کد خبر: 3895
1399/05/11 - 8:58


رئیس سازمان صمت استان:

پتروشیمی راه برگشت ندارد

سوءسابقه پتروشیمی زنجان باعث ایجاد بدبینی شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در نشست خبری که در حاشیه افتتاح معدن زیرزمینی سولفوره انگوران برگزار شد، میزان حقوق وصولی معادن استان در سال ۹۸ را بیش از ۳۲ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم امسال در این حوزه، رکود ۴۰ میلیارد تومان را بزنیم.

وی با تاکید بر اینکه کارهای اکتشافی برای معادن روباز و زیرزمینی معدن انگوران برای پیداکردن ذخایر جدید انجام می‌شود، افزود: آنچه که تاکنون در معدن انگوران که پرعیارترین ماده معدنی را در کشور دارد، انجام شده فقط در سطح بسیار محدودی بوده و اطمینان داریم که در اعماق آن، ماده معدنی زیادی وجود دارد.

رئیس سازمان صمت استان با تاکید بر اینکه ما نگرانی در فرآوری ماده معدنی نداریم، گفت: در سال، ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن ماده معدنی، از معدن انگوران استحصال شده است.

ناصر فغفوری در ادامه با اشاره به اینکه بزرگترین معدن طلای کشور در استان، در  مراحل صدور مجوز است، افزود: این محدوده را از ۱۰۰ هکتار به ۳۶ هکتار کاهش دادیم تا موافقت منابع طبیعی را هم اخذ کنیم.

فغفوری البته این را هم گفت که اگر این معدن طلا با رعایت مسائل زیست محیطی، شروع به‌کار کند در اشتغال استان، تاثیر زیادی ایجاد می‌کند.

این مسئول اقدامات منابع طبیعی استان درخصوص بازسازی منطقه تخریب شده در واحدهای معدنی  که ۱۵درصد آن نیز به حساب این اداره کل  واریز می‌شود را غیر قابل قبول عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه  ۳۶ ماده معدنی مهم و قابل استحصال در استان وجود دارد، افزود: در حوزه معدن به دنبال تکمیل زنجیره ارزش افزوده هستیم که البته در بخش فولاد، این زنجیره تکمیل شده است.

رئیس سازمان صمت استان، در ادامه به بازگشت ۲۷ واحد تولیدی تعطیل شده به چرخه تولید اشاره کرد و گفت: در صدد هستیم تا چند واحد دیگر از جمله واحد ذوب و فلزات ابهر، چینی ماهنشان، مجموعه بلکا و چرم مصنوعی زنجان را هم به عرصه تولید بر‌گردانیم.

فغفوری همچنین با بیان اینکه پتروشیمی زنجان با سوء سابقه خود، باعث ایجاد نوعی بدبینی شده است، افزود: تسهیلات ارزی این واحد به میزان۳۲۰میلیون دلار، اختصاص یافته و بیش از ۱۵میلیون دلار ماشین آلات هم در  فضای بی خبری به استان آمده  است.

وی از خرید ۱۴۰ میلیون دلار تجهیزات برای پتروشیمی زنجان خبر داد و تاکید کرد: پتروشیمی جایی برای برگشت به عقب ندارند.

رئیس سازمان صمت استان البته این را هم گفت که مردم تنها ۶ درصد از سهام شرکت پتروشیمی را دارند.

فغفوری در ادامه از اخذ طرح ارزیابی زیست‌محیطی شهرک صنعتی شماره چهار خبر داد و افزود: برای فاز اول ۴۰۰ هکتار پیش‌بینی شده که تا ۷۰۰هکتار هم ظرفیت دارد و این اقدام گامی برای پیشرفت و توسعه غرب زنجان است.

رئیس سازمان صمت استان همچنین با اشاره به اینکه با تخصیص اعتبارات لازم برای انتقال آب تصفیه‌خانه زنجان به محل شهرک صنعتی شهید شهریاری، از هدر رفت پساب تصفیه‌خانه و سرریز آن به رودخانه زنجانرود، جلوگیری می‌شود، گفت:خروجی آب تصفیه‌خانه فاضلاب زنجان ۴۱هزار متر مکعب در شبانه‌روز است و تا ۷۰هزار متر مکعب هم قابل افزایش است.

فغفوری مصرف آب صنعت استان را ۶۴ میلیون متر مکعب معادل 3درصد مصرف آب استان عنوان کرد.

وی در ادامه نشست به موضوع راشاکاسپین ‌و حجم خروجی تصفیه‌خانه این شرکت هم اشاره کرد و افزود: یک تصفیهخانه جوابگوی راشا کاسپین نیست و این شرکت مکلف شده تا دومین تصفیه‌خانه مدرن خود را برای مجموعه فعلی داشته باشد که البته ۹۸ درصد آن نیز عملیاتی شده است.

رئیس سازمان صمت استان با تاکید بر اینکه به هیچ وجه چاهی برای استفاده راشاکاسپین اختصاص داده نمی‌شود، گفت: راشا باید از محل خروجی تصفیه خانه فاضلاب زنجان، به میزان ۱۲میلیون متر مکعب در سال، استفاده کند./ روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانناصر فغفوریپتروشیمی زنجانصنعت، معدن و تجارت زنجان
sedayezanjannews.ir/nx3895


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»