کد خبر: 17168
1404/09/22 - 9:3


صدای زنجان وضعیت سیستم‌های گرمایشی مدارس استان را در فصول سردسال بررسی می‌کند؛

وعده‌های سرد

یکی از دانش‌آموزان دوره متوسطه اول شهر زنجان: هنوز سیستم‌های گرمایشی مدارس فعال نیست/مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان: طی سال‌جاری نیز 70 آموزشگاه با 539 کلاس درس نوسازی و بهسازی شده‌اند/مدیرروابط عمومی آموزش و پرورش استان: استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی بیش از ۵۰ مدرسه در سطح استان با همکاری و مساعدت شرکت گاز استان در دستورکار بوده است

پایگاه خبری صدای زنجان

 پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ ثمین شکوری: باتوجه به کاهش دما در استان زنجان و قرار گرفتن در فصول سرد سال، حال این مسئله مطرح است سیستم‌های گرمایشی استان چرا هنوز در برخی مدارس مشکلات دارند؛ بنابر گفته مسئولان مربوطه مبنی‌بر اینکه سیستم‌های گرمایشی همه مدارس استان تجهیز‌و‌نوسازی شده‌اند، چرا هنوز برخی دانش‌آموزان و اولیا مدارس از تنظیم میزان دما در کلاس‌های درس راضی نیستند و عنوان می‌کنند که تنظیم نبودن دما کلاس‌ها در شیوع سرماخوردگی دانش‌آموزان در فصول سرد سال، بی‌تاثیر نخواهد بود. توجه به شاخص های استاندارد در تامین كالاهای مصرفی در حوزه خدمات عمومی و رعایت این مولفه در تامین تجهیزات گرمایشی مدارس ضمن تضمین كیفیت كالا، مصرف بهینه انرژی و بهره مندی از مزایا سلامت و ایمنی را به همراه دارد.

استفاده از وسایل غیراستاندارد گرمایشی در مدارس علاوه بر ایجاد خسارت‌های اقتصادی می‌تواند مشكلات جبران‌ناپذیری را برای دانش‌آموزان و جامعه به همراه داشته باشد و سالیان سال جامعه و خانواده‌ها را در گیر خود كند.

هنوز سیستم‌های گرمایشی مدارس فعال نیست!

در این زمینه یکی از دانش‌آموزان دوره متوسطه اول شهر زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه هنوز در برخی کلاس‌های مدارس استان زنجان، سیستم‌های گرمایشی فعال نشده، اظهار کرد: با وجود کاهش محسوس دما و ورود موج سرما، برخی سیستم شوفاژ کلاس‌ها در شیفت صبح و بعدازظهرهمچنان روشن نشده و فضای داخلی کلاس‌ها، به‌ویژه در طبقات فوقانی، بسیار سرد است.

وی با تاکید بر سردی هوا کلاس‌ها عنوان کرد: سرمای محیط کلاس‌ها در حدی است که بسیاری از دانش‌آموزان برای حضور در کلاس ناچارند با شال، کلاه و لباس‌های ضخیم بنشینند تا بتوانند ادامه‌ی کلاس درس را تحمل کنند.

یکی دیگر از دانش‌آموزان این مدرسه نیز در گفت‌و‌گو با صدای زنجان اضافه کرد: شدت سرمای حاکم بر کلاس‌ها نه‌تنها بر آرامش و آسایش دانش‌آموزان و معلمان تأثیر گذاشته، بلکه موجب کاهش توان تمرکز، افت کیفیت یادگیری و افزایش نارضایتی عمومی شده است.

وی خاطر نشان کرد: شرایط موجود در برخی ساعات به‌گونه‌ای است که احساس سرما به یکی از موانع اصلی روند آموزشی تبدیل شده و دانش‌آموزان به‌طور مداوم درگیر تلاش برای گرم نگه‌داشتن خود هستند.

پیگیری فقط در صورت ثبت درخواست 

در این زمینه جهانگیر صفری، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه تا پایان سال 1400، بیش از 4 هزار کلاس درس در سطح استان زنجان استانداردسازی شده‌اند، اظهار کرد: فرآیند استانداردسازی هرساله در طول سال نیز ادامه دارد و تا به امروز مدرسه‌ای در سطح استان زنجان، حتی در روستاها و مناطق دور‌دست از بخاری‌های نفتی یا گازی ناایمن استفاده نمی‌کند؛ با این حال، خرابی سیستم‌ها طبیعی بوده واین امکان وجود دارد که در هر زمان سیستم‌های گرمایشی، موتورخانه یا قطعه‌ای از آن‌ها دچار مشکل شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان خاطرنشان کرد: نوسازی مدارس زمانی وارد عمل تعمیر و تجهیز می‌شود که آموزش‌وپرورش درخواست رسمی ثبت کند و کارشناسان فنی نیز براساس همان درخواست‌ها، بررسی‌های لازم را برای تعمیرات یا تعویض تجهیزات انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه طی سال تحصیلی 1403-1404 اعتباری بالغ بر 45 میلیارد تومان برای نوسازی و بهسازی مدارس تخصیص یافته، عنوان کرد: طی سال‌جاری نیز 70 آموزشگاه با 539 کلاس درس نوسازی و بهسازی شده‌اند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان برای همه مدارس از یک نوع سیستم گرمایشی استفاده کرد، گفت: برخی موتورخانه‌های مدارس گازکشی، برخی گازوئیلی و برخی کوچک و یا بزرگ هستند و نمی‌توان برای همه مدارس از یک نوع سیستم گرمایشی استفاده کرد.

عدالت بین تجهیزات گرمایشی شهر و روستا

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان در پاسخ به سئوالی در خصوص اولویت‌بندی تجهیز و نوسازی بین مدارس شهر و روستاها، تاکید کرد: عدالت بین مدارس شهری و روستایی کاملا رعایت شده و هیچ تفاوتی در اولویت‌بندی بین این مناطق وجود ندارد.

آموزش و پرورش مسئولیت مستقیمی در زمینه تعمیر، تجهیز و نگهداری فضاهای آموزشی، 
پرورشی و ورزشی ندارد

در این زمینه احسان تقی‌بیگلو، مدیرروابط عمومی آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه بر اساس ساختار سازمانی و مقررات جاری، آموزش و پرورش استان به دلیل عدم برخورداری از واحد فنی و عمرانی مستقل، مسئولیت مستقیمی در زمینه تعمیر، تجهیز و نگهداری فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی ندارد، اظهار کرد: کلیه اعتبارات تخصیص‌یافته برای این امور، به اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: این اداره کل، به عنوان بازوی فنی و عمرانی وزارت آموزش و پرورش، مسئولیت اصلی اجرای پروژه‌های تعمیراتی، نگهداری و استانداردسازی سیستم‌ها از جمله سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی را بر عهده دارد و برای این منظور دارای ردیف اعتباری مستقل است.
 انجام تعمیرات اساسی و نگهداری فضا صرفاً از طریق اداره کل نوسازی مدارس امکان‌پذیر است

مدیرروابط عمومی آموزش و پرورش استان زنجان خاطرنشان کرد: همچنین، مطابق با ماده ۷-۵ دستورالعمل مالی مدارس دولتی، انجام تعمیرات اساسی و نگهداری فضا صرفاً از طریق اداره کل نوسازی مدارس امکان‌پذیر است و مدارس مجاز به هزینه‌کرد از محل سرانه آموزشی برای این منظور نمی‌باشند؛ حتی در مواردی که تعمیرات با کمک خیرین یا مشارکت‌های مردمی انجام می‌شود، لازم است تحت نظارت و هماهنگی کامل اداره کل نوسازی مدارس صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش استان، با توجه به رسالت خود در فراهم‌آوردن محیط آموزشی ایمن و مطلوب برای دانش‌آموزان و همچنین با در نظر گرفتن کمبود اعتبارات عمرانی دولتی در سال‌های اخیر، در چارچوب همکاری‌های بین‌بخشی و مشارکت‌های مردمی، اقدامات مؤثری را خارج از شرح وظایف ذاتی خود پیش برده، با اشاره به اقدامات صرت گرفته عنوان کرد: استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی بیش از ۵۰ مدرسه در سطح استان با همکاری و مساعدت شرکت گاز استان در دستورکار بوده که هر مدرسه به طور میانگین حدود دو میلیارد ریال هزینه دربر داشته است؛ این پروژه‌ها در حال اجرا و پیگیری مستمر است.

مدیرروابط عمومی آموزش و پرورش استان زنجان ادامه داد: از اقدامات دیگر می‌توان به تعمیر و بهسازی سالانه تعداد قابل‌توجهی از موتورخانه‌های مدارس با کمک خیرین نیک‌اندیش، مشارکت‌های مردمی و انجمن‌های اولیا و مربیان اشاره کرد که کلیه این فعالیت‌ها با نظارت اداره کل نوسازی مدارس انجام می‌شود؛ این اقدامات، اگرچه خارج از مأموریت‌های مستقیم آموزش و پرورش استان است، اما در راستای تأمین سلامت و امنیت دانش‌آموزان و ارتقای کیفیت فضاهای آموزشی و با تکیه بر روحیه مشارکت‌جویی و مسؤولیت‌پذیری اجتماعی صورت گرفته است.

این مسئول تاکید کرد: آموزش و پرورش استان آمادگی دارد در چارچوب همکاری با اداره کل نوسازی مدارس و سایر نهادهای مرتبط، همچنان در جهت بهبود و بهسازی محیط‌های آموزشی گام بردارد.

انتهای پیام/

اقدام کننده: مسئول تحریریه

صدای زنجاننوسازی مدارسزنجانسمیه محرمی
sedayezanjannews.ir/nx17168


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»