کد خبر: 1721
1399/02/06 - 15:19


در پنجاه‌وچهارمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان عنوان شد:

خسارت میلیاردی کرونا در زنجان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان: نگفته‌ایم در صورت فوت افراد در محیط کار به علت کرونا، کارفرمایان دیه پرداخت کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با اشاره به شیوع و گسترش ویروس کرونا و ابهامات به وجود آمده برای برخی از کارفرمایان مبنی بر مسئولیت آن‌ها در صورت ابتلای کارگران و همچنین ماده ۸۵ قانون کار، گفت: این ماده صرفا با هدف اطلاع‌رسانی و رعایت تمامی اصول بهداشتی و ایمنی بوده است، لذا هراس افکنی و طرح موضوع انحرافی که در صورت ابتلای کارکنان یا فوت احتمالی نیروی کار، دیه آن به عهده کارفرما خواهد بود به هیچ عنوان درست نبوده و جای هیچ نگرانی برای کارفرمایان نیست.

پنجاه‌وچهارمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با موضوع بررسی حمایت‌های دولت از کسب و کارها در دوران کرونا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

1512 تن ذخیره استراتژیک کشور به مقصد زنجان، از انبار شرکت پشتیبانی امور دام آزاد شد

جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در این جلسه با بیان اینکه مرغداری‌ها و گاوداری‌های شیری بیش‌ترین خسارت را طی چند ماه اخیر متحمل شده‌اند، گفت: با پیگیری‌های انجام گرفته، یک هزار و 512 تن ذرت مربوط به ذخائر استراتژیک شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان سهمیه استان آزاد گردد. امیدواریم مشکل مرغداران تا حدودی مرتفع شود. البته در کنار این مهم، با هدف رسیدگی به مشکلات تولیدکنندگان، مباحث مربوط به تخصیص ارز نهاده‌ها نیز حل شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همچنین از خرید حمایتی مرغ به میزان 700 تن توسط شرکت پشتیبانی امور دام با هدف تنظیم بازار طی یک ماه اخیر خبر داد.

تمرکز بر صادرات در سال جهش تولید
ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این نشست با اشاره به ترسیم نقشه راه استان در راستای عمل به شعار سال 99 مبنی بر جهش تولید بر لزوم توسعه مؤثر بخش صادرات و بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های خالی در این حوزه، افزایش حجم صادرات، ایجاد تنوع در مقاصد صادراتی به 15 کشور همسایه (اوراسیا) و توجه بر تامین امنیت صادرات تاکید کرد و گفت: 7 راهبرد در قالب 43 برنامه مدون که ذیل هر یک از این برنامه‌ها، طرح و پروژه‌های مختلف تعریف شده است، تهیه کرده‌ایم.

فغفوری با اشاره به احیای 27 واحد صنعتی در سال 98 از پیگیری مشکلات کارفرمایان پس از شیوع کروناویروس خبر داد و تاکید کرد: معتقدم تسهیلات بانکی به هیچ عنوان کافی نیست، در شرایط کنونی که کشور درگیر کروناویروس است باید اخذ سود بانکی از فعالان اقتصادی به مدت 2 ماه متوقف شود چرا که نباید برای فعالیتی که انجام نگرفته، سودی از سوی بانک‌ها دریافت شود.

این مسئول با بیان اینکه به طور قطع مشکلات کشور در شرایط پساکرونا بیش‌تر می‌شود خواستار افزودن صنف آرایشگران زنانه و مردانه و باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی به  10 رسته کسب و کار‌هایی که از نظر دولت به طور مستقیم از بیماری کرونا دچار بیشترین آسیب دیده‌اند، شد.

کارفرمایان متقاضی تسهیلات بانکی در سامانه «کارا» ثبت‌نام کنند

محمدرضا یوسفی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز با اشاره به شیوع و گسترش ویروس کرونا و ابهامات به وجود آمده برای برخی از کارفرمایان مبنی بر مسئولیت آن‌ها در صورت ابتلای کارگران و همچنین ماده ۸۵ قانون کار، گفت: این ماده صرفا با هدف اطلاع‌رسانی و رعایت تمامی اصول بهداشتی و ایمنی بوده است، هدف‌مان کاهش میزان ابتلا به این بیماری بوده است، لذا هراس افکنی و طرح موضوع انحرافی که در صورت ابتلای کارکنان یا فوت احتمالی نیروی کار، دیه آن به عهده کارفرما خواهد بود به هیچ عنوان درست نبوده و جای هیچ نگرانی برای کارفرمایان نیست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اضافه کرد: اگر کوتاهی‌هایی هم در این زمینه اتفاق افتاده باشد، مسئولیت بررسی آن بر عهده مراجع ذی‌صلاح است.

یوسفی در بخش دیگری از اظهارات خود، هدف دولت در اعطای تسهیلات به بنگاههای آسیب دیده از کرونا را حفظ بنگاه‌ها و نیروهای شاغل در آن‌ها عنوان کرد و گفت: این تسهیلات به ازای هر کارگر ۱۲ میلیون تومان است و برای بنگاه‌هایی که با الزام دولت تعطیل شده‌اند به ازای هر کارگر ۱۶ میلیون تومان است تا نیروهای خود را حفظ کنند. کارفرمایان متقاضی می‌توانند برای دریافت این تسهیلات در سامانه کارا نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

خسارت میلیاردی کرونا به بخش گردشگری و صنایع دستی استان

امیر ارجمند، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز 3 رسته از 10 رسته نامبرده از سوی دولت که به دلیل شیوع کرونا خسارت دیده‌اند را مربوط به حوزه گردشگری و صنایع دستی دانست و افزود: حوزه گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی، اقامتگاه‌ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی در اسفندماه 98 و فروردین‌ماه سال جاری نزدیک به 40 میلیارد تومان خسارت دیده‌اند. طی این دو ماه یاد شده، در حوزه تولید، عرضه و فروش صنایع دستی نیز میزان خسارت 180 میلیارد تومان برآورد شده است.

تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی اقتصادی در ایام کرونایی و پساکرونا

فتح‌اله حقیقی، استاندار زنجان در این نشست ورود به باغشهرها و مبارزه با زمین‌خواری، معرفی زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله، صدور حکم پسماند روی به نفع مردم، قرار گرفتن زنجان در ردیف سه استان کشور در حوزه امنیت سرمایه‌گذاری، افتتاح و بهره‌برداری از 6 واحد صنعتی تولیدی بزرگ، بازگرداندن حداقل 11 واحد صنعتی به چرخه تولید، که هر یک از این واحدها حداقل 15 سال تعطیل بودند و بهبود وضعیت زنجان در حوزه پرداخت تسهیلات را از اقدامات انجام گرفته در سال 98 اعلام کرد و گفت: تمامی این دستاوردها مرهون تلاش بخش خصوصی است.

حقیقی با اشاره به تحت تاثیر قرار گرفتن برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در سال 98 برای سال جاری تصریح کرد: در حال حاضر بیش‌ترین انرژی ما صرف کنترل و مهار کرونا شده است. در سال ۹۸ با طراحی‌هایی که انجام داده بودیم به سال ۹۹ امیدوارتر بودیم اما شرایط به دلیل کروناویروس شکل دیگری رقم خورد.

استاندار زنجان بر لزوم تشکیل کمیته احیا با هدف حرکت در مسیر شعار سال 99 و بهبو و رونق تولید تاکید کرد و گفت: در راستای عمل به فرمایش مقام معظم رهبری، زنجان جزو نخستین استان‌های کشور بود که با هدف ترسیم نقشه راه در راستای عمل به شعار سال و جهش تولید گام برداشت.

حقیقی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان دستور داد تا به منظور بهره‌مندی از پیشنهادات و راهکارهای بخش خصوصی، اقدامات مربوط به تهیه نقشه راه اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی در مسیر جهش تولید در اسرع وقت ترسیم گردد.

استاندار زنجان با اشاره به وظایف مدیریت و برنامه‌ریزی استان در زمینه گردآوری وظیفه سازمان‌ها و ارگان‌ها در زمان کرونا و پساکرونا و راهکارهای موجود برای گذار از این دوران‌ها در حوزه اقتصاد ابراز کرد: بخش خصوصی در این حوزه نیز می‌تواند وظیفه ارگان‌ها و راهکارها و پیشنهادات سازنده خود را برای بهبود شرایط در ایام کرونایی و پساکرونا ارائه دهد.

اقدام کننده: عیسی سهرابی

صدای زنجاناداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجانشورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجانتسهیلات بانکی
sedayezanjannews.ir/nx1721


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»