کد خبر: 4205
1399/06/16 - 12:2


صدای زنجان موضوع بازگشایی مدارس در ایام کرونا و دغدغه‌های موجود در این زمینه را بررسی می‌کند؛

زنگ کرونا در مدرسه

بازگشایی مدارس دیروز درحالی اتفاق افتاد که به گفته وزیر آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی، طبق تفاهمی که با وزارت بهداشت صورت گرفته است، بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور صورت می‌گیرد چرا که اصل بر حضور دانش‌آموزان در مدارس و آموزش حضوری است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- بازگشایی مدارس دیروز درحالی اتفاق افتاد که به گفته وزیر آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی، طبق تفاهمی که با وزارت بهداشت صورت گرفته است، بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور صورت می‌گیرد چرا که اصل بر حضور دانش‌آموزان در مدارس و آموزش حضوری است.

دغدغه خانواده‌ها برای حضور فرزندانشان در مدارس

با این وجود بسیاری از خانواده‌ها از حضور فرزندان خود در مدارس نگرانی‌هایی دارند و حتی برخی از آن‌ها حاضرند که فرزندشان برای دوره‌ای از حضور در مدارس کناره‌گیری و یا ترک تحصیل کند و در خانه تحت تربیت و تدریس پدر و مادر و یا معلم خصوصی قرار بگیرد.

در این خصوص «کریمی» پدر دو دانش‌آموز مقطع دوم و هفتم تحصیلی، می‌گوید: حاضر نیست که فرزندان خود را به مدارس بفرستد و ترجیح می‌دهد که فرزندانش در خانه و تحت آموزش مجازی و تدریس مادرشان و یا خودش قرار بگیرند.

او ادامه می‌دهد که در شرایطی که مدارس حتی نمی‌توانند از افتادن و زخمی شدن دانش‌آموزی جلوگیری کنند چه طور می‌توان توقع داشت که بتوانند از پس رعایت پروتکل‌های بهداشتی آن هم با این همه شیطنتی که فرزندان خود من دارند، بر بیاید!

مادر «آتنا» اما معتقد است که هیچ نوع آموزشی نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری برای دانش‌آموزان باشد و با اینکه سلامت دخترش برایش بسیار اهمیت دارد اما حاضر است که دخترش را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مدارس بفرستد چرا که دخترش سال‌های پایانی تحصیلش را می‌گذراند و برای او که مدرک تحصیلی بالایی ندارد کمک به دروس دخترش بسیار سخت است.

او ادامه می‌دهد: تنها درس در مدارس اهمیت پیدا نمی‌کند و یادگیری ارتباطات جمعی و برقراری ارتباط با سایرین از دیگر مواردی است که در مدارس به دانش‌آموزان، آموزش داده می‌شود که اگر مدارس به صورت مجازی باشند این موارد به حاشیه رانده می‌شود. ضمن اینکه وقتی به داخل شهر رجوع کنید، می‌بینید زمانی که مدارس هم برگزار نمی‌شود تمامی دانش‌آموزان در کوچه و خیابان در حال رفت‌ و آمد هستند.

خانم «داوودی» نیز در این خصوص می‌گوید: اگر به اختیار من باشد آموزش مجازی را برای ادامه تحصیل فرزندم انتخاب می‌کنم اما از آنجایی که فرزندم اول ابتدایی است و هیچ شناختی از مدرسه ندارد، بایستی وی را به مدرسه بیاورم تا هم با فضا آشنا شود و هم زمینه را برای آموزش مجازی او اگر ممکن باشد، فراهم کنم.

سلامت دانش‌آموزان و تداوم آموزش، دو اولویت مهم در آموزش حضوری 

وزیر آموزش و پرورش اما سلامت دانش‌آموزان و تداوم آموزش را دو اولویت بسیار مهم در این زمینه می‌داند و اذعان می‌کند که از تجربیات سایر کشورها در این زمینه بهره خواهد برد.

تفاوت معناداری بین وضعیت‌های مختلف وجود ندارد

به عقیده حاجی میرزایی تفاوت معناداری بین وضعیت‌های مختلف سفید و زرد و قرمز وجود ندارد و بسیاری از کارشناسان می‌گویند حتی از وضعیت سفید باید بیشتر نگران باشیم چون عدم رعایت پروتکل‌ها، این مناطق را تبدیل به وضعیت زرد می‌کند و بر همین اساس باید همه مناطق را مناطق پرخطر دانست و رعایت پروتکل‌ها را در نظر گرفت از همین رو در تمام مناطق کشور، یک پروتکل رعایت خواهد شد.

رعایت پروتکل‌های سخت‌گیرانه در مدارس

وی درباره پروتکل‌هایی که قرار است در مدارس رعایت شود نیز اظهار می‌کند: فاصله زمانی کلاس‌ها نباید از ۳۵ دقیقه بیشتر شود، فعالیت‌های ورزشی و برنامه صبحگاهی متوقف است، رفتن و آمدن بچه‌ها متفاوت باشد. مدارس ضدعفونی شود و معلمان و دانش‌آموزان از ماسک استفاده کنند.

به گفته وزیر آموزش و پرورش ۶۲ درصد مدارس کشور جمعیت دانش‌آموزی زیر ۱۰۰ نفر دارند پس می‌توانند فاصله را رعایت کنند و کلاس‌ها به صورت عادی تشکیل دهند و حتی نیاز به زوج و فرد کردن کلاس‌ها نیست. ۳۸ درصد مدارس نیز بالای ۱۰۰ نفر دانش‌آموز دارند که متناسب با مساحت کلاس و مدرسه بنا به تصمیم شورای مدرسه گروه‌بندی خواهند شد.

دانش‌آموزان باید در صحت و سلامت سال تحصیلی خود را سپری کنند

استاندار زنجان، فتح‌الله حقیقی، نیز صبح روز گذشته در مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی، با بیان اینکه با برنامه‌ریزی تلاش خواهیم کرد تا اجازه ندهیم کوچکترین مشکلی برای دانش‌آموزان پیش بیاید، اظهار کرد: همه تلاش این است که کمترین آسیب به دانش‌آموزان از محل شیوع ویروس کرونا وارد شود. از همین رو زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در بستر مدارس فراهم کرده‌ایم چرا که دانش‌آموزان باید در صحت و سلامت سال تحصیلی خود را سپری کنند.

سلامت دانش‌آموزان اصل مهم مورد توجه همه مسئولان

رضا عسگری، فرماندار استان زنجان نیز در این زمینه با اشاره به اینکه بر اساس دستور ستاد کرونا و بخشنامه وزیر آموزش و پرورش اصل اولی که باید در سطح کلان و به تبع آن برای مسئولین استانی مورد توجه باشد، سلامت دانش‌آموزان است، گفت: رعایت سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی به عنوان یک اصل در بازگشایی مدارس ابلاغ و تکلیف شده است و طبیعتا همه ما باید تلاش بکنیم که از هر موضوع که سلامت دانش‌آموزان را تهدید می‌کند به شدت پرهیز کنیم و از همه ظرفیت‌ها برای اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه منظور از همه ظرفیت‌ها این است که مجموعه آموزش و پرورش و سایر مجموعه‌هایی که در این زمینه نقشی دارند بایستی از همه امکانات و تجهیزات و ظرفیت‌های خود بهره ببرند تا در مدارس شرایطی فراهم شود که پروتکل‌های بهداشتی به بهترین وجه رعایت گردد، اظهار کرد: مسلما خانواده‌ها و خیرین نیز در این زمینه می‌توانند نقش به سزایی داشته باشند.

این مسئول خاطرنشان کرد: طبیعتا ما هم تلاشمان بر این بوده است که با بازگشایی مدارس، پروتکل‌های بهداشتی با نهایت دقت انجام بگیرد تا این تهدید را رد کنیم. ضمن اینکه اگر این موضوع بخواهد ادامه‌دار باشد، مسلما از ظرفیت آموزش‌های غیر‌حضوری حداکثر بهره را خواهیم برد و این موضوعی بود که مورد تاکید بوده است و در حوزه شهرستان نیز این موضوع را به دقت دنبال می‌کنیم و معتقدیم که اگر بتوانیم شرایطی را در سطح شهرستان مهیا کنم که یک محیط بهداشتی با رعایت سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی ایجاد شود، هیچ نگرانی به وجود نخواهد آمد.

زیرساخت‌های آموزش مجازی در استان نسبت به چند ماه گذشته تقویت شده‌اند

وی با اشاره به اینکه نهایت تلاش و دقت خود را خواهیم داشت تا بخشی از نگرانی خانواده‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این زمینه کاهش یابد، افزود: زیرساخت‌های آموزش مجازی در استان نسبت به چند ماه گذشته تقویت شده‌اند و مشکلات در این حوزه تا حدودی رفع شده است و امکان استفاده از این ظرفیت مهیا است و از آموزش و پرورش خواستیم که شرایطی را ایجاد کنند که اگر اولیایی نگرانی در این زمینه دارد و یا مدارسی امکانات لازم در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی را ندارد به هیچ وجه اجباری برای حضور دانش‌آموزان وجود نداشته باشد و از زیر ساخت‌هایی که مهیا شده است برای آموزش مجازی بهره ببرند تا مشکلی دراین زمینه به وجود نیاید.

روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبازگشایی مدارسآموزش و پرورش زنجانفرماندار زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4205


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»