کد خبر: 1947
1399/02/20 - 13:13


بازاری که از محصولات طارم «سیر» است

وعده مسئولان برای ایجاد انبارها و سردخانه و واحدهای فرآوری درحالی است که این روزها محصول سیر در میدان دستجرده طارم به ثمن بخس به فروش می‌رسد و اگر این روند ادامه داشته باشد در سال‌های آینده دیگر اثری از این محصول در این منطقه یافت نخواهد شد، چرا که هر سال بر مشکلات کشاورزان افزوده و وعده مسؤولان انجام نمی‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- وعده مسئولان برای ایجاد انبارها و سردخانه و واحدهای فرآوری درحالی است که این روزها محصول سیر در میدان دستجرده طارم به ثمن بخس به فروش می‌رسد و اگر این روند ادامه داشته باشد در سال‌های آینده دیگر اثری از این محصول در این منطقه یافت نخواهد شد، چرا که هر سال بر مشکلات کشاورزان افزوده و وعده مسؤولان انجام نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صدای زنجان به نقل از خبرگزاری فارس، شهرستان طارم یکی از مناطق مهم کشاورزی در کشور است که محصولات بسیاری در این شهرستان تولید می‌شود که به همین دلیل به هندوستان ایران نیز مشهور است.

طارم یکی از هشت شهرستان استان زنجان است که در شمال این استان واقع شده که با مرکزیت آب‌بر شامل دو بخش، پنج دهستان و ۱۵۵ آبادی و از شمال با استان اردبیل و گیلان، از شرق به استان قزوین از جنوب به شهرستان زنجان و سلطانیه محدود است.

شهرستان طارم با مساحتی بالغ بر 2 هزار و 235 کیلومتر مربع دارای ناهمواری‌های بسیار بوده و رودخانه پرآب و خروشان قزل‌اوزن، دره عمیقی را در آن ایجاد کرده که ارتفاع کف این رودخانه در گیلوان به کمتر از ۴۰۰ متر از سطح دریا رسیده و طرفین آن رشته کوه‌هایی قرار گرفته که ارتفاع برخی از قلل آن به بیش از 2 هزار و۸۰۰ متر بالغ می‌شود.

شاید طارم زنجان را در سطح کشور و دنیا به نام طلای سبز آن می‌شناسند، اما در این شهرستان بیش از 50 نوع محصول کشاورزی توسط کشاورزان کاشت، داشت و برداشت می‌شود که از این لحاظ به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی در استان و کشور به شمار می‌رود.

برنج، طالبی، هندوانه، زیتون، انجیر، کرفس، خیار، گوجه فرنگی، گیلاس، آلبالو و... در این شهرستان تولید می‌شود و مهمترین محصولات این شهرستان که به این منطقه شهرت جهانی داده است، طلای سبز یا زیتون و سیر طارم است.

بی‌شک مرغوبترین سیر کشور در طارم کشت می‌شود، محصولی که علاوه بر مصرف داخلی جنبه صادراتی هم دارد چرا که مشتریانی زیادی نیز در آن سوی مرزها دارد.

سیر طارم شامل سیر محلی طارم، سیر صورتی، سیر قرمز، سیر سفید و رقم آذر است که علاوه بر مصرف خوراکی به ‌صورت تازه خوری و سیر ترشی یا چاشنی در صنایع غذایی برای تولید فرآورده‌های غذایی نقش مهمی دارد.

همه ساله حدود 3 هزار کشاورز طارمی یک هزار و 400 هکتار از اراضی شهرستان طارم را به کشت سیر اختصاص می‌دهند، هر چند به دلیل مشکلات در سال گذشته امسال این مقدار کاهش داشته و در سال زراعی جاری کشاورزان طارمی مساحت کمتری را به کشت سیر اختصاص داده‌اند.

سالانه  بیش از 70 هزار تن محصول سیر در طارم از اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد برداشت می‌شود، که این مقدار 30 درصد محصول سیر تولیدی در کشور است، که بیش از نیمی از تولیدات به دلیل کیفیت بالا به کشورهای روسیه، عراق و استان‌هایی نظیر گیلان و مازندران ، تهران، همدان، کردستان و قزوین صادر می‌شود.

اما این روزها با افزایش برداشت سیر در شهرستان طارم و وضعیت نامناسب بازار به دلیل شیوع کرونا و بسته بودن مرزهای صادراتی بازار این محصول با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است که موجب نارضایتی کشاورزانی است.

عبدالحسین جعفری، سیرکار طارمی با بیان اینکه قیمت سیر امسال هم مانند سال گذشته بسیار پایین است، گفت: متاسفانه همه ساله وقتی سیر طارم برداشت می‌شود، حضور دلالان و قیمت پایین باعث می‌شود تا کشاورزان متضرر شوند.

سیرکار طارمی با بیان اینکه در منطقه واحدهای فرآوری به تعداد کافی وجود ندارد، تصریح کرد: نبود حمایت و نبود واحدهای فرآوری باعث شده تا در برخی مواقع کشاورزان به دلیل قیمت پایین از برداشت محصول خودداری کنند.وی با بیان اینکه همه ساله این مشکل برای کشاورزان وجود دارد و مسؤولان فکری به حال ما نمی‌کنند، گفت: به دلیل پایین بودن قیمت در سال گذشته امسال سطح کشت کاهش داشت ولی باز هم هم کشاورزان طارمی با مشکل خرید مواجه هستند.

کشاورز دیگری که در میدان دستجرده این شهرستان محصول خود را به قیمت 30 هزار ریال فروخته ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت محصول سیر در طارم گفت: من برای تولید همین محصول شاید حدود 25 هزار ریال در کیلو صرف اجرت کارگر و کرایه حمل و نقل هزینه‌ کرده‌ام، چگونه آنرا به قیمت 30 هزار بفروشم.

محمدی با بیان اینکه وضعیت کشاورزی به هیچ وجه به ویژه در بحث سیر مناسب نیست، خواستار رسیدگی مسؤولان در این زمینه شد.

کشاورز دیگری با بیان اینکه ما در سال 99 سیر را پایین‌تر از قیمت سال 98 می‌فروشیم، اظهار داشت: وضعیت کشاورزی در طارم هر روز بدتر از دیروز می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت سم آفات نسبت به سال گذشته دو برابر شده است، گفت: این در حالی است که مسؤولان همه چیز را گل و بلبل اعلا می‌کنند.

رئیس جهاد کشاورزی استان زنجان در این باره به خبرنگار فارس گفت: در سال‌جاری میزان یک هزار و 400 هکتار از اراضی کشاورزی در شهرستان طارم زیر کشت محصول سیر قرار گرفته است.

جواد تاراسی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود 60 هزار تن سیر در زنجان برداشت شود، عنوان کرد: تاکنون 50 درصد از این محصولات برداشت شده است.

وی با بیان اینکه قیمت این محصول 10 تا 40 هزار ریال برآورد شده است، بیان کرد: با توجه به اینکه هزینه خدمات کشاورزی و نهاده‌ها افزایش داشته، قیمت این محصول صرفه چندانی برای کشاورزان ندارد با این وجود وضعیت سیر نسبت به سال گذشته بهبود یافته است.

تاراسی با بیان اینکه بخشی از دلایل کاهش قیمت سیر، مربوط به کشت این محصول در مناطقی چون دشت مغان و استان همدان است، گفت: افزایش عرضه موجب کاهش قیمت در این کالا شده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به احداث انبار و سردخانه برای ذخیره محصول سیر در شهرستان طارم افزود: کشاورزان با ذخیره این محصول در سردخانه و عرضه منظم و مستمر در کنترل قیمت این محصول تلاش کنند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت فرآوری محصول زیتون در شهرستان طارم عنوان کرد: واحدهای فرآوری تولید ترشی و سیر ترشی و پودر سیر در حد توان خود فرآوری سیر را انجام می‌دهند، اما این واحدها باید تقویت شود.

وعده مسؤولان برای ایجاد انبارها و سردخانه و واحدهای فرآوری درحالی است که این روزها سیر در میدان دستجرده طارم به ثمن بخس به فروش می‌رسد و اگر این روند ادامه داشته باشد در سال‌های آینده دیگر اثری از محصول سیر در طارم یافت نخواهد شد، چرا که در سال‌های گذشته به دلیل عدم حمایت شاهد کاهش تولید و عرضه این محصول هستیم.

انتهای پیام


صدای زنجانسیر طارمسردخانه و انبار سیرسازمان جهاد کشاورزی استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1947


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»