کد خبر: 17297
1404/10/06 - 9:49


صدای زنجان از انتقادات اولیا و معلمان نسبت به تصمیمات ستاد مدیریت بحران استان گزارش می‌دهد؛

تعطیل بودن یا نبودن؛ مسئله این‌ است!

معلم زنجانی: تصمیم‌گیری واحد برای مدارس اشتباه است؛ باید برای تردد برخی از معلمان به مناطق صعب‌العبور چاره‌اندیشی شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: تعطیلی مدارس در ماه های گذشته با دلایل مختلفی از جمله شیوع بیماری آنفلوآنزا، آلودگی هوا، برودت هوا و بارندگی برف و باران، موجی از انتقادات را نسبت به نحوه تصمیمگیری در خصوص تعطیلی مدارس بهدنبال داشت؛ انتقاداتی که هر یک از زاویه دید اولیا، دانشآموزان، دانشجویان و معلمان مطرح میشود.

از نظر برخی اولیا، حفظ سلامت دانشآموزان بر هر موضوع دیگری اولویت دارد و باید در تصمیمگیری درباره تعطیلی مدارس، این مسئله در اولویت قرار گیرد.

 در مقابل، برخی دیگر از اولیا معتقدند نباید به دلایل واهی و غیرضروری فرایند آموزش متوقف شود، چراکه آموزش در فضای مجازی، خروجی و کیفیت آموزش حضوری در بستر مدرسه را برای دانشآموزان و اولیا فراهم نمیکند.

اعلام تعطیلیهای ناگهانی و دیرهنگام نیز بخشی از انتقادات مطرحشده از سوی اولیا، بهویژه اولیای شاغل است؛ چراکه همزمان با تعطیلی مدارس، مهدهای کودک که محل نگهداری فرزندان مادران شاغل هستند نیز تعطیل میشود و در روزهایی که تعطیلی مدارس بهصورت ناهنگام اعلام میشود، اولیای شاغل با چالش جدی برای مدیریت شرایط خود مواجه میشوند.

از سوی دیگر، برخی دانشجویانی که از سایر استانهای کشور در زنجان تحصیل میکنند، معتقدند عدم مدیریت مناسب تعطیلیها، بهویژه در خصوص تعطیلیهای مرتبط با شیوع آنفلوآنزا، عاملی برای ماندگاری آنها در شهر زنجان است.

به گفته این دانشجویان، اگر اطلاعرسانی تعطیلیها، بهویژه تعطیلیهای آخر هفته یا ابتدای هفته، در زمان مناسبی انجام شود، امکان بازگشت به شهر محل سکونت و حضور در کنار خانواده فراهم میشود و این موضوع میتواند به قطع زنجیره بیماری کمک کند؛ اما اطلاعرسانی دیرهنگام باعث میشود دانشجویان در خوابگاهها بمانند و عملاً تعطیلی تأثیری در قطع زنجیره بیماری برای این قشر نداشته باشد.

اولیای شاغل دانشآموز زنجانی: در مورد تعطیلی یا برقراری کلاسهای درس باید تصمیمگیریها درستتر و به هنگام باشد، نه آنی و احساسی

یکی از اولیای زنجانی در گفتوگو با صدای زنجان با تأکید بر اینکه سلامت دانشآموزان باید در اولویت قرار گیرد، اظهار کرد: وقتی دانشآموزی بیمار میشود، عملاً چندین روز از روند تحصیلی خود عقب میماند، در حالی که تعطیلی مدارس میتواند باعث شود همان دانشآموز پیش از درگیر شدن با بیماری، با یکی دو روز تعطیلی، فرایند آموزش را در منزل و کنار خانواده ادامه دهد.

وی افزود: اگر در زمان شیوع بیماری یا سرمای شدید، مدارس باز باشند، تعداد دانشآموزانی که بیمار میشوند و نمیتوانند تحصیل کنند افزایش پیدا میکند.

این ولی دانشآموز با بیان اینکه سالم ماندن دانشآموز باید در اولویت نخست آموزش و پرورش باشد، گفت: باید یک برنامه و پلن مشخص برای مدیریت شرایط وجود داشته باشد؛ چراکه تقریباً هر خانواده یک دانشآموز دارد و باز بودن مدارس در ایام شیوع بیماری بهمعنای گسترش بیماری در میان همه خانوادهها است.

 ولی دانشآموز زنجانی: نبود بستر مجازی مناسب و کندی سرعت اینترنت کار آموزش مجازی را 

سخت و سختتر میکند

در مقابل، یکی دیگر از اولیای دانشآموز معتقد است که بهجای تعطیلی کامل مدارس، باید دانشآموز بیمار از کلاسهای درس حذف شود، نه همه دانشآموزان.

وی با بیان اینکه هیچچیز نمیتواند جای آموزش حضوری، ارتباط معلم با دانشآموز و تعامل دانشآموزان با یکدیگر را بگیرد، گفت: دادن چند صفحه تکلیف به دانشآموز و احتساب آن بهعنوان آموزش، بیشتر شبیه رفع تکلیف است، چراکه هم اولیا و هم آموزش و پرورش میدانند آموزش حضوری قابل جایگزین با هیچ بستر دیگری نیست.

وی افزود: بسیاری از اولیا با سبک آموزشی معلمان آشنا نیستند و تفاوت روشهای آموزشی معلم و اولیا، بهویژه در دروسی مانند ریاضی، موجب سردرگمی و بلاتکلیفی دانشآموز میشود.

این ولی دانشآموز تأکید کرد: بهترین اقدام، جلوگیری از حضور دانشآموزان دارای علایم بیماری در مدرسه است و میتوان برای این دانشآموزان آموزش مجازی در نظر گرفت، در حالی که دانشآموزان سالم از آموزش حضوری بهرهمند شوند.

وی که خود شاغل است، گفت: در روزهای تعطیلی مدارس مجبورم برای نگهداری از فرزندم چندین ساعت بهدنبال راهحل باشم یا مرخصی بگیرم، در حالی که گرفتن مرخصی همیشه امکانپذیر نیست، از سوی دیگر، در ساعات آموزش مجازی، من در منزل حضور ندارم تا بتوانم در انجام تکالیف به فرزندم کمک کنم و این مسئله عملاً چرخه آموزش او را مختل میکند. وی گفت: در مورد تعطیلی یا برقراری کلاسهای درس باید تصمیمگیریها درستتر و به هنگام باشد، نه آنی و احساسی.

تصمیمگیری واحد برای همه مدارسبا شرایط متفاوت، اشتباه بزرگی است

یکی از معلمان زنجانی نیز در گفتوگو با صدای زنجان، به چالشهای آموزش در ایام تعطیلی اضطراری مدارس اشاره کرد و گفت: هماهنگی و ارائه آموزش در فضای مجازی با مشکلات زیادی همراه است که معلمان ناچار به مدیریت آن هستند.

وی افزود: مشخص نیست در زمانی که بهعنوان ساعت آموزش در فضای مجازی تعیین میشود، آیا دانشآموزان واقعاً در کلاس حضور دارند یا خیر و بخش زیادی از تکالیف توسط اولیا انجام میشود که این موضوع خروجی آموزشی مؤثری ندارد.

این معلم با اشاره به مشکلات بستر شاد و سرعت پایین اینترنت گفت: ارسال مطالب و دریافت تکالیف زمان زیادی از معلم، دانشآموز و اولیا میگیرد، در حالی که آموزش حضوری در کلاس درس، بهدلیل تعامل مستقیم، بسیار مؤثرتر است. وی همچنین تصریح کرد: اعلام دیرهنگام تعطیلیها، بهویژه در ایام برودت هوا و بارندگی، باعث میشود بسیاری از معلمان، بهخصوص معلمان مدارس روستایی، در مسیر عزیمت به مدرسه از تعطیلی مطلع شوند.

به گفته وی، تصمیمگیری واحد برای همه مدارس با شرایط متفاوت، بهویژه مدارس مناطق کوهستانی و صعبالعبور، اشتباه بزرگی است. دانشجویان دانشگاهها نیز از نحوه این تصمیمگیریها رضایت چندانی ندارند. بهویژه دانشجویانی که از سایر استانها در زنجان تحصیل میکنند، تعطیلیهای اعلامشده را چندان کارآمد نمیدانند و معتقدند تعطیلیها باید بهگونهای باشد که مراکز آموزش عالی نیز امکان برنامهریزی داشته باشند.  این دانشجویان تأکید دارند اطلاعرسانی تعطیلیها، بهویژه در ابتدای یا پایان هفته، باید بهموقع انجام شود تا امکان تصمیمگیری برای ترک خوابگاه و مراجعه به خانواده فراهم باشد؛ در حالی که اطلاعرسانی دقیقه نودی عملاً دانشجو را مجبور به ماندن در خوابگاه میکند و این شرایط تفاوتی با حضور در کلاس ندارد.

به باور آنها، در خصوص شیوع آنفلوآنزا، تعطیلیهای یکروزه و پراکنده کمکی به قطع زنجیره بیماری نمیکند و بهتر بود دانشگاه علوم پزشکی، برای قطع کامل زنجیره، یک هفته تعطیلی کامل اعلام میکرد.

با وجود افزایش انتقادات نسبت به تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی به دلیل برودت هوا و بارش برف و شیوع آنفلوآنزا توسط ستاد مدیریت بحران استانداری زنجان، کاوه حقیقی، مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان، در اینباره گفت: تعطیلیها بنا به درخواست دستگاههای مربوطه انجام میشود؛ بهطوری که آموزش و پرورش در خصوص تعطیلیهای ناشی از وضعیت جوی و دانشگاه علوم پزشکی در زمینه تعطیلیهای مرتبط با شیوع بیماری درخواست خود را ارائه میدهند و مدیریت بحران براساس این درخواستها جلسه تصمیمگیری برگزار و نتیجه را اعلام میکند.

وی تأکید کرد: ستاد مدیریت بحران بیشتر نقش هماهنگکننده و مجری بین دستگاههای دخیل را ایفا میکند.

 آموزشها در بستر فضای مجازی «شاد»در حال انجام است

فرحناز فتحی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان در زمینه انتقادات وارده به آموزش در بستر مجازی در گفتوگو با صدای زنجان با اشاره به روند آموزش دانشآموزان ابتدایی در استان زنجان، اظهار کرد: در حال حاضر در دوره اول و دوم ابتدایی، حدود 118 هزار و 25  دانشآموز در سراسر استان مشغول آموزش هستند و فرایند آموزشی آنها متوقف نشده است.

وی افزود: در روزهای تعطیلی مدارس متناسب با شرایط مدارس که بهصورت شیفت صبح و بعدازظهر فعالیت میکنند، آموزشها در بستر فضای مجازی «شاد» نیز با همین تناسب انجام میشود.

 این مسئول با اشاره به نظارت مستمر بر روند آموزش، گفت: در پایان هر روز کاری، مستندات مربوط به حضور و غیاب به مناطق ارسال میشود تا مشخص شود چه تعداد دانشآموز غیبت داشتهاند و چه تعداد معلم موفق به ارائه آموزش شدهاند.

 عباسی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان زنجان نیز در این زمینه با اشاره به اینکه آموزشها بهصورت مجازی انجام میشود و برخی از همکاران فرهنگی نیز از وسایل شخصی خود از جمله لپتاپ، کامپیوتر و قلمهای نوری برای ارائه بهتر آموزش استفاده میکنند، بیا ن کرد: در عین حال، در صورتی که همکاران تمایل داشته باشند، امکان استفاده از امکانات مدارس نیز فراهم است. وی ادامه داد: برای مناطقی که دسترسی مناسب به اینترنت وجود ندارد، محتوای آموزشی تهیه شده و از طریق معاون آموزش متوسطه در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد تا هیچ دانشآموزی از فرایند آموزش عقب نماند.

عباسی با تأکید بر اهمیت دروس محاسباتی خاطرنشان کرد: برای دروسی مانند ریاضی و فیزیک که نیاز به نوشتن و حل مسئله دارند، از پلتفرم «متاک» استفاده میشود که پلتفرمی قوی بوده و امکان استفاده از محتوای آمادهشده یا متن کتاب درسی را حین تدریس برای معلمان فراهم میکند.


اقدام کننده: مسئول تحریریه

صدای زنجانآموزش آنلاینمدرسهسمیه محرمی
sedayezanjannews.ir/nx17297


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»