه اشاره کرد .

گردشگری در استان تعطیل است

این مسئول با اشاره به اینکه فرودین و اردیبهشت ماه، تمامی اماکن اقامتی استان تعطیل بود؛ خاطرنشان کرد: از خردادماه با گرفتن مجوز مربوطه، این اماکن بازگشایی شد و در خردادماه تنها 3 درصد ظرفیت اقامتی استان پر شد که عملا با این آمار این مراکز تعطیل محسوب می‌شوند و در تیر ماه با بازگشایی مجدد این مراکز 11 درصد ظرفیت اشغال این اماکن پر شد و این خود نشان از این دارد که گردشگری در استان تعطیل است.

اجرای محدودیت سفر در صورت تصویب ستاد کرونا

 دو روز پیش نیز معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرده از ابتدای شروع این پاندمی در جهان و حتی پیش از شیوع آن در ایران، حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران اقدامات پیشگیرانه در کنترل و کاهش خطرات شیوع بیماری کووید ۱۹ از طریق حمل و نقل در کشور را در دستور کار خود قرار داد و پس از تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا نیز، به عنوان یکی از اعضای اصلی ستاد و با مسئولیت کمیته پیشگیری از آلودگی ناوگان حمل و نقل و مراکز تجمع مسافران فعالیت خود را در این زمینه ادامه داد.

شهرام آدم‌نژاد افزود در پیک اول بیماری در کشور با همکاری مردم در کاهش سفرهای نوروزی که کاهش ۶۸ درصدی در سفرهای جاده‌ای، ۸۸ درصدی در سفرهای ریلی، ۷۶ درصدی سفرهای هوایی و ۹۷ درصدی  در سفرهای دریایی را در پی داشت. همچنین ضدعفونی کردن مستمر ناوگان و پایانه‌های حمل و نقل بر اساس پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و غربالگری مسافران در پایانه‌های مسافری تاثیر بسیاری در حفظ استانداردهای بهداشتی در حمل و نقل در پیشگیری از شیوع ویروس داشته است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور و بالارفتن آمار ابتلا و نرخ مرگ و میر نسبت به موج اول آیا اقدامات پیشگیرانه‌ای مانند کاهش سفرهای مردم انجام شده است یا خیر گفت:  کمیته حمل و نقل ستاد ملی مقابله با کرونا کماکان همه را اجرا کرده و از همان ابتدا علیرغم انجام عملیات مستمر ضدعفونی ناوگان و پایانه‌ها و درخواست برای رعایت بهداشت فردی، مکررا از طرق مختلف تقاضا برای صرف‌نظر کردن از سفرهای غیرضروری مطرح شده است. کماکان نیز از مردم درخواست می‌کنیم با توجه به رفتار غیرقابل پیش‌بینی این ویروس و واکنش متفاوت آن روی بدن افراد، به منظور حفظ سلامت خود و خانواده‌شان، جدا از انجام  هر‌گونه سفرهای غیرضروری چشم‌پوشی کنند.

آدم نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا با توجه به شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا در کشور، تصمیمی در ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اعمال محدودیت‌های مختلف از جمله در زمینه سفرهای بین استانی اتخاذ شده است یا خیر اظهار کرد:  در زمان دوره اول  شیوع این بیماری، جهان با شوک مواجه شد و به دلیل عدم شناخت دقیق کشورها نسبت به تبعات گسترده شیوع این پاندمی، مدت زمانی طول کشید تا بتوانند مدیریت امور را برای از سرگیری روال معمول به دست گیرند. با تجربه‌ای که در طول این مدت نیز به دست آمده، سعی کردیم تا امکان برقراری سفرهای بهداشتی ایمن را با اجرای پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی فراهم کنیم.  بدون شک کمیته حمل و نقل نیز کمافی سابق تابع تصمیمات ستاد  مقابله با کرونا بوده و در صورت اعمال هر محدودیتی، همکاری همه جانبه را در مدیریت و اجرا وظایف محوله صورت خواهد داد./ روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشیوع کروناسفر در کروناجشنواره های زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4041


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»