کد خبر: 3526
1399/03/21 - 9:10


صدای زنجان موضوع نحوه پرداخت شهریه مدارس غیرانتفاعی را بررسی می‌کند؛

شهریه‌های تکلیف شده

زمان ثبت‌نام مدارس غیرانتفاعی سال تحصیلی 1400 –1399، هنوز مشخص نشده است و احتمالا اواخر خردادماه خواهد بود. از همین رو و به علت افزايش متقاضیان، مدارس غیرانتفاعی اقدام به پیش ثبت‌نام می‌کنند و متقاضيانى که جهت ثبت‌نام اقدام سريع‌ترى داشته باشند شانس بيشترى براى تحصيل در مدارس غير انتفاعي دارند

پایگاه خبری صدای زنجان

 زمان ثبت‌نام مدارس غیرانتفاعی سال تحصیلی 1400 1399، هنوز مشخص نشده است و احتمالا اواخر خردادماه خواهد بود. از همین رو و به علت افزايش متقاضیان، مدارس غیرانتفاعی اقدام به پیش ثبت‌نام می‌کنند و متقاضيانى که جهت ثبت‌نام اقدام سريع‌ترى داشته باشند شانس بيشترى براى تحصيل در مدارس غير انتفاعي دارند.

به گزارش روزنامه صدای زنجان 24 فرودین ماه، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با توجه به وضعیت بیماری کرونا در کشور و این که مشخص نیست تا مهرماه چه اتفاقاتی رخ می‌دهد، توصیه کرد که خانواده ها پیش ثبت‌نام‌ها را انجام دهند از خانواده‌ها خواست تا پیش ثبت‌نام در مدارس غیر انتفاعی را جدی بگیرند.

زینی‌وند در واکنش به دعوت مدارس از خانواده‌ها برای انجام پیش ثبت‌نام سال تحصیلی گفت: از آنجایی که وضعیت بیماری کرونا در کشور مشخص نیست و نمی‌دانیم تا مهرماه چه اتفاقاتی رخ می‌دهد توصیه ما به خانواده‌ها این است که همانند سال‌های گذشته پیش ثبت‌نام‌ها را انجام دهند اما تاریخ چک‌های شهریه را که به مدرسه می‌دهند برای بعد از سی‌ و یکم خرداد تنظیم کنند.

شهریه مدارس غیردولتی به صورت کاملا الکترونیکی انجام می‌گیرد

در این زمینه علی بیات، رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به روند تعیین شهریه مدارس غیردولتی اظهار کرد: تعیین شهریه مدارس غیردولتی بر اساس مواد 15 و 16 قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی اجرا می‌شود و همه ساله به استناد این دو قانون، شهریه پروسه تعیین شهریه مدارس انجام می‌شود.

وی ادامه داد: شهریه مدارس غیردولتی بر اساس الگوی تعیین شهریه مدارس که از طرف وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده است به صورت کاملا الکترونیکی انجام می‌گیرد و نرم‌افزاری در این زمینه در نظر گرفته شده است که بر این اساس، مدارس اطلاعات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود را تکمیل می‌کنند و سامانه برای این مدارس میزان شهریه‌ را تعیین می‌کند.

وی افزود: تعیین شهریه مدارس غیردولتی بر اساس شرایط، امکانات و وضعیت هر مدرسه و متناسب با شاخص‌های آن آموزشگاه انجام می‌پذیرد؛ مقطع تحصیلی، سطح فعالیت‌های آموزشی و پرورشی، برنامه‌های مدارس طی سال تحصیلی، فعالیت‌های فوق برنامه، فضای فیزیکی، تجهیزات، ساعت آموزشی، تعداد کلاس، تعداد دانش‌آموز، ظرفیت نوسازی، میانگین حقوق و اجاره بها از جمله ملاک‌های الگوی تعیین شهریه است.

رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش استان تاکید کرد: تعداد عوامل اجرایی، ماه‌های پرداخت حقوق به معلمان و کارکنان، بیمه کارکنان، تعداد نیروهای آزاد و سایر هزینه‌ها و شاخص‌های آموزش و پرورش در فرم مشخصی تعیین شده و این شاخص‌ها الگوی تعیین شهریه هر مدرسه را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: شهریه متناسب با ساعات ارائه شده در قالب فعالیت‌های مدارس ارائه می‌شود. ساعات فوق برنامه آموزشی و پرورشی یکی از  مهمترین شاخص‌هایی است که از سوی موسسان مدارس ارائه و اعلام می‌شود و در تعیین شهریه دخیل است.

مدارس بر اساس شهریه تعیین شده ستاد ثبت‌نام، شهریه می‌گیرند

این مسئول با اشاره به اینکه مدارس بر اساس شهریه تعیین شده ستاد ثبت‌نام شهریه را می‌گیرند، گفت: طبق دستورالعملی که ما داریم، مدارس غیردولتی در موقع ثبت‌نام می‌توانند شهریه مصوب را از اولیا درخواست کنند و دریافت و یا قسط‌بندی کردن شهریه‌ها وابسته به خود مدارس است و اداره آموزش و پرورش در این زمینه نقشی نمی‌تواند داشته باشد و این موضوع در اختیار مدارس است.

بیات ادامه داد: منتهی یک سری فوق‌برنامه و برنامه‌های مکمل و تقویتی از جمله کلاس‌های کنکور و المپیادها و برنامه‌های اردویی نیز وجود دارد که بر اساس آن و به صورت داوطلبانه است که میزان هزینه آن به اولیا گفته می‌شود و این میزان هزینه پس از ثبت‌نام دریافت می‌شود‌.

وی با اشاره به اینکه ما هنوز نمی‌دانیم که سال آینده کلاس‌ها به چه صورت برگزار خواهد شد، گفت: امیدواریم که سال آینده موضوعی به نام کرونا نداشته باشد ولی هر موضوعی در زمینه شروع و پایان سال تحصیلی باشد، ما براساس دستورات وزارت آموزش و پرورش و ستاد کرونا رفتار خواهیم کرد و تابع بخشنامه‌های وزارتخانه هستیم و در زمینه شهریه هم اگر چنانچه قرار بر تخفیف و یا قسط‌بندی باشد آن هم تابع بخشنامه‌های وزارتی خواهیم بود.

مراکز علمی آزاد و زبان بازگشایی می‌شوند

بیات از آغاز به کار مراکز علمی آزاد و زبان خبر داد و اظهار کرد: پیرو بازگشایی مدارس دولتی و غیردولتی در آموزش و پرورش، آموزشگاه‌های علمی آزاد و زبان با رعایت دستورالعمل مراقبت و کنترل بیماری کرونا که از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شده، بازگشایی می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه هنوز دستورالعمل به استان‌ها ابلاغ نشده و این اتفاق به زودی انجام خواهد شد، ادامه داد: در این دستورالعمل، پیش‌بینی‌های لازم جهت حفظ سلامت دانش‌آموزان و کارکنان مراکز علمی و زبان پیش‌بینی شده است از جمله ضدعفونی کردن محیط آموزشگاه‌ها، تامین مواد شوینده و ضدعفونی‌ کننده به اندازه کافی، ایجاد فاصله‌گذاری اجتماعی در محل کلاس‌ها و یا سایر فضاهای فیزیکی، ارائه آموزش‌های لازم به مربیان، کارکنان و دانش‌آموزان جهت رعایت مسائل بهداشتی و سایر موارد مورد نیاز از این جمله هستند.

وی افزود: در هر آموزشگاه یک نفر از پرسنل یا نیروی آموزش‌دیده جهت نظارت و پاسخگویی در امور بهداشتی که ترجیحا مدیر آن مرکز باشد، پیش‌بینی شده است. تهویه مناسب فضای کلاس‌ها، تجهیز سیستم‌های آبخوری، سرویس‌های بهداشتی به مواد شوینده مناسب و همچنین دفع بهداشتی زباله‌ها توسط نیروی آموزش‌دیده مناسب باید مورد توجه قرار گیرد.

بیات با بیان اینکه طبق دستورالعمل در چینش صندلی‌ها با رعایت فاصله ۱.۸ تا ۲ متر رعایت می‌شود و حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت هر کلاس پذیرش خواهد شد، تصریح کرد: استفاده از وسایل حفاظت فردی مانند دستکش و ماسک برای کارکنان و مربیان الزامی است و توصیه می‌شود دانش‌آموزان نیز حتما از وسایل شخصی و ماسک استفاده کنند.

وی افزود: توزیع هرگونه مواد غذایی و خوراکی در آموزشگاه‌ها ممنوع است و توصیه می‌شود که دانش‌آموزان از آب‌های آشامیدنی در بطری‌های کوچک شخصی استفاده کنند. همچنین حضور همه افراد دارای بیماری زمینه قلبی، تنفسی، نقص سیستم ایمنی و مشکوک به بیماری کرونا بدون مجوز پزشک مربوطه، در کلاس آموزشگاه‌ها ممنوع است.

رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش استان زنجان خاطرنشان کرد: طبق تصمیمات اعلامی شورای نظارت آموزش و پرورش به ریاست مدیرکل آموزش و پرورش هر استان و نمایندگان حوزه مشارکت‌های مردمی، شورای موسسان مراکز غیردولتی و دانشگاه علوم پزشکی، مسئولیت نظارت بر فرآیند بازگشایی مراکز علمی و زبان را به عهده دارند.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشهریه مدارسعلی بیاتآموزش و پرورش زنجان
sedayezanjannews.ir/nx3526


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»