در مواردي دانشآموزان ساكن در شهركهاي اقماري براي رسيدن به مدرسه بايد كيلومترها راه بپيمايند، كه افت تحصيلي نتيجه قابل پيشبيني اين وضعيت است
پایگاه خبری صدای زنجان- سالهاست
در راستای تراکمزدایی در برخی از شهرهای کشور، احداث شهرکهای اقماری افزایش یافته
که زنجان نیز از این مشکل مستثنی نبوده و شهرکهای اقماری به سرعت با ساختمانهای
بلند شهر زنجان را در برگرفتهاند.
این اقدام اگر چه با هدف کاهش
حجم ترافیکی در مرکز شهر و بهبود سطح کیفیت شهرنشینی صورت گرفت اما آنچه از ساخت این
شهرکها نصیب شهر شد، مشکلات بیشمار و دردسرهای فراوان آن بود.
به گزارش روزنامه صدای زنجان از نبود یا کمبود امکانات عمومی
همچون آب، برق، گاز و امکانات حمل و نقل که بگذریم فقدان مدرسه و فضای آموزشی در این
مناطق موضوعی قابل گذشت نیست.
كمبود مدرسه و كلاس نه در
مناطق محروم بلكه درشهرها و شهركهاي اقماري يك معضل جدي است. در مواردي دانشآموزان ساكن در شهركهاي اقماري اين شهرها
براي رسيدن به مدرسه بايد كيلومترها راه بپيمايند، كه افت تحصيلي نتيجه قابل پيشبيني
اين وضعيت است.
مجید دویرانی، مدیر آموزش و
پرورش ناحیه دو استان زنجان با اشاره به اینکه کمبود فضای آموزشی در سطح شهر وجود
دارد و قابل کتمان نیست، گفت: اکثر مدارس ابتدایی ما دو شیفته هستند و در شهرکهای
اقماری به ویژه منطقه گلشهر و پونک کمبود مدرسه داریم.
عدم رعایت ماده 18 قانون شورای
آموزش و پرورش توسط احداثکنندگان شهرکها
مشکلساز میشود
وی ادامه داد: اصل این مشکل
برمیگردد به شرکتهای تعاونی که این شهرکها را ایجاد کردهاند چرا که براساس
ماده 18 قانون شوراهای آموزش و پرورش کسانی که شهرکسازی میکنند، شرکت تعاونی
سازنده موظف است طبق قانون بر اساس جنسیت و سن دانشآموزان در این منطقه مدرسه ایجاد
کند و اصل مساله این است که این موضوع رعایت نمیشود و عدم رعایت این مساله موجب
مشکلاتی برای آموزش و پرورش میشود.
این مسئول با اشاره به اینکه
مدرسهها را یا اداره نوسازی مدارس ایجاد می کند و یا خیرین، اظهار کرد: در این
زمینه با اداره نوسازی مدارس نامهنگاریهایی داشتیم و اعلام نیاز کردیم و گفتیم
که در این مناطق ما کمبود مدارس داریم و دچار مشکل هستیم و این اداره بر حسب
اعتباراتی که دارد موظف است در این خصوص ورود پیدا کند.
نیاز اولیه 3 مدرسه ابتدایی در
شهرک گلشهر و پونک
دویرانی با اشاره به اینکه در
منطقه گلشهر و پونک ما حداقل نیازمند سه مدرسه هستیم، افزود: اگرتعداد مدارس در این
منطقه بیشتر باشد مسلما به نفع ما خواهد بود اگر چه ما به صورت ایدهآل صحبت نمیکنیم
چرا که اگر بخواهیم حالت ایدهآل را در نظر بگیریم، نیازمند 6 تا 7 مدرسه خواهیم
بود. ولی ما حداقل نیاز خود را که 3 تا 4 مدرسه است را درنظر میگیریم که اگر برای
مهرماه امسال ساخته شود؛ بخشی از مشکلات ما در این زمینه برطرف خواهد شد و خیلی در
این زمینه ایدهآلگرا نیستیم چرا که در جریان محدودیتهای اعتباری و مشکلات اداره
نوسازی در این زمینه هستیم.
30 درصد مدارس توسط خیرین
ساخته میشود
وی با اشاره به اینکه خیرین
همواره یاریگر آموزش و پرورش بودهاند، افزود: خیرین در این زمینه همواره کمکحال
آموزش و پرورش بودهاند به طوری که از هر سه مدرسه ساخته شده در استان یکی را خیرین
ساختهاند، به عبارت دیگر سی درصد مدارس موجود به کمک خیرین ساخته شده است که ما
قدردان زحمات آنها در این زمینه هستیم.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو
استان با اشاره به اینکه در دوره دوم متوسطه ما اصلا در این شهرکها مدرسه نداریم، افزود: با توجه به اینکه
این دانشآموزان به لحاظ سنی بزرگتر هستند و با اتوبوس و سایر وسایل نقلیه امکان
جا به جایی به داخل شهر را دارند، تلاش ما بیشتر در جهت تامین مدارس ابتدایی است
که در این مناطق کمتر دیده میشود و به صورت فوری و فوتی نیازمند این هستیم که در
این منطقه دو تا سه مدرسه ساخته شود و سپس به سراغ سایر مقاطع تحصیلی خواهیم رفت.
پروژههای ساخت مدارس در این
منطقه شروع شده است
دویرانی با اشاره به اینکه
پروژههای ساخت مدارس در این منطقه شروع شده است، افزود: اداره نوسازی، توسعه و
تجهیز مدارس در حال ساخت این مدارس است که برخی از این مدارس تا 60 درصد هم پیشرفت
فیزیکی داشتهاند منتهی شاید برای سه ماه دیگر که آغاز سال تحصیلی است به اتمام
نرسد.
وی با اشاره به اینکه به هیچ
عنوان در این مناطق مدارس استیجاری وجود
ندارد، اظهار کرد: برخی از مدارس غیردولتی در این زمینه کمک کار آموزش و پرورش
هستند و فشاری که بر روی دوش آموزش و پرورش است را کمتر میکنند.
دانشآموزی بدون مدرسه نخواهد
ماند
این مسئول ادامه داد: برای سال
تحصیلی جدید، برای حل مشکل در این زمینه مدارس تک شیفت خود را به دو شیفت تبدیل میکنیم.
برخی از خانوادهها که در این منطقه هستند هم توان مالی خوبی دارند و فرزندان خود
را به مدارس غیردولتی میفرستند و آنهایی که توانش را ندارند، به مدارس داخل شهر
با سرویس مدارس و یا وسایل ایاب و ذهاب خودشان میبرند و بالاخره مشکل حل میشود و
دانشآموزی در این زمینه بدون مدرسه نمیماند ولی ممکن است مدرسه در مسیر شعاع محل
زندگیاش نباشد و تا حدودی با مشکل رفت و آمد کنند.
شهرکهای ثمین، مهر آرا و
شهرآرا و کوی خرداد فاقد هرگونه مدرسه است
در ادامه مجتبی اسکندریون،
روابط عمومی آموزش و پرورش ناحیه یک با اشاره به اینکه بر اساس ماده 18 تشکیل
شوراهای آموزش و پرورش به صراحت اعلام میشود که کلیه احداث کنندگان شهرکهای
مسکونی حالا چه در داخل و خارج از حریم قانونی شهر مکلف هستند همزمان با تهیه و
توزیع زمینهای بومی و صنعتی به تناسب و سطح زیر بنای این شهرکها نسبت به تامین
فضاهای آموزشی و پرورشی مورد نیاز در مقاطع مختلف و نسبت به استانداردهای موجود به
طور مستقیم یا با پرداخت هزینه مربوط به نوسازی و توسعه مدارس بر طبق شورای
شهرستان یا منطقه اقدام کنند، گفت: این ماده بیانگر این است که کسی که احداثکننده
این شهرکها در سطح شهر است، در این زمینه بایستی برنامهریزی میکرده ولی در حال
حاضر و با توجه به رعایت این ماده توسط احداثکننده این شهرکها، اداره آموزش و
پرورش ناحیه یک در شهرکهای ثمین، مهرآرا و شهرآرا و کوی خرداد فاقد هرگونه مدرسه
است و در مقاطع مختلف هیچ مدرسهای در این شهرکها وجود ندارد. همچنین در بافت
مرکزی شهرک غرب و الهیه در مقطع ابتدایی و متوسطه دچار کمبود هستیم.
وی ادامه داد: در این چند سال
همواره در جلساتی که در این زمینه تشکیل میشد، این موضوعات را مطرح کردیم و پیگیریهای
لازم در این زمینه صورت گرفته و مورد بررسی قرار گرفته است. ضمن اینکه در این خصوص
زمین هم برای ساخت مدرسه لحاظ شده است. با این وجود امیدواریم با کمک مسئولین و خیرین
در این زمینه گامهایی برداریم چرا که این موضوع خواسته و مطالبه به حق مردم شهر و
این شهرکها است که امید است این مشکلات حل شود.
در همه مقاطع در شهرکهای
اقماری ناحیه یک نیازمند مدرسه هستیم
اسکندریون افزود: هیچ گونه
مدرسهای در شهرک ثمین، شهرآرا و مهرآرا وجود ندارد و در هر سه مقطع ابتدایی،
متوسطه اول و دوم در این شهرکها نیازمند
مدرسه هستیم چرا که دانشآموزان مجبور به حرکت به سمت مرکز شهر میشوند و عبور و
مرور برای آنها تا حدودی دچار مشکل است که در این چهار شهرک ما نیارمند مدرسه هستیم
و در الهیه، شهرک غرب و صدرا نیز ما در مقطع ابتدایی مدرسه داریم ولی برای متوسطه
اول و دوم نیازمند احداث مدرسه جدید هستیم .
6 مدرسه 12 کلاسه در حال احداث
در برخی شهرکهای اقماری
در ادامه جهانگیر صفری، مدیرکل
اداره نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس استان با اشاره به اینکه در حال حاضر در شهرکهای
اقماری به ویژه شهرک گلشهر و پونک، ساخت و ایجاد 6 مدرسه 12 کلاسه را شروع کردهایم،
گفت: در اصل در این مناطق 72 کلاس در حال احداث داریم که از 10 تا 75 درصد پیشرفت
فیزیکی دارند. ضمن اینکه دو مورد از این مدارس «خیری» هستند که 12 کلاسه «غضنفریان»
و «مهدوی» مشارکتی بوده و خیرین در ساخت این مدارس کمک حال آموزش و پرورشاند.
وی با اشاره به اینکه تمام
تلاش ما بر این بوده است خیرین را به این سمت هدایت کنیم تا در مناطقی که مشکل
مدرسه وجود دارد، ورود پیدا کنند، ادامه داد: از اصلیترین اهداف ما این است که خیرین
را به سمت مناطقی که بیشترین مشکلات را دارند، سوق بدهیم که از جمله این مناطق
شهرکهای اقماری هستند.
در ایجاد فضا برای احداث
مدارس، اداره نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس نقشی ندارد
این مسئول با اشاره به اینکه
متاسفانه در ایجاد فضا برای احداث مدارس، اداره نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس نقشی
ندارد، خاطرنشان کرد: در این خصوص بایست آموزش و پرورش در کمیتههای بررسی و شورای
برنامهریزی مشکلات خود را مطرح کند و اعتبار لازم در این زمینه تامین شود تا پس
از آن اداره نوسازی به این موضوع ورود پیدا کند و روند احداث این مدرسه را پیگیری
کند.
استاندار پیگیر موضوع کمبود
مدارس در شهرکهای اقماری
صفری با اشاره به اینکه
خوشبختانه استاندار زنجان پیگیر این مساله است، افزود: در این زمینه استاندار پیگیر
مساله بوده و از سازمان برنامه و بودجه کشور درخواست اعتباری جدا از اعتبارات
شهرستانی برای ساخت مدرسه در شهرکهای اقماری کردند.
وی در پاسخ به این سوال که «آیا
شرایط به گونهای پیش خواهد رفت که نیاز اولیه مدرسه این شهرکها برای سال تحصیلی
جدید برطرف شود؟»، افزود: تحویل پروژه مرتبط با پیشرفت پروژه و اعتبارآن است از همین
رو هیچ قولی مبنی بر برطرف شدن نیاز اولیه مدارس در شهرکهای اقماری نمیدهیم چرا
که هنوز اعتبارات استانی ابلاغ نشده است. ضمن اینکه تمام تلاش خود را میکنیم تا
بخشی از این نیاز را تامین کنیم.
مدیر کل اداره نوسازی، توسعه و
تجهیز مدارس استان خاطرنشان کرد: به طور کلی این اداره برای 6 ماهه اول نزدیک به
103 کلاس در سطح استان آماده تحویل دارد و برای 6 ماهه دوم هم 50 کلاس آماده خواهیم
کرد ولی در شهرکهای اقماری تمام تلاشمان بر روی این موضوع خواهد بود که برای 6
ماهه اول سال، یک مدرسه را تحویل بدهیم ضمن اینکه ما خارج از قوانین و قرارداد
موجود از پیمانکار این تقاضا را خواهیم کرد که با توجه به مشکلات این منطقه، این
پروژه را زودتر تحویل بدهد.
انتهای پیام