کد خبر: 9319
1401/09/10 - 15:48


آئین تودیع و معارفه مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان برگزار شد؛

شرط بخش خصوصی برای مدیر جدید

سجاد نباتچیان: مدیرکل سابق صمت استان، ماشین توسعه زنجان که در باتلاق گیر کرده بود را بیرون کشید! اگر مدیرکل جدید مسیری را که مدیرکل قبلی ایجاد کردند را طی کنند، همه ما فعالان اقتصادی بخش خصوصی پشت سرشان خواهیم بود!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- لیلا محمدی/ آئین تودیع و معارفه مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در حالی برگزار شد که بخش قابل توجهی از فعالان بخش خصوصی حاضر در مراسم از رفتن «ناصر فغفوری»، مدیرکل سابق این مجموعه راضی نبودند، آن‌ها حتی از «مجید گلشنی» مدیرکل جدید صمت استان خواستند تا مسیری را که فغفوری رفته را ادامه دهند تا حمایت فعالان اقتصادی شامل حالش شود.

این آیین با حضور شهاب جنابی، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت روز پنجشنبه (10 آذماه 1401) در سالن همایشهای اتاق بازرگانی زنجان برگزار شد.

 از نکات جالب این جلسه، حضور محسن افشارچی، استاندار زنجان بود چرا که این جلسه نخستین تودیع و معارفه مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان بود که «افشارچی» در آن حاضر شد!

شرط بخش خصوصی برای مدیرکل جدید

سجاد نباتچیان، رئیس خانه صنعت و معدن استان زنجان ابراز کرد: ما تولیدکنندگان در این 9 سال شاهد بودیم که مدیرکل سابق در کمال صداقت و پاکی و بی‌حاشیه سازمان را هدایت کردند. آقای فغفوری چنان به زیبایی قانون را تفسیر می‌کرد که من از ایشان برای انجام اموراتم درخواست خارج از ضوابط و غیرقانونی نمی‌کردم! ایشان با توجه به روحیه‌ای که داشت ماشین توسعه گیر کرده در باتلاق را بیرون کشید و زنجان را تبدیل به استان صنعتی کرد.

نباتچیان توسعه صنعتی را تنها راه پیشرفت استان زنجان دانست و گفت: مدیرکل سابق صمت استان با جذب سرمایه گذار توانستند در زنجان این مهم را محقق کنند. همین بس که جمعیت فعلی در جلسه اکثریت‌شان از ایشان ممنون هستند و امیدواریم این رضایت عمومی آذوقه مدیرکل سابق صمت باشند بدون تعارف عرض می‌کنم که هر جا که باشند به کمک ایشان نیاز خواهیم داشت.

رئیس خانه صنعت استان زنجان در ادامه با بیان اینکه بغضم اجازه ادامه سخنرانی را نمی‌دهد خطاب به مجید گلشنی، مدیرکل جدید صمت استان زنجان گفت: اگر آقای گلشنی، مسیری را که آقای فغفوری ایجاد کردند و هرگز اجازه افت توسعه صنعتی استان را ندادند را طی کنند، همه ما فعالان اقتصادی بخش خصوصی پشت سرشان خواهیم بود.

چون خاطر «مدیرکل سابق صمت استان» برایم عزیز بود در جلسه تودیعش حاضر شدم!

محسن افشارچی، استاندار زنجان نیز در ابتدای سخنرانی خود اظهار کرد، برای نخستین بار است که در مراسم تودیع و معارفه اداره شرکت می‌کند و علت آن یک چیز بیشتر نیست! «عزیز بودن خاطر آقای فغفغوری (مدیرکل سابق صمت استان زنجان)»!

افشارچی با بیان اینکه من آقای فغفوری را به سلامت نفس شناخته و از نزدیک شاهد تلاش‌هایش برای توسعه استان بوده‌ام، ابراز کرد: ایشان تسلط خاصی در حوزه کاری‌شان داشته و اطلاع کافی از مشکلات تک تک صنایع داشتند، به جایگاه بخش خصوصی ارزش قائل بوده و ارتباط نزدیکی با فعالان اقتصادی داشتند. با آقای فاطمی‌امین (وزیر صمت) صحبت شده و شخص ایشان هم مشتاق هستند که در سیاست‌گذاری‌ها از نظرات و ظرفیت‌های تخصصی ایشان استفاده کنند. بنده نیز در زنجان برای تحقق این امر تلاش خود را خواهم کرد!

استاندار زنجان با یادآوری همکاری خود با مجید گلشنی (مدیرکل جدید صنعت، معدن و تجارت استان زنجان) در حوزه نرم‌افزاری در سال‌های گذشته، او را فردی «کاربلد» و «تکنولوژی‌بلد» دانسته و برای تزریق انرژی جدید به مجموعه ابراز امیدواری کرد.

برای خدمت به مردم، «نعمتی» و «حیدری» بودن را کنار بگذاریم!

افشارچی در ادامه لیستی از درخواست‌های خود از مدیرکل جدید صنعت، معدن و تجارت استان زنجان ارائه کرد و گفت: یکی از مشکلات ما «اقتصاد نفتی» است که پروژه‌های تعریف شده در این بستر بوده و سبب شده که ما فقط به پروژه و جذب اعتبارات از سازمان برنامه و بودجه فکر کنیم اما حرکت در این مسیر دیگر برایمان میسر نیست و باید به توان‌ها و ظرفیت‌های دیگر نظیر سرمایه‌گذاران، بخش خصوصی، معادن بیاندیشیم که نخستین گام برای تحقق آن تدوین برنامه مشخص است.

استاندار زنجان سهم صنعت از اقتصاد استان را 38.8 درصد اعلام کرد و گفت: 0.64 درصد مربوط به معدن، 14 درصد کشاورزی و 11 درصد خدمات، تجارت زیر 7 درصد و غیره است! که باید این آمار و شاخص‌های کلان اقتصادی استان و تدوین برنامه مشخص دارای قابلیت اجرایی مدنظر مدیرکل جدید صمت باشد.

افشارچی با بیان اینکه برنامه‌ها باید به گونه تدوین شود که قابلیت تداوم در تمامی دوره‌ها را داشته باشد و به اصطلاح برای «نعمتی» و «حیدری» اجرای آن هیچ فرقی نداشته باشد و اگر فردا «نعمتی»‌ها آمدن همان برنامه را پیش ببرند، اضافه کرد: برای یکبار هم که شده در زنجان بیاییم و بحث «نعمتی» و «حیدری» را طلاق داده و برای همیشه کنار بگذاریم و حداقل در این حوزه به فکر مردم باشیم!

اطلس سرمایه‌گذاری استان زنجان تدوین می‌شود!

استاندار زنجان در ادامه با بیان اینکه در برنامه مربوط به توسعه استان تمامی چالش‌ها و غیره احصا شده است، ابراز کرد: حدود 20 کلان‌برنامه داریم که تا 10 اسفندماه قرار است تبدیل به پروژه‌های مستقر در روی زمین شود! با توجه به شناختی که در یکسال گذشته با مجموعه دانشمند استان که در اطرافم بوده‌اند از جمله آقای فغفوری (مدیرکل سابق صمت استان زنجان) دارم مورد مذکور عجیب و غریبی هم نیست!

افشارچی «برنامه‌‌محور» بودن یعنی با اعداد و ارقام صحبت کردن را از گزینه‌های مهم در پیشبرد اهداف تبیین شده دانست که در صورت توجه به آن قطعا 7 الی 8 سال آینده نتیجه آن قابل مشاهده خواهد شد.

وی با بیان اینکه استان زنجان در اقتصاد کشور سهم یک درصدی دارد در حالی که 1.3 درصد جمعیت و مساحت کشور را داراست، عنوان کرد: موظفیم 0.3 درصد به سهم یک درصدی خود در اقتصاد کشور بیافزاییم تا بگوییم به اندازه جمعیت و مردم خودمان در اقتصاد کشور سهم داریم! پس باید به فکر بزرگ کردن سهم استان از اقتصاد کشور باشیم.

استاندار زنجان با اشاره به وظایف مهم اداره کل صمت در «صنعت»، «معدن» و «تجارت» عنوان کرد: اگر سه دستگاه مهم داشته باشیم آن‌ها «صمت»، «جهاد کشاورزی» و «برنامه و بودجه» هستند که با توجه به وسعت کار در اداره کل صمت بخش زیادی از اهداف توسعه‌ای به اداره کل صمت برمی‌گردد.

افشارچی داشتن «نگاه متفاوت» در عرصه «نظارت» را بااهمیت دانست و بر لزوم توجه به عرصه «تجارت» و نگاه عمیق به «حمل و نقل» تاکید کرد و گفت: تکمیل زنجیره‌های ارزش در صنعت بسیار مهم است که مغفول مانده، البته در تلاشیم در اطلس سرمایه‌گذاری که در حال تدوین است به این مسئله خاص توجه خواهد شد.

اغتشاشات، پاتکی به موفقیت‌ها بود!

مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس نیز اظهار کرد: «من در بحث‌های مختلف برای این موضوع دلایل‌هایم را نوشتم که یکی از این مباحث که صنعت بود که بخشی از آن را در این جلسه عنوان می‌کنم! شاید یکی از صنایعی که خیلی کم قبولش داریم و مدام سرش زده و کمی حق داریم، صنعت خودرو است. یک عده آن را به ارابه مرگ تعبیر کرده و در رابطه با کیفیت، مصرف سوخت و غیره گلایه‌هایی دارند که به حق هم هست.»

طاهری با یادآوری سفرخود به روسیه عنوان کرد: در روسیه خودروسازان نمایشگاهی برگزار کرده بودند، ما نیز با 7 وزیر دولتی این کشور جلسه داشتیم و همان جا بود که قدر صنعت خود از جمله صنعت خودروسازی که اشکالاتی هم دارد، را دانستیم! این مسئولان روسی در آن نمایشگاه، 700 میلیون قراردادی بستند برای خرید قطعه! یعنی آنقدر نیازهایی داشتند! مثلا بسیاری از هواپیماهایشان زمین‌گیر شده بود که تیم‌هایی از ایران رفتند و آن‌ها را راه‌اندازی کردند، بین آن‌ها هواپیماهای نظامی هم بودند! در حالی که روسیه، دومین کشورنظامی دنیاست! البته این مشکلات مختص روسیه نبوده و سایر کشورها را شامل می‌شود!

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس اضافه کرد: با توجه به مسئولیتی که دارم جای جای کشور حضور دارم، «تنوع صنعت» در کشور از جمله واحدهای مستقر در کشور را شاهدیم! می‌خواهم عرض کنم برخلاف ایرادهایی که داریم، توانایی در حوزه معدن، صنعت، فناوری اطلاعات و ارتباطات، پتروشیمی داریم، به لحاظ نیروی انسانی، زیرساخت‌های فراهم شده در حوزه صنعت و معدن جایگاه مطلوبی را داشته و البته نیاز هم داریم که بیش از این پیشرفت داشته باشیم.

طاهری با بیان اینکه در کشور بیش از 62 هزار واحد صنعتی وجود دارد، تصریح کرد: اگر میانگین کاری واحدهای مذکور را در نظر بگیریم شاید یک شیفت نشود و 1.5 شیفت شود. معتقدم مشوق‌های ما بیشتر به سمت سرمایه در گردش باشد و شرط ما به واحدهای تولیدی نیز این باشد که میزان تولیدشان از عدد فعلی بالاتر برود مثلا با افزایش شیفت کاری و مسائلی از این دست که می‌تواند اتفاق بیفتد!

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به ظرفیت‌های معدنی به ویژه سرب و روی، برق، نساجی استان زنجان ابراز امیدواری کرد تا زنجان بتواند در کشور به عنوان الگو مطرح شود.

طاهری بر لزوم ارتقای نقشه‌های معدنی استان در حوزه اکتشاف با هدف جذب سرمایه‌گذاری تاکید کرد و گفت: اقداماتی را در این خصوص در زمان مدیریت آقای فغفوری (مدیرکل سابق سمت استان) کرده‌ایم و ضروری است با همکاری مدیریت جدید این اداره کل، اهداف پیگیری شود.

لزوم بازگشایی دفتر وزارت امور خارجه در زنجان

علی یگانه‌فرد، رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان نیز در این جلسه بر لزوم بهره‌مندی از تجارب 30 ساله مدیران تاکید کرد، موضوعی که تا به امروز به آن توجهی نشده است.

یگانه‌فرد با بیان اینکه سازمان صمت، نقش محوری در حوزه های اقتصاد و توسعه دارد، ادامه داد: این مجموعه در حوزه بازرگانی داخلی و خارجی، کنترل بازار، ثبت سفارش اصناف و تولید نقش بسزایی داشته و با توجه به گستردگی وظایف تخصصی لازم است مدیران مدبری مسئولیت این مجموعه را بر عهده بگیرند.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان، راهبری شایسته مدیرکل سابق صمت استان زنجان (ناصر فغفوری) را ستود و گفت: ایشان مدافع بخش خصوصی در عرصه‌های تصمیم‌سازی بودند من به نمایندگی از بخش خصوصی برای ایشان آرزوی موفقیت دارم.

او همچنین ضمن خیر مقدم به گلشنی (مدیرکل جدید صمت استان زنجان) ابراز امیدواری کرد تا تکمیل‌‌کننده مسیر مدیرکل سابق اداره کل صمت استان زنجان (ناصر فغفوری) بوده و از ظرفیت‌های استان برای توسعه و رشد زنجان نهایت بهره را ببرد.

به عقیده رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان، مهمترین محور اقتصادی در جلسات و کارگروه ها رفع موانع تولید است که متاسفانه به دلیل محدودیت در تعاملات جهانی و تحریم‌ها و البته تحریم داخلی که اثراتش در برخی مواقع بیشتر از تحریم خارجی است از مسائل پیش روی تولید است که باید از سوی مسئولان جدی گرفته شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان «بی‌ثباتی قوانین ناظر بر کسب و کار»، «غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت مواد اولیه» و «مشکلات در شبکه بانکی» را از جمله مسائل پیش روی فعالان اقتصادی بخش خصوصی در عرصه تولید اعلام کرد و ابراز امیدواری کرد تا مسئولان بدون نگاه سیاسی مشکلات این قشر را در دستور کار قرار داده و بررسی‌های لازم را انجام دهند. که قطعا تدوین نقشه راه در حوزه‌های مختلف و اصلاح فرآیندها و مانع شدن از تصمیمات خلق‌الساعه از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان همچنین از مدیرکل جدید صمت استان خواست تا«تدوین و تکمیل سند استراتژیک توسعه صنعتی، معدنی و تجاری استان زنجان» را از اولویت‌های خود دانسته و برای شناسایی ظرفیت‌های استان جهت به روز رسانی نقشه تجارت خارجی خواست تا با اتاق بازرگانی نهایت همکاری را داشته باشد.

«بهبود در روند اداری»، «صدور مجوز»، «رفع برخی ناهماهنگی‌های موجود در سامانه تجارت»، «حل مشکلات زیرساختی شهرکهای صنعتی»، «هدف‌گذاری در حوزه تکمیل زنجیره صنعتی و بهره‌گیری از ظرفیت با مراکز آموزشی و دانشگاهی»، «بهره‌گیری از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان»، «همکاری با جهاد کشاورزی در راستای ایجاد صنایع تبدیلی»، «همکاری با اداره کل میراث فرهنگی در راستای توسعه صنایع دستی استان» و «بررسی مشکلات واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل»، «افزایش ارزش افزوده بخش صنعت و معدن» و «لزوم بازگشایی دفتر امور خارجه در استان زنجان» با هدف توسعه تجارت که تا به امروز با وجود پیگیری‌ها هنوز این دفتر بازگشایی نشده است را از مورادی دانست که باید در دستور کار مدیرکل جدید صمت استان باشد.

لزوم تحول جدی در روال‌‌کاری عرصه‌های صنعت، معدن و تجارت

شهاب جنابی، مدیرکل حوزه مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در این جلسه با بیان اینکه در حوزه صنعت، معدن و تجارت نیاز به تحول جدی در روال‌های کاری و ریل‌گذاری تازه و نوع جدیدی از نحوه اداره و حکمرانی داریم، ابراز امیدواری کرد تا ریل گذاری‌های جدید یک تحول جدی در عرصه این سه عرصه ایجاد کند.

به عقیده «جنابی» ادارات صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در نوک پیکان خدمات‌رسانی به ذینفعان قرار دارند از این رو مجموعه وزارت صمت خود را موظفه به پاسخگویی دانسته و برای تحقق آن از همه ظرفیت‌ها برای پیگیری و حل مشکلات ذینفعان بهره خواهد برد.

مدیرکل حوزه مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان اینکه استان زنجان در حوزه صنعت وضعیت خوبی دارد، عنوان کرد: در حوزه معادن با وجود ظرفیت‌هایی که در استان است نیازمند انجام کارهای زیادی است.

جنابی خاطرنشان کرد: نقاط امید بخش بسیار جدی در این استان وجود دارد که مهم‌ترین آن فضای همدلی و انسجام فعالان بخش حوزه صنعت، معدن و تجارت است که این مولفه سرمایه بزرگی محسوب می‌شود.

برنامه‌ریزی در سازمان صمت استان زنجان با در نظر گرفتن 7 محور اصلی

مجید گلشنی، مدیرکل جدید صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در این جلسه رزومه خود را ارائه کرد که به نظر پاسخی به مطالب منتشره در برخی از رسانه‌های استان زنجان بود.

او عنوان کرد که مدرک کارشناسی استخراج مهندسی معدن خود را از دانشگاه صنعتی سهند تبریز اخذ کرده و مقطع کارشناسی ارشد فرآوری مواد معدنی را هم در دانشگاه پلی‌تکنیک تهران گذرانده است.

گلشنی ادامه داد: دانشگاه پلی‌تکنیک تهران، مقطع دکترا را هم آغاز کردم اما بنا بر ملاحظات سیاسی و مشغله کاری نتوانستم ادامه دهم و امکان اخذ مدرک نشد.

او با تشریح آغاز همکاری‌های خود با شرکت‌های معدنی استان‌های مختلف کشور نظیر معدن سرب و روی «مهدی‌آباد» و سرب و روی ایران و مسئولیت‌های خود در سازمان صمت (قبل و بعد از ادغام) ابراز کرد: در سال 1396 به لطف دوستان از دولت خارج شده و وارد بخش خصوصی شدیم و بلافاصله با همکاری دانشجویان شرکت دانش‌بنیانی را تشکیل و در حوزه صنایع معدنی، محصولاتی را تولید کردیم. دوره پر استرس و پرفشاری بود و با دستان خالی، با اعتمادبه‌نفس و خودباوری کارهای بزرگی در استان و کشور محصولی را تولید کردیم.

گلشنی حضور در دانشگاه‌ها، تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی و نظام مهندسی را از دغدغه‌های اصلی خود دانسته و گفت: اگر بخواهم به طور خلاصه 17 سال سابقه کاری در مجموعه صنعت، معدن و تجارت را تشریح کنم باید بگویم به عنوان صنعتگر، کسبه در بازار، بازرگان در سمت مدیرعاملی شرکت بازرگانی، به عنوان دانشجو و استاد دانشگاه در آکادمی‌های مهندسی، معدنکار حضور داشته و از این فرصت‌هایی که در اختیارام قرار گرفته خداوند را شاکر هستم!

این مسئول «اعتماد به پرسنل سازمان»، «نگاه جامع‌گرایانه و همه جانبه»، «نگاه فراجناحی»، «حرکت‌های جهادی و انقلابی»، «تصمیم‌گیری با خردجمعی»، «حضور میدانی و محلی» و «جوان‌گرایی» را از 7 محور مدنظر خود در اجرای برنامه‌های خود اعلام کرد.

سهم 70 درصدی غیربومی‌ها در سرمایه‌گذاری‌های صنعتی استان زنجان!

ناصر فغفوری، مدیرکل سابق صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در این جلسه با یادآوری وعده‌های خود در سال 1393 سالی که مسئولیت این سازمان را بر عهده گرفت، عنوان کرد: من در آن سال 3 موضوع را از دغدغه‌ و اولویت‌های خود اعلام کردم که به ترتیب «واگذاری امور مردمی به خود مردم و حمایت از تشکل‌های مردمی و خصوصی از اتحادیه صادرکنندگان و اتاق اصناف گرفته تا خانه معدن و خانه صنعت»، «شفاف‌سازی برای رسیدن به آمار واقعی و ارتباط با رسانه‌های استان» و «توجه به صنایع مادر در کنار توجه به صنایع کوچک و متوسط» بودند.

فغفوری قرار گرفتن زنجان در ردیف استان‌های دارای نرخ بیکاری کم را نتیجه همراهی مجموعه استان برای رسیدن به نتیجه موثر در 3 برنامه اعلامی‌اش دانست و با اشاره به اینکه 65 تا 70 درصد ارزش سرمایه‌گذاری‌ صنعتی استان مربوط به افراد غیربومی است، این مهم را نتیجه همراهی و تعامل سیستم بانکی و مالیاتی استان با راهبری استانداری مطرح کرد.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانناصر فغفوریمجید گلشنیصئعت و معدن زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9319


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»