کد خبر: 4191
1399/06/12 - 9:55


صدای زنجان خروج حجم بالای نقدینگی از شبکه بانکی استان برای سرمایه‌گذاری در بورس و آثار آن را بررسی می‌کند

کوچِ پول‌ها

میزان رشد منابع بانکی در 14 بانک عضو کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان طی چهار ماهه نخست سال جاری 7.5 درصد است در حالی که این میزان منابع برای بانک‌های تهران 30 تا 40 درصد ثبت شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- خروج حجم بالایی از نقدینگی بانک‌های استان و هدایت آن به سمت بازار سرمایه از یک سو و عدم افتتاح حساب توسط نمایندگی کارگزاری‌ها در استان از سوی دیگر سبب ایجاد چالشی بزرگ برای بانک‌های استان شده است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان با اشاره به رشد 7.5 درصدی منابع بانکی طی 4 ماهه نخست سال جاری و مقایسه آن با رشد 30 تا 40 درصدی منابع بانکی تهران می‌گوید: نقدینگی که از بانک‌های استان خارج شده و به بازار بورس رفته باید در زنجان متمرکز شود نه تهران!

همزمان با کاهش نرخ سود بانکی، دولت سهام شرکت‌های خود را در بورس واگذار و مردم را برای ورود به این بازار تشویق کرد. این تصمیم سبب شد تا حجم بالایی از نقدینگی که سال‌های سال در بانک‌ها رسوب کرده بود از شبکه بانکی خارج و به سمت بورس هدایت شود.

بانکی‌ها می‌گویند: خروج حجم بالایی از نقدینگی بانک‌های استان و هدایت آن به سمت بازار سرمایه از یک سو و عدم افتتاح حساب توسط نمایندگی کارگزاری‌ها در استان از سوی دیگر آن‌ها را وارد چالش کرده است.

در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد فعالان بورس استان زنجان در دست نیست اما اصغر نجفی، مدیر تالار بورس منطقه‌ای زنجان می‌گوید: از دو هفته پیش مسئولان این مجموعه حجم نقدینگی تبادل شده به صورت آنلاین در بورس را پیگیر شده‌اند و ظرف روزهای آتی تعداد فعالان بورس و حجم معاملات انجام شده احصا می‌گردد.

مدیر تالار بورس منطقه‌ای زنجان در این رابطه با اشاره به اینکه حجم بالایی از نقدینگی‌های انجام شده در بورس به شکل آنلاین می‌باشد، تاکید می‌کند: بخشی از معاملات که به صورت آنلاین انجام گرفته است یکی از معضلات است چرا که کارگزاری‌های مستقر در استان‌ها نیز به حجم معاملات دسترسی نداشته و تمامی آمارها به صورت متمرکز از سوی دفتر مرکزی مستقر در تهران اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه استخراج آمار مربوطه از حدود 2 هفته پیش در دستور کار قرار گرفته و در این راستا کارگزاری‌ها را مکلف به ارائه آمار آنلاین کرده‌ایم، می‌گوید: دفاتر مرکزی مستقر در تهران پافشاری می‌کردند که امکان ارائه آمار وجود ندارد اما با پیگیری‌های بورس منطقه‌ای زنجان و همراهی استانداری طی چند روز آتی، آمار احصا می‌شود. اگر آمار مردادماه در دسترس قرار گیرد، میزان حجم معاملات و تعداد فعالان بورس در استان مشخص می‌شود.

به گفته او هم‌اکنون حدود 47 کارگزاری در استان زنجان وجود دارد که آمار درخواستی از 25 تا 30 کارگزاری دریافت شده و مابقی طی روزهای آتی به تالار بورس منطقه‌ای زنجان ارائه می‌شود.

چالش شبکه بانکی و بازار سرمایه در پی خروج حجم بالای نقدینگی

جواد صمدی، مدیر شعب بانک کشاورزی استان زنجان در رابطه با مشکلات سیستم بانکی به علت استقبال مردم از بازار سرمایه که منجر به هدایت حجم بالایی از نقدینگی استان به حساب کارگزاری‌های مستقر در تهران شده است، می‌گوید:  در نشست‌هایی که با مدیران و مسئولان بانک‌ها داشته‌ایم به این موضوع اذعان دارند.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان زنجان وجود بازارهای موازی نظیر سکه، طلا، ارز و مسکن و ثابت بودن نرخ سود سپرده‌های بانکی را از عوامل تاثیرگذار در عجله مردم برای خروح نقدینگی خود از بانک‌ها دانسته و می‌گوید: طی دو سال اخیر نرخ سپرده بانکی 15 درصد بوده و ثابت مانده است این در حالی است که بورس روزانه 5 درصد مثبت را نشان می‌دهد، این مهم وسوسه‌انگیز است و شاید مردم حق دارند جذب بازار سرمایه شوند.

مدیر شعب بانک کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه خروج منابع از بانک‌ها به منزله ورود شبکه بانکی به چالشی بزرگ است به لزوم هم‌تراز بودن نسبت منابع و مصارف می‌گوید: با توجه به اینکه عمده تسهیلات اعطایی بانک کشاورزی نظیر قرض‌الحسنه ازدواج، تسهیلات حوزه کشاورزی، صندوق توسعه ملی تکلیفی است، میزان مصارف ما بالاست و این مهم سبب می‌شود تا منابع و مصارف بالانس نباشد.

وزیر اقتصاد باید فکری به حال بانک‌ها کند

حسن دادگر، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان با اشاره به چالش شبکه بانکی استان به علت خروج نقدینگی بانک‌ها در پی استقبال مردم از بازار سرمایه می‌گوید: با توجه به حضور تعداد قابل توجهی از زنجانی‌ها در بازار بورس ضروری است تا کارگزاری‌ها در استان‌های کشور نسبت به افتتاح حساب بانکی اقدام کنند. در شرایط فعلی باید برای حفظ منابع استان، به میزان سرمایه‌گذاری انجام گرفته در بورس، مبلغ در حساب کارگزاری‌های مستقر در استان متمرکز شود.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان با بیان اینکه خواسته خود را در شورای هماهنگی بانک‌های کشور اعلام کرده‌ایم، تاکید کرد: وزیر اقتصاد دارایی برای حل مشکل سیستم بانکی استان‌ها باید دستور افتتاح حساب کارگزاری‌های مستقر در استان‌ها را بدهد تا از خروج منابع مالی از استان‌ها و واریز آن به حساب کارگزاری معین مستقر در تهران جلوگیری کند.

زنگ خطر برای بانک‌های استان به صدا درآمد؟

دادگر با اشاره به منابع بانکی 139 هزار میلیارد ریالی اسفندماه سال 98، 14 بانک عضو کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان که نسبت به مدت مشابه سال 97، رشد 30 درصدی را نشان می‌دهد، می‌گوید: تا پایان تیرماه سال جاری این میزان 149 هزار میلیارد ریال شده که با رشد 7.5 درصدی همراه بوده است. این در حالی است که تسهیلات اعطایی 10.5 درصد رشد را نشان می‌دهد. به این معنا که میزان منابع خروجی بیش از منابع ورودی بوده است اگر این روند استمرار داشته باشد، قطعا بانک‌های استان دچار مشکل می‌شوند.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان ضمن انتقاد از خروج حجم بالای نقدینگی از استان تصریح می‌کند: چرا باید منابع استان عاید بانک‌های تهران شود؟ این حجم بالایی از نقدینگی که از بانک‌های استان خارج شده و به بازار بورس رفته باید در استان متمرکز شود تا استان از آن منتفع شود نه تهران! کارگزاری‌های مستقر در استان زنجان و نمایندگی کارگزاری‌ها هیچ حسابی در بانک‌های استان نداشته و تمامی مبالغ به حساب کارگزاری‌های اصلی مستقر در تهران منتقل می‌شود.

دادگر میزان رشد منابع بانکی شامل 14 بانک عضو کمیسیون هماهنگی استان زنجان طی 4 ماهه نخست سال جاری را 7.5 درصد عنوان کرده و می‌گوید: این در حالی است که میزان رشد منابع بانک‌های تهران 30 تا 40 درصد بوده است.

بانکی‌ها می‌گویند: وقتی خروجی بیشتر باشد، نسبت مصرف به منابع ۱۰۰ درصد خواهد شد، این یعنی اینکه دیگر منابعی وجود نخواهد داشت تا سیستم بانکی دست به اعطای تسهیلات بزند.

حسن دادگر، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان زنجان در این رابطه می‌گوید: تا جایی می توانیم‌ و موظفیم تسهیلات بدهیم که پس از کسر ذخیره قانونی، منابع وجود داشته باشد.‌ تا سال قبل نسبت مصارف به منابع ۹۲ درصد بود، مابقی هم ذخیره قانونی را شامل می‌شد. اگر روال خروج نقدینگی از استان ادامه یابد و جمع‌آوری منابع توسط بانک‌ها محدود شود، دیگر بانک‌ها اجازه پرداخت تسهیلات پیدا نمی‌کنند.

افتتاح حساب نمایندگی کارگزاری‌ها در استان‌ها قطعا مشکل‌ساز می‌شود

اصغر نجفی، مدیر تالار بورس منطقه‌ای زنجان در مورد متمرکز شدن حساب‌ کارگزاری‌ها در دفاتر مرکزی تهران می‌گوید: این موضوع سابقه چندین ساله دارد، در سال‌های 93 و 95 به دلیل پائین آمدن حجم معاملات، برخی از تالارهای منطقه‌ای زیان‌ده شدند، تا جایی که تعدادی از آن‌ها دست به تعدیل نیرو زدند، با توجه به اینکه تعطیلی این مراکز به لحاظ قانونی درست نبود، به منظور جلوگیری از خسارت اقتصادی وارده مقرر شد تا تمامی معاملات در حساب دفاتر مرکزی متمرکز شود. اما طی یک الی دو سال اخیر با بالا رفتن حجم معاملات عده‌ای تازه یادشان افتاده که چرا حساب‌های بانکی در استان محل استقرار، افتتاح نشده و به صورت متمرکز انجام گرفته است.

نجفی اضافه می‌کند: در حساب بانکی کارگزاری مرکزی تهران تمامی معاملات صورت گرفته هر استان مشخص بوده و قطعا معاملات جزو منابع کارگزار آن شعبه محسوب می‌شود. اما با توجه به عدم افتتاح حساب در بانک استانی توسط کارگزاری که به عنوان نمایندگی شعبه مرکزی در استان‌ها فعالیت می‌کند، قطعا این منابع جزو منابع پولی بانک‌های استان‌ها قرار نمی‌گیرد که این امر موجب نارضایتی بانک‌ها شده است اما همانطور که گفته شد به دلیل مشکلاتی که در سال‌های دور به دنبال افزایش هزینه‌ها اتفاق افتاد، به نظر می‌رسد افتتاح حساب دفاتر و نمایندگی کارگزاری‌ها در استان‌ها قطعا مشکل‌ساز می‌شود.

افزایش نرخ‌ سود بانکی و کنترل تورم دو راهکار برای برون‌رفت از مشکلات شبکه بانکی

کارشناسان معتقدند در شرایط تورمی که دارایی‌هایی غیر از پول ملی ارزش‌شان بیشتر میشود و ارزش ریال کمتر می‌شود کاهش نرخ سود سپرده به نوعی جریمه کردن افرادی است که تصمیم گرفته بودند دارایی‌هایشان را در قالب پول ملی پس‌انداز کنند و این پیغام را می‌دهد که نگه داشتن پول ملی به عنوان ذخیره ارزش بازدهی آن چنانی ندارد و توصیه می‌شود که اگر می‌خواهید پس انداز کنید به سراغ بازارهای دیگری بروید.

رضا پیرایش، تحلیل‌گر مسائل اقتصادی که قابل رقابت نبودن نرخ‌های بانکی با بازارهایی نظیر کالا و سرمایه را عامل اصلی در خروج نقدینگی مردم از بانک‌ها می‌داند در گفت‌وگو با پایگاه صدای زنجان می‌گوید: نرخ سود بانکی کنونی 16 تا 18 درصد است این در حالی است که تورم کشور بیش از 50 درصد است، مردم برای حفظ پول و سرمایه خود به ناچار دست به خروج نقدینگی‌شان از بانک‌ها کرده و به سمت بازارهایی که سودآور بودند هدایت کردند.

این تحلیل‌گر خروج نقدینگی بانک‌ها از یک سو و نبود حساب بانکی کارگزاری‌ها در استان محل استقرار و واریز تمامی مبالغ به حساب دفتر مرکزی مستقر در تهران از سوی دیگر را دو مشکل اصلی بانک‌ها عنوان می‌کند.

وی با بیان اینکه از گذشته‌های دور روال واریزی مبالغ در بازار بورس از سوی کارگزاری‌ها به صورت متمرکز بوده است و مربوط به چند سال اخیر نیست، معتقد است: اصرار برای افتتاح حساب برای هر یک از کارگزاری‌ها در استان‌های محل استقرار و عدم متمرکز شدن مبالغ در دفاتر مرکزی کارگزاری‌ها نمی‌تواند مشکل کنونی بانک‌ها که بابت خروج نقدینگی مردم به دنبال جذابیت بازار بورس شده است را حل کند. ضروری است تا مسئولان و سردمداران تدبیری برای ثبات اقتصادی اندیشیده و تورم لجام گسیخته را کنترل کنند.

پیرایش اتخاذ تصمیم برای افزایش نرخ سودهای بانکی قابل رقابت با بازارهای جذاب فعلی را دیگر راهکار برای برون رفت مشکل فعلی بانک‌ها اعلام کرده و می‌گوید: بازار سرمایه آنچنان جذابیت دارد که اگر کسی با هوشمندی و برنامه‌ریزی بلندمدت وارد آن شده باشد بعید می‌دانم ضرر کند./ روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانحسین دادگربانک های زنجانخروج نقدینگی
sedayezanjannews.ir/nx4191


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»