چهره ماندگار فیزیک ایران گفت: اگر وزیر علوم بودم بیشتر از نصف وظایف این وزارتخانه را در قبال دانشگاهها به خود دانشگاههای مطرح ایران واگذار میکردم تا آنها با توجه به تخصص و تجربهای که دارند برای توسعه و پیشرفت در همه ارکان دانشگاه تصمیم بگیرند
چهره ماندگار فیزیک ایران گفت:
اگر وزیر علوم بودم بیشتر از نصف وظایف این وزارتخانه را در قبال دانشگاهها به
خود دانشگاههای مطرح ایران واگذار میکردم تا آنها با توجه به تخصص و تجربهای که
دارند برای توسعه و پیشرفت در همه ارکان دانشگاه تصمیم بگیرند.
پروفسور یوسف ثبوتی امروز شنبه
در وبیناری (رویداد آنلاین) با عنوان تجربه دانشگاه علوم پایه زنجان در تعامل با
جامعه که با همت مرکز تحقیقات و سیاست علمی کشور برگزار شد، افزود: دانشگاههایی
مانند تهران، شریف، امیرکبیر، فردوسی مشهد به حد مرجعیت و کمال رسیده اند که برای
دانشگاه و مشکلات و بهتر شدن روندها تصمیم بگیرند. اگر من وزیر علوم، تحقیقات و
فناوری بودم، بیشتر از نصف کارهایی این وزارتخانه در قبال دانشگاهها را به خود
دانشگاههای سطح یک واگذار می کردم؛ زیرا به نظرم افراد فعال در این دانشگاهها
تخصص و تجربه لازم را دارند و با مشکلات دانشگاه در همه ابعاد آشنا هستند.
به گزارش ایرنا دانشآموخته
دانشگاه شیکاگو آمریکا افزود: بیش از ۵۰ درصد نیروی کار کشور صرف حسابرسی و نظارت
میشود و بقیه باید کار کنند که شاید این تعداد نیروی کار هم به خوبی کار محوله را
انجام ندهند. برهمین اساس این مدل از تقسیم بندی سبب شده مشکلات کشور یا حل نشود یا
پس از صرف زمان زیاد و با کندی حل شود.
پروفسور یوسف ثبوتی شهریور ماه
۱۳۱۱ در خانوادهای فرهنگی در شهر زنجان به دنیا آمد. وی پس از اتمام تحصیلات
مقدماتی خود در زادگاهش در سال ۱۳۲۹ بهطور همزمان در دو رشته کشاورزی و فیزیک
دانشگاه تهران پذیرفته شد که به دلیل علاقه وافر به فیزیک، این رشته را برای ادامه
تحصیل انتخاب کرد. دوران دانشجویی او با توفانهای سیاسی شدید سالهای ۱۳۲۹ تا
۱۳۳۳ همراه بود. وی پس از پایان تحصیلاتش در آزمون نقشهبرداری قبول شد و با یاری
دکتر حسین کشی افشار به دانشگاه تورنتو در کانادا عازم و موفق به اخذ درجه کارشناسی
ارشد شد.
ثبوتی پس از آن به دانشگاه شیکاگو
راه یافت و به تحصیل در رشته اختر فیزیک نزد استادان صاحبنامی همچون «سوبرامانیان
چاندراسخار» و «اوون چمبرلین» پرداخت. او در سال ۱۳۴۲ مدرک دکتری تخصصی خود را در
این رشته دریافت کرد و برای تدریس با سمت استادیاری رهسپار «دانشگاه نیوکاسل» در
انگلستان شد. او پس از مدتی به ایران بازگشت و در دانشگاه شیراز مشغول به کار شد.
فعالیت وی در دانشگاه شیراز سرآغاز تحول نظام ترمی - واحدی کنونی توسط او برای
نظام آموزشی کشور بود. وی همچنین طرح ارتقای اعضای هیات علمی بر مبنای پژوهشهای
آنان را پیشنهاد داد و آن را در دانشگاه شیراز اجرایی کرد.
دکتر ثبوتی در سال ۱۳۴۸ در یک
فرصت مطالعاتی به «دانشگاه پنسیلوانیا» رفت و ضمن تحقیقات به تدریس در آن دانشگاه
پرداخت. وی پس از مدتی به ایران بازگشت و علاوه بر تدریس در «دانشگاه صنعتی شریف»
در سال ۱۳۵۱ طرح تأسیس رصدخانه ابوریحان بیرونی شیراز را ارائه داد. این رصدخانه
در سال ۱۳۵۶ افتتاح شد.
پس از آن، دوره دکتری نجوم در
دانشگاه را بنیان گذاشت و زمینه تحصیلات عالی علاقهمندان اختر فیزیک را در
دانشگاه شیراز فراهم کرد. او با پیگیریهای فراوان، «مرکز تحصیلات تکمیلی در علوم
پایه زنجان» را در سال ۱۳۷۰ تأسیس کرد. همچنین در ایجاد انجمن نجوم ایران در سال
۱۳۷۵ که با تلاش چند اخترشناس حرفهای ایران محقق شد، نقش مهمی برعهده داشت. از
استاد ثبوتی بیش از ۵۰ مقاله پژوهشی در مجلات علمی بینالمللی منتشر شدهاست. وی
در عرصه فیزیک و نجوم علاوه بر دریافت عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی و مدال پژوهشی
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در سال ۲ هزار میلادی به دلیل فعالیتهای مستمر علمی
به دریافت مدال ویژه آکادمی علوم جهان سوم مفتخر شد.
رییس سابق دانشگاه علوم پایه
زنجان درباره پایه گذاری دانشگاه علوم پایه زنجان، اظهار داشت: پیش از انقلاب بیشتر
اساتید دانشگاه کشور غربی بودند و مقالاتی هم که در مجامع علمی جهان نمایه گذاری می
شد، بیشتر از سوی آنها بود. از همان زمان تلاش کردم دانشگاه تحصیلات تکمیلی تاسیس
شود که دانشجوی کارشناسی نپذیرد و وقت خود را صرف دانشجویان تحصیلات تکمیلی کند.
وی ادامه داد: جذب دانشجو در
مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، جذب کارمندان جدید و ساخت دانشگاه جدید تحصیلات تکمیلی
در شهر زنجان از جمله دستاوردهابی بود که
با پیشنهاد بنده به وزیر وقت علوم به
سرانجام رسید.
ریبس گروه علوم پایه فرهنگستان
علوم ایران، افزود: در دانشگاه زنجان این فرصت داده شد تا دانشجو و استاد بتوانند
در کنار یکدیگر گفت و گو کنند. البته ارزیابی باید از دانشجویان انجام شود، ولی این
فرصت به دانشجویان داده شد که خود آنها در این باره کارهای لازم را انجام دهند.
ثبوتی با تاکید بر اینکه در
ساخت دانشگاه علوم پایه زنجان خیرین کمک شایانی انجام دادند، خاطرنشان کرد: خیرینی
مانند حاج آقا ترکمان و دیگر افراد خیر زنجان برای ساخت دانشگاه کمک کردند. همچنین
افراد دیگری وجه نقد برای ساخت دانشگاه در نظر گرفتند و این امر سبب شد تا مردم به
ساخته شدن دانشگاه اطمینان پیدا کنند واین دانشگاه را خانه خود بدانند.
وی با تاکید بر اینکه از
تکنولوژی باید درست استفاده شود، خاطرنشان کرد: دانشگاه باید برای جامعه مفید و
شفاف باشد و بتواند برای جامعه و دانشگاه
ثروت بیاورد.
دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم
پایه زنجان (IASBS) در
سال ۱۳۷۱ توسط پروفسور ثبوتی تاسیس شد. استاد ثبوتی تا سال ۱۳۷۹ ریاست دانشگاه را
بر عهده داشت و پس از وی، دکتر رسول خدابخش تا اسفند سال ۱۳۹۳ رییس دانشگاه علوم
پایه زنجان بود. سپس دکتر حمیدرضا خالصی فرد در این سمت منصوب شد و در حال حاضر
دکتر بابک کریمی رییس دانشگاه علوم پایه زنجان است.
دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم
پایه زنجان توسط موسسه QS یا Symonds
Quacquarelli که یکی از معتبرترین و مهم ترین نظام های
رتبه بندی سالانه جهانی دانشگاهها محسوب میشود، در سه رشته فیزیک، شیمی و ریاضی
به عنوان بهترین دانشگاه ایران معرفی شده است. این دانشگاه همچنین در رشتههای بیوفیزیک
و زمین شناسی نیز مدارک کارشناسی ارشد و
دکتری ارائه می دهد.
از سال ۱۳۸۷، دانشکده ریاضی در
رشته های علوم کامپیوتر با تمرکز بر هوش مصنوعی (سیستم های چند عاملی و هندسه
محاسباتی) و گراف و الگوریتم در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو میپذیرد. همچنین، این
دانشگاه برنامه تحصیلی در سطح کارشناسی در رشته فناوری اطلاعات را اجرا میکند. در
سال ۱۳۸۱ مرکز رشد ICT
زنجان برای حمایت از کارآفرینان حوزه فناوری اطلاعات بنیان نهاده شد. این فعالیت
با تاسیس پارک علم و فناوری در سال ۱۳۸۶ ادامه یافت.
انتهای پیام