کد خبر: 4195
1399/06/15 - 9:35


صدای زنجان موضوع امکان افزایش قیمت گوشی‌های همراه با شروع مجدد مدارس و لزوم استفاده دانش‌آموزان از اپلیکیشن شاد را بررسی می‌کند:

حقوق به ریال، گوشی به دلار

به نظر می‌رسد اپلیکیشن «شاد» یکی از عواملی است که به عوامل افزایش قیمت تلفن همراه در بازار اضافه شده است؛ از زمان شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، آموزش آنلاین در دستور کار نظام آموزشی قرار گرفت. گفته می‌شود از زمانی که قرار شده است آموزش آنلاین دانش‌‎آموزان روی پلت‌فرم اپلیکیشن «شاد» انجام بگیرد، سیل عظیمی از متقاضیان گوشی‎ همراه راهی بازار شد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- «محمد» معلم یک مدرسه ابتدایی است. او سه سالی است که در یکی از روستاهای حواشی ماه‌نشان تدریس می‌کند.

از او می‌پرسم که «سال تحصیلی گذشته همه دانش‌آموزانش در شبکه شاد حضور داشتند؟»

او با قاطعیت پاسخ می‎‌دهد: تنها سه نفر از دانش‌آموزانش در این شبکه حضور داشتند. حضور در کلاس‌های آنلاین نیازمند مهیا بودن زیرساخت‌های لازم است و با توجه به اینکه بسیاری از خانواده‌های روستایی به اینترنت و حتی گوشی همراه دسترسی ندارند، توقع اینکه دانش‌آموزان در کلاس‌های مجازی حضور یابند، کمی دور از انصاف است.

وقتی از او می‌پرسم که «چطور در طی ترم گذشته به تدریس دانش‌آموزان پرداخته است؟» اظهار می‌کند که ترم تحصیلی گذشته نصف بیشتر دروس تدریس شده بود و در این زمینه مشکلات کمتر بود. در ابتدا که ارتباط چندانی با دانش‌آموزان نداشتیم اما با آمدن شبکه شاد و ثبت‌نام دانش‌آموزان در شبکه نیز برای خود من شرایط چندان تغییری نکرد.

عدم دسترسی خانواده‌های روستایی به اینترنت و گوشی همراه

وی ادامه می‌دهد: بسیاری از خانواده‌های روستایی به اینترنت و گوشی همراه دسترسی ندارند و من تنها به واسطه چند هفته‌ای که مجاز به آموزش حضوری بودم، توانستم ترم تحصیلی را به پایان برسانم.

هزینه اضافی تامین گوشی همراه برای خانواده‌های روستایی

او در پاسخ به این سوال که «آیا ممکن است که دانش‌آموزی به خاطر شرایط کرونایی و نداشتن امکانات در این روزها مجبور به ترک تحصیل شود؟» می‌گوید: در روستاها شرایط کمی متفاوت است. برخی از خانواده‌ها علاقه چندانی به حضور دانش‌آموزان در مدرسه ندارند و حتی گاهی در میان کلاس‌ها به دنبال بچه‌های خود می‌آیند که برای درو کردن محصولات خود اقدام کنند، در این شرایط هزینه‌هایی مثل تامین گوشی همراه برای آموزش آنلاین برای این خانواده‌ها هزینه اضافی محسوب می‌شود و شاید نتوان در این زمان به این پرسش پاسخی قطعی داد. ضمن اینکه آموزش از طریق تلویزیون برای روستاهایی که با قطعی برق همراه هستند گاهی مشکل‌زا است.

برای پیگیری این موضوع و پرسش و جویی در زمینه وضعیت قیمت گوشی سری به موبایل فروشی‌های سطح شهر زدم و قیمت گوشی‌های را بررسی سطحی کردم.

این روزها اکثر مغازه موبایل فروشی‌ها مملو از والدین و فرزندانی هست که برای مهیا کردن شرایط آموزش مجازی اقدام به خرید گوشی تلفن می‌کنند.

اپلیکیشن «شاد» یکی از عوامل افزایش قیمت گوشی در بازار

به نظر می‌رسد اپلیکیشن «شاد» یکی از عواملی است که به عوامل افزایش قیمت تلفن همراه در بازار اضافه شده است؛ از زمان شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، آموزش آنلاین در دستور کار نظام آموزشی قرار گرفت. گفته می‌شود از زمانی که قرار شده است آموزش آنلاین دانش‌آموزان روی پلت‌فرم اپلیکیشن «شاد» انجام بگیرد، سیل عظیمی از متقاضیان گوشی همراه راهی بازار شد. این افزایش ناگهانی تقاضا و تاحدودی کاهش عرضه به‌دلایل مختلف با عدم توازن جدی مواجه شد. این موضوع تا حد زیادی باعث افزایش قیمت انواع گوشی تلفن همراه شده است.

این افزایش قیمت در حالی بود که پیش از این نیز به گفته فعالان بازار موبایل، قیمت گوشی در کشور به‌خاطر افزایش قیمت دلار افزایش یافت. بعد از شیوع کرونا، عملا فرآیند واردات این کالا به کشور با توجه به عدم فعالیت کشورهای صادرکننده با مشکل جدی روبه‌رو شد.

با تعطیل شدن مدارس، نظام آموزشی کشور به سمت استفاده پر سرعت از فضای مجازی و سامانه «شاد» حرکت کرد که همین موضوع افزایش شدید تقاضا در بازار تلفن همراه کشور را در پی داشت.

در مجموع عواملی همچون کمبود جهانی کالا به‌دلیل کرونا، بالا رفتن نرخ ارز، بسته شدن مرزها و محدودیت‌های ترانزیتی برای واردات کالا و معرفی اپلیکیشن شاد منجر به عدم اطمینان بازار برای تامین محصولات در آینده شده که در نهایت تمام این عوامل تعادل بین عرضه و تقاضا را بر هم زده است.

وارد یک مغازه ‌موبایل فروشی حوالی خیابان انقلاب می‌شوم و انواع و اقسام گوشی‌های همراه در رنگ‌ها و شکل‌های مختلف را می‌بینم که در گوشه و کنار مغازه جای داده شده است.

ناچار به خرید گوشی همراه هستیم

پدر و دختری در جلوی در مغازه ایستاده‌اند و تصمیم دارند که گوشی همراهی برای دختر بخرند. این را می‌شود از پچ‌پچ‌هایشان فهمید. پدر نگاهی به قیمت‌های گوشی همراه دارد و از مغازه‌دار می‌پرسد که گوشی ارزان قیمتی که برنامه شاد را نیز پوشش دهد چه در دست و بالتان دارید؟

مغازه‌دار چند مورد گوشی را معرفی می‌کند و در انتها مرد یکی از گوشی‌های همراه را می‌پسندد.

او می‌گوید که با شروع مجدد مدارس و اینکه همچنان وضعیت آموزش‌های مدارس مشخص نیست و معلوم نیست که آموزش حضوری خواهد بود یا مجازی و یا تلفیقی از هر دو و اینکه گفته می‌شود که هنوز بخشی از آموزش‌ها در شبکه مجازی ادامه دارد، ناچار به خرید گوشی همراه برای دخترم هستیم و تفاوتی نمی‌کند قیمت آن بالا یا پایین باشد.

او می‌گوید: ترم تحصیلی گذشته چون هنوز تکلیف و وضعیت آموزش و کلاس‌های بچه‌ها در شرایط کرونا مشخص نبود و اینکه همه تصور می‌کردند که این شرایط کوتاه مدت است از گوشی مادرش استفاده می‌کرد و شبکه شاد را بر روی آن نصب کرده بودیم ولی با شروع سال جدید تصمیم بر این شد که گوشی جدیدی برای دخترم بخرم.

وی ادامه داد: وضعیت گوشی همراه چندان خوب نیست و اگر کسی به دنبال گوشی همراهی با قیمت مناسب باشد، باید حول و حوش 2 تا 3 میلیون هزینه کند که این ورای حقوق‌های ریالی یک خانواده متوسط است.

سیل عظیمی از تقاضای گوشی با شروع مدارس

از مغازه‌دار که شرایط را می‌پرسم، می‌گوید: گوشی ارزان قیمتی که برنامه شاد را نیز ساپورت کند هست و این طور نیست که خانواده‌ها نتوانند با یک تا یک و نیم و حتی پایین‌تر گوشی موبایل مناسبی پیدا کنند.

وی ادامه داد: برخی از خانواده‌ها در این شرایط ترجیح می‌دهند یک گوشی تر و تمیز دست دوم را با قیمتی پایین‌تر بخرند که برنامه شاد را نیز پوشش بدهد. با این وجود هستند خانواده‌هایی که به ما رجوع می‌کنند و از ما می‌خواهند که یک گوشی را به صورت قسطی به آن‌ها بفروشیم که با توجه به شرایط بازار و اینکه خود ما نیز اجناس را به صورت نقدی خرید می‌کنیم این امکان‌پذیر نیست.

وی می‌افزاید: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی و با بازگشایی مجدد مدارس از تاریخ 15 شهریور ماه، سیل عظیمی از تقاضا در بازار پدید آید.

افزایش قیمت تلفن همراه، قطعات کامپیوتر و حتی مودم

در این خصوص فضائل رستمی راد، رئیس اتحادیه خدمات موبایل و رایانه زنجان با اشاره به اینکه افزایش قیمت تلفن همراه، قطعات کامپیوتر و حتی مودم منوط به افزایش قیمت ارز و دلار است، گفت: با توجه به اینکه بسیاری از تلفن‌های همراه و قطعات کامپیوتر از خارج کشور وارد می‌شود قیمت این لوازم وابسته به قیمت دلار است از همین رو در صورتی که قیمت ارز در دوران شروع مدارس افزایش یابد مسلما ما شاهد افزایش قیمت در این حوزه خواهیم بود.

به گفته رئیس اتحادیه،  قیمت تلفن همراه و قطعات کامپیوتر مستقیما مرتبط با قیمت دلار است و اگر افزایش قیمتی در قیمت ارز داشته باشیم کالاها نیز افزایش قیمت خواهند داشت و اگر کاهش قیمتی صورت گرفته بگیرد کالاها نیز کاهش قیمت خواهند داشت.

به اعتقاد این مسئول ارزان‌ترین و قابل دسترس‌ترین تلفن همراهی که می‌تواند یک خانواده برای فرزند محصل خود تهیه کند تا در آن سیستم شاد را نصب کنند مربوط به تلفن‌های همراه هوآوی است که از قیمت 1 میلیون و 400 تومان به بالا قابل خرید است که این تلفن‌های همراه می‌توانند برنامه شاد را پوشش بدهند.

وی افزود: اگر تلفن همراه افراد اندروید پایین‌تر از سیستم اندروید 7 داشته باشد، این تلفن همراه برنامه شاد را پوشش نمی‌دهد و برنامه شاد روی سیستم اندروید پایین نصب نمی‌شود و یا اگر هم نصب شود جواب نمی‌دهد و این خود یک معضل است.

به گفته رستمی‌راد قیمت قطعات کامپیوتر نیز وابسته به قیمت دلار و ارز است و همان طور که قیمت تلفن همراه تابع ارز است این موضوع نیز تابع ارز خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال اینکه «آیا امکان این وجود دارد که فروشندگان موبایل با مناسب بودن شرایط اقدام به فروش موبایل به قیمت بالاتر کنند»، گفت: همکاران ما در نهایت در درصد فروش کمی متفاوت عمل کنند و با توجه به اینکه رقابت هم بالا است معمولا فروشندگان سعی دارند همان 5 تا 6 درصد فروش را اعمال کنند، اگر قیمت پایین هم بیاید این موضوع را اعمال می‌کنند و بالا هم برود این کار را انجام می‌دهند و بیشتر از این نمی‌توانند به قیمت بیفزایند. ضمن اینکه اگر قیمت کالای مورد نظر بالا رود، فروشنده‌ها نمی‌آیند جنس قدیمی خود را به همان قیمت قبل بدهد چرا که در صورت فروش این کالا خود فروشنده باید برود و جنس را به قیمت جدید تهیه کند و عقل سلیم هم این اجازه را نمی‌دهد گوشی‌ای را که دو میلیون تومان خریده‌ام و اکنون سه میلیون تومان شده به قیمت 2 میلیون و 200 بفروشم و خودم بروم همان گوشی را به قیمت 3 میلیون تومان خریداری کنم!

پیش از این رستمی‌راد در گفت‌گو با فارس با بیان اینکه شیوع کرونا، بسته شدن مرزهای ورودی و تقاضای بیشتر از عرضه موجب افزایش قیمت تلفن همراه شده است، اظهار کرده بود: یکی از دلایل افزایش تقاضای قیمت تلفن همراه هم راه‌اندازی شبکه شاد از سوی آموزش و پرورش بوده است، همه این دلایل دست به دست هم داده و موجب افزایش قیمت آن شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین تقاضا برای تلفن همراه در زنجان مربوط به سامسونگ، شیائومی و هوآوی است، گفت: همه این برندها افزایش قیمت 20 تا 30 درصدی داشته است.

حبابی وجود ندارد

به گفته رئیس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل، هم‌اکنون قیمت تلفن‌همراه بالای ۳۰۰ یورو و زیر ۳۰۰ یورو با نرخ فعلی ارز در تناسب است و حبابی وجود ندارد. فعالان بازار موبایل، دلیل بازگشت آرامش نسبی به بازار موبایل را ثبات نسبی نرخ ارز و روان‌تر شدن واردات می‌دانند. آن‌گونه که فعالان بازار گوشی تلفن‌همراه می‌گویند، شاهد کاهش ۱۵ درصدی در قیمت بیشتر مدل‌های تلفن‌همراه و کاهش ۳۰ درصدی برخی مدل‌ها که به دلیل سفته‌بازی و کمیابی افزایش یافته بود، هستیم.

گزارش‌ها در این میان حاکی از آن است که میزان تقاضا برای گوشی‌های تلفن‌همراه بالای ۳۰۰ یورو در کشور کاهش پیدا کرده، به نحوی که میزان تقاضا در سال ۹۸ حدود ۸.۵ درصد بود، اما امسال به ۵ درصد رسید. بر همین اساس، ۹۵ درصد واردات به گوشی‌های تلفن‌همراه زیر ۳۰۰ یورو اختصاص دارد./ روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبازگشایی مدارسشادقیمت موبایل
sedayezanjannews.ir/nx4195


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»