کد خبر: 16761
1404/08/09 - 18:23


وزیر آموزش و پرورش در سفر یک روزه به شهرستان خدابنده تاکید کرد؛

همت دولت و مجلس برای تحول در آموزش و پرورش

علیرضا کاظمی: موضوع رفاهیات فرهنگیان، طرح ارتقاء معلمان و افزایش حق مدیریت مدارس از اولویت‌های جدی وزارتخانه است/عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: ردیف بودجه‌ای ویژه برای مزایای جانبی فرهنگیان در بودجه امسال در نظر گرفته شود تا بخشی از دغدغه‌های این قشر کاهش یابد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در سفر به شهرستان خدابنده، پنجشنبه هشتم آبان‌ماه 1404 ضمن بازدید از چندین پروژه آموزشی، بر توسعه فضاهای ورزشی در مدارس تأکید کرد، در این سفر، خانه معلم شهر قیدار و مدرسه فرهنگ روستای حصار و شهر قیدار نیز مورد بازدید قرار گرفتند. همچنین تجلیل از برترین‌های کنکور و نخبگان تحصیلی شهرستان خدابنده از دیگر برنامه‌های سفر وزیر به شهرستان خدابنده بود.

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در جمع فرهنگیان، مدیران مدارس و مسئولان اجرایی استان زنجان با اشاره به اینکه امروز در شرایطی قرار داریم که دشمن با بهره‌گیری از جنگ فرهنگی و ترکیبی تلاش دارد ذهن و باور نسل آینده را هدف بگیرد، اهار کرد: در چنین شرایطی، نقش معلمان، مدیران و خانواده‌ها بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جایگاه شوراهای آموزش و پرورش در استان‌ها اضافه کرد: در برخی استان‌ها بیش از ۱۷ جلسه شورای آموزش و پرورش برگزار شده است؛ این آمار نشان می‌دهد که نگاه به آموزش و پرورش در کشور تغییر کرده و به جایگاه واقعی خود نزدیک می‌شود. امروز مجلس، دولت و استانداران در کنار هم با انسجام و هماهنگی در مسیر تحول آموزش و پرورش حرکت می‌کنند. بدون این همدلی و نگاه عمیق، هیچ تحول پایداری شکل نخواهد گرفت.

وی با اشاره به برنامه‌ها و پیگیری‌های وزارت آموزش و پرورش برای بهبود وضعیت معلمان و مدارس تصریح کرد: موضوع رفاهیات فرهنگیان، طرح ارتقاء معلمان و افزایش حق مدیریت مدارس از اولویت‌های جدی وزارتخانه است. این موارد در مراحل نهایی بررسی و ابلاغ قرار دارد.

مولدسازی به عنوان یک فرصت بزرگ فراموش نشود

وی ادامه داد: در حوزه تجهیز هنرستان‌ها، هفت میلیارد تومان اعتبار برای تأمین تجهیزات آموزشی در نظر گرفته شده است که به‌ویژه برای هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای استان زنجان اختصاص می‌یابد. علاوه بر این، موضوع تعاونی‌های مسکن فرهنگیان خدابنده نیز در سطح ملی و از طریق هماهنگی با وزارت تعاون و سازمان برنامه و بودجه با جدیت پیگیری می‌شود.

کاظمی همچنین با اشاره به اهمیت مولدسازی و بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های آموزش و پرورش افزود: مولدسازی یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌ها برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی است و ما این مأموریت را با جدیت دنبال می‌کنیم. در این زمینه هماهنگی لازم با استانداری‌ها انجام شده و استان زنجان می‌تواند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های خود در این حوزه پیشگام باشد.

استان با کمبود بیش از یک هزار معلم و ۴۲ هزار ساعت تدریس مواجه است

علی صادقی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان نیز در آیین تجلیل از برگزیدگان کنکور سراسری و نخبگان آموزشی شهرستان خدابنده، با اشاره به اینکه استان زنجان با پیشینه‌ای درخشان در علم و فرهنگ، همواره یکی از استان‌های اثرگذار در عرصه تعلیم و تربیت بوده است، اظهار کرد: امروز بیش از ۲۳۴ هزار دانش‌آموز در یک هزار و ۸۰۹ واحد آموزشی استان، با همت ۱۶ هزار و ۴۷۰ فرهنگی شریف در حال تحصیل‌اند؛ معلمانی که با وجود محدودیت‌ها، با عشق و تعهد، آینده‌سازان کشور را تربیت می‌کنند.

صادقی با ارائه گزارشی از وضعیت آموزشی استان در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ افزود: استان زنجان در شاخص‌های کیفی آموزش، موفق به کسب رتبه ۱۶ کشور در کنکور سراسری شده است. با این حال، چالش‌هایی همچون کمبود نیروی انسانی، فرسودگی فضاهای آموزشی و کمبود تجهیزات فنی همچنان از دغدغه‌های اصلی آموزش و پرورش استان است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر، استان با کمبود بیش از یک هزار معلم و ۴۲ هزار ساعت تدریس مواجه است که بخش قابل توجهی از آن با استفاده از نیروهای بازنشسته و ساعتی جبران می‌شود. همچنین بیش از ۲۰ درصد مدارس شهری و روستایی استان نیازمند بازسازی یا مقاوم‌سازی هستند. از میان  یک هزار و ۶۲۶ فضای آموزشی فعال، ۲۶۷ فضای تخریبی و ۶۳۵ فضای نیازمند مقاوم‌سازی گزارش شده است.

معاون سیاسی استاندار با اشاره به تراکم بالای دانش‌آموزی در برخی مناطق پرجمعیت استان گفت: در نواحی یک و دو زنجان، خرمدره و خدابنده، میانگین تراکم دانش‌آموزی بین ۳۰ تا ۳۲ نفر در هر کلاس است که این موضوع ضرورت احداث مدارس جدید را دوچندان می‌کند.

وی ادامه داد: در بخش پروژه‌های عمرانی آموزش و پرورش، تاکنون ۱۷۱ پروژه فعال در سامانه نهضت مدرسه‌سازی ثبت شده که شامل ۶۴۳ کلاس آموزشی با زیربنای ۱۲۵ هزار مترمربع و میانگین پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصد است.

صادقی افزود: در مهرماه امسال نیز ۲۰ پروژه با ۱۰۰ کلاس درس و زیربنای ۱۴ هزار و ۷۰۰ مترمربع به بهره‌برداری رسیده که برای آن‌ها بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است

صادقی با تقدیر از خیرین مدرسه‌ساز استان، گفت: در حال حاضر ۶۷ پروژه خیّرساز با ۳۷۵ کلاس و زیربنای ۴۷ هزار مترمربع در حال اجراست که بیانگر نقش برجسته خیرین در توسعه فضاهای آموزشی استان است.

وی با اشاره به وضعیت اعتبارات نوسازی مدارس افزود: در سال جاری ۴۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی تخصیص یافته که تنها ۱۸ درصد آن محقق شده است. این میزان تخصیص پایین موجب کندی روند اجرای پروژه‌ها و توقف برخی طرح‌ها شده است.

 وقتی شعار می‌دهیم آموزش و پرورش اولویت کشور است

احمد بیگدلی نماینده مردم خدابنده و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با قدردانی از حضور وزیر آموزش و پرورش در دولت دکتر پزشکیان اظهار کرد: زمانی که آقای کاظمی مسئولیت وزارت را بر عهده گرفتند، با اشتباهاتی در آزمون‌های دبیری و آموزگاری مواجه شدند که موجب نارضایتی جوانان شده بود، اما وزیر با قاطعیت پای اصلاح این خطاها ایستاد و دستور بازنگری در فرآیندها را صادر کرد تا حتی حق یک نفر ضایع نشود.

نماینده مردم خدابنده در مجلس با اشاره به لزوم حمایت از پروژه‌های آموزشی شهرستان تصریح کرد: در سال‌های اخیر به لطف تلاش مسئولان و مشارکت مردم خدابنده، بیش از ۴۶ مدرسه در حال تکمیل است.

بیگدلی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش زیربنای توسعه کشور است، اظهار داشت: دغدغه فرهنگیان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها باید در اولویت قرار گیرد. موضوعاتی همچون تأثیر معدل در کنکور، عدالت آموزشی، تعیین تکلیف نیروهای طرح امین، پیش‌دبستانی‌ها، نهضت سوادآموزی، حق‌التدریسی‌ها و خرید خدمات از جمله مواردی است که مجلس و دولت باید به طور جدی دنبال کنند.

وی همچنین با اشاره به موضوع فوق‌العاده خاص فرهنگیان گفت: وقتی شعار می‌دهیم آموزش و پرورش اولویت کشور است، باید در عمل نیز به بهبود وضعیت معیشتی معلمان توجه کنیم. در همین راستا، قرار است ردیف بودجه‌ای ویژه برای مزایای جانبی فرهنگیان در بودجه امسال در نظر گرفته شود تا بخشی از دغدغه‌های این قشر زحمت‌کش کاهش یابد.

بیگدلی در ادامه با بیان اینکه عدالت آموزشی در شهرستان باید به صورت متوازن برقرار شود، اظهار کرد: بخش افشار از نظر فرهنگی و استعداد دانش‌آموزی کم‌نظیر است، اما متأسفانه از سهمیه دانشگاه فرهنگیان محروم مانده است. انتظار داریم این سهمیه به صورت بخشی توزیع شود تا عدالت آموزشی در شهرستان برقرار گردد.

نرخ پوشش تحصیلی 99.98 درصدی در خدابنده
ذبیح‌الله تاراسی مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه نگاه توسعه‌محور و فرهنگی ایشان نقش مهمی در پیشبرد برنامه‌های آموزشی استان داشته است، اظهار کرد: امروز عدالت آموزشی دیگر شعار نیست، بلکه به شاخص‌های قابل اندازه‌گیری تبدیل شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به دستاوردهای علمی و تربیتی شهرستان خدابنده تصریح کرد: دانش‌آموز نخبه، نوید کردلو، با کسب رتبه پنجم کنکور سراسری ۱۴۰۴ نماد درخشش عدالت آموزشی در مناطق غیرمرکزی است و این موفقیت نشان می‌دهد استعداد محدود به جغرافیا نیست.

 وی ادامه داد: در دوره متوسطه، طرح سفیر یادگیری با پوشش ۸۵ درصدی در سطح استان و ۸۷ درصدی در شهرستان خدابنده اجرا شده و در دوره ابتدایی نیز طرح توانا بیش از 5 هزار معلم، مدیر و معاون را تحت آموزش توانمندسازی قرار داده است. شهرستان خدابنده با بیش از یک هزار نفر آموزش‌دیده در این طرح، رتبه نخست استان را به خود اختصاص داده است.

وی نهضت توسعه عدالت آموزشی را حرکتی فرهنگی و مدیریتی در راستای تحقق منویات رهبری دانست و گفت: از مجموع ۱۰۷ پروژه آموزشی در استان زنجان، ۴۷ پروژه متعلق به شهرستان خدابنده بوده که بیانگر تمرکز ویژه بر مناطق کم‌برخوردار و نگاه عدالت‌محور دولت است.

مدیرکل آموزش و پرورش زنجان اظهار کرد: نرخ پوشش تحصیلی در استان زنجان به ۹۹.۱۱ درصد و در شهرستان خدابنده به ۹۹.۹۸ درصد رسیده است. این آمار نشان می‌دهد مسیر تعالی آموزش در استان بر پایه عدالت و ایمان پیش می‌رود.

پرونده دانش‌آموز سهرینی همچنان در دستگاه قضا در دست بررسی است

همچنین در حاشیه این مراسم علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در در پاسخ به سئوال اختصاصی صدای زنجان درباره آخرین وضعیت پرونده فوت یکی از دانش‌آموزان زنجانی در محیط مدرسه در روستای سهرین اظهار کرد: این پرونده دارای ابعاد مختلفی است و از آنجا که بررسی‌های تخصصی و میدانی در حال انجام است، موضوع در دستور کار دقیق همکاران قضایی قرار دارد.

وی افزود: رسیدگی به این پرونده با دقت و حساسیت کامل از سوی مراجع ذی‌ربط در حال انجام است و آخرین اخبار و جزئیات باید از مسئولان قضایی پیگیری شود.

 وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: «در حال حاضر، وزارت آموزش و پرورش تا اعلام نتیجه نهایی مراجع قضایی، منتظر گزارش رسمی است و هنوز گزارشی به آموزش پرورش ارائه نشده است.

انتهای پیام/

اقدام کننده: مسئول تحریریه

صدای زنجانوزیر آموزش و پرورشدانش‌آموز سهرینیخدابنده
sedayezanjannews.ir/nx16761


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»