کد خبر: 3517
1399/03/20 - 9:1


به بهانه روز جهانی صنایع دستی؛

هنرهای اشتغال‌آفرین

در دنياي كنوني صنعت گردشگري، نقش موثري در توسعه ملي دارد و يكي از منابع درآمدي كشورها محسوب مي‌شود، كه در كنار آن صنايع‌دستي مي‌تواند در توسعه توريسم و مبادلات فرهنگي مؤثر باشد

پایگاه خبری صدای زنجان

در دنياي كنوني صنعت گردشگري، نقش موثري در توسعه ملي دارد و يكي از منابع درآمدي كشورها محسوب مي‌شود، كه در كنار آن صنايع‌دستي مي‌تواند در توسعه توريسم و مبادلات فرهنگي مؤثر باشد.

یکی از بخش‌‌های مهم اقتصادی و فرهنگی در ایران، حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی است که ابزاری قابل توجه برای صادرات کالا، اشتغال‌زایی، جذب توریسم و بالا بردن سطح تولید ملی به شمار می‌رود. در واقع صنایع دستی پلی میان اقتصاد و فرهنگ است و با توسعه آن، نه تنها به اشتغال‌زایی و اقتصاد کمک کرده‌ایم، بلکه گام بلندی در جهت معرفی فرهنگ اصیل ایرانی برداشته‌ایم.

به گزارش روزنامه صدای زنجان صنایع‌ دستی از یک‌ سو فعالیت و حوزه‌ای اقتصادی است که هم می‌تواند روی رشد صادرات غیرنفتی کشور تاثیر فزاینده گذاشته و زمینه اشتغال فراوانی را ایجاد کند و هم از سوی دیگر بستری برای معرفی بهتر فرهنگ و هنر باشد.  با توجه به این دو کارکرد، همزمان صنایع‌ دستی و تاثیرات آن در رشد اقتصادی کشور ضروری است که در برنامه‌‌ریزی‌های کلان کشور نسبت به آن توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

در میان انواع جاذبه‌های توریستی نقش و اهمیت صنایع دستی به‌عنوان هنری مقدس، صنعتی مستقل، بومی و اصیل با جنبه‌های قوی کاربردی از جهات هنری، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی بر همگان و به ویژه محققان و اهالی فرهنگ آشکار است. نکته مهم و شایان توجه آن است که ‌این هنر ملی به‌واسطه بازتاب ذوق سرشار، اندیشه خلاق و هنرمندان پرمایه ولی بی‌ادعا باید به‌ صورت مناسب و برنامه‌ریزی شده مورد حمایت قرار گیرد.

ایجاد اشتغال و کسب درآمد جاذبه گردشگری، حفظ و بقای آداب و رسوم قومی، جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه به شهرها، افزایش درآمد ارزی و توسعه صادرات غیر نفتی، تقویت روحیه ابتکار و خلاقیت در افراد و افزایش مشارکت زنان می‌تواند از پیامدهای رونق صنایع دستی در کشور و منطقه باشد.

صنایع دستی به حفظ میراث فرهنگی ـ قومی ایران کمک می‌کند و همچنین درآمدهای ارزی ناشی از فروش صنایع می‌تواند بخش مهمی از صادرات غیرنفتی کشور را به عهده گیرد.

در صورت عدم توجه مناسب به توریسم در بخش صنایع دستی با پیامدهای منفی نظیرغلبه تفکر تجاری و قاچاق کالا بر فعالیت‌های مولد و تولیدی، عدم حضور بخش غیردولتی نیرومند در صنایع دستی، پراکندگی مناطق تولیدی و دوری از بازار، ضعف بنیه مالی صنعتگران، بالا بودن سود تسهیلات بانکی، عدم ثبات شغلی به دلیل تأثیر نوسانات اقتصادی و به‌ویژه رونق یا رکود بازار، فقدان کارگاه‌های مدرن و مجهز وغیره روبرو خواهیم شد.

هنرهای سنتی و صنایع دستی هر یک با مفهوم خاص خودشان یکی از مهمترین وجوهات فرهنگی و اقتصادی گردشگری کشورمان محسوب می‌شوند.

صنایع دستی شناسنامه فرهنگ و هویت ایرانی

در این خصوص امیر ارجمند، مدیر کل اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه هر ساله با نزدیک شدن به روز جهانی صنایع دستی(20خردادماه) به پاس تلاش هنرمندان و فعالان این عرصه برنامه‌های متعدد و متنوعی در دستور کار معاونت صنایع دستی استان‌ها قرار می‌گیرد، گفت:20 خرداد ماه، هر ساله به عنوان روز جهانی صنایع دستی گرامی داشته می‌شود و فرصتی برای توجه به فعالان و دست‌اندرکاران این عرصه است که نمودی از میراث کهن ایرانیان است.

وی ادامه داد: هر محصول صنایع دستی در حقیقت شناسنامه فرهنگ و هویت ایرانی است و صادرات صنایع دستی علاوه بر ارزآوری، در حقیقت صادرات فرهنگ ایرانی است و صنایع دستی عالی‌ترین حوزه برای برنامه‌ریزی و دستیابی به شعار جهش تولید است.

وی با اشاره به برخی از فعالیت‌های این اداره در این هفته، افزود: معرفی صنعتگران برگزیده نشان کیفیت، تجلیل از هنرمندان دریافت‌کننده نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی در سال98، برگزیده قلمتراش فاخر، نمایش آنلاین قلمتراش‌های فاخر استان، معرفی شرکت آفرین به عنوان مرکز تخصصی طراحی و ساخت انواع بسته‌بندی در زنجان و اعلام راه‌اندازی سایت این مرکز(افتتاح فروشگاه اینترینتی)، نشست مدیرکل با همکاران و فعالان حوزه صنایع دستی، حضور در شهرستان‌ها و تقدیر از همکاران و صنعتگران شهرستانی، رونمایی از اپلکیشن معرفی صنایع دستی، بازدید از کارگاه صنایع دستی، امضای تفاهم‌‍نامه با اداره کل پست استان، امضاء تفاهم‌نامه با اداره پست، امضاء تفاهم‌نامه همکاری با اداره کل امور زندان‌ها و دیدار با پیشکسوتان صنایع دستی از جمله برنامه‌های این هفته است.

اشتغال 6 هزار نفر در حوزه صنایع دستی زنجان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان اظهار کرد: حدود 6 هزار نفر به طور مستقیم در این حوزه فعالیت دارند. همچنین دو نشان جغرافیایی ملی در رشته ملیله و چاقوسازی و 66 اثر نشان ملی در زمینه ملیله، چاقوسازی ،چاروق، قلمزنی روی مس، انگشترسازی، پلاس‌بافی، بافتنی سنتی، نمد مالی، نقاشی لاکی، لاک‌تراشی چوب و ساز‌سازی سنتی این حوزه در زنجان اخذ شده است.

پرداخت 61 میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی استان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان با اشاره به اینکه در سال گذشته، بیش از 61 میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی استان پرداخت شد، افزود: این میزان تسهیلات از محل تفاهم‌نامه با بانك گردشگري، كمك‌هاي فني و اعتباري قرارداد عامليت با صندوق كارآفريني اميد، اعتبارات روستايي توسعه ملي و اعتبارات تبصره 18 مشاغل خانگي با هدف رونق گرفتن صنایع‌دستی پرداخت شده است.

تقویت تولید صنایع دستی در روستاها

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت: حمایت از صنایع دستی می‌تواند در کاهش مهاجرت روستاییان به علت نبود شغل مناسب در شهرهای کوچک و روستاها و تقویت اقتصاد خانواده روستایی با مشارکت زنان در تولید و فروش محصولات در این بخش نقش داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت: در جهت اشتغال‌زایی روستاها، چهار روستا در شهرستان ایجرود به‌عنوان پایلوت در جهت توسعه صنایع‌دستی و فعالیت‌های هدفمند در این حوزه انتخاب خواهند شد.

 وی گفت: آموزش و توانمندسازی بهره‌برداران، از مهم‌ترین محورهای طرح توسعه صنایع‌دستی در روستاهای شهرستان ایجرود در استان زنجان است و در همین زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی برای اهالی روستاهای گلابر، چاپوق، تله‌گرد و اوچ تپه در نظر گرفته شده است. در این طرح اهداف توسعه پایدار برای منطقه روستایی پیش‌بینی شده است.

ارجمند اظهار کرد: اجرای طرح توسعه در روستاها، زمینه توسعه بیش از بیش روستاها را فراهم کرده و موجب مهاجرت معکوس می‌شود. بیشتر جمعیت روستاها را زنان تشکیل می‌دهند و این افراد در محیط روستایی در تامین معیشت و تولید صنایع دستی، نقش موثری دارند.

50 هزار دلار صادرات صنایع دستی در سال گذشته

وی اظهار کرد: پنجاه هزار دلار صادرات رسمي صنايع دستي است که توسط بازرگانان و هنرمندان صنايع دستي به صورت رسمي يا از طريق گمرك و يا اداره پست به ساير نقاط كشور ارسال شد و یک میلیارد و 211 هزار دلار صادرات غير رسمي (چمداني) ارسال مصنوعات صنایع دستی به خارج از کشور و شرکت در نمایشگاه‌های خارجی( ازبکستان ایتالیا) در سال 98 است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت: بیش از ۵۰ رشته صنایع دستی در استان زنجان وجود دارد که در میان آنها ملیله‌کاری، چاروق‌دوزی، چاقوسازی، مسگری، قلمزنی، گلیم‌بافی، گیوه‌بافی و مصنوعات چرمی وغیره از صنایع دستی بومی این خطه بشمار می‌روند که صنایع‌دستی زنجان بیشتر به کشورهایی همچون عراق و کشورهای همسایه از جمله کویت، قطر، عمان، آذربایجان، و برخی کشورهای اروپایی صادر شد و در این میان بیشترین صادرات به کشور عراق است. صنعت مس زنجان به‌عنوان اصیل‌ترین و با کیفیت‌ترین مس، بیشترین میزان فروش صنایع‌دستی را به خود اختصاص داده است و چاقو و زیور‌آلات سنتی، ملیله در رتبه‌های بعدی فروش صنایع‌دستی در استان قرار دارند.

ارجمند افزود: اشتغال‌زايي ايجاد شده از محل پرداخت تسهيلات به 287 نفر در قالب 150طرح صنايع دستي، 129 فقره مجوزهای مشاغل خانگي صادر شده مستقل و 10 فقره مجوزهاي مشاغل خانگي صادر شده پشتيبان در سال 98 است. شمار صنعتگران دارای بیمه در استان زنجان به 1138 نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته، 25 گزارش نمایشگاه و بازارچه‌های موقت عرضه و فروش صنایع دستی در سطح استان برپا شد و همچنین صنعتگران استان تولیدات خود را در رشته‌های مختلف عرضه کردند، ادامه داد: از جمله دیگر برنامه‌های سال گذشته می‌توان به 2 مورد همکاری با بنیاد نخبگان استان، آموزش‌هاي عمومي 240 نفر در حوزه صنايع دستي، صدور 52 فقره گواهینامه آموزشی، ثبت 74 اطلاعات در سامانه ویستا، صدور 575 پروانه تولید انفرادی، صدور 4 پروانه تولید کارگاهی، صدور450 کارت شناسایی صنعتگری، صدور یک جواز تاسیس کارگاهی، هزار بازدید ازکارگاه‌های صنایع دستی، انجام 500 امور مشاوره و کارشناسی صنایع دستی و راهنمایی صنعتگران صنایع دستی، پیگیری استاندارد‌سازی چاقو، پیگیری استانداردسازی چرم، مشاركت و معرفي 70 نفر از در نمايشگاه صنايع دستي کشور اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت: سال گذشته سال کیفیت‌بخشی به تولیدات صنایع دستی در زنجان بود به‌ طوری که با تلاش صنعتگران و هنرمندان 14 اثر نشان ملی مرغوبیت کسب کردند. همچنین با احیای رشته صنایع دستی مینای ملیله در سال گذشته زمینه را برای احیای مجدد و باززنده سازی دیگر رشته‌های فراموش شده فراهم شد. همچنین دو بازارچه، بازارچه آرامگاه چلبي اوغلي با 24غرفه و بازارچه محوطه ارگ سلطانيه با 12 غرفه در حال ساخت است.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانروز جهانی صنایع دستیمیراث فرهنگی زنجانصنایع دستی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx3517


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»